Wat was jou ergste val!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessapesaa

Re: Wat was jou ergste val!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:03

Ik ben nog nooit heel erg gevallen Haha!

tienusjeehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:54

ik ben ook eigenlijk nooit heel erg gevallen, wel vaak van een shetlander af als ik zonder zadle reed!
maar tegenwoordig rij ik niet meer op shetlanders, ben te groot geworden. nu rij ik op mijn paard en ik ben er nog maar 1 keer afgevallen ze schrok en ze ging bokken en scheuren door de bak ik viel toen tegen het hek van de bak aan.
ik had veel pijn maar na een uur had ik al geen last meerXD
dus het was geen erge val!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:21

Mijn ergste val was vrijdag Lachen. Ik heb nog nooit wat overgehad aan een val, maar nu moest het er toch van komen.... Ik reed met de manegegroep op strand en ik zat op Boy (het oudje van stal, al 18) tijdens de galop ging hij ineens op de rem en gaf een enorme bok die ik even niet zag aankomen... Ik vloog eraf de zee in en kwam best hard op mijn schouder terecht.... Toen ik weer wilde opstappen ging dit niet...

Uiteindelijk hebben ze me op een ander paard gehesen waarmee ik zelfstandig naar stal kon gaan (dit paard was gewend om alleen te zijn). Toen ik bij de groep wegging was er ook niks aan de hand maar toen ik het eerste duin over wilde gaan deed ze al een beetje moeilijk... Ik dr gerust gestelt en weer verder gegaan... Toen ik in duin kwam stapte ze weer rustig verder en ook weer niks aan de hand... Maar ineens ging de knop om... Ze zag een stukje verderop mensen lopen die aan het praten waren en ineens was ze weg.... In rengalop ging ik door de duinen (heel fijn als je maar 1 hand over hebt om te blokkeren en sturen Tong uitsteken). Toen kwam de overgang duin/bos... Hier kom je in een bocht waar een boom staat, gelukkig wist ik dit en kon ik naar links leunen anders zat ik tegen de boom aan.... Maar daardoor raakte ik uit balans en viel er naast en het paard ging zonder mij verder.... Gelukkig heb ik (gek genoeg) van deze val niks over gehouden.... Ik ben weer opgestaan en ging maar terug naar stal lopen.... Onderweg kwam de manege eigenaar me inhalen en die is in galop naar stal gegaan en heeft me later opgehaald met de auto Lachen.

Daarna ben ik naar de dokterpost gebracht en vanuit daar weer naar het ziekenhuis gegaan om foto's te maken... Het viel gelukkig mee me schouder was niet gebroken, maar wel behoorlijk gekneust... Doet nu ook heel veel pijn en kan bijna niet slapen Boos!. Maar ja het moest er een keer van komen....

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:41

evdpanne schreef:
Mijn ergste val was vrijdag Lachen. Ik heb nog nooit wat overgehad aan een val, maar nu moest het er toch van komen.... Ik reed met de manegegroep op strand en ik zat op Boy (het oudje van stal, al 18) tijdens de galop ging hij ineens op de rem en gaf een enorme bok die ik even niet zag aankomen... Ik vloog eraf de zee in en kwam best hard op mijn schouder terecht.... Toen ik weer wilde opstappen ging dit niet...

Uiteindelijk hebben ze me op een ander paard gehesen waarmee ik zelfstandig naar stal kon gaan (dit paard was gewend om alleen te zijn). Toen ik bij de groep wegging was er ook niks aan de hand maar toen ik het eerste duin over wilde gaan deed ze al een beetje moeilijk... Ik dr gerust gestelt en weer verder gegaan... Toen ik in duin kwam stapte ze weer rustig verder en ook weer niks aan de hand... Maar ineens ging de knop om... Ze zag een stukje verderop mensen lopen die aan het praten waren en ineens was ze weg.... In rengalop ging ik door de duinen (heel fijn als je maar 1 hand over hebt om te blokkeren en sturen Tong uitsteken). Toen kwam de overgang duin/bos... Hier kom je in een bocht waar een boom staat, gelukkig wist ik dit en kon ik naar links leunen anders zat ik tegen de boom aan.... Maar daardoor raakte ik uit balans en viel er naast en het paard ging zonder mij verder.... Gelukkig heb ik (gek genoeg) van deze val niks over gehouden.... Ik ben weer opgestaan en ging maar terug naar stal lopen.... Onderweg kwam de manege eigenaar me inhalen en die is in galop naar stal gegaan en heeft me later opgehaald met de auto Lachen.

