[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 12:45

Siersma schreef:
Hij knapt al goed zeg! Allemaal dankzij jou goede zorg

Doe m'n stinkende best...letterlijk en figuurlijk, haha.

Hij leeft lekker op en voelt zich absoluut op zijn gemak. Fijn om te zien.

Vandaag even de benen strekken en kijken hoe hij beweegd. Er gaan geen alarmbellen af en dus blijft de chiro e.d. even nog uit. Maar ik wil er alles aan doen om zeker te weten dat het goed zit. Het oogt wel zo en hij lijkt ook geen pijn te hebben.

Hij plakt echt behoorlijk aan mij ook met los longeren luistert hij goed naar mijn stem en zodra ik de zweep laat vallen komt hij rustig naar me toe en volgt mij door de bak.

Vanochtend weer met de politie gebeld maar nog altijd niemand die een paard als vermist/gestolen heeft opgegeven. Ook bij hun komt sterker het vermoeden dat dit met opzet is gedaan.

! Ik las ergens de vraag over terugbetalen. Absoluut, men is verplicht (aldus autoriteiten) de kosten terug te betalen. Ik hou daarom ook àlles netjes bij. Een paard verzorgen is duur en daar komt meer bij kijken dan alleen "voeren". Maar ik geloof er sterk in dat mocht iemand zich nog melden, ze tevreden zijn met alle goede zorgen. Ik zou dat in ieder geval wél zijn!

Janneke2

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:46

Diana, je bent een topper!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:51

Dat is al een flinke verbetering :)

Ik vraag me eigenlijk af wat de 'verjaringstermijn' is dat je van een dier mag zeggen dat hij van jou is, als de eigenaar zich niet meldt?

Ik meen dat het bij katten en honden uit het asiel 2 weken is, maar of dit ook bij een 'duurder' dier als een paard zo is?

Het is in ieder geval niet zo dat ze je ervan kunnen beschuldigen dat je je best niet hebt gedaan om de eigenaar op te sporen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:53

Wauw LadiDii, wat pak je dit goed aan. Hij ziet er al duidelijk veel beter uit.
Ik hoop stiekum dat hij zowiezo bij je mag blijven. Want het doet hem duidelijk goed.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 12:57

Prairy schreef:
Dat is al een flinke verbetering :)

Ik vraag me eigenlijk af wat de 'verjaringstermijn' is dat je van een dier mag zeggen dat hij van jou is, als de eigenaar zich niet meldt?

Ik meen dat het bij katten en honden uit het asiel 2 weken is, maar of dit ook bij een 'duurder' dier als een paard zo is?

Het is in ieder geval niet zo dat ze je ervan kunnen beschuldigen dat je je best niet hebt gedaan om de eigenaar op te sporen.

1 jaar. Dan zijn ze ook verplicht de zorgen te betalen, doen ze dit niet binnen 1 maand vervalt het en wordt je alsnog eigenaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:00

Dat is in ieder geval duidelijk gelukkig.

Voor nu, geniet ervan, meer dan dat kun je denk ik niet doen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:18

Ziet er al stukken beter uit !

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:32

Dat zal dan wel over basiszorg gaan, dus noodzakelijk dierenarts, voer water en stalling.

Eventuele extra kosten van 'extra goede' zorg zal daar lijkt mij niet onder vallen (fysio, ostheo, niet noodzakelijke tandarts, en eventuele duurder dan basic spullen (dekens, halsters etc)

Tenminste, dat lijkt mij logisch.

Maar dat zou je kunnen navragen aan politie of jurist.

Fijn dat het dier opknapt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:37

LadyDii schreef:
[ [url=m/DIEsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

28-8 / 04-9

Ziet er al een stuk gezonder uit!

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 13:41

Femke_Tweety schreef:
Dat zal dan wel over basiszorg gaan, dus noodzakelijk dierenarts, voer water en stalling.

Eventuele extra kosten van 'extra goede' zorg zal daar lijkt mij niet onder vallen (fysio, ostheo, niet noodzakelijke tandarts, en eventuele duurder dan basic spullen (dekens, halsters etc)

Tenminste, dat lijkt mij logisch.

