De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:24

ow okej dankje wel dat is heel wat goedkoper dan wat ik nu heb weet iemand waar ik het kan kopen (woon in gorredijk friesland)

moondancing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:31

XxSultanxX schreef:
ow okej dankje wel dat is heel wat goedkoper dan wat ik nu heb weet iemand waar ik het kan kopen (woon in gorredijk friesland)

Hier vind je vast een dealer bij jou in de buurt: http://www.euro-lin.nl/

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:33

kej thnx

tienus63

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:35

Suzanne F. schreef:
Die van mij graaft, draait, rent en ploegt dr stal door. Die haalt alles door elkaar en overhoop. Graaft de voorkant en midden kaal en gooit alles tegen de achterwand. Dan is het echt niet goedkoper als stro....

Deed mijn vorige paard ook. Ik weet niet of jij de paarden overdag naar buiten hebt, maar ik haalde 's ochtends de mest en natte plekken eruit en liet dan de stal deuren tegen elkaar open staan, paarden liepen dan toch buiten, en 's middags gooide ik dan de kanten weer naar binnen. En had meneer weer een prima matras.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:59

hebben jullie het ook dat als de paarden een uitloop naar buiten hebben dat het vlas dan natter word .... ?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:32

Tja, als paarden er met natte voetjes in en uit kunnen lopen, dan wordt natuurlijk àlles nat.

Over vies gesproken: mijn [naam verwijderd] is een waar varken op stal. Ongelooflijke smeerkees, altijd op weg naar China gravend door de ondervloer van zijn vlasbed. [naam verwijderd] heeft vooraan in zijn box inmiddels een kale rubbermat liggen, en in de tweede helft een dikke laag vies bruin vlas dat nog net niet nat is.
Ondertussen krijgt [naam verwijderd] nooit meer schoon vlas. Het is zo ondankbaar om schoon vlas in zijn box te gooien.
[naam verwijderd] is juist weer heel netjes, en dus krijgt [naam verwijderd] het minder schone uit [naam verwijderd]'s box, en vul ik [naam verwijderd]'s box dus aan met schoon uit de zak vlas.
Ultiem recyclen, eigenlijk. Mijn mestbult composteert hierdoor prima, het vlas heeft in de box dus al een heel leven gehad

Oja, Lavor komt elke 14 dagen in de buurt van Heerenveen en Drachten, dus ook in Gorredijk. Kosten, circa 5 euro per pak, gratis thuisbezorgd bij afname van een pallet a 18 of 36 pakken.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:03

jeddah schreef:
Ik doe samen met een hele grote groep mensen. Das de enige manier, ik heb "maar" 4 paarden en gebruik ongeveer 4 a 5 pallets per jaar. Plus dat ik geen opslag ruimte heb.

Hoe sla jij het op dan Corinne?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:42

OK vraagje: stuift vlas nou ook minder dan stro?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:43

Veel minder. Mijn zwarte heeft stofallergie. Die heb ik in stal nooit gehoord.

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:19

XxSultanxX schreef:

www.cjwiersma.nl, ze zitten in Oudemirdum, dus in het Hoge Noorden, maar ze bezorgen door heel Nederland (vanaf 36 balen per keer).Kost 4,98 per baal incl. bezorgen.

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:08

Om de hoeveel tijd schonen jullie de hele stal op met vlas?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:00

vorige jaren deed ik dat na 3 maanden, maar dit jaar ga ik het niet doen, hij heeft rubbermatten onder het vlas met een dun laagje vlas eroverheen, dat ga ik er niet helemaal uit scheppen na 3 maanden dit keer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:38

Joyvita schreef:
Om de hoeveel tijd schonen jullie de hele stal op met vlas?

