Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:10

Zeker heb ik die. :D Ff zoeken naar een leuke recente (ben er nu vaak in het donker, dus weinig foto's)

Afbeelding
Afbeelding

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:29

@Sherivey, wat een mooi touwhalster zeg! <3

Hier is het jonkie gisteren voor het eerst naar de tandarts geweest. Was wel nodig. 4 wolfstanden waarvan 2 onderin en echt heel groot. Er gaat voorlopig dus sowieso geen bit in. Ze is pas 2,5 dus met de tandarts overlegd dat we even afwachten of ze er zelf uitvallen met het wisselen en anders laat ik ze van het voorjaar in de kliniek eruit halen.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:55

Veel succes met beleren voor zij die eraan toe zijn.

Baron staat gewoon op de wei te genieten.
Ben wel aant denken om wat werken aan de hand te beginnen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:50

Dreamguide, wel goed om dat zo vroeg al te laten nakijken :j
Die van mij is pas nagekeken en de tandarts vond dat zijn gebit er echt netjes uit zag.

Touwhalster ben ik heel blij mee, besteld via Lovelance :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:19

Sherivey schreef:
Zeker heb ik die. :D Ff zoeken naar een leuke recente (ben er nu vaak in het donker, dus weinig foto's)

[ [url=m/08E3Z2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5SwK4y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:09

Rose_Sonny schreef:
Replay en ik zijn lekker bezig met grondwerk oefeningen, het is een heerlijk dier om mee te werken, en hij doet het echt super.

Vandaag de eerste keer over het zeil; vond hij de eerste poging doodeng.

[ [url=m/MtW0Ga.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen merkte hij dat hij niet dood ging en liep er overheen alsof hij altijd over zeilen loopt :')

Heb het filmpje weer waar ik aan moest denken :D
Kwam nu als reel voorbij op Facebook.

https://www.facebook.com/reel/367317172 ... WDuG2&fs=e

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:14

Zo dan, die gaat flink af, en de ruiter blijft goed zitten...

Gisteren Vossie weer een zadel opgeknoopt, naar de buren gewandeld. De overbuurpaarden kwamen aan en er werd wat naar elkaar gehinnikt. Vos weer aan / over de flos.

Bij de buren de bak in. We begonnen heel rustig in stap, rustig drafje en rustig in galop --> ik blij. Wilde net de tweede lijn eraan knopen om met de dubbele lijnen te gaan werken, mochten de paarden van hun naar stal. Vos weer over de flos, al de toeschouwers kwijt.

Geprobeerd haar de stress eruit te laten lopen aan de enkele. Dat duurde erg lang. Daarna nog aan de dubbele, dat kostte ook weer tijd om het energie level op een hanteerbaar niveau te krijgen. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar pffffff wat duurde dat lang zeg.

Heb nog 2 keer gehangen, ze stond braaf stil en kon mooi hangen en aan de rechterkant strelen en een brokje geven.

In alle rust weer naar huis? Dat lukte tot de oprit, de buurvrouw van de rijbakeigenaar kwam thuis op de fiets. Vos schrok zich de tandjes en bleef aan tot ze thuis over de brug stapte: rust. Thuis was ze uiteraard moe.

Pffff, voor zo'n puppenpony is ze soms wel erg veel paard. Ik ga even bedenken hoe ik dit soort zaken anders kan aanpakken

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:45

Altijd jammer, zoveel dingen van buitenaf :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:22

Sherivey, helemaal vergeten 8)7 , maar wat een leuk paard. En een tof touwhalster.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:33

Klinkt als een paard met voldoende pit Rocamor…

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:38

Ik hou me maar voor dat dat de besten zijn. (Worden)

Ooit

In de toekomst :+

Ik ben er dus ook nog niet uit hoe dit op te lossen. Gewoon naar voren oplossen (niet jagen of straffen of slaan, maar wel naar voren houden) of even pas op de plaats, bij me halen en samen bekijken.

Waarom leveren ze geen handleidingen bij die dieren?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:39

Rocamor schreef:

Ooit

Ik ben er dus ook nog niet uit hoe dit op te lossen. Gewoon naar voren oplossen of even pas op de plaats, bij me halen en samen bekijken.

Persoonlijk zou ik zeggen het tweede. Samen bekijken zodat ze jou ook als veilige haven gaat zien. Maar ik ken jouw paard natuurlijk niet.

Echt hè, zou wel handig zijn :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:41

Ja da's voor nu ook mijn idee.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:26

Pfff klinkt als een pittige rocamor.
Gebruiksaanwijzing zou zeker handig zijn, maar helaas.
Ik zou ook er voor kiezen om het samen te bekijken, wie weet komt dit voort uit onzekerheid, teveel prikkels.
Mijn ervaring hiermee is om zelf laag in je energie te blijven en neutraal in je emotie, laat het dier kijken, ontspanning volgt uiteindelijk wel

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:09

Samen bekijken zal ik altijd doen inderdaad. Zeker om onder die te hoge stresscurve te blijven en het leervermogen gewoon optimaal te ontwikkelen. Nieuwe prikkels = leuk. Kunnen ze echt veel in groeien!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:50

Jeetje wat gaan jullie snel! Ik heb weer even bij gelezen!

Hier opzich nooit last van water, paddock blijft vrijwel altijd droog alleen soms tijdens een heftige bui soms dat er even een plas blijft staan.
Verder hier een 25x50 eb en vloed rijbaan en 14x14 eb en vloed longeerrondje.

Masr omdat de zomer zo droog was hadden we de pomp wat hoog gehangen zodat de bak hard bleef alleen vergeten die weer te laten zakken waardoor er wat water in de bak bleef staan en er een laag alg opkwam die er weer voorzorgde dat stukken dichtslipte en spekglad werden.....

