Niemand hoefde te bewijzen dat de aarde plat was... dat was het gangbare (niet wetenschappelijke paradigma). Men moest bewijzen dat de aarde rond is. Idem voor de aarde draait om de zon...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
promptertje schreef:Ik heb zojuist wat tijd doorgebracht op de officiele websites van Dr Strasser (zowel de Engelstalige als de Duitse site), maar ik kan werkelijk niet één verwijzing naar een uitgevoerd onderzoek vindenWel "case-studies", anekdotisch dus.
En héél veel spullen die je aan kunt schaffen
MarijeR schreef:Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de gevolgen van uhm... 10 jaar doe-het-zelf-en bij je paard?
En ik ben nog steeds benieuwd wat volgens FransVeldman de reden is dat er zoveel grote en kleine stallen zijn die jaarlijks duizenden euro's aan brok uitgeven terwijl dat niet nodig zou zijn.
Fasel schreef:Oh ik geloof echt wel dat een paard op zich op ruwvoer alleen kan leven maar dan moet het geen wedstrijdpaard zijn. En nogmaals, de foto's die ik van zulke paarden zie, dat zijn geen paarden waar ik een wedstrijd mee zou gaan rijden. Met alle respect.
Fasel schreef:Oh ik geloof echt wel dat een paard op zich op ruwvoer alleen kan leven maar dan moet het geen wedstrijdpaard zijn. En nogmaals, de foto's die ik van zulke paarden zie, dat zijn geen paarden waar ik een wedstrijd mee zou gaan rijden. Met alle respect.
! promptertje schreef:Nick, ik heb de onderzoeken van Strasser bekeken, maar die zijn eerder anekdotisch dan wetenschappelijk, en voor elk "Strasser-succesverhaal" ken ik minstens 100 "reguliere" succesverhalen. Zo lust ik er inderdaad nog wel een paar
MarijeR"]
Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de gevolgen van uhm... 10 jaar doe-het-zelf-en bij je paard?
[/quote]
Het lijkt me dat doe-het-zelf-en niet anders hoef te zijn dan 'laten doen'. Alsof de paarden van de hoefsmid zelf slechtere hoeven zouden moeten hebben omdat hij het niet door een ander laat doen?![]()
[quote="MarijeR schreef:En ik ben nog steeds benieuwd wat volgens FransVeldman de reden is dat er zoveel grote en kleine stallen zijn die jaarlijks duizenden euro's aan brok uitgeven terwijl dat niet nodig zou zijn.
Fasel schreef:Maar je zou eens een voorbeeld aan Nick kunnen nemen. Die communiceert op een heel andere manier. Zodanig dat ik dat liever lees dan het jouwe. Nick staat open voor andere meningen. Bij jou haal ik dat er niet uit.
FransVeldman"]
[quote="MarijeR"]
Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de gevolgen van uhm... 10 jaar doe-het-zelf-en bij je paard?
[/quote]
Het lijkt me dat doe-het-zelf-en niet anders hoef te zijn dan 'laten doen'. Alsof de paarden van de hoefsmid zelf slechtere hoeven zouden moeten hebben omdat hij het niet door een ander laat doen?![]()
[/quote]
Omdat een hoefsmid meestal meer ervaring en een heel wat langere opleiding heeft gehad dan de mensen die nu zelf aan de hoeven van de dieren zitten te knoeien.
Hoeveel van die mensen zijn na een cursus van PN na een flink aantal jaar nog steeds tevreden? Hoeveel dieren lopen na een jaar of 10 nog steeds goed? Hoeveel dieren zijn misschien wel de frikandellen in omdat de eigenaar ondanks de goede bedoelingen misschien wel iets minder verstand van beenstanden bleek te hebben en na jarenlang zelf bekappen het dier de vernieling in heeft geholpen?
[quote]
[quote="MarijeR schreef:En ik ben nog steeds benieuwd wat volgens FransVeldman de reden is dat er zoveel grote en kleine stallen zijn die jaarlijks duizenden euro's aan brok uitgeven terwijl dat niet nodig zou zijn.

MarijeR"]
Als ik brok voer, weet ik wat er (buiten het ruwvoer) naar binnen gaat.
Hang ik een blok in de wei, dan weet ik niet wat ze binnen krijgen. Of sta jij er de hele dag naast om te kijken of ze allemaal wel voldoende aan het blok likken?
[/quote]
Al zou ik er naast gaan staan dan weet ik nog niet of ze wel voldoende krijgen. De mineralenbehoefte is nou eenmaal per individu totaal verschillend. Hoeveel verliest ie via het zweet? hoeveel verliest ie via de urine? Hoe goed neemt ie andere mineralenbronnen op? Je weet het dus niet. Gelukkig is dat niet iets om over wakker te liggen omdat de natuur er voor heeft gezorgd dat de "zin in" mineralen groter wordt als er ergens een tekort optreedt. Als een dier twee keer zoveel aan een steen likt als een ander dier dan kun je er heel wat onder verwedden dat die ene gewoon meer nodig heeft. En hoe wou je dat regelen als die dieren niets te kiezen hebben maar allemaal een standaardportie krijgen? Dan krijgt de ene te veel en de andere te weinig, omdat de individuele behoefte totaal anders is.
En als je het erg belangrijk vindt om te doen wat anderen doen heb ik ook een vraag voor jou: Waarom denk je dat ze likstenen hebben uitgevonden? Waarom zijn er stallen die zoveel euro's aan likstenen uitgeven als het zo makkelijk zou zijn om het gewoon in het voer te stoppen zodat elk dier evenveel krijgt? Waarom zou dat zijn?
[quote="MarijeR schreef:Heb je het goede nieuws al eens aan die grote stallen verteld?
FransVeldman schreef:Die kan ik terugkaatsen. Mineralenblokken waarbij ieder dier zelf naar persoonlijke behoefte mineralen kan opnemen zijn dus overbodig volgens jou? Scheelt een hoop geld! In het voer gewoon een schep mineralen en klaar is kees!
Groeten,
Frans
FransVeldman schreef:Dan zijn er nog wat mensen die beweren dat hoefijzers nodig zijn.
Want anders krijgt ie zere voeten. Pogingen mijnerzijds om uit te leggen dat die zere voeten niet optreden als je de paarden op een speciale manier bekapt komen niet eens over.
Dan zijn er nog wat mensen die zeggen "ja maar met Endurance kan het niet" en "in de draverij kan het niet". Waarbij ik vervolgens twee voorbeelden geef van mensen die hoge prestaties halen in diezelfde situaties maar dan zonder ijzers maar dan hebben we er nog nooit van gehoord![]()
FransVeldman schreef:...De manier van bekappen die wij onderwijzen is behoorlijk "idiot-proof". Bij paarden met afwijkende beenstanden geven we de mensen ook het advies dat ze daar niet zelf mee aan de slag moeten gaan...
Groeten,
Frans
Lijkt me niet dat PN daar moeite mee heeft. promptertje schreef:Nou Frans, ik heb eens alle verrichtingen van dit jaar nagezocht, maar het hele paard dat jij noemde komt daar niet in voor. Is het misschien een Duits paard, of koerst hij in Duitsland (of België)? Want in Nederland heeft hij in ieder geval onder die naam niet gelopen, laat staan gewonnen.