Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:14

Het probleem bij 'afwijkend' onderzoek...dat wil zeggen onderzoek dat ingaat tegen het geldende wetenschappelijk paradigma, is dat dat onderzoek met bewijs moet komen dat het paradigma omver werpt (paradigma shift) of op zijn minst aan het wankelen brengt.

Niemand hoefde te bewijzen dat de aarde plat was... dat was het gangbare (niet wetenschappelijke paradigma). Men moest bewijzen dat de aarde rond is. Idem voor de aarde draait om de zon... Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:32

Ik heb zojuist wat tijd doorgebracht op de officiele websites van Dr Strasser (zowel de Engelstalige als de Duitse site), maar ik kan werkelijk niet één verwijzing naar een uitgevoerd onderzoek vinden Verward Wel "case-studies", anekdotisch dus.

En héél veel spullen die je aan kunt schaffen Schijnheilig

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:39

Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de gevolgen van uhm... 10 jaar doe-het-zelf-en bij je paard?

En ik ben nog steeds benieuwd wat volgens FransVeldman de reden is dat er zoveel grote en kleine stallen zijn die jaarlijks duizenden euro's aan brok uitgeven terwijl dat niet nodig zou zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:00

Het KAN natuurlijk wel... Ik weet niet genoeg van voeding. Maar er bestaat zoiets als gewoonte. Er zijn weet ik veel hoeveel luchtzuigbanden over de toonbank gegaan, terwijl die alleen soms iets bijdroegen aan symptoomonderdrukking. Omdat het paradigma rond luchtzuigen was dat ze er koliek van kregen en het uit verveling deden....

Alleen ook bij brok geldt: casestudies alleen (bij al dan niet geven van brok) ben je er niet mee. Dat is hooguit de start van het onderzoek: muddy boots Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 06:53

promptertje schreef:
Ik heb zojuist wat tijd doorgebracht op de officiele websites van Dr Strasser (zowel de Engelstalige als de Duitse site), maar ik kan werkelijk niet één verwijzing naar een uitgevoerd onderzoek vinden Verward Wel "case-studies", anekdotisch dus.

En héél veel spullen die je aan kunt schaffen Schijnheilig

Same here. Ik vind er niets waarvan ik zeg 'dat is nu wetenschappelijk onderbouwd'. Alleen maar eigen onderzoeken. En vooral praten in eigen straatje. Neuh, ik ben nog niet overtuigd.

Frans, ik moet overigens in alle eerlijkheid zeggen dat ik soms je toon erg akelig vindt. Verbaasd me niet als ik de site lees. Die ik dus gelezen heb. Nee, ik meld me niet aan op het forum. Voel daar de behoefte beslist niet voor. Maar je zou eens een voorbeeld aan Nick kunnen nemen. Die communiceert op een heel andere manier. Zodanig dat ik dat liever lees dan het jouwe. Nick staat open voor andere meningen. Bij jou haal ik dat er niet uit. Maar goed, ik zal dan vast niet goed lezen want daar worden we steeds van beschuldigd.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 06:55

MarijeR schreef:
Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de gevolgen van uhm... 10 jaar doe-het-zelf-en bij je paard?

En ik ben nog steeds benieuwd wat volgens FransVeldman de reden is dat er zoveel grote en kleine stallen zijn die jaarlijks duizenden euro's aan brok uitgeven terwijl dat niet nodig zou zijn.

Gedegen onderzoeken dan wel te verstaan.

Oh ik geloof echt wel dat een paard op zich op ruwvoer alleen kan leven maar dan moet het geen wedstrijdpaard zijn. En nogmaals, de foto's die ik van zulke paarden zie, dat zijn geen paarden waar ik een wedstrijd mee zou gaan rijden. Met alle respect.

Maar nogmaals: een ieder moet doen wat hij/zij goed acht voor haar of zijn paard. Wie ben ik om daar over te oordelen. En omdat ik daar respect voor heb (mits het duidelijk de richting van uithongering, mishandeling, of whatever ) uitgaat verwacht ik ook dat mensen respect hebben voor mijn manier van omgaan met de paarden en dus ook van mijn medestanders alhier. Veel meer vragen we volgens mij ook niet Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:56

jullie zullen een DA misschien niet wetenschappelijk genoeg vinden, maar Helmut marquis heeft n.a.v. zijn onderzoek de Marquis hoefschoenen ontwikkeld, zo snel (geen tijd, ben aan het werk) kan ik alleen dit http://www.tierheilpraktiker.de/artikel ... ?s_von=vdt vinden, maar als je even verder zoekt, zal er beslist meer te vinden zijn.
Ik heb een voorlichtingsavond bijgewoond waar zijn onderzoeken uit de doeken werden gedaan en ik begreep er al niets meer van: allemaal getallen en veel te ingewikkeld voor zo'n dommie als ik Ziek

