Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:49

Nou, ze zijn er niet wat minder, ze zijn er heel erg veel minder, en daar is uiteraard een reden voor.

Er zijn altijd uitzonderingen te vinden zoals die van John Whitaker, net zoals dat Elaine Penn 5* eventing met een Jazz reed. Maar ook dat is een uitzondering.

Gemiddeld genomen hebben barokke paarden niet de galop, niet de reflexen en niet het vermogen om goede spring en/of eventing paarden te worden. Zij hebben gewoon gemiddeld genomen andere talenten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:10

Hier zie je er niet veel springen. Maar ze zijn er wel. Ook best op niveau. Paard moet wel - zoals je terecht zegt FH - een goede galop hebben. En een beetje maat. En niet te kort. Geen stierenvechterstype PRE.

Ik heb er jaren geleden een filmpje gezien van een internationale wedstrijd waar er 1 meeliep. Het was echt een hilarisch filmpje want de springruiter - een spanjaard - was echt niet best. Bij iedere sprong was de ruiter uit zn evenwicht. Kwamen zn benen bij de landing regelmatig boven het zadel uit en lag hij er een aantal malen bijna naast. Heb niet onthouden hoe paard en ruiter heetten, maar was wel bijzonder om te zien.
Iedere sprong redde het paard de ruiter. Echt nog nooit zoiets gezien en het was echt heel vermakelijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:16

Ik neem aan dat men hier geen 5* paarden zoekt :P maar inderdaad, zelfs op een relatief laag niveau (B/L) springen en eventing doen barokke paarden het niet echt goed. Of je moet eentje kopen die zich al bewezen heeft maar die zijn er dus niet echt.

Is ook gewoon niet leuk, elke keer de helft van het parcours eraf maaien of uitgebeld worden omdat het voor je paard allemaal oprecht heel erg moeilijk is terwijl een ander er zo overheen vliegt.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:20

Maar goed springen is ook gewoon zelf tellen en inzicht hebben. Als je er 1 hebt die enorm galoppeert kan je er een sukkel op zetten maar die komt ook nergens uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:20

[VN] Ras van de maand: de Lusitano

Nou wat recentere voorbeelden dan.

Ik noemde die hengst van Whitaker vanwege de bloedlijn. Maar er zullen vast wel meer bloedlijnen zijn die goede springers geven. In ieder geval worden ze vaker in de eventing gebruikt dan je denkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:38

Damelza schreef:
Mijn zoektocht gaat weer verder, hierbij nogmaals mijn lijstje. Mochten jullie iets voorbij zien komen of weten dan hoor ik het graag. Ik hou MP in de gaten, Sporthorses vind ik wat lastiger omdat bij alles prijs 'in overleg' staat.

- Tussen de 3 en 10 jaar oud
- Tussen de 1.56 - 1.70 (maar voorkeur voor type klein damespaard)
- Paard met looplust, mag ook best sensibel of wat heter zijn. Maar wel werkbaar. Liever ho dan go.
- Allrounder die 'braaf' is alleen op buitenrit, en daarmee bedoel ik niet dat ze nooit ergens naar kijken of heet worden. Maar meer dat je niet bij elke grasspriet die verkeerd staat niet meer verder komt.
- Geen olympische spelen ambities, maar een z proef en l cross moet er wel ooit inzitten. (hoeft niet op de korte termijn)
- Budget circa 8 wortels
- Geen koudbloeden, spanjaarden, dravers etc.
- Voorderest moet het wel een lief paard zijn, waar ik ook mijn vriend mee kan laten lopen en waarbij ik kan uithuilen als het nodig is :+

Is een Irish Draught of Irish Sport Horse niet iets? Weet niet of ze nog binnen budget worden aangeboden, ik heb mijne (volle ID) 6 jaar geleden voor ongeveer 7 gekocht. Zijn stoere paarden, allrounders die voor alles wel te porren zijn. Ik heb mijne verkocht omdat 2 echt teveel werd, maar zij zou zo voldoen aan je lijstje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:46

Natuurlijk zijn er rassen die beter passen, idd volbloeden maar ook daar is het opletten wat je binnen haalt. Het ging me er meer om dat je Iberiërs niet perse hoeft uit te sluiten. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:50

oji schreef:
Nou, ze zijn er niet wat minder, ze zijn er heel erg veel minder, en daar is uiteraard een reden voor.

Er zijn altijd uitzonderingen te vinden zoals die van John Whitaker, net zoals dat Elaine Penn 5* eventing met een Jazz reed. Maar ook dat is een uitzondering.

Gemiddeld genomen hebben barokke paarden niet de galop, niet de reflexen en niet het vermogen om goede spring en/of eventing paarden te worden. Zij hebben gewoon gemiddeld genomen andere talenten.

Deze :D
https://www.facebook.com/ialha/photos/a ... 87/?type=3

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:51

MarjanB schreef:
Maar goed springen is ook gewoon zelf tellen en inzicht hebben. Als je er 1 hebt die enorm galoppeert kan je er een sukkel op zetten maar die komt ook nergens uit.

Ja maar je gaat als amateur dan nog steeds niet altijd en overal een perfecte afstand rijden :o en het is dan enorm suf als je paard in de ankers gaat omdat die er niets mee kan ipv een keertje voor jou op te lossen.

Het hoeft ook geen enorme galop te zijn, maar gewoon wat meer parcours-proof dan hoe je doorsnee PRE galoppeert. Niemand zegt ook dat men meteen paar miljoen moet aftikken voor een Longines Tour paard ;) je eerste beste EV doet het al veel beter dan je eerste beste spanjaard zeg maar.