Daarna ben ik naar de dokterpost gebracht en vanuit daar weer naar het ziekenhuis gegaan om foto's te maken... Het viel gelukkig mee me schouder was niet gebroken, maar wel behoorlijk gekneust... Doet nu ook heel veel pijn en kan bijna niet slapen Boos!. Maar ja het moest er een keer van komen....

Dat is idd eftig.
Maar even op die eerste val en de manege groep HET IS ZO ONVERANTWOORD OM IEMAND ALLEEN TERUG TE LATEN RIJDEN MET EEN PAARD STERKER NOG HET MAG NIET.
IK KAN HIER ECHT NIET BIJ HOOR.

Hebben ze je paard van de terugweg wel gevonden? was hij ongedeerd?

Heel veel beterschap hoop voor je dat je snel weer kan rijden.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:48

November 2OO6.
Mijn merrie sloeg in de bak op hol, ben in hooge bogen over haar gevlogen, en ben toen niet meer opgestaan.
In de klinik heeft de doktor gezien dat ik een heupscheur (deuts: beckenriss!) Gelukkig maar aan een kant. Was het op beide kanten geweest moest ik 6 maanden bed krijgen. Nu waren het alleen maar 6 weken met stokken lopen. Huilen

elise01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:56

Mijn ergste val was vorig jaar, weet er zelf helemaal niets van. Werd smiddags wakker in bed met mn rijkleren aan, snapte er niets van.
Dit hebben ze mij verteld:
Toen ik na het losrijveld wou waaide het aardig hard, en ze hadden allemaal van dat wit/rode lint overal hangen. En dat wapperde als een gek. Dus de pony schrok daarvan, kop tussen de benen en bok/steiger/bok/steiger enz.. dit heb ik nog lang vol gehouden maar ben er op een gegeven momen van af gevallen.
Bleek dat ik een hersenschudding had. Heb wel weer gelijk de volgende dag op de pony gezeten!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:02

ik rij al zo'n 32 jaar en ben er nog maar 1 keer vanaf gevallen en meteen goed natuurlijk, 5 jaar geleden gingen we lekker met een stel ijslanders naar buiten, er zat een dondersteen bij die even bijgereden moest worden omdat zijn eigenaresse er niet mee om kon gaan, ik erop eerst in de bak daarna naar buiten helemaal lief tot we bij een dijk kwamen waar we omhoog moesten, hij dacht dat ie dat wel kon redden maar raakte in paniek en, hij sloeg achterover paard op zijn rug en ik ook dus. jammer genoeg had ik een zwaar gekneusde rug en sindsdien altijd rugpijn. maar blijven rijden hoor haha. t paardje kon er ook niets aan doen en was ook vreselijk geschrokken maar had zelf gelukkig niets.

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:30

Myn ergste val was op een pony die gek werd buiten in het bos, toen we aan t galopperen waren.
Toen stopte hij en vloog ik met een salto op myn kop in de bosjes....
Alleen maar arm gebroken gelukkig!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:40

opzich de val was niet erg, maar wat daarna kwam, paard en al struikelde na de hindernis en belandde op de grond, ik ernaast, maar paard wou opstaan en is toen met z'n hoef op mijn borst gaan staan! had geen bodyprotecter niks, met gekneusde ribben ben ik daar heeeeel goed vanaf gekomen1

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:44

Mijn ergste val was door een steigerend paard.
Viel er achterover af, erg ongelukkig op mn hoofd. Gelukkig Cappie op mn bol!
Mn nek, schouders en rug hebben een flinke optater gehad, kon een week bijna niks....