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:07

Fasel schreef:
Oh ik geloof echt wel dat een paard op zich op ruwvoer alleen kan leven maar dan moet het geen wedstrijdpaard zijn. En nogmaals, de foto's die ik van zulke paarden zie, dat zijn geen paarden waar ik een wedstrijd mee zou gaan rijden. Met alle respect.

Oh ja een volwassen dier wat niet al te veel in de sport gebruikt wordt, dat doet het goed op ruwvoer.
Maar drachtige/zogende merries en opgroeiende dieren?
Waarom vinden grote fokkerijen het dan wél belangrijk? Of vinden zij het zo leuk om zoveel geld voor niets uit te geven?
Misschien omdat zij na 3 jaar de dieren op foto's zetten voor de verkoop? Misschien omdat zij wat meer willen dan een lief veulentje in de wei?
Zij hebben tenslotte jarenlange ervaring en zij selecteren waarschijnlijk wat strenger met een veel groter aantal dieren.

Ik krijg bij PN zo'n ALTIJD - NOOIT gevoel.
Er is geen middenweg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:08

Fasel schreef:

Een aantal jaren geleden ging Albert Voorn "in de renpaarden", hij ging Engelse volbloeden trainen die alleen ruwvoer kregen en wat zemelen met kruiden. Werd een compleet fiasco, Albert is een vakman, maar deze paarden hadden niet de power om de eindstreep te halen.

Smurf, ik ga eens naar dat onderzoek kijken Lachen !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:15

Citaat:
Smurf, ik ga eens naar dat onderzoek kijken

ik weet niet of het op die site staat die ik hierboven aangaf, maar ik heb nu niet de gelegenheid om uitgebreid te gaan zoeken.

Je kunt de infot altijd opvragen bij Marquis in Nederland, die hebben het op papier (en vast ook wel digitaal)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:22

promptertje schreef:
Nick, ik heb de onderzoeken van Strasser bekeken, maar die zijn eerder anekdotisch dan wetenschappelijk, en voor elk "Strasser-succesverhaal" ken ik minstens 100 "reguliere" succesverhalen. Zo lust ik er inderdaad nog wel een paar Knipoog

Het enige dat ik nog vraag Prompertje en alle andere die denken dat we onzin kletsen....lees nou eens het voorwoord van Dr. W. de Leeuw op de site van PN bij het nieuwe boek , das toch niet zo moeilijk.
Lees dan ook eens de rest van de pagina´s over de hoeven en de stukken bij fabeltjes , valkuilen en vooral de natte aap verhalen.
Hiervoor hoef je allemaal niet ingelogd te zijn, je hoeft niks te vragen en je hoeft het er niet volkomen mee eens te zijn...maar lees nou eens.
Alles is te vinden op http://www.paardnatuurlijk.nl/index2.htm en dan het 2de knopje drukken....sitemap.

Het Strasser onderzoek is natuurlijk niet het enige onderzoek dat gedaan is er zijn er meerdere.
Iets wat we helaas nog steeds niet van de andere kant kunnen zeggen.

Doe me een plezier en lees gewoon voor je mensen en onderzoeken afkraakt...dat is een wel zo simpele oplossing ...afkraken kan iedereen.

Als je het niet eens bent met onze denkwijze..jammer dan, het zij zo, maar kom dan met echte steekhoudende argumenten en bewijzen van onze fouten i.p.v deze opmerkingen.
Daar hebben we allemaal dan wat aan , ik vind dit nu dus echt een nutteloze tijdsverspilling worden.