Maar dat zou je kunnen navragen aan politie of jurist.

Fijn dat het dier opknapt.

Is al nagevraagd. Álles wat erbij komt kijken, valt onder die kosten. Natuurlijk niet 10 dekjes en 20 halsters. Maar je snapt wat ik bedoel. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:41

Klasse, je ziet dat Hij veel beter in zijn velletje zit.

Toen ik vroeger jong was, droomde ik altijd dat ik een paard vond. En valkkleurige. Hahaha je leeft mijn droom :D

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 13:51

janouk schreef:
Klasse, je ziet dat Hij veel beter in zijn velletje zit.

Toen ik vroeger jong was, droomde ik altijd dat ik een paard vond. En valkkleurige. Hahaha je leeft mijn droom :D

Te veel Spirit gekeken ?! Ik ook... hahaha.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:36

Je ziet duidelijk en flinke verbetering. Goed bezig ts.

Dat niemand dat dier herkent, zo vreemd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:55

Knap hoor Diana.

Ik heb mijn draver gekocht. Maar bij aanmelden als nieuwe houder op horseid werd hij automatisch na 3 maanden op mijn naam gezet omdat de vorige eigenaar zelf geen actie ondernam. Hij stond zelfs ook nog geregistreerd onder de fokker ipv de persoon waar ik hem kocht.
Wel hou ik bewijs van aankoop bij voor moest er controle komen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:36

Hoe zit het nu precies met het eigenaarschap van een paard. Een paspoort is niet voldoende. Hoe gaat de eigenaar bewijzen dat het paard juridsch van hem is? Even los van wat wij allemaal vinden: foto's van het paard, berichtjes over het paard, etc. Hoe zit het juridisch?

En stél dat het zo is dat de eigenaar wordt gevonden, zich dus niet zelf meldt, omdat hij/zij van het paard af wilde en de bui al voelt hangen van het vergoeden van kosten? Kun je dan de eigenaar verplichten om de kosten te betalen?

En TS, wat wil jij als de eigenaar zich meldt en juridisch recht heeft op dit paard? Neem je 'm over (eigenaar al misschien dan een koop voorstellen) of geef je hem mee? Je kunt wrs niet anders dan hem meegeven of geldt hier retentierecht?

Ik hoop dat ik mn vragen duidelijk heb geformuleerd en dat iemand, TS of iemand met kennis van zaken, kan antwoorden.
En is het niet het meest logisch dat het paard uit Duitsland komt, gezien het gebied? Stel je bent een rotzak die op zo'n manier van een paar af wil, dan lijkt het mij dat je dat dan over de grens doet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:38

chevax schreef:
Hoe zit het nu precies met het eigenaarschap van een paard. Een paspoort is niet voldoende. Hoe gaat de eigenaar bewijzen dat het paard juridsch van hem is? Even los van wat wij allemaal vinden: foto's van het paard, berichtjes over het paard, etc. Hoe zit het juridisch?

En stél dat het zo is dat de eigenaar wordt gevonden, zich dus niet zelf meldt, omdat hij/zij van het paard af wilde en de bui al voelt hangen van het vergoeden van kosten? Kun je dan de eigenaar verplichten om de kosten te betalen?

En TS, wat wil jij als de eigenaar zich meldt en juridisch recht heeft op dit paard? Neem je 'm over (eigenaar al misschien dan een koop voorstellen) of geef je hem mee? Je kunt wrs niet anders dan hem meegeven of geldt hier retentierecht?

Ik hoop dat ik mn vragen duidelijk heb geformuleerd en dat iemand, TS of iemand met kennis van zaken, kan antwoorden.
En is het niet het meest logisch dat het paard uit Duitsland komt, gezien het gebied? Stel je bent een rotzak die op zo'n manier van een paar af wil, dan lijkt het mij dat je dat dan over de grens doet.