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:37

Ik ben heel vaak gevallen, maar kan echt van geluk spreken dat ik nog nooit iets heel ergs eraan over heb gehouden.
Mijn ergste vallen:

Me paard ging ervandoor in een natte bak, waardoor hij in de bocht uitgleed. Hij belandde op mij, waardoor ik bewusteloos raakte(geen cap op!!). Niemand wist dat ik in de bak lag, en pas na 20 minuten kwam er iemand kijken. Ambulance gebeld want ik was wel weer 'wakker' maar nog niet helemaal 100% bij bewust zijn en had veel pijn. Toen 1,5 dag in het ziekenhuis gelegen met een hele zware hersenschudding.. waar ik nog heel lang last van heb gehad. Vanaf toen ben ik op ELK paard met cap gaan rijden.

Halfjaar later reed ik een pony die een erg losse achterhand had (:+), heel vaak eraf gevallen, na een paar weken gaf hij weer een onverwachtse bok waardoor ik ongelukkig terecht kwam. Kreeg geen adem meer, kon me heup & benen niet meer bewegen etc.
Weer met de ambulance mee en gelukkig 'alleen maar' een hersenschudding, gekneusde ribben, heup, onderrug en kon 2 dagen niet meer lopen.

Haha!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:51

Ik kom (tot nu toe, klopt af!) altijd heel goed terrecht. Heb regelmatig gevlogen maar met goede landing Clown
Paar keer op rug gestuiterd, één keer tegen de bakrand met rug en nek. Op ponykampen. Nog nooit op buitenrit, gelukkig want dat lijkt me eng.
Plat op rug door steigerend paard (Heeey ik zie de zon .. jaja, klapje op hersenpan).

Nog nooit wat gebroken overgens, dus ben benieuwd of dat nog gebeurd. Lijkt me erg pijnlijk en ook beangstigender worden met de jaren.

--> mijn cap is bij die bakrand overgens mijn redding geweest! Mij zie je niet zonder cap op een paard.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:37

Ik ben gelukkig nog nooit echt heel hard gevallen. Heb na een val hooguit een week spierpijn gehad. Ben 1 keer op het strand gevallen, en al aardig wat keren op m'n rug en stuitje.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:45

Tegenwoordig eigelijk bijna nooit meer, heb echt de klik gevonden met me nieuwe paardje.
Bij me vorige paard eigelijk elke keer dat ik erop stapte, had een rugprobleem waar we later pas achter kwamen.
Daar heb ik wel een tijd last van gehad, hij was 1.85 dus het was een flinke val.

Iets wat me altijd is bijgebleven is toen ik nog op de manege reed als klein pennymeisje.
Een van de eerste keren dat we gingen springen, ik moest op een paard wat atijd heel enthousiast was en heel hard ging.
Vond het heel spannend want had nog bijna nooit gesprongen.
Hele uur ging het goed kreeg er helemaal plezier in, totdat bijna op het eind.
Was net voor de sprong toen er achter me een deur dichtlknalde, daardoor schrok het paardje.
Een rare beweging en ik lag er naast, maar nog met een voet in de beugel.
Ik hing er dus naast, paardje was zo geschrokken dat ie maar bleef rennen, met mij eraan.
Zo over de hindernis heen, nouja dat kan niet als er iemand aan je hangt die de hele hindernis omver.
Heb een tijd echt een trauma gehad bij springen, maar nu is het mijn sport geworden en doe ik eigelijk niet anders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:47

Ben na dik 20 jaar rijden van de week van een op hol slaand paard gevolgen wat ineens remde en de bocht omging; schijn 5 meter gevlogen tezijn, al draaiende, en ben tegen de grond gesmakt.
Resultaat: Beurs lichaam en ik zag sterretjes. Verder wonderbaarlijk in orde.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:52

PebblesBijou schreef:
Ik ben gelukkig nog nooit echt heel hard gevallen. Heb na een val hooguit een week spierpijn gehad. Ben 1 keer op het strand gevallen, en al aardig wat keren op m'n rug en stuitje.

