Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:59

Nikass schreef:
Nee uiteraard niet. Paard stond erop en kon geen stap meer zetten :roll:
Wij haalden het er zelf weer af, maar eigenaar deed het steeds weer. Dus dan kwam je op stal en zag je je paard zo in de wei staan, of op stal staan. Misschien al uren -O-

Ons vorige paard stond heel vaak zo. Maar die trok zich los met in de wei zetten. Hadden hij en zij maatje het touw nog aan het halster. Niet handig, maar waren ook niet meer te vangen dan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:22

Ineke2 dat zijn inderdaad goede dingen die je kunt doen. Vervolgens moet je dan echter wel kiezen tussen de meerdere niet beste opties -O-

Ik moest ook zelf eerst ontdekken wat er allemaal komt kijken bij het hebben van een eigen paard, en sommige dingen kwam ik pas later achter.
Zoals paarden los naar de wei, dat vond ik wel een mooi gezicht. Een te slechte omheining, ik wist niet meteen hoe gevaarlijk dat was. En ik vroeg dan wel dingen, maar ik geloofde de pensionhouder, ervan uitgaande dat dat iemand met kennis van zaken zou zijn.
En ook kwam ik er gaandeweg achter wat het beste bij mijn paard past. Dat wist ik ook niet allemaal op voorhand.
En dat stalgenoten ook vreselijk kunnen zijn had ik al helemaal niet verwacht destijds...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:28

Maar heb je dan nooit verzorgpaarden gehad en zo al ondervonden wat je zeker wel of niet wilde?
Voordat ik een eigen paard had waren er eisen waar aan voldaan moest worden anders wilde ik er niet eens staan.
En zo wist ik ook toen ik ze aan huis wilde waar het huis, maar beter gezegd grond aan moest voldoen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:51

Nikass schreef:
Door mijn ervaring weet ik hoe het in de praktijk er aan toe gaat. Maar in eerste instantie, toen ik min of meer per toeval ineens eigenaar werd van een paard, heb ik al doende moeten leren.
Maar het vervelende is: ik heb zéér veel stallen bezocht, en ik ken er niet 1 die niet minimaal 1 van deze punten heeft.
(Alleen of de eigenaar zijn afspraken nakomt en een beetje normaal communiceert met je, moet vaak blijken als je er staat).

Ik herken wel wat Nikass bedoelt. Veel stallen in mijn omgeving die niet naar mijn maatstaven voldoen als het puur en alleen al om de verzorging gaat. Meestal gaat het dan om het geven van te weinig ruwvoer en slecht gemeste stallen met te weinig stro. Heb ik het nog niet over de faciliteiten voor de paarden (voldoende paddocks in de winter en wei in de zomer). Ik heb vroeger ook op dit soort stallen gestaan met mn paard. Ik denk dat het ook zoiets is als door ervaring leren. Als het overal zo'n beetje hetzelfde is weet je vaak niet beter. En ga je aan de slag met allerlei middeltjes omdat je paard weer een rotstraal heeft of mok oid, terwijl dat echt niet meer hoeft.
Er is inmiddels geen stal meer in mijn omgeving waar ik zou willen staan. Om dit soort redenen. En rijden we dagelijks een half uur enkele reis voor een fatsoenlijke stal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:41

Dat is inderdaad ook de reden waarom ik op een stal sta 3 kwartier enkele reis van mijn huis.
Stalhouder kwam pas geleden een afspraak niet na, woorden om gehad. Inmiddels is het weer goed en het vertrouwen hersteld.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:03

Moderatoropmerking:
Deze reactie is op verzoek verwijderd na overleg
Laatst bijgewerkt door balance op 05-01-23 05:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:15

Bizar, geen ander woorden. Gelukkig ben je weg daar!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:50

@Earthfocus, zo erg heb ik het nog nooit gehoord. Meestal zijn het details die niet goed zijn maar op die stal was werkelijk alles slecht. Afschuwelijk en inderdaad ,goed dat je er weg bent.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:11

Ik ben dan ook weer benieuwd naar de andere kant van het verhaal of de bevestiging van andere bokker.
Een stal zo slecht als hierboven beschreven staat, zou bijna in het nieuws geweest moeten zijn vanwege verwaarlozing. En gezien het verloop in klanten dat omschreven wordt is er een goede kans dat er andere bokkers zijn die daar ook gestaan hebben, of mensen kennen die er gestaan hebben. Ik neem aan dat men het verhaal van EF zal herkennen…?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:23

Wat ik me dan weer afvraag.
Als het zo slecht is, met zoveel verloop.
Hoe zagen al die paarden er dan uit bij een eerste kennismaking?

