Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:33

Dilan93 schreef:
Fly_high schreef:
Mensen denken vaak ervaren te zijn zodra ze door hebben mogen stromen naar de gevorderden les op hun lokale manege :P

Ach, zo dacht ik ook te kunnen rijden toen ik op de manege regelmatig op het jonge, 'stoute' spul werd gezet.
Tot ik op mijn 16e mijn eerste eigen paard kocht. :))

Toen heb ik eigenlijk pas leren rijden. :+

Ik was juist erg onzeker in mijn manege jaren, kon echt geen pony hebben die weleens een bok wilde geven want dan was het meteen huilen :')

Ervaring vind ik dan weer zo'n woord... Ik ben redelijk "ervaren" in de zin van geduld en lef hebben met een druk paard dat weleens gek doet en zich opfokt als die de basis niet snapt, maar je moet mij niet vragen om een brave maar lompe sukkel perfect door zijn proefje heen te loodsen, dat is ook een vak apart ;)

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:38

Dat pas hebben leren rijden na koop eerste eigen paard herken ik wel. Je gaat meer uren maken erop en ernaast (wat net zo belangrijk is). Overigens was het eerste paard geen succes; een mismatch om het zo maar even te zeggen. Het was een klophengst en bleek toen hij goed in conditie kwam levensgevaarlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:06

Babootje schreef:
Dat pas hebben leren rijden na koop eerste eigen paard herken ik wel. Je gaat meer uren maken erop en ernaast (wat net zo belangrijk is). Overigens was het eerste paard geen succes; een mismatch om het zo maar even te zeggen. Het was een klophengst en bleek toen hij goed in conditie kwam levensgevaarlijk.

Dat is wel heel zuur :(

Mijn eerste paard was een vrij groene hengst. Heb hem wel direct laten castreren. Zowel voor mezelf als voor de regels van de pensionstal.

Heb echt heel veel geleerd toen en echt leuke jaren met dat paard gehad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:10

Leren rijden doe je inderdaad pas echt met een eigen pony of lease in ieder geval niet de ponytjes/Paardjes van de manege, beetje rondhobbelen.

Ik heb pony online staan waar ook instaat dat het geen pony is voor ruiters die van manege afkomen. Het is voor een ctje echt heel veel pony. Onwijs braaf maar veel pony in zijn lichaam en beweging.
Tja of mensen snappen het niet of willen het niet snappen, krijg toch de vraag of hij lesjes mee kan draaien of kindjes eerste eigen pony.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:20

StalNollie schreef:
Leren rijden doe je inderdaad pas echt met een eigen pony of lease in ieder geval niet de ponytjes/Paardjes van de manege, beetje rondhobbelen.

Ik heb pony online staan waar ook instaat dat het geen pony is voor ruiters die van manege afkomen. Het is voor een ctje echt heel veel pony. Onwijs braaf maar veel pony in zijn lichaam en beweging.
Tja of mensen snappen het niet of willen het niet snappen, krijg toch de vraag of hij lesjes mee kan draaien of kindjes eerste eigen pony.

Stuur die mensen maar naar mij toe voor een geschikte beginners pony :D

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:28

xSCWx schreef:
StalNollie schreef:

Krijg je niet heel veel reacties op je pony? Lijkt me toch echt wat veel mensen zoeken of toch niet?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:34

Hebben jullie wel eens een paard op proef gehad of gedaan? Hoe hebben jullie dan afspraken gemaakt?
En hoe zoeken jullie een dierenarts uit voor keuring in een omgeving waar je niet direct bekend bent? Of maken jullie ongeacht de reis altijd een afspraak voor de keuring bij je eigen dierenarts?

@StalNollie: het lijkt me ook wel lastig om een pittige C te verkopen. Komen toch vaak veel kleinere kinderen op af die het lang niet altijd aan kunnen.

Ervaren in de omgang/rijden met het paard zijn kan op zo veel verschillende manieren. Zit er zelf een beetje in net zoals Fly_High. Ik ben best ervaren, maar kan echt niet zo maar ineens op een vreemd paard de sterren van de hemel rijden. Ik moet altijd even wennen :P .

Ik vind het kopen van een paard ook niet altijd even leuk. Zoek echt een maatje voor het leven en met deze snelle markt moet je dat vaak in één of twee keer kijken binnen korte tijd beslissen. Daar ben ik niet goed in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:39

Josien_ schreef:
Hebben jullie wel eens een paard op proef gehad of gedaan? Hoe hebben jullie dan afspraken gemaakt?
En hoe zoeken jullie een dierenarts uit voor keuring in een omgeving waar je niet direct bekend bent? Of maken jullie ongeacht de reis altijd een afspraak voor de keuring bij je eigen dierenarts?