Dat is wel mooi dat je niet echt heel erg hard ben gevallen , ik ben zelf ook
nooit echt hard gevallen!

Laatmemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:11

Mijn ergste val was toen ik was flauwgevallen van mijn paard Cassandra.
Ik had al vrij lang niets meer gegeten (wat al niet slim was, ik weet het, heb al genoeg preken gehad van mijn vriendin)
en ik wou op Cassandra rijden, mijn vrij hevige westfaal merrie van 1.80m.
Ik zag toen alles al draaien door te weinig te eten, ik zag allemaal zwarte vlekken enzo, maar toch wou ik op haar kruipen.
Sanne en mn vriendin Cristina (Lacrymosa @ bokt) waren erbij en Cri wou me al tegenhouden, ze wou niet dat ik op Cassie kroop, maar zo koppig als ik was deed ik het toch. Sanne was haar tante (Cassie verbleef toen tijdelijk op haar weides) gaan halen, maar het was al te laat, ik kroop op mijn merrie.
Dat ging eerst nog vrij goed, in stap en draf bleef ik er nog redelijk goed op, al was ik licht in mijn hoofd.
Toen Sane haar tante Yvonne eraankwam, schoot mijn paard in galop (niet omdat ze er schrik van heeft, ik weet eigelijk niet precies waarom wel) en begon ze dus vrij wild te galoperen, toen Yvonne mijn merrie wou proberen pakken, sprong Cassie over de omheining (Cassie pringt 1.60m en de omheining was 1.40m afgemaakt) en liep met mij erop in het bos.
Waar ik er enkele minuten daarna ben flauwgevallen en er dus niet op kon blijven zitten.
Ik weet niet precies wat er was gebeurt toen.
Volgens Cristina is Cassie naar de piste gelopen in volle paniek en heeft ze hun tot bij mij ongeveer gebracht. Heeft Cri dan naar mijn moederfiguur gebeld, was het een hele dicussie en uiteindelijk heeft ze er foert tegen gezegt en het hospital toch maar gebeld, waar ze mij aan een bakster *of hoe je het schrijft* hadden gezet en dan erges een uur later ben ik weer wakker geworden.

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:35

Laatmemaar schreef:
Mijn ergste val was toen ik was flauwgevallen van mijn paard Cassandra.
Ik had al vrij lang niets meer gegeten (wat al niet slim was, ik weet het, heb al genoeg preken gehad van mijn vriendin)
en ik wou op Cassandra rijden, mijn vrij hevige westfaal merrie van 1.80m.
Ik zag toen alles al draaien door te weinig te eten, ik zag allemaal zwarte vlekken enzo, maar toch wou ik op haar kruipen.
Sanne en mn vriendin Cristina (Lacrymosa @ bokt) waren erbij en Cri wou me al tegenhouden, ze wou niet dat ik op Cassie kroop, maar zo koppig als ik was deed ik het toch. Sanne was haar tante (Cassie verbleef toen tijdelijk op haar weides) gaan halen, maar het was al te laat, ik kroop op mijn merrie.
Dat ging eerst nog vrij goed, in stap en draf bleef ik er nog redelijk goed op, al was ik licht in mijn hoofd.
Toen Sane haar tante Yvonne eraankwam, schoot mijn paard in galop (niet omdat ze er schrik van heeft, ik weet eigelijk niet precies waarom wel) en begon ze dus vrij wild te galoperen, toen Yvonne mijn merrie wou proberen pakken, sprong Cassie over de omheining (Cassie pringt 1.60m en de omheining was 1.40m afgemaakt) en liep met mij erop in het bos.
Waar ik er enkele minuten daarna ben flauwgevallen en er dus niet op kon blijven zitten.
Ik weet niet precies wat er was gebeurt toen.
Volgens Cristina is Cassie naar de piste gelopen in volle paniek en heeft ze hun tot bij mij ongeveer gebracht. Heeft Cri dan naar mijn moederfiguur gebeld, was het een hele dicussie en uiteindelijk heeft ze er foert tegen gezegt en het hospital toch maar gebeld, waar ze mij aan een bakster *of hoe je het schrijft* hadden gezet en dan erges een uur later ben ik weer wakker geworden.

