Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:53

pillow schreef:
Mijn gedeelde overzicht is geheel ondergesneeuwd door de discussies die hier gevoerd zijn.
De roedel uit het DFW heeft van september 2021 tot juli 2023 dus nog geen 2 jaar 905 dieren gedood. Dit zijn de dieren die bij bij12 gemeld zijn, dus lang niet alles. Niet de dieren van de natuurorganisaties en de reeën. Het gaat om 2 ouders, 5 welpen van vorig jaar waarvan 2 dood zijn en 5 welpjes van dit jaar die nog niet jagen. Dan kun je toch niet meer spreken van de natuur of doden om te eten.

Goed dat je het nog even samenvat! Wat een enorm aantal dode dieren, in verhouding tot zo weinig wolven!

Dit is duidelijk een onhoudbare situatie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:54

Ik geloof niet in een tussenoplossing Soepblik. Denk aan het hekken verhaal. Dat gaat niet werken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:54

rien10 schreef:
Ik geloof niet in een tussenoplossing Soepblik. Denk aan het hekken verhaal. Dat gaat niet werken.

Ja, maar alle wolven dan maar afschieten is ook geen oplossing. Dan moeten we er dus een bedenken die anders is dan die eerste twee.

Vanuit dat inzicht zou ik proberen om rond de tafel te gaan zitten met slachtoffers, ervaringsdeskundigen, wolven experts en beleidsmakers om met elkaar te kijken: hoe wel? Alle kaarten op tafel, in het kort.

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:00

Ik vind wolven afschieten wel een oplossing. Niet een prettige, niet een oplossing waarbij ik geen emotie heb, maar wel als enige oplossing. Rond de tafel zitten? Kijk eens naar de grote vraagstukken van de afgelopen 10 jaar. Dikke drama is dat geworden. Dat zal ook niet gaan werken. Duidelijk zijn; 0 wolven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:03

Ik werd uitgelachen toen ik op bokt jaren geleden al zei dat de wolf zich in een mcdonalds waant, en er onnodige dieren en onnodig veel dieren te grazen worden genomen.
En dat hekwerken gevaar oplevert voor weide dieren en (klein) wild.
Zoek maar eens op de herten die overlast veroorzaken in de waterleiding duinen.
Daar is menig hert een afschuwelijke dood gestorven in het hekwerk.

Een leeuw op de savanne doodt ook alleen maar wat ie meteen opvreet en of nodig heeft voor haar jongen.
Idem geldt voor (roof)vogels. Die leggengeen voorraad dode muizen of regenwormen aan voor hun jongen.

Beren maken wel meer zalmen dood dan ze op kunnen tijdens de zalmtrek.
Maar dat is omdat ze het lekkerste/nuttigste van de zalm willen.

Maar een beer in een gebied verkiest de prullenbak of inbreken in een tent of woning boven het moeilijk doen in een rivier.
En door het grote aanbod van zalm, is het op dat moment niet nodig om de hele zalm op te vreten. Tegelijkertijd vreten alleen de sterke beren van dit luxe maal. De mindere in rang mogen het doen met wat zij laten liggen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:04

rien10 schreef:
Ik vind wolven afschieten wel een oplossing. Niet een prettige, niet een oplossing waarbij ik geen emotie heb, maar wel als enige oplossing. Rond de tafel zitten? Kijk eens naar de grote vraagstukken van de afgelopen 10 jaar. Dikke drama is dat geworden. Dat zal ook niet gaan werken. Duidelijk zijn; 0 wolven.

