[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 15:50

Leuk, leuk! Leuke aanvulling dit weer en goed punt ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:08

Goed hooi en laag in eiwit geeft goede resultaten. Weet niet of je voordroog kan hebben.
Ruwvoer is nog altijd belangrijker dan brok en is makkelijker te managen.
Om dr bezig te houden kan je het in een groot net doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:32

ikke schreef:
Maar ook aan rust reinheid en regelmaat zitten nadelen.

Een vriendin voerde bijvoorbeeld haar paarden altijd op verschillende tijdstippen zodat je geen schooiende paarden krijgt.
Ik vind ook dat paarden daar juist beter van worden als dingen niet langs exacte lijntjes lopen maar ook daarin moet je natuurlijk niet overdrijven.

Wij als mens kunnen naar een veel breder plaatje kijken en daarin dingen aanpassen en in passen, waardoor het totale pakket doordacht blijft voor het paard maar de regelmaat geen ijzeren discipline wordt.

Wij voeren opzich ook een soort van flexibel.
Maar dat komt vaak ook door het werk.
Soms krijgen ze om half 7 sochtends hu eerste portie hooi van de dag en moeten ze daarmee doorkomen tot ca half 2.
Dan krijgen ze dus rond half 2 weer en dan soms eind vd middag nog wat als de middag portie klein was.
En dan savonds voordat we op bed gaan.

Hoevaak en hoeveel ze krijgen is bij ons afhankelijk van hoelang ze ermee moeten doen.
Het kan ook gebeuren dat ze sochtends pas rond 10 uur hooi krijgen, maar dan hebben ze ook savonds laat voor het laatst gekregen en dan een grotere portie waardoor ze dus bijna de hele dag en nacht hooi hebben.

Krachtvoer /mineralenbrok krijgen ze wisselende tijdstippen... Ivm bedelen naar lekkers

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:36

Met voeren ben ik enorm inconsequent. Als ik moet werken (4 dagen per week) krijgen ze hun ochtend portie op dezelfde tijd (08.15). De avond portie en de andere 3 dagen is het enorm willekeurig. En wat ikke al beschreef. Ik heb nooit, maar dan ook nooit 'zeurende' paarden.
In de zomer vind ik het het grappigst om te merken, dan slapen we met het raam open en de stal staat aan de slaapkamer kant van het huis. Dan hoor ik tegen 08.00 de flappen van de inloopstal klepperen en wat briesjes en proestjes. Dan ontstaat er een paar minuten met wat geschuivel heen en weer maar als ik dan om 08.30 nog niet verschenen ben gaan de flappen van de stal weer en gaat ze weer buiten staan chillen :D
Ook als ik echt (te) laat ben. Vaak s avonds krijg ik alleen een heel hoopvol murmeltje als de achterdeur open gaat van 'je vergeet me toch niet he?' Geen geschreeuw, geen getrap tegen de deur. Niks. Berusting, want ze krijgen heus te eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:47

Oh ik heb echt geen regelmaat met voeren. Ik neem het me wel voor maar het loopt toch telkens anders. Maar in principe ligt er altijd wel wat hooi dus dan maakt het ook niet zoveel uit wanneer je het bijvult :=

En de ene keer krijgen ze 's ochtends wat eten. Andere keer 's middags of 's avonds.
Soms 2 of 3 keer per dag wat (slobber / brokjes / iets ruwvoer-achtigs / peen of appel of een peertje van de boom ofzo).

Soms de ene dag 's ochtends brokken en de dag erna pas tegen de avond weer brokken, dus anderhalve dag later :=

Ze zoeken het maar lekker uit hoor.
Kunnen de hele dag wat grasjes zoeken en er ligt / hangt altijd wel wat hooi dus ze redden zich wel :j
Kunnen de hele dag zelf vrij in en uit lopen en rondbanjeren, rond de wei lopen.....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 17:43

Ik wil een soort van consequent - inconsequent if that makes sense. Ik vind dat er altijd hooi moet zijn, of iig iets om op te knabbelen. Ik ben ooit een paard bijna verloren aan gaskoliek, en sindsdien ben ik echt heel voorzichtig geworden :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:37

pmarena schreef:
Ze zoeken het maar lekker uit hoor.
Kunnen de hele dag wat grasjes zoeken en er ligt / hangt altijd wel wat hooi dus ze redden zich wel :j
Kunnen de hele dag zelf vrij in en uit lopen en rondbanjeren, rond de wei lopen.....

Hier ook zo, het kan in extreme gevallen voorkomen dat er 2-3 uur echt even niks is. Maar meestal zitten ze nooit echt zonder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 18:40

2 tot 3 uur niks is ook niet erg he. Zolang de darmen maar niet stil komen te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:09

Helemaal mee eens.