25 paarden op een kleine track. Voor mij is dat altijd een no-go. Dat geeft gedonder.
25 paarden 3 voerplekken ook.

Paarden die elkaar kapot slaan, die waren er bij bezichtiging niet, allemaal rustig en relaxed, geen wonden?
Allemaal lekker vol en niet mager?

Die loodzware bak, zo ploef ineens zo geworden?

Ik begrijp dat dit heel flauw is wat ik zeg, maar dit zijn toch dingen die je gewoon kan zien.
Kijk dat ze de paarden los naar de wei doen en dan meppen, nee dat kun je niet weten.

Maar ik zie zo vaak van dit soort berichten waarvan ik denk, dat was zo toch al?
Waarom kies je dan voor zo'n stal?
En het is niet om gemeen te doen, maar gewoon omdat ik dit niet begrijp.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:46

Misschien ging ze kijken in voorjaar of zomer? Dan ziet het er overal vrij goed uit. In najaar en winter kan het flink gaan tegenvallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:54

Ja, maar de oppervlakte word niet groter.
Het aantal voerplekken verdwijnt niet ineens.

Daarnaast heeft ze het over begin dit jaar verhuisd, ze werden gejaagd naar de track, en toen het weideseizoen begon... dus daar maak in aan op dat het kijken voor het weideseizoen was.
En was dat niet dan zou het kijken een jaar eerder zijn toen net precies er nog genoeg gras was en de paarden lagen uit te buiken. Ja dat kan natuurlijk....

Maar goed, nogmaals geen aanval, wel verbazing.
Niet alleen in dit verhaal.
Maar vaak. Dat ik denk was er 2 keer langs gereden en je wist dat ze niet elke dag buiten staan als voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-12-22 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:10

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wat vragen stel bij dat verhaal. Ik kan me herinneren dat deze persoon eerder als enige communicatieproblemen had.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:53

DuoPenotti schreef:
Wat ik me dan weer afvraag.
Als het zo slecht is, met zoveel verloop.
Hoe zagen al die paarden er dan uit bij een eerste kennismaking?

25 paarden op een kleine track. Voor mij is dat altijd een no-go. Dat geeft gedonder.
25 paarden 3 voerplekken ook.

Paarden die elkaar kapot slaan, die waren er bij bezichtiging niet, allemaal rustig en relaxed, geen wonden?
Allemaal lekker vol en niet mager?

Die loodzware bak, zo ploef ineens zo geworden?

Ik begrijp dat dit heel flauw is wat ik zeg, maar dit zijn toch dingen die je gewoon kan zien.
Kijk dat ze de paarden los naar de wei doen en dan meppen, nee dat kun je niet weten.

Maar ik zie zo vaak van dit soort berichten waarvan ik denk, dat was zo toch al?
Waarom kies je dan voor zo'n stal?
En het is niet om gemeen te doen, maar gewoon omdat ik dit niet begrijp.

Ik denk dat het nog niet zo simpel is. De kudde van van samenstelling veranderen. de stal kan gaan bezuinigen op hooi terwijl dat eerst beter was. Een stal kan bij periodes beter of slechter zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:58

Kan...maar er was al direct verloop, er werd al eerder bedreigd zodanig dat de politie er al geweest is.
En dan zouden toen de paarden er zo goed bij gestaan hebben? Ja kan.
Maar wat ik zelf echt vaak zie op bokt hoe snel mensen een andere stal kiezen.
Nogmaals geen aanval, maar ik denk wel dat meer bewustwording noodzakelijk is.
Hoe verkrijgen we dat? Misschien toch door dit soort vragen hardop te zeggen?
Dit soort rot stallen moet geen klant meer krijgen en het zou mooi zijn als mensen vooraf kunnen waarnemen wat kans op gedonder verhoogd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:08