Ja, wel eens een paard op proef gehad. Maar heel eerlijk kwamen daar niet zoveel afspraken bij kijken, omdat het via staleigenaar geregeld werd. Verkoper was een goede bekende dus wij mochten gewoon paard 2 weken op stal hebben en rijden.

Qua keuring zoek ik een dierenarts uit die erkend wordt door verzekering. Zelfs als we niet willen verzekeren. Maar ik vraag eerst of het bij de mijne mag qua afstand. Als dat te ver is zoek ik dus een erkende van verzekering daar in de buurt en eventueel wat ervaringen opzoeken met die kliniek.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:41

Wij hebben wel eens vaker paarden op proef gedaan. En nu gebeurt dit echt alleen nog bij hele bekenden. Ooit 1 keer een pony terug gehad die had een zadeldrukplek zo groot dat hij eerst een jaar terug de wei in kon om te genezen.
Dus mijn voorkeur heeft het niet, zeker niet in deze tijd waarin de kopers zowat in de rij staan.
Ik wil best voor iemand een paard vast houden, en dat ze een paar keer komen rijden, een keer mee naar vreemd terrein, etc, allemaal geen probleem (mits in een bepaalde prijsklasse uiteraard).
Maar echt mee geven en het totale management uit handen geven, nee, daar pas ik voor. (niet dat ik verkoop hoor, maar mijn vriend heeft wel eens paarden voor de verkoop)

Net als een klinische keuring, je kunt veel zeggen, maar daar kun je wel een beetje "heenmanagen".
Als je paard ergens op proef staat, en ze rijden hem de dag voor de keuring 3 uur lang buiten door het mulle zand met flink wat boomstammen springen tussendoor, zou het natuurlijk best wel eens kunnen dat dat beestje een dag later iets minder soepel loopt. Heeft niks met de gezondheid te maken, maar de dierenarts moet wel oordelen wat hij op dat moment ziet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:46

In deze markt zou ik ook geen paard op proef meegeven, veel te veel gedoe en voor jou 10 anderen….

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:54

@josien, ik heb mijn paard wel eens op proef mee gegeven voor een bepaalde periode (in contract opgesteld hoe en wat).

Uiteindelijk kreeg ik na een week al bericht dat ie bij hen mocht blijven.
Daar staat ie nu nog steeds en heeft het prima naar zijn zin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:16

Hier nooit een paard op proef gehad en ook nooit een paard meegegeven op proef, zou ik ook echt niet doen..
Straks zit je met de ellende veroorzaakt door een ander.

Qua keuring zoek ik zelf naar iemand uit die regio.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:18

Kalea schreef:
xSCWx schreef:

Krijg je niet heel veel reacties op je pony? Lijkt me toch echt wat veel mensen zoeken of toch niet?

Ik heb het idee dat er meer mensen perfect brave beginnerspaarden zoeken om wel wedstrijden mee te rijden, en dat was deze pony niet zo zijn ding toch? ;)

Ik heb een hele trieste bezichtiging gehad... Ik schatte het meteen in als een opknapper ondanks paar betere foto's maar gezien het in de buurt was en dat ik het opknapwerk op zich juist prachtig vind, toch wel ff wezen kijken. Het paardje zelf leek absoluut niet verkeerd alleen het management duidelijk wat minder.

En joh, het is echt een schat van een paard! maar in zulke zielige conditie dat ik er geen woorden voor heb, geen spier aan d'r lijf. Ook dampig vrees ik :n anders zou ik hem zo meegenomen hebben als opknapper, want beestje is hartstikke braaf, lief, mensgericht en werkwillig en kan echt leuk lopen als je hem de kans geeft. Alles wat daar stond was trouwens magertjes, doffe vacht etc (maar stond wel buiten dus dat zou goed een natuurlijk zijn he :') ) vandaar gok ik dat dit paard niet zo ziek is maar gewoon beter voerbeleid kan gebruiken. Alleen met die hoestbuien durf ik het niet aan, dat komt in mijn ervaring niet zo 123 goed :n

Ik kan die merrie nu niet uit mijn hoofd krijgen, wat een ander paard zou ze kunnen zijn als men er wat werk in stopt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:20

Josien_ schreef:

@StalNollie: het lijkt me ook wel lastig om een pittige C te verkopen. Komen toch vaak veel kleinere kinderen op af die het lang niet altijd aan kunnen.