Het ging ook over max 8K voor een paard, dan kom je ook waarschijnlijk uit op een kleine maat PRE en dat maakt het zeker niet makkelijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:02

Ik denk dat je de Spaanse / Portugese showjumpers ook echt niet in NL moet zoeken.
FH, ik denk dat je je vergist. Maar je moet een goede Spanjaard ook echt niet vergelijken met het brandhout wat je doorgaans hier tegen komt.
Je hebt er wel gelijk in dat je voor 8K niet uitkomt voor een goede PRE of Lusitano. Maar telt ook mee dat je ze meestal in NL niet vindt en dus hierheen moet halen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:06

Kende eigenlijk vooral handige lusitano's voor het springen en crossen. Geen PRE 's

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:08

Getup schreef:
Kende eigenlijk vooral handige lusitano's voor het springen en crossen. Geen PRE 's

Ja, ik kom ook meer Lusi's tegen in de springsport als ik even rond google.
Het kan ook 's lands wijs 's lands eer zijn. Dat springen toch wat populairder is in Portugal dan in Spanje. En dan kom je ze vanzelf meer tegen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:11

Denk dat lusitano's überhaupt vaak iets beter aansluiten op dergelijke takken van sport, ook dressuur omdat ze qua gangen ook meer vergelijkbaar zijn met onze rassen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:18

Precies dat, wilde net schrijven dat Spanjaarden en Lusitano,s niet verward moeten worden. Wereld van verschil qua beweging en bouw.

PRE,s raadt ik in het algemeen niet aan voor springen, al zijn ze er wel die het kunnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:19

Wij hadden echt zo'n leuke op stal staan, hele fijne hengst. Is uiteindelijk bij Hester terecht gekomen omdat zijn baasje ging emigreren.

Edit, zag hem nog bij haar op de site staan, maar staat bij verkocht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:11

Kijk eens naar een Imposant EM nakomeling. Zowel Imposant zelf als zijn nakomelingen lijken fijne allrounders te zijn. Dit is wel gelders bloed.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:29

Oorspronkelijke posts gingen telkens over "spanjaarden" dus ja :+

Maar losgezien daarvan, een beleerde lusitano tussen 3 en 10 zal dan ook niet zo snel te koop staan voor 8K.

@Belker ja Gelders is ook zeker niet gek :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:32

Nee dat denk ik ook niet. Maar in die prijsklasse ga je denk ik ook niet een heel talentvol springpaard vinden toch? Die meer kan dan basis?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:43

Babootje schreef:
Nee dat denk ik ook niet. Maar in die prijsklasse ga je denk ik ook niet een heel talentvol springpaard vinden toch? Die meer kan dan basis?

Basis is tm Z.
Een B/L dressuurproefje stelt niets voor, volte, paar pasjes op zij en veel meer is het niet.

Maar een B ( 1.00m) of L ( 1.10M) is toch wel iets andere kost. En eventing is echt pittig, daar moet je ( tenminste als je veilig aan het einde wil komen :D ) wel een paard voor hebben met een beetje kwaliteit.

De grote prijs hoeft ie niet te kunnen lopen, maar een brekebeen op een balk zou ik ook niet willen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:46

Ik weet t want we hebben gesprongen :D Dus basis is al best een hele kluif.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:56

Damelza vraagt om een paard die een Z dressuur proef en L cross kan lopen..Die zijn er vast wel te vinden in haar budget, al dan niet in het buitenland.

Imposant is Elegant bloed, die gaf sowieso goede springers. Vraag me alleen af of daar veel nakomelingen van zijn..Hengst is geëxporteerd en heeft volgens mij niet zoveel gedekt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:01

Ik denk dat PRE's ook de dalmatiers vloek hadden.

Je weet wel, iedereen wilde een dalmatier na die film. Leek wel of iedereen een PRE wilde 5 jaar geleden.

Lijk ik nu een beetje te zien bij Freibergers? Die zijn ineens mega populair en dan over 3 jaar hoor je: je moet wel uit die en die lijn kopen hoor.

Maar dit is puur speculatie :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:06

Ik heb ook goede ervaringen met Engelse volbloed. Fijn karakter en fijn springen.

Inderdaad iers kan ook wat zijn. Maar m.u.v de Ierse volbloeden zijn ze niet goedkoop hoor.

Freibergers zijn m.i leuke recreatiepaarden. Tot nu toe heb ik nog geen bijzondere bewegers erbij gezien.
Ze zijn ook nog eens behoorlijk duur.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:12

Iets wat schaars is is duur.
Freibergers zijn nu inderdaad hip. Net als dat tinkers dat werden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:40

boemel schreef:
Ik heb ook goede ervaringen met Engelse volbloed. Fijn karakter en fijn springen.

Inderdaad iers kan ook wat zijn. Maar m.u.v de Ierse volbloeden zijn ze niet goedkoop hoor.

Freibergers zijn m.i leuke recreatiepaarden. Tot nu toe heb ik nog geen bijzondere bewegers erbij gezien.
Ze zijn ook nog eens behoorlijk duur.

Ierse volbloeden zijn ook gewoon Engelse volbloeden. Maar EV kan dit echt perfect! Als ik daar naar zou willen kijken, of een Iers sportpaard, zou ik echt daarnaartoe gaan ipv in NL proberen te vinden. De goede blijven toch daar of zijn hier erg duur. Ook voor een EV kan je daar makkelijker voor een goede slagen.

Qua gezondheid, ja hier in NL voor weinig geld zijn ze vaak niet gezond. Maar dat is net zo bij de Spanjaarden enzovoorts.