DuoPenotti schreef:
Kan...maar er was al direct verloop, er werd al eerder bedreigd zodanig dat de politie er al geweest is.
En dan zouden toen de paarden er zo goed bij gestaan hebben? Ja kan.
Maar wat ik zelf echt vaak zie op bokt hoe snel mensen een andere stal kiezen.
Nogmaals geen aanval, maar ik denk wel dat meer bewustwording noodzakelijk is.
Hoe verkrijgen we dat? Misschien toch door dit soort vragen hardop te zeggen?
Dit soort rot stallen moet geen klant meer krijgen en het zou mooi zijn als mensen vooraf kunnen waarnemen wat kans op gedonder verhoogd.

Sommige mensen voeren hun paard veel bij. En de baas van de kudde zal echt wel dik blijven op beschimmeld hooi.
Het gaat om een stal met buitenbak, binnenbak en aan het bos. Ja, die krijgt zijn klanten wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:12

die zou zijn klanten dus niet moeten krijgen met magere paarden, 25 op een klein stuk en maar 3 voerplekken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:13

Ik zie überhaupt in de huidige tijd meer verloop?

Vroeger was het ook anders denk ik, je groeide op op een stal, of je kocht je eerste paard op een manege en daar bleef je. Je kende misschien 3 andere stallen in de omgeving en je rijvereniging en dat was het.

Tegenwoordig ken je allemaal iemand op een andere stal, je weet veel meer, je ziet dingen op Insta of Facebook of gaat eens langs bij iemand. Maar ook als eigenaar verander je. Ik zie eigenlijk bijna niemand op zijn eerste stal blijven zeg maar? Wij raken eigenlijk heel veel mensen kwijt waarvan we de eerste stal zijn, dat weet ik eigenlijk in 90% van de gevallen zeker. Ik denk dat het tegenwoordig in de mens zit om 'beter' te willen zeg maar, om je te ontwikkelen? Soms komen die mensen na 3 stallen weer terug. Soms ook niet... is ook lastig als je net aan paarden begint want je leert aldoende wat voor jou en je paard belangrijk is toch?

Misschien is het anders als je maximaal 30/40 boxen heb oid, maar alle grotere stallen hier in de omgeving hebben gewoon verloop.

Ik vind het wisselen in kuddes dan ook echt jammer, maar het hoort er gewoon bij als je niet je eigen stal hebt. Ik zou ook willen dat er niemand opzegt, of dat ik niet 5 inslapers heb in 2 maanden.

Maar als ik dat dus wel heb, zoals dit najaar, heb ik ineens een partij wisselingen waar ik zelf ook naar van word. Dan heb ik in elke kudde wel een nieuw paard deze winter.

Chill, nee.
Realiteit, ja.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:20

Sommige stallen hebben wel veel meer verloop dan andere :) en als een stal echt veel verloop heeft, gaan er toch dingen niet goed, denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:20

Het verhaal van Earthfocus verbaasd mij dan weer helemaal niet. Er komen veel misstanden voor op stallen. En je zit altijd in een afhankelijke positie, want als het je niet bevalt, dan ga je toch? Of als je kritisch bent dan pesten ze je wel weg.
En waar moet je dan naartoe?
Zeker als je afhankelijk bent van fiets als vervoermiddel, heb je niet al te veel keuze uit stallen. En je paard moet ergens staan tenslotte.

Ik vind het jammer dat Earthfocus hier haar verhaal doet, en dat er meteen alweer getwijfeld wordt aan háár capaciteiten. Zo hou je makkelijk in stand dat niemand zijn mond open durft te doen.