Ervaren in de omgang/rijden met het paard zijn kan op zo veel verschillende manieren. Zit er zelf een beetje in net zoals Fly_High. Ik ben best ervaren, maar kan echt niet zo maar ineens op een vreemd paard de sterren van de hemel rijden. Ik moet altijd even wennen :P .

Ik vind het kopen van een paard ook niet altijd even leuk. Zoek echt een maatje voor het leven en met deze snelle markt moet je dat vaak in één of twee keer kijken binnen korte tijd beslissen. Daar ben ik niet goed in.

Vroeger was het iets normaler om een paard op proef te krijgen. Ik heb er eens een gehad van een handelaar,die mocht ik een maand proberen.Na 2 weken bleek dat er helemaal geen wederzijdse klik was.Ik kocht toen een andere en vroeg de handelaar de zijne weer terug te halen.Die man werd toen ontiegelijk kwaad en begon me zelfs te bedreigen. Hij zei dat ik tijdens de proefperiode niet naar een andere had mogen kijken.Tenslotte kwam zijn zoon het paardje toch ophalen.Er was toen nog niets betaald.Veel later kreeg ik een andere op proef mee die ter plekke niet uitgeprobeerd kon worden wegens geen zadel en geen rijbak.In het begin ging het helemaal niet met dat paard en wilde ik hem terugdoen maar de eigenaresse was helemaal niet bereikbaar.Nou ja,dan maar doorproberen en toen ging het steeds beter met dat paard,wel met behulp van les.Zodat ik helemaal gek op hem werd en hem voor een miljoen nog niet meer zou hebben afgestaan. Pas veel later kreeg ik de eigenaresse weer te pakken die toen haar geld kreeg en ik het paspoort.Dat gaven ze nooit mee tijdens een proefperiode al moet dat wettelijk wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:21

xSCWx schreef:
Bedankt, het is ook een super leuke pony en ik ben verdrietig dat hij weg gaat maar onze doelen liggen te ver uiteen. Ik heb hem sinds juni, inderdaad in het vorige topic gekocht.
Helaas doe ik hem geen plezier met de lange buitenritten en bakwerk. Zijn voordeel is wel dat hij goed betrouwbaar en lief is dus meer iets voor een beginnende ruiter bv. die niet al teveel van hem vraagt.
Ik zocht geen eventing pony :) wel een nuchtere pony rond 1.50-1.55, met lekker wat looplust om het liefst elke dag 10-20km af te leggen en graag werkt.

Gelijk al ergenis met verkopen ook; ik sta al 2 dagen op niemand te wachten. Wel vandaag echt super toevallig, iemand die me belde die hem eerder ook al had bezichtigd. Die vraagt waar hij staat, bleek dat ze al onderweg was naar mijn stal om de stalling te bekijken :D dus toen kon ze hem ook gelijk weer even zien.

Ik vraag me nog af waarom je hem precies wil verkopen. Het lijkt me een plaatje van een pony.
Uit jouw post hier kan ik niet opmaken waar nu precies zijn kwaliteiten liggen en waarom het met jou niet matcht. Ik vind het namelijk zo snel om van een mismatch te kunnen spreken. Je hebt hem nog maar heel kort. Het is een jonge pony toch? Waarom denk je dat het tussen jullie niet gaat lukken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:24

Josien_ schreef:

Ja, ik heb Uni een maand op proef gehad. (Bleef wel op dezelfde stal staan etc en was van een vriendin van mij).
Omdat hij het liefste, meest bomproof paard ter wereld kon zijn, maar bij sommige mensen ook een gevaarlijke draak :+
Dus de test periode was wel van belang om te kijken of we een match waren op iets langere termijn. Of dat hij ging doordraaien zoals hij bij zijn eerste mede eigenaar had gedaan. :(:)
Ik had er natuurlijk al een aantal keer op gereden, maar uitproberen/leiding pakken deed hij meestal na iets langer rijden. Was ook zo... in de eerste 2 weken wat rodeo's. Maar daarna het braafste liefste paard ter wereld voor mij waar ik alles mee kon.

Verder geen afspraken oid op papier gezet. Vriendin en instructrice was toen de eigenaar, dus dat hebben we gewoon zo mondeling afgesproken.
En het was fijn voor beide partijen, ook voor haar... want verkopen en terug krijgen omdat ik mijn nek er op breek is voor de verkoper ook k*t :+
In een ander geval, voor kenissen of vreemden zou ik het niet op deze manier doen. Maar Uni was daarin ook een uitzondering, normaal doet zij het ook niet.