Maar waarom een paard dumpen terwijl je er ook 1000 euro (of meer) voor kunt krijgen op marktplaats?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:40

Ik vraag me dan af waarom je een paard los laat en niet verkoopt of weg geeft…
Dan zit er toch iets anders wat mogelijk niet klopt, paard mankeert wat of er is iets anders aan de hand…
Anders kun je een gezond paard toch prima aan iemand anders over doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:43

Nouvel schreef:
Dan zit er toch iets anders wat mogelijk niet klopt, paard mankeert wat of er is iets anders aan de hand…

Nja wat we weten van TS is dat het paard bij de fokker inwendig afgekeurd werd.
Wat dat wil zeggen, daar is he traden naar. Kan zijn dat die aangeboren afwijkingen heeft, of al erg vroeg artrose ontwikkelde (heb er zelf zo ene gehad die op 3 jaar al artrose had) of... Of...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:45

Ik zou denk ik ook vragen bij welke dierenarts de eigenaar komt met het dier. Die kan dan als extra bewijs ook aangeven of paard en diegene die aangeeft eigenaar te zijn ook zo staan ingeschreven?

Maar ben ook nieuwgierig hoe het gaat aflopen. Hopelijk voor TS snel duidelijkheid, een jaar lang niet zeker zijn of iemand hem nog kan opeisen lijkt mij ook niks.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:54

elnienjo schreef:
chevax schreef:

Maar waarom een paard dumpen terwijl je er ook 1000 euro (of meer) voor kunt krijgen op marktplaats?

Dat is nu net de grote vraag in dit topic: waarom een paard dumpen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:58

Art_Ificious schreef:
Nouvel schreef:

Nja wat we weten van TS is dat het paard bij de fokker inwendig afgekeurd werd.
Wat dat wil zeggen, daar is he traden naar. Kan zijn dat die aangeboren afwijkingen heeft, of al erg vroeg artrose ontwikkelde (heb er zelf zo ene gehad die op 3 jaar al artrose had) of... Of...

Dan is naar de slacht brengen toch ook nog een optie?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 16:58

chevax schreef:

Goede vragen. Ik heb het hier ook over gehad met de Politie en LID. Maar voor iemand moet het "makkelijk" te bewijzen zijn, als het echt zo is. Alleen wordt dat erg moeilijk omdat hij nergens staat geregistreerd, dat wel trouwens verplicht is.

Ik zou hem absoluut willen houden, maar dat ligt natuurlijk aan het hele verhaal, mocht dat ooit duidelijk worden. Maar dat zien we dan wel hoe en wat.

Kosten zijn verplicht te betalen, als dat binnen 1 maand niet gebeurd, vervalt het recht en is hij alsnog van mij. Dan kan er alleen nog een civiele zaak voortgezet worden, met advocaten e.d.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:01

LadyDii schreef:
[ [url=m/DIEsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

28-8 / 04-9

Wow, hij knapt goed op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:03

elnienjo schreef:
Dan is naar de slacht brengen toch ook nog een optie?

Ja dat inderdaad, er moet toch wel veel aan de hand zijn wil je een paard zomaar los laten denk ik dan, of je moet echt enorm met jezelf in de knoop zitten of iemand een hak willen zetten door dit te doen. Maar dan zou iemand het paard toch missen…

En waar is dit paard al die jaren geweest, iemand moet ‘m toch ergens van kennen…
Zo bizar allemaal

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 17:05

Nouvel schreef:

Wát het verhaal ook is: loslopen in een groot natuurgebied, tussen wildroosters... lijkt opzettelijk gedaan. Hij kan onmogelijk zelf daar gekomen zijn, daarom is het vermoeden dat hij gedumpt is.

Gestolen kán, maar waarom is er dan geen melding gemaakt?

Iets mankeren kán, maar waarom dump je dan een paard?

Je hebt nog altijd zoveel anderen opties.
Hoe dan ook: dit verhaal klopt niet. Hij heeft dit zo niet verdiend, punt.

We weten niks en tot die tijd kunnen we met z'n alle dingen bedenken, maar niks is zeker. Ik moet afwachten en in die tijd hem de beste zorg geven.