Okee, maar zoals eerder gezegd: wat jij een oplossing vindt en wat de realiteit van een oplossing gaat zijn, zijn twee totaal andere dingen. Jij mag absoluut vinden dat 0 wolven de oplossing is, maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Als iedereen dan op zo'n manier als jij aan zijn mening vast blijft houden, gebeurt er al helemaal niets.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:06

Ten eerste, Ik heb 0 invloed op welk beleid dan ook, dus als ik aan mijn mening vast houd, zal dat niet van invloed zijn op de uitkomst van het probleem.
Ten tweede, als ik voor mijn mening sta, dan blijf ik daar bij. Dat zal me een mooie zwalk-boel gaan geven zeg; ik heb een principe, dat gaat niet lukken, oh, dan maar wat anders. Opportunisme noem ik dat.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:07

Soepblik schreef:
rien10 schreef:

Okee, maar zoals eerder gezegd: wat jij een oplossing vindt en wat de realiteit van een oplossing gaat zijn, zijn twee totaal andere dingen. Jij mag absoluut vinden dat 0 wolven de oplossing is, maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Als iedereen dan op zo'n manier als jij aan zijn mening vast blijft houden, gebeurt er al helemaal niets.

Soepblik, heb je gelezen dat 2 ouders met een paar welpen, 900 dieren hebben gedood ? Post pillow van hierboven.

Als zo weinig wolven, al zoveel vee en hobbydieren pakken, dan is toch alleen een nulstand een oplossing?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:09

sterregoud schreef:
Soepblik schreef:

Soepblik, heb je gelezen dat 2 ouders met een paar welpen, 900 dieren hebben gedood ? Post pillow van hierboven.

Als zo weinig wolven, al zoveel vee en hobbydieren pakken, dan is toch alleen een nulstand een oplossing?

De post van pillow heb ik gelezen en ook op gereageerd, een paar reacties geleden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:10

De wolf is toch 150 jaar lang weggeweest toen "we" hem verjaagd/vermoord hadden. Ik snap niet zo goed waarom het niet een oplossing zou kunnen zijn? Zou wel handig zijn wanneer Duitsland en België hetzelfde gaan doen, dat scheelt een hoop gedoe voor ons.

*Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Sanet op 19-09-23 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:11

Soepblik schreef:
rien10 schreef:

Ik lees je post nog een keer, ik vertaal dit toch wel als "je mag je mening hebben, maar eigenlijk toch niet" en dat begrijp ik niet. (Maar dat is hier niet de discussie ;) )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:13

Sanet schreef:
De wolf is toch 150 jaar lang weggeweest toen "we" hem verjaagd/vermoord hadden. Ik snap niet zo goed waarom het niet een oplossing zou kunnen zijn? Zou wel handig zijn wanneer Duitsland en België hetzelfde gaan doen, dat scheelt en hoop gedoe voor ons.

Dit inderdaad. Niets is zo veranderlijk als een mens. 150 jaar geleden wilde men van de wolven af en dat is ook gelukt. Nu zijn de meningen anders, maar wie zegt dat het zo blijft?

Ik zie die nulstand ook niet heel snel gebeuren hoor, maar om nou te zeggen dat het niet mogelijk is. Of nooit mogelijk is...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:15

Ik denk ook dat het niet snel zal gebeuren. Ik ben bang dat er eerst vreselijke, gruwelijke dingen moeten gebeuren voordat het knuffelige van de situatie af gaat.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:16

rien10 schreef:
Soepblik schreef:

Ik lees je post nog een keer, ik vertaal dit toch wel als "je mag je mening hebben, maar eigenlijk toch niet" en dat begrijp ik niet. (Maar dat is hier niet de discussie ;) )

Sorry als dat zo is overgekomen; dat is niet mijn bedoeling. Laat ik hem anders verwoorden: jij mag absoluut je mening hebben over 0 wolven; vanuit je frustratie kan ik me daar in inleven. Maar als ik kijk naar hoeveel meningen er zijn over dit onderwerp, welke partijen er meespelen in het maken van het beleid, dan kan ik al snel stellen dat er nooit voor de 0 wolven zal worden gekozen.