Qua VA. Als het in de buurt is, bij mijn eigen.
Maar ik heb door heen NL, België en Duitsland wel een aantal klinieken die ik prima vind voor keuren. Dan doe ik het gewoon daar. Zo is Jam bijvoorbeeld bij Hollands Kroon gekeurd, een heel fijne wat dat betreft met mooie faciliteiten voor keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:25

Fly_high schreef:
En joh, het is echt een schat van een paard! maar in zulke zielige conditie dat ik er geen woorden voor heb, geen spier aan d'r lijf. Ook dampig vrees ik :n anders zou ik hem zo meegenomen hebben als opknapper, want beestje is hartstikke braaf, lief, mensgericht en werkwillig en kan echt leuk lopen als je hem de kans geeft. Alles wat daar stond was trouwens magertjes, doffe vacht etc (maar stond wel buiten dus dat zou goed een natuurlijk zijn he :') ) vandaar gok ik dat dit paard niet zo ziek is maar gewoon beter voerbeleid kan gebruiken. Alleen met die hoestbuien durf ik het niet aan, dat komt in mijn ervaring niet zo 123 goed :n

Ik kan die merrie nu niet uit mijn hoofd krijgen, wat een ander paard zou ze kunnen zijn als men er wat werk in stopt!

Als paarden dampig zijn (COPD hebben) , dan gaan ze er ook heel slecht uitzien. Het ademhalen alleen al kost heel veel energie. Dat zijn dan geen "opknappertjes' maar gewoon ziek. Niet aan beginnen dus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:28

Echt te magere volwassenen paarden laat ik sowieso staan.
Zijn vaak of ziek, of bewust laag in het voer gehouden.
Te weinig spier kijk ik nog wel doorheen, maar echt mager zegt meestal wel iets over een onderliggende oorzaak.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:37

@Babootje ik heb gezond verstand genoeg om er geen geld in te stoppen ;) maar vond het zo sneu voor dat paardje, als ik rijk zou zijn ;) en met paarden aan huis zijn zou ik hem wel een kans willen geven.

Volgens de verkoper heeft die stofallergie, dat gebruiken mensen ook als benaming van COPD dacht ik? Die komt iig als een COPDer over. Maar dat magere komt hoe dan ook tenimnste deels vanwege slecht voerbeleid gezien echt elk paard daar te mager en slecht in de vacht was, ook de koudbloedachtige pony's :')

c_alsemgeest schreef:
Echt te magere volwassenen paarden laat ik sowieso staan.
Zijn vaak of ziek, of bewust laag in het voer gehouden.
Te weinig spier kijk ik nog wel doorheen, maar echt mager zegt meestal wel iets over een onderliggende oorzaak.

Dat is ook weer zo, ik heb er ook eentje gehad dat mager redelijk braaf was en eenmaal op gewicht had ik echt mijn handen goed vol :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:40

Kalea schreef:
Citaat:

Ja ik krijg wel veel reacties maar daadwerkelijk kijkers valt mee. Veel mensen zoeken toch iets waarvoor hij niet geschikt is. Ik kreeg gisteren de vraag of hij geschikt is voor eventing :+ of mensen komen langs en vinden hem dan toch wat klein. Of hij loopt toch niet pittig genoeg door of ze willen toch meer gaan dressuren. Ik heb gisteren een kijker gehad die wel zeer enthousiast was, dat zou ook een goede match zijn. Daar hoor ik vandaag wat van.

@babootje, hij is 12 jaar. Hij wil graag sjok sjok lange teugel een rondje van 5km of af en toe wat bakwerk vind hij ook prima. Maar ik wil graag wat pittiger rijden, lange buitenritten maken. Ik doe het wel met hem, en hij is dan braaf en loopt ook gewoon. Maar echt een plezier doe ik hem er niet mee.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:51

Wow wat gaan jullie hard hier!

@Evamarie, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Hopelijk is ze goed gearriveerd en heeft ze het naar haar zin.
@Lieser, wat fijn dat je eindelijk weer eens een goede bezichtiging hebt gehad. Ik ga voor je duimen dat dit goed afloopt.

Verder weet ik even niet meer wie het was, maar ook ik vind het hele verkopen maar retevervelend en lastig. Mensen die niet op komen dagen en niks meer laten horen, die voor dit budget nog steeds een topsportpaard verwachten en dan ook nog zeggen dat ze niet aanspreekt. Bedoel, waarom kom je dan, dat zie je aan foto en film toch ook al? Uiteraard ook de gewoon niet passende matches, maar óók mensen die razend enthousiast zijn, aangeven voor een 2e keer te willen komen, maar na even nadenken en overleggen tóch maar afhaken...Pffff...Ik heb er slapenloze nachten van ondertussen...Want dit kan natuurlijk niet nog wekenlang doorgaan zo. Mensen zoeken vooral braaf en kant en klaar, dat is wel duidelijk.