Bekend verhaal ik ben ook zo bijdehand om gewoon op mijn paarden te stappen als ik vlauw in me hoofd ben.
En ook na lange tijd niet en slecht eten.
Maar wees blij dat je er toch goed van af ben geraakt.
Het had erger kunnen zijn.
Je zal meden door het over de omhijning springen en de schrik zijn vlauwgevallen.
Pas een beetje op je zelf en je paarden!
Volgende keer gaat het mischien minder goed aflopen met je(sorry spreek uit ervaring).

Lieve groet,

Lennardi

Laatmemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:46

Okay zal het onthouden Knipoog
Ondertussen eet ik al wel wat meer, vooral als ik op haar moet kruipen zie ik dat ik daarvoor wel iets binnen heb gehad zodat ik niet flauw zou vallen door te weinig te hebben gegeten. Lachen
Dit is dus maar eenmalig gebeurt Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:48

toen ik een jaar of 9 was, werd ik op een veel te groot/druk paard gezet. Paard sloeg op hol, Danielle vloog op de bakrand, en ik had gekneusde ribben.

Verder eigenlijk nooit echt hard gevallen. Lachen

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:45

Ik ben zó ongelukkig terecht gekomen toen ik met opstappen van mijn paard viel (heeft last van singeldwang) dat ik mijn pols op twee plaatsen heb gebroken. Héél erg ongelukkig, want ze hebben hem een jaar later in het ziekenhuis nog een keer moeten breken en in totaal ben ik er drie keer aan geopereerd en heb ik er vier keer mee in het gips gezeten. Heb er na de eerste breuk tot overmaat van ramp ook nog posttraumatische (spier)dystrofie aan overgehouden, dat is helemaal geen pretje. Nu gelukkig na medicijnen rustig, maar kan bij elk blauw plekje weer terugkomen. Verdrietig

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:49

ik ben in me 10 jaar rijden 1 keer gevallen en toen had ik dan meteen ook een zwaar gekneusde rug

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:10

Dat was een paar jaar geleden.
We reden buiten, paard schrok en ik viel er over z'n hoofd af.
Ben er toen onder gevallen en paard kwam op mij.
Ik had gelukkig alleen een hersenschudding en gekneusde ribben.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:12

:o Toen mijn paard onderuit ging!!!!!!! Weet ik eigenlijk niets meer van.

En dan nog één dat mijn eigenfout was, ben met mijn voet blijven hangen achter de bakrand bij een deur. :o

Toen ik juist paard begon te rijden heb ik er op 3 dagen 3 keer naast geleden. Eerste dag 2 keer in galop, paard ging op de volte plots andere kant op, ze wou eens testen of ik haar wel kon sturen. Dit heeft ze mij dan ook maar 2 keer gelapt want ik haar spelletje door. Merrie was toen 17 jaar en ik 15 ofzo. :D waren grappige tijden.
Dan de 3de dag, op een fjord, halflinger. Zag paarden weggaan. sprong aan in galop en wou er achterna crossen, maar toen stond daar een boom, met grasplukken aan :P , pony dacht ik ga toch maar gras eten inplaats van gaan lopen!!!!!!!!! Ben echt in de boom geland, door de takken gevlogen. Heb toen wel hééél hard naar lucht moeten snakken. :(:)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:17

mijn ergste val was begin vorig jaar..nu bijna een jaar geleden... een ex renbaan paard ging er met me vantussen.. hij ging op zn hardst dus dat is snel voor een renpaard! en ben er toen op een vrij harde grond buiten vanaf gedondert....

heb er weken last van gehad en kon int begin niet goed adem halen

iets ergers gelukkig niet al voelde het echt of alles gebroken was toen ik op de grond lag