Op zo'n moment, als ik jouw mening had en dat kon voorzien, zou ik, ondanks die mening, wel gaan kijken van: hoe kan ik mijn energie inzetten om toch een oplossing te realiseren die mijn dieren beschermt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:19

@ Soepblik, ik denk dat rien10 niet zo zeer haar mening baseert op het beleid. Daar heeft ze geen invloed op. Haar standpunt is gewoon dat ze het liefst zou zien dat er een nulstand komt. Ze weet dat het niet zo maar gaat gebeuren, en misschien wel nooit, maar dat doet niets af van haar mening over wat zij zou willen. Je mening hoeft niet perse een bijdrage te zijn aan verandering, je kan ook gewoon iets vinden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:21

Mijn mening is niet ingegeven door emotie. Mijn mening is ingegeven door de utopische gedachte dat anno 2023 wilde wolven in een Nederlands cultuurlandschap passen.
Nee, ik wil mijn energie niet inzetten om een oplossing te realiseren die mijn dieren beschermt. Ten eerste om dat ik daar totaal niet in geloof, in dat beschermen, ten tweede omdat mijn dieren aan de rand van Rotterdam veilig zijn wat wolven aanvallen betreft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:22

Jessix schreef:
@ Soepblik, ik denk dat rien10 niet zo zeer haar mening baseert op het beleid. Daar heeft ze geen invloed op. Haar standpunt is gewoon dat ze het liefst zou zien dat er een nulstand komt. Ze weet dat het niet zo maar gaat gebeuren, en misschien wel nooit, maar dat doet niets af van haar mening over wat zij zou willen. Je mening hoeft niet perse een bijdrage te zijn aan verandering, je kan ook gewoon iets vinden.

Precies. Jij verwoord exact wat ik bedoel. Thanks.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:24

Jessix schreef:

Snap ik, helder. Ik denk dat wij dan gewoon op een andere manier met onze meningen om gaan, wat logisch is. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:26

sterregoud schreef:
pillow schreef:
Mijn gedeelde overzicht is geheel ondergesneeuwd door de discussies die hier gevoerd zijn.
De roedel uit het DFW heeft van september 2021 tot juli 2023 dus nog geen 2 jaar 905 dieren gedood. Dit zijn de dieren die bij bij12 gemeld zijn, dus lang niet alles. Niet de dieren van de natuurorganisaties en de reeën. Het gaat om 2 ouders, 5 welpen van vorig jaar waarvan 2 dood zijn en 5 welpjes van dit jaar die nog niet jagen. Dan kun je toch niet meer spreken van de natuur of doden om te eten.

Goed dat je het nog even samenvat! Wat een enorm aantal dode dieren, in verhouding tot zo weinig wolven!

Dit is duidelijk een onhoudbare situatie.

En men doet niks vanuit onze slappe overheid....

Die ene hier, dus geen roedel, maar 1
172 dna bewezen. Met diverse bewezen afrasteringen van 150 hoog met 8 draden stroom.
Dubbele omheining met beide stroom. Niks werkt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:27

rien10 schreef:
Mijn mening is niet ingegeven door emotie. Mijn mening is ingegeven door de utopische gedachte dat anno 2023 wilde wolven in een Nederlands cultuurlandschap passen.
Nee, ik wil mijn energie niet inzetten om een oplossing te realiseren die mijn dieren beschermt. Ten eerste om dat ik daar totaal niet in geloof, in dat beschermen, ten tweede omdat mijn dieren aan de rand van Rotterdam veilig zijn wat wolven aanvallen betreft.

Herstel "nu nog veilig zijn"..
Als er geen schaap in Drenthe meer te eten is en ze niet durven Wadlopen naar Texel, dan komen de wolven ook vanzelf wel in Rotterdam terecht, vrees ik voor jou. -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:28

Dat denk ik ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:30

Jessix schreef:
Sanet schreef:
De wolf is toch 150 jaar lang weggeweest toen "we" hem verjaagd/vermoord hadden. Ik snap niet zo goed waarom het niet een oplossing zou kunnen zijn? Zou wel handig zijn wanneer Duitsland en België hetzelfde gaan doen, dat scheelt en hoop gedoe voor ons.