Dus nu had ik een super luxe onderwaterstaande spekgladde rijbaan....
En helemaal vol met blad uit het bos..... Dus gister de hele bak ontdaan van blad (dan is 25x50 ineens heeeel groot :'))
En nu de boel even slepen zodat het water er weer door kan en we weer aan het werk kunnen!

Als jullie aan de lange teugel/ dubbele longe werken of dressuur aan de hand doen, doen jullie dat dan al met bit?

Wandele vind ik ook leuk maar net als iemand een paar bladzijde terug vind ik dat toch wel heel spannend. Niet omdat me paard niet braaf is maar omdat ik alles wat fout zou kunnen gaan voor me zie.
Vroeger nam ik alles zo mee naar buiten onder het zadel en aan de hand...... maar de angst dat er iets gebeurt waardoor hij los komt is zo groot. (Ik doe alles alleen heb me paarden aan huis en geen paarden mensen in mijn omgeving)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:40

Rocamor schreef:

Ooit

Ik ben er dus ook nog niet uit hoe dit op te lossen. Gewoon naar voren oplossen (niet jagen of straffen of slaan, maar wel naar voren houden) of even pas op de plaats, bij me halen en samen bekijken.

Pfff nou, doe mij ook een handleiding. Lijkt soms wel of ik Chinees spreek en mijn paard Arabisch ofzo. :+

Ik heb me dan ook ingeshreven voor een jaartraject van Horsepower, Lifepower. Ook omdat ik denk dat een groot deel van onze problemen bij mij liggen.

DDDara, oei, heel de bak bladvrij maken is wel een werk ja :=
Dubbele longe deden wij aan een trainingshalster. Bit heeft ie een poosje geleden pas voor het eerst in gehad.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:06

Rocamor dat klinkt als een hele hoop paard! Die van mij kan ook best heftig reageren op dingen en ik ben toen begonnen met het kijken van wat grondwerk videos van Warwick Schiller en ik heb het idee dat het toepassen van sommige van zijn methodes uiteindelijk heel erg heeft geholpen hier! Was altijd meer van de standaard dressuur aanpak maar heb ontdekt dat deze manier eigenlijk ook heel fijn werkt voor mij en Raven. Hij legt ook heel fijn uit waarom paarden op een bepaalde manier reageren waar ik voorheen nooit zo over had nagedacht. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 19:13

Mijn koukleum vandaag warmer aangekleed. Het arme schaap met haar gigantische lange, maar relatief dunne vacht was erg blij. Afbeelding

De 2,5 jarige Fries van mijn zusje staat enorm kort in het haar maar heeft het geheel niet koud.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:18

Hier is het meeste water alweer weggetrokken.
Wat een paar droge dagen al niet doen :)

Toch heb ik de hooibak opgeschoven naar een stabiel iets hoger gelegen stuk (waar zelden water blijft staan doordat de grond boller is).

Afbeelding

En het meest natte deel waar de hooibak voorheen stond heb ik tijdelijk de toegang voor afgesloten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 19:23

Hier is het ook niet meer nat, wel bevroren. :+

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:53

nick_en_ik schreef:
Wat een knappe paardjes komen er langs en wat zijn jullie allemaal lekker bezig!

Gisteren kwam de bekapper voor Nicky. Hoeven bekappen is sowieso al wat lastiger met Nicky, maar dit keer was het echt drama. Ze zat zo ontzettend hoog in haar energie en kon niet stilstaan.
Gelukkig heb ik een hele geduldige bekapper en kon ik Nicky ertussendoor even de spanning eruit laten lopen in de bak. Met veel moeite is het uiteindelijk allemaal wel gelukt!
Vandaag weer bij Nicky geweest omdat ik haar hoefjes moet behandelen, en nu was ze wel weer super braaf, netjes stilstaan, netjes hoefjes optillen en dergelijke. Het is me er eentje hoor :')
Ook heb ik haar staart gekamd en geknipt, was hoog nodig, nu ziet ze er weer wat fatsoenlijker uit! En dat zonnetje erbij is ook echt heerlijk <3
[ [url=m/lttK5w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk dier!
Fijn dat je smid zo geduldig is. Scheelt een hoop qua stress en nare ervaringen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:07

Hier gaat het goed!
Ben blij dat die bakken regen niet meer uit de lucht komen vallen voor nu.
Het is goed fris maar da's gezond weer zeggen ze :D
Nieuwe bitje vindt ze veel prettiger dus dat was een goede aankoop.
Eerste keer springschoentjes om was ook geen probleem en met de nieuwe longeerzweep is het proberen om te draaien als het moeilijk wordt er ook van af +:)+
Wil komende week ook gaan beginnen met longeren aan dubbele longe en lange lijnen gaan oefenen om er een goed stuur op te krijgen.

Heb de paarden afgelopen week ontwormd en dat was voor haar geen overbodige luxe want er kwamen echt ranzig veel wormen uit. De andere 2 waren schoon, zoals verwacht.
Dat moet ook energie gevroten hebben denk ik.
Komende week komt de smid weer en als het goed is komt mijn nieuwe zadel binnen :):) dus allemaal stappen verder in het proces.

Ik moet zeggen dat het me tot zover niks tegenvalt!
Had gezworen niet meer aan een groen paard te beginnen omdat ik echt geen trek had in al dat gespring en gesnork wat daar bij kan komen kijken.
Maar dit is eigenlijk best heel erg leuk en mooi om te doen.
Het verloopt ook allemaal heel natuurlijk.
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:15

Wat voor bit heb je gekocht? :) echt een leuk dier om te zien!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:23