Gr. Nick Altena

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:38

Wb voeren,
ik weet iig dat er daar veel onderzoek naar is gedaan, zo blijkt een drachtige merrie meer koper nodig te hebben, veulens van merries die een te kort aan koper hebben gehad hebben vaker OCD. Dat element is in verhoogde hoeveelheid te vinden in de betere merriebrokken.
Dit was volgens mij een onafhankelijk onderzoek in opdracht van stamboeken om te zien hoe je aangeboren aandoeningen kan reduceren. De 'onderzoeken' die hier worden aangehaald van bijv. Strasser, zijn niet onafhankelijk, als bijv. Havens of Pavo opeens zou verkondigen dat koper zo goed is voor drachtige merries zou ik ook even fronsen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:43

Dat onderzoek van Marquis is ook niet meer onafhanekelijk.
Hij is ooit onderzoek gaan doen naar de invloed van hoefijzers op het paardenbeen en n.a.v. dat onderzoek is hij hoefschoenen gaan ontwikkelen, nu zou je dus kunnen zeggen dat hij commercieel bezig is, maar zijn insteek was anders toen hij eraan begon.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:50

MarijeR"]
[/quote]

Het lijkt me dat doe-het-zelf-en niet anders hoef te zijn dan 'laten doen'. Alsof de paarden van de hoefsmid zelf slechtere hoeven zouden moeten hebben omdat hij het niet door een ander laat doen? Verward

[quote="MarijeR schreef:

Dezelfde reden als waarom iedereen links opstijgt, dezelfde reden als waarom iedereen denkt dat paarden ziek worden als ze bezweet zijn, dezelfde reden als waarom zelfs IJslanders die tot hun 6e op IJsland over de rotsen hebben gerend ineens hoefijzers krijgen als ze geimporteerd zijn, etc. etc Omdat we allemaal doen wat anderen doen en de meeste mensen redeneren zoals jij "anderen doen het en dan zal wel niet voor niks zijn dus doe ik het ook". Zo blijft die cirkel in stand.

Groeten,
Frans

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:04

westernruiters stijgen om en op links en rechts op hoor Frans Lachen
Anders rekken je fenders zo uit. En die zijn duur Lachen

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:11

Fasel schreef:
Maar je zou eens een voorbeeld aan Nick kunnen nemen. Die communiceert op een heel andere manier. Zodanig dat ik dat liever lees dan het jouwe. Nick staat open voor andere meningen. Bij jou haal ik dat er niet uit.

Eh, ik dacht dat het probleem juist was dat ik een andere mening had? Verward
Hoezo sta ik er dus niet open voor? Ik hoor graag andere meningen en heb die ook proberen naar boven te krijgen.

Silvana zegt gewoon "nietus" en heeft geen enkel inhoudelijk argument aangedragen.
MareijR heeft als belangrijkste argument "stallen doen het ook dus dan zal het wel goed zijn". Wil verder graag dat alle paarden evenveel mineraaltjes krijgen en gaat voorbij aan het feit dat de mineralenbehoefte sterk varieert per individu en dat teveel minstens even schadelijk is als te weinig en dat je de dieren beter de keus kan laten of ze mineralen willen of niet. (Ik doe verder geen moeite meer om het uit te leggen.)
Dan zijn er nog wat mensen die beweren dat hoefijzers nodig zijn.
Want anders krijgt ie zere voeten. Pogingen mijnerzijds om uit te leggen dat die zere voeten niet optreden als je de paarden op een speciale manier bekapt komen niet eens over.
Dan zijn er nog wat mensen die zeggen "ja maar met Endurance kan het niet" en "in de draverij kan het niet". Waarbij ik vervolgens twee voorbeelden geef van mensen die hoge prestaties halen in diezelfde situaties maar dan zonder ijzers maar dan hebben we er nog nooit van gehoord Schijnheilig

Het eerste inhoudelijke argument, een uitleg dus die uit iets meer bestaat dan "anderen doen het ook zo" of een simpel "nietus", moet ik nog tegenkomen. Waar blijft het lijstje met welke stoffen er niet in ruwvoer zouden zitten? Waar blijft de uitleg waarom het niet kan zonder ijzers? Waar is degene die kan aanwijzen waar de "theorie" over hoefkatrolonsteking niet deugt?

Ik heb hier eerlijk gezegd te weinig tijd voor, heb ook nog een ander forum te runnen. Als er nog iemand met inhoudelijke argumenten aan kan komen zetten dan discussieer ik daar graag over verder. Op "nietussen" en "ja maar anderen doen het ook zo" ga ik niet meer in, op het gevaar af dat me wordt verweten niet open te staan voor andere "meningen".