Dit inderdaad. Niets is zo veranderlijk als een mens. 150 jaar geleden wilde men van de wolven af en dat is ook gelukt. Nu zijn de meningen anders, maar wie zegt dat het zo blijft?

Ik zie die nulstand ook niet heel snel gebeuren hoor, maar om nou te zeggen dat het niet mogelijk is. Of nooit mogelijk is...

Nu regeren de geiten wollen sokken, toen het verstand. Mensen stonden toen veel dichterbij de natuur. Zoals veel boeren en burgers in het buitengebied nog doen.

Maar als het toen zonder camera's enz kon, kan het nu zeker.
Men wil ze niet beheren, kunnen met gemak. Tot de laatste toe.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:33

En dan kom ik weer bij wat mijn stokpaardje lijkt te zijn geworden.
Pas als de wolf de randstad opzoekt en daar overlast gaat geven, pas als de wolf de kinderboerderij bezocht heeft en Fluffy en Fjury doodgebeten heeft, pas als de wolf de wedstrijdpony van de dochter van een BN-er om zeep heeft geholpen, pas als RTL Boulevard met "schokkende beelden van een vreselijke situatie" naar buiten komt.... dan, dan valllen de schellen van de ogen bij het grote publiek en kan er iets gaan gebeuren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:36

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Nu regeren de geiten wollen sokken, toen het verstand. Mensen stonden toen veel dichterbij de natuur. Zoals veel boeren en burgers in het buitengebied nog doen.

Maar als het toen zonder camera's enz kon, kan het nu zeker.
Men wil ze niet beheren, kunnen met gemak. Tot de laatste toe.

Natuurlijk kan het wel. Toen waren er aanvallen op mensen. Als dat nu zou gebeuren dan wordt het beleid ook wel aangepast en ook zonder beleid denk ik dat er dan wel mensen actie gaan ondernemen.

Maar dat is allemaal "wat als...". Voor nu zijn ze er en ik zie het vanuit het beleid voorlopig niet veranderen. Sterker nog ik denk zelfs dat het eerder erger zal worden in plaats van beter. Ik zie het wel voor me dat er een soort plicht komt op wolf werende rasters, anders geen vergoedingen meer voor dood vee. (en als je bijvoorbeeld Animal Rights zijn gang laat gaan dan komt er nog een boete achteraan ook voor het niet beschermen van je vee)

Pas als er in grote getallen gezien wordt dat het niet werkt wordt er pas weer nagedacht over een andere oplossing.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:41

Soepblik schreef:
rien10 schreef:

Ja, maar alle wolven dan maar afschieten is ook geen oplossing. Dan moeten we er dus een bedenken die anders is dan die eerste twee.

Vanuit dat inzicht zou ik proberen om rond de tafel te gaan zitten met slachtoffers, ervaringsdeskundigen, wolven experts en beleidsmakers om met elkaar te kijken: hoe wel? Alle kaarten op tafel, in het kort.

Je hebt geen idee hoeveel er hier in Drenthe al om de tafel is gezeten. Er zijn dik betaalde wolvenconsulenten, omheining adviseurs, wolven experts noem het maar. Bijeenkomsten met LTO om te demonstreren hoe je de omheinig moet zetten. De provincie heeft al dik 4 ton uitgegeven aan netten ed. Stefan Worst heeft nu een pilot om bij boeren omheiningen te zetten om te zien of dat werkt. Kost de boer niks, dus dat komt ook uit een pot.
In Diever was in november op het gemeentehuis een bijeenkomst voor de inwoners waar allerlei sprekers uit diverse geledingen waren. En heeft het wat geholpen nee dus. De enige oplossing is de 0 stand.