Ruitje: weet je wat er ook speelt: vroeger waren staleigenaren paardenmensen. Tegenwoordig openen vroegere penny meisjes "de stal waar ze altijd van gedroomd hebben" het geld is er, en waarschijnlijk een dosis enthousiasme, maar kennis van zaken is er niet.
Dan krijg je bijvoorbeeld een advertentie zoals van de *knip*: "wij accepteren alleen rustige paarden"
Ze zeggen het dan tenminste nog, hoewel "rustig" natuurlijk multi interpretabel is, maar zij zijn duidelijk niet capabel om met paarden om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Sica op 08-12-23 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit bericht

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:22

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je een dergelijke stal 8 maanden "het voordeel van de twijfel" blijft geven.
Als ik er vanuit ga, dat alles zo gebeurd is als beschreven, dan vind ik een maand of 2 echt de max dat ik het zou aankijken.

Dus mijn ongeloof over het verhaal gaat vooral over het tijdsverloop waarop een en ander is gebeurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:23

Nee dat zou ik ook niet doen. Behalve als je niet anders kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:24

Op mijn vorige stal was zij mijn stalgenoot en ook daar had ze dit soort verhalen. Nota bene nadat de eigenaren voor jou ruimte hadden gecreëerd nadat je opeens bij je vorige stal weg moest. Waarom dat was wil ik verder niet over speculeren.

Je Tinker was daar dik bevriend met mijn merrie en omdat zij niet op stal kon staan, hebben ze daar speciaal voor haar een uitloopstal gemaakt, met een flink grote paddock erbij.

Ze zag er ook ontzettend goed uit toen en was heel gelukkig. Omdat ze rijden niet leuk vond, gingen ze met haar wandelen, want dat vond ze wel heel fijn. Lange wandelingen hebben ze gemaakt. Je vertelde dat je Tinker mishandeld was, dat was absoluut niet het geval. Ze is daar met heel veel liefde en respect voor wie ze was behandeld, en heel goed verzorgd.

En ook daar had je communicatieproblemen. Anderen hadden die nooit, en de sfeer op stal was over het algemeen prima. De paarden zagen er uitstekend uit ook.

Het was niet mijn manier van paarden houden, en ik doe graag mijn eigen management, daarom ben ik er weggegaan, maar absoluut niet met scheve gezichten, en ik kom er nog regelmatig even koffie halen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:24

@ruitje
Maar als jou filmpjes die jij hebt geplaatst representatief zijn (wat ik dus denk) zie je paarden die genoeg plekken hebben om te eten, ruime openloop stallen om droog te staan en liggen enz.
Verloop is iets wat kan, dat hoort er idd bij. Zeker als je als stal een andere weg in slaat.
Maar 25 met 3 plekken hooi kan niet en is niet ineens. Bijtwonden niet. onrust door honger niet. en ja die laatste 2 kunnen ineens ontstaan. Maar het verhaal spreekt over een negatieve sfeer van veel langer dan ts er al stond. Daarom ook mijn berichten
En ja natuurlijk kan een stal slecht worden door de tijd heen terwijl die eerst wel goed was. Dat is een feit.

Wat ik wil bereiken met mijn berichten en niet echt overkomt heb ik het idee. :)
Is niet mensen zwart maken die voor zo'n stal hebben gekozen.
Maar ze wel meer bewust maken.

Ik heb ook eens gevraagd bij een stal voor plek. Ja ze kwamen hele dagen buiten...maar net die dag niet door.... weet ik niet meer... te lang geleden
Dus 2 weken lang er regelmatig langs gegaan. Maar er stonden met geluk telkens 5 paarden buiten.

Toen terecht gekomen bij een stal waar ik ook de hemd van het lijf vroeg. Paarden toen idd allemaal buiten stonden, stallen schoon hoog in stro. En de pak voordroog werd voor mij ter plekke open gemaakt. Ook daar paar keer langs, was oktober dus regende ook nog mooi, maar alles buiten. Lekker ruim alleen bij de ingang wat modder de rest nog gras.
Daar heb ik jaren met veel plezier gestaan. En ben daar toevallig te gelijk gekomen met een meisje van de stal waar de paarden niet buiten kwamen. Die had zich dus ook door die liegende stalhouder laten bedonderen. Wel jammer voor haar paard want die kon erg slecht tegen verhuizen (wever)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:26

Oh dat klinkt wel alsof niet alleen de stal het probleem was in het bericht van Earthfocus :=