Groeten,
Frans

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:21

[PP] Paardnatuurlijk leden
FransVeldman"]
[quote="MarijeR"]
[/quote]

Het lijkt me dat doe-het-zelf-en niet anders hoef te zijn dan 'laten doen'. Alsof de paarden van de hoefsmid zelf slechtere hoeven zouden moeten hebben omdat hij het niet door een ander laat doen? Verward
[/quote]
Omdat een hoefsmid meestal meer ervaring en een heel wat langere opleiding heeft gehad dan de mensen die nu zelf aan de hoeven van de dieren zitten te knoeien.
Hoeveel van die mensen zijn na een cursus van PN na een flink aantal jaar nog steeds tevreden? Hoeveel dieren lopen na een jaar of 10 nog steeds goed? Hoeveel dieren zijn misschien wel de frikandellen in omdat de eigenaar ondanks de goede bedoelingen misschien wel iets minder verstand van beenstanden bleek te hebben en na jarenlang zelf bekappen het dier de vernieling in heeft geholpen?

[quote]
[quote="MarijeR schreef:

Dezelfde reden als waarom iedereen links opstijgt, dezelfde reden als waarom iedereen denkt dat paarden ziek worden als ze bezweet zijn, dezelfde reden als waarom zelfs IJslanders die tot hun 6e op IJsland over de rotsen hebben gerend ineens hoefijzers krijgen als ze geimporteerd zijn, etc. etc Omdat we allemaal doen wat anderen doen en de meeste mensen redeneren zoals jij "anderen doen het en dan zal wel niet voor niks zijn dus doe ik het ook". Zo blijft die cirkel in stand.

Groeten,
Frans
[/quote]
Zoals Sjuimpje ook al zei, er zijn onderzoeken gedaan naar de voeding tijdens de dracht. Zouden die mensen dan daar niet gebruik van maken?
Zouden ze daarom niet hun ruwvoer laten testen en daar het krachtvoer op afstemmen?
Ik wil graag dat mijn fokmerries tijdens de dracht voldoende voedingsstoffen binnen krijgen omdat daarmee de basis wordt gelegd voor een gezond veulen.
Als ik brok voer, weet ik wat er (buiten het ruwvoer) naar binnen gaat.
Hang ik een blok in de wei, dan weet ik niet wat ze binnen krijgen. Of sta jij er de hele dag naast om te kijken of ze allemaal wel voldoende aan het blok likken?
En is dat wel een blok met de juiste verhoudingen?
Een volwassen dier wat voor de recreatie wordt gebruikt, heeft een heel andere behoefte dan een dier waar volop mee gesport wordt of wat drachtig/zogend is.
Heeft ieder dier bij jou in de wei zijn eigen blok?

Heb je het goede nieuws al eens aan die grote stallen verteld?
Misschien zijn ze wel zo blij dat ze duizenden euro's per jaar aan brok besparen en krijg je er een beloning vcoor.
Kan je daar misschien een eigen onderzoek voor opstarten voor de gevolgen van alleen ruwvoer tijdens de dracht
Ik ben wel benieuwd hoor hoe dat soort veulens er straks met 3 jaar bij staan, op de foto en ook als ze een jaartje aan het werk zijn daarna.
En dan niet bij 1 of 2 veulens maar begin maar eens met een paar honderd.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:25

..zelf zie ik wel heil..in een tussenweg...ben zeer geintresseerd in natuurlijk bekappen...ook voor dat als het even kan dat een paard een in/uitloopstal krijgt waarbij de keze het paard kan maken..lees ook wat over het kaal houden van stalvloer..dat zou ik nou weer niet doen...mits goed schoongehouden, ben ik er toch wel van overtuigd dat een paard ook lekker zacht wil liggen en altijd lekker is om er aan te knabbelen...ik sta er zeker voor open..maar sommige dingen druisen tegen mijn " menselijke" gevoel in..zou zou ik nooit een paard helemaal bezweet in de wei zetten...de argumenten zijn helemaal goed en ik geloof het ook...maar dan komt weer dat menselijke gevoel!...en ben ik dan te "ouderwets" voor ingesteld en is het toch teveel met de papleppel ingegoten...heb er zelf helemaal geen rust van als " mn " paardjes zonder deken in de regen zouden staan met dit koude weer...en ach..misschien is dat dan verwennerij..ik heb er een goed gevoel bij en ik merk aan de paarden, dat ze het zelf ook wel heel prettig vinden...