Gelukkig gaat het met mijn nieuwe aanwinst super. Ben erg blij met haar!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:52

Fly_high schreef:
Ik heb het idee dat er meer mensen perfect brave beginnerspaarden zoeken om wel wedstrijden mee te rijden, en dat was deze pony niet zo zijn ding toch? ;)

Ik heb een hele trieste bezichtiging gehad... Ik schatte het meteen in als een opknapper ondanks paar betere foto's maar gezien het in de buurt was en dat ik het opknapwerk op zich juist prachtig vind, toch wel ff wezen kijken. Het paardje zelf leek absoluut niet verkeerd alleen het management duidelijk wat minder.

Wat onwijs sneu zeg. Ik zie ze ook wel eens voorbij komen op marktplaats dat ik denk 'joh ga eerst eens goed voor je dier zorgen voordat je hem verkoopt'. Maar goed, dat is niet voor iedereen even makkelijk blijkbaar...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:16

Josien_ schreef:

In principe bij de eigen veearts. (DAP Bodegraven) Dat lukt in de meeste gevallen wel. Als het paard met een paardenvrachtwagentje wordt gebracht vraag ik ook altijd om het paard na een positief advies bij mij op stal af te leveren. Ook dat lukt altijd wel. We kopen meestal jong en onbeleerd en ik heb zelf geen wagentje dus dan weet je ook niet of het paard op de trailer kan. Dat doe ik dan liever in alle rust en dat is op de praktijk toch meestal niet het geval.

Als het echt ver weg is wil ik ook nog wel keuren bij een ander, maar altijd zelf een keuringsarts kiezen.
Als je eigen veearts geen geregistreerd keuringsarts is zou ik ook een ander overwegen.
Die vind je op de website van stichtingpaard.nl (blauwe button rechts op de pagina)
https://www.stichtingpaard.nl/erkende-k ... arts-paard

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:26

Je bent me net voor Babootje! Ik vond het lastig een goede arts te vinden. Heb nog geen eigen arts hier en dan nog staat het paard ruim anderhalfuur rijden hier vandaan. Dus eigen arts mee is wat lastig. Via die website van Babootje artsen gevonden in de omgeving daar. Nu nog een datum prikken waarop alle partijen kunnen en dan hopen op een goed resultaat!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:37

Fly_high schreef:
Volgens de verkoper heeft die stofallergie, dat gebruiken mensen ook als benaming van COPD dacht ik? Die komt iig als een COPDer over. Maar dat magere komt hoe dan ook tenimnste deels vanwege slecht voerbeleid gezien echt elk paard daar te mager en slecht in de vacht was, ook de koudbloedachtige pony's :')

COPD of dampigheid is het resultaat van o.a. stofallergie. De longen zijn dan onherstelbaar beschadigd. (Bij langdurig hoesten gaan longblaasjes (alveoli) kapot. Deze zorgen voor de uitwisseling van zuurstof en afvalstoffen. Dat doen ze via een netwerk van hele kleine bloedvaatjes, die om de longblaasjes heen liggen. Via deze bloedvaatjes komt de ingeademde zuurstof in het bloed terecht. Het bloed vervoert het zuurstof daarna door het hele lichaam. Het bloed geeft afvalstoffen (koolstofdioxide) terug aan de lucht in de longblaasjes.
De koolstofdioxide wordt vervolgens weer uitgeademd. Longblaasjes die kapot gaan (door bv hoesten, ontstekingen in de longen) herstellen niet meer. Ieder "hoestje" is in feite er 1 teveel. De longen van een paard zijn enorm en ook heel kwetsbaar. Luchtwegklachten behoren tot de meest voorkomende klachten bij paarden.
Luchtweg klachten kun je niet altijd voorkomen maar wel zoveel mogelijk. Door een frisse luchtige stal (als het paard op stal staat) en vooral ook schoon (want ammoniak inademen is ook een grote oorzaak). Stofvrij hooi of zo stofvrij mogelijk door het nat te maken. En bodembedekking (eventueel vlas als een paard al klachten heeft).
Een paard met een stofallergie goed managen vereist extra zorg. Een stof en schimmelvrije omgeving, veel buitenlucht (veel buiten) hooi stofvrij maken en vaak ook nog extra medicatie.
Ook een goede conditie is belangrijk, want paarden met een goede conditie en weerstand worden minder snel zie.

Ik vind het ook altijd zo sneu om te zien hoe paarden soms zo slecht worden verzorgd dat ze lichamelijke gebreken krijgen. Maar ja, je kunt niet alle (paarden)leed op je schouders nemen. .