Veel goed hooi voeren, dus niet van die gele rotzooi. Groen hooi van de eerste leg. Veel buiten. Altijd water. Veilige groep, stofvrije en schoon gemeste stal, mineralensteen en je komt al een heel eind. Beetje muesli en vitaminen erbij. Klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:12

Ooit eens op een stal geweest waar het zo kil, koud en tochtig was. De tralies maakte zo veel herrie, de stemmen van de mensen ook. Paard was altijd in een onrustige omgeving. Om gek van te worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 19:20

Dat is dus waarom een rustige omgeving zo belangrijk is.

Ik merk dat met Madame ook :j het is de rust hier, het totale gebrek aan hectiek, waardoor ze eigenlijk vrij snel is geland. En ik realiseer me, dat binnen 2 maanden het traject rehabilitatie klaar is. Ik rehabiliteer paarden en Amable traint mensen :')

En ik kijk er met een lichte verbijstering op terug. Haar gedrag is totaal veranderd, en ik heb het paard niet veranderd. Ze is zichzelf geworden, en ze heeft nu allemaal gereedschapjes om dingen die ze moeilijk vindt, zelf te kunnen handelen.
De laatste keer bij de smid vond ik haar zo knap, om zélf uit die flight/fight/freeze te komen is iets wat veel mensen nog niet eens kunnen, en zij doet het gewoon :D

Voor haar zijn de opdrachten die ze nu krijgt, niet meer stressvol, maar een puzzel :D en puzzelen vindt ze erg, erg leuk, en ze kan het heel goed.

Ik wil dit topic met liefde voortzetten, zodat jullie het inrijden kunnen volgen. Vinden jullie dat leuk? Want dat gaat uiteraard Avalanche-style :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:24

Ja tuurlijk, ben benieuwd hoe jullie verder gaan!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:24

Citaat:
Ik wil dit topic met liefde voortzetten, zodat jullie het inrijden kunnen volgen. Vinden jullie dat leuk? Want dat gaat uiteraard Avalanche-style 

yep, ik vind dat erg leuk! Ik ben benieuwd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:27

Heel graag!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:30

Avalanche81 schreef:
Dat is dus waarom een rustige omgeving zo belangrijk is.

Ik merk dat met Madame ook :j het is de rust hier, het totale gebrek aan hectiek, waardoor ze eigenlijk vrij snel is geland. En ik realiseer me, dat binnen 2 maanden het traject rehabilitatie klaar is. Ik rehabiliteer paarden en Amable traint mensen :')

En ik kijk er met een lichte verbijstering op terug. Haar gedrag is totaal veranderd, en ik heb het paard niet veranderd. Ze is zichzelf geworden, en ze heeft nu allemaal gereedschapjes om dingen die ze moeilijk vindt, zelf te kunnen handelen.
De laatste keer bij de smid vond ik haar zo knap, om zélf uit die flight/fight/freeze te komen is iets wat veel mensen nog niet eens kunnen, en zij doet het gewoon :D

Voor haar zijn de opdrachten die ze nu krijgt, niet meer stressvol, maar een puzzel :D en puzzelen vindt ze erg, erg leuk, en ze kan het heel goed.

Ik wil dit topic met liefde voortzetten, zodat jullie het inrijden kunnen volgen. Vinden jullie dat leuk? Want dat gaat uiteraard Avalanche-style :')

Ik geloof met een Cliffhanger dat er vele hier op bokt op je gaan jagen tot je weer wat hier zou typen over de vorderingen _O-

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:31

Avalanche81 schreef:

Heerlijk dat je dit vraagt na 22 pagina's in korte tijd :D
Ik lees met interesse en plezier mee in dit topic en ik ben benieuwd waar Madam en jij uiteindelijk uit zullen komen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:43

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik wil dit topic met liefde voortzetten, zodat jullie het inrijden kunnen volgen. Vinden jullie dat leuk? Want dat gaat uiteraard Avalanche-style 

Uiteraard! Ik volg met plezier en krijg links en rechts wat handvatten om mijn eigen tunnelvisie te doorbreken.

Mbt rustige en fijne stal: min eerste paard heeft op een stal gestaan: hemel op aarde. Echt. Stabiele groep, super stalhouder met ontzettend veel kennis. Praktisch altijd mooi en goed hooi.

Maar mijn knollie was zo'n lieve sul, die ging uit beleefdheid echt alle paarden uit de weg bij de (vele!) voerplekken. Hij was altijd een autistische ADHD-er geweest en veranderde daar in een tam schaap. Totdat hij in een winter steeds verder afviel en we bloed lieten onderzoeken. In mijn leken-taal: bloed was verdikt en daardoor slechter te analyseren. Kan gebeuren bij stress. Maar tijdens de bloedafname was niks gebeurd wat stress zou kunnen veroorzaken.
Uiteindelijk is mijn paard in een kleiner groepje bejaarden en te magere paarden terecht gekomen. Hij werd weer voller, vrolijker en weer de autistische ADHD-er die ik zo lang kende.

Mijn paard was gewoon zo'n pleaser, die was in mensentaal volledig burned out geraakt van het steeds dansen