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:40

De manier van bekappen die wij onderwijzen is behoorlijk "idiot-proof". Bij paarden met afwijkende beenstanden geven we de mensen ook het advies dat ze daar niet zelf mee aan de slag moeten gaan.
Verder is de manier van bekappen die wij hanteren al meer dan 10 jaar oud en wordt overal succesvol toegepast.
Onze cursisten raporteren uitsluitend grote verbeteringen, sommigen halen hun eigen hoefsmid er regelmatig bij om te laten controleren of ze het goed doen en tot nu toe is er nog geen een hoefsmid geweest die een en ander heeft afgekeurd.
Op onze cursus zijn ook al dierenartsen en hoefsmeden geweest en ook die zijn enthousiast en passen de methode nu toe.

Nogmaals: Wat wij doen is niet hetzelfde als Strasser.

MarijeR"]
Als ik brok voer, weet ik wat er (buiten het ruwvoer) naar binnen gaat.
Hang ik een blok in de wei, dan weet ik niet wat ze binnen krijgen. Of sta jij er de hele dag naast om te kijken of ze allemaal wel voldoende aan het blok likken?
[/quote]
Al zou ik er naast gaan staan dan weet ik nog niet of ze wel voldoende krijgen. De mineralenbehoefte is nou eenmaal per individu totaal verschillend. Hoeveel verliest ie via het zweet? hoeveel verliest ie via de urine? Hoe goed neemt ie andere mineralenbronnen op? Je weet het dus niet. Gelukkig is dat niet iets om over wakker te liggen omdat de natuur er voor heeft gezorgd dat de "zin in" mineralen groter wordt als er ergens een tekort optreedt. Als een dier twee keer zoveel aan een steen likt als een ander dier dan kun je er heel wat onder verwedden dat die ene gewoon meer nodig heeft. En hoe wou je dat regelen als die dieren niets te kiezen hebben maar allemaal een standaardportie krijgen? Dan krijgt de ene te veel en de andere te weinig, omdat de individuele behoefte totaal anders is.

En als je het erg belangrijk vindt om te doen wat anderen doen heb ik ook een vraag voor jou: Waarom denk je dat ze likstenen hebben uitgevonden? Waarom zijn er stallen die zoveel euro's aan likstenen uitgeven als het zo makkelijk zou zijn om het gewoon in het voer te stoppen zodat elk dier evenveel krijgt? Waarom zou dat zijn?

[quote="MarijeR schreef:
Heb je het goede nieuws al eens aan die grote stallen verteld?

Die kan ik terugkaatsen. Mineralenblokken waarbij ieder dier zelf naar persoonlijke behoefte mineralen kan opnemen zijn dus overbodig volgens jou? Scheelt een hoop geld! In het voer gewoon een schep mineralen en klaar is kees!

Groeten,
Frans

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:54

FransVeldman schreef:
Die kan ik terugkaatsen. Mineralenblokken waarbij ieder dier zelf naar persoonlijke behoefte mineralen kan opnemen zijn dus overbodig volgens jou? Scheelt een hoop geld! In het voer gewoon een schep mineralen en klaar is kees!

Groeten,
Frans

Mineralen blokken zijn ooit voor melkvee ontwikkeld, die dieren hebben een aardig gelijkwaardige behoefte.
Hoe weet jouw paard dat ze door haar dracht meer calcium nodig heeft maar niet meer natrium? En hoe haalt ze dat uit een blok? Maar aan de linkerkant likken voor calcium? Of zit dat aan de onderkant van het blok?
En waar zit koper verstopt? Rechts?

Als je alle waarden in ruwvoer en de lijsten met behoeften van paarden tijdens dracht, zogen, recreatief werk of topsport wilt weten, kan ik je het volgende boek aanbevelen:
Handboek voor de rundveehouderij.
Publikatie nr. 35
Uitgegeven door Informatie en kenniscentrum veehouderij, afdeling rundvee-, schapen- en paardenhouderij.
Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
ISBN: 90-800999-2-9

Ik weet niet of zij naar jouw idee voldoen aan "onafhankelijk onderzoek" maar daar staat ontzettend veel in over ruwvoer.
Ook is er een apart deel over paarden dus niet alleen rundvee.
Een heel interessant boek, niet sarcastisch bedoelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:08

Hmm ik ken de site, maar ben er niet reuze enthousiast over..
Ik vind dat ze in sommige ideeën wel een beetje overdrijven, over die hoefijzers etc...
Er zijn ook dingen waar ik me wel in kan vinden maar over het algemeen, daar niet van ofzo!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:15