Ik haal elke dag de drollen eruit en om de dag de natte plek, Gedurende de week wordt hierdoor het vlas minder in de box. Op de weggeschepte plasplek doe ik vlas vanuit de zijkant. Eens in de week gooi ik een heel pak erin en als ik vind dat het weinig is geworden, roer ik al het oude door het nieuwe vlas heen en gooi er boven op nog een pak. Dus het oude vlas wordt vanzelf opgebruikt doordat het in de plasplek komt. Je ziet ook duidelijk kleurverschil, dus missen kan niet. Ik hoef hierdoor nooit de stal helemaal leeg te scheppen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:56

Ik doe zo ongeveer hetzelfde als Russel.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:25

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik vroeg me af of vlas heel anders is dan hennepvezel. Ik heb nl. hennepvezel laatst gebruikt omdat mijn merrie ook het stro opeet, maar de volgende dag was de hennep niet meer te vinden doordat ze alles uit de stal liep (inloopstal). Ik leg nu gewoon een grote berg hooi neer in de hoop dat ze wat laat liggen om op te kunnen slapen. Maar ik wil natuurlijk een betere oplossing. Kan vlas wel blijven liggen in een inloopstal?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:31

Nee, het enige wat strooisel IN een inloopstal kan houden, is een flinke drempel bij de uitgang.
Verder zal je paard alles eruit lopen.

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:30

Hardstikke bedankt voor de reacties!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:21

Ik haal de stal eigenlijk zelden leeg. Het stinkt niet en het blijft droog. Wel elke dag drollen eruit en eens in de zoveel tijd plasplek even weghalen. Gaat prima. Ik hou ze de hele winter zo en dan na het inkuilen gaan ze de wei op 24/7.

Ik heb overigens nu de stallen dichtgegooid. Andere strategie tegen het WK rondjes lopen in stal. Knollen gaan van 's ochtends vroeg tot 's avonds de rijbak in. Alleen 's nachts gaan ze op stal. Heb er nu 4 balen bij Raakje in gegooid en 5 bij Paint. Ik moet zeggen, ze staat er rustig bij. Misschien dat dit helpt. Want anders moet ik bij haar elke week zo'n drie pakken vlas erin gooien. Dus ik heb mijn hoop gevestigd op het feit dat het komt door het naar binnen lopen van modder.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:10

ik ben er niet zo blij van ... mijn paarden lopen veel rond en al het vlas beland langst de kanten. Het is dan wel moeilijk om te kuisen en proper te houden! En als ik zo een pak opendoe in de stal komt er net veel stof vrij! kan ook aanhet merk liggen, maar we zijn verplicht ze op de manege zelf te kopen, dus kan ik er niets aan veranderen!

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:04

Bij Dolsma (hengstenhouderij) in Wijster(Drenthe) kun je het krijgen voor 4,50 per zak, moet je het wel zelf halen.

Ons enige probleem met vlas is dat het lastig op te slaan is. Muizen gaan er in nestelen en trekken alles overhoop bij ons. Ze graven gangen, werken het uit de zakken en zo wordt het één grote smeerbende. Onze twee katten ten spijt....

@Sjen: vlas is een stuk fijner dan hennep/hemparade, minder stoffig en neemt nog meer vocht op. Voor meer info: www.ecobodem.nl

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:35

Ik haal de piesplekken er ook nauwelijks uit.
Vrijdags , de dag voordat er een nieuw pak in gaat, haal ik alleen een dun bovenlaagje van de piesplek weg en de rest laat ik liggen.
mij is vertelt dat dat nu juist die bodem maakt die belangrijk is voor een vlas stal.
Dus echt tot op het beton haal ik de piesplekken niet weg.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:41

Nou ze staan nu twee dagen 's nachts op stal en ik ben onder de indruk. Ze houdt het redelijk netjes tot nu toe.

Rozebottel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:57

Even een vraagje over Linabox vlas: staat er op de pakken vermeld dat het Linabox is, of zijn het blanco verpakkingen? Bij ons op stal wordt gezegd dat het Linabox is, maar het staat er niet op...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:24

Volgens mij stond het er bij mij wel op.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:38

Citaat:
Dus echt tot op het beton haal ik de piesplekken niet weg.

dat doe ik dus wel, het vlas wordt rood en door- en doornat en gaat enorm stinken als ik het laat liggen.

Ik heb op de plek waar mijn paard zich omdraait een rubber (granulaat) mat onder het vlas liggen op advies van de natuurlijk bekapper, scheelt een hoop slijtage aan de hoeven.

Ik vraag me serieus af hoe een vlasbox eruit ziet van een stalpaard, als mijn paard langer dan 12 uur binnen zou staan, zou het echt geen doen zijn.
Ik check ook 's morgens altijd of de boer hem wel buiten heeft gezet en zo niet, dan zet ik hem zelf buiten, anders kan ik 's middags de stal leegscheppen en opnieuw beginnen met vlas