FransVeldman schreef:
Dan zijn er nog wat mensen die beweren dat hoefijzers nodig zijn.
Want anders krijgt ie zere voeten. Pogingen mijnerzijds om uit te leggen dat die zere voeten niet optreden als je de paarden op een speciale manier bekapt komen niet eens over.
Dan zijn er nog wat mensen die zeggen "ja maar met Endurance kan het niet" en "in de draverij kan het niet". Waarbij ik vervolgens twee voorbeelden geef van mensen die hoge prestaties halen in diezelfde situaties maar dan zonder ijzers maar dan hebben we er nog nooit van gehoord Schijnheilig

Nou Frans, ik heb eens alle verrichtingen van dit jaar nagezocht, maar het hele paard dat jij noemde komt daar niet in voor. Is het misschien een Duits paard, of koerst hij in Duitsland (of België)? Want in Nederland heeft hij in ieder geval onder die naam niet gelopen, laat staan gewonnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:33

FransVeldman schreef:
...De manier van bekappen die wij onderwijzen is behoorlijk "idiot-proof". Bij paarden met afwijkende beenstanden geven we de mensen ook het advies dat ze daar niet zelf mee aan de slag moeten gaan...

Groeten,
Frans

Dit kan ik alleen maar beamen. Sinds de cursus onderhoud ik de hoeven van mijn paard zelf (die van m'n vriendin d'r paard mocht ik eerst niet aankomen, nu vraagt ze me er zelfs om!) De hoefsmid komt nog regelmatig langs voor de andere paarden en controleert dan meteen mijn werk. 'k Heb tot nu toe nooit commentaar van hem gehad. Bovendien huurt onze dierenarts een stukje van onze stallen en zodoende ziet 'ie m'n paard wekelijks.
BTW; ik rij vooral western maar daarnaast ben ik dit jaar met endurance begonnen en dus op blote voeten. Als ik -om te trainen, zeg maar- een flinke buitenrit maak, rij ik express veel over het harde. Mijn paard is zelden keupel en na een endurancewedstrijd hoef ik de hoefjes alleen maar een beetje netjes te maken 't Is echt niet zo dat ze dan helemaal afgesleten zijn ofzo.
Verder probeer ik veel dingen zo natuurlijk mogelijk te doen maar krijgt mijn paard bij slecht weer ook een regendeken op, gaat ze 's nachts op stal (overdag gaat ze altijd de wei op) en een 1,5 kilo bix/muesli in d'r bakje. Dus een tussenweg is er echt wel. Haha! Lijkt me niet dat PN daar moeite mee heeft.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:39

ik bekap (nog) niet zelf, maar binnenkort ga ik wel zo'n cursus doen, maar dan een beetje in de buurt waar ik woon.

Ik laat de hoeven van mijn koudbloed door een professionele natuurlijk bekapper, opgeleid in Amerika, bekappen.

Ik heb in mei de ijzers eraf laten halen door de smid en mijn paard een paar maanden laten bekappen door een traditionele smid, door die blonde actie van mij (ik dacht toen: bekappen = bekappen) duurt het nu nog zeker anderhalf jaar dat ik moet rotzooien met hoefschoenen voor de hoeven weer goed zijn.

Ik heb na de 1e keer bekappen door de natuurlijk bekapper de hoeven aan de 2 "gewone" smeden bij die bij mij op stal komen laten zien, die zagen direct wat er anders was, ze hadden dit echter nog nooit gezien en nog nooit van gehoord zelfs, ze zagen wel in dat het zo misschien wel beter is en 1 van de 2 wil een poosje meelopen met de bekapper om het ook te leren, want hij heeft nogal wat paarden die blootsvoets lopen in z'n praktijk.

Smid nummer 3 wil er niets van weten en heeft me met de dierenbescherming gedreigd, hij is van mening dat een paard zonder hoefijzers altijd zere voeten heeft en noemt me dierenbeul.

Verschil in opvatting, maar wel vervelend dat hij mij van dit soort zaken beschuldigd, vind ik.....

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:03

promptertje schreef:
Nou Frans, ik heb eens alle verrichtingen van dit jaar nagezocht, maar het hele paard dat jij noemde komt daar niet in voor. Is het misschien een Duits paard, of koerst hij in Duitsland (of België)? Want in Nederland heeft hij in ieder geval onder die naam niet gelopen, laat staan gewonnen.

Ik weet dat hij in ieder geval (ook?) in Duitsland koerst. Zal je wel even een priveemailtje sturen met een artikel uit een Duits blad hierover. Als ie nooit in Nederland koerst verklaart dat waarom je nog nooit van hem hebt gehoord.

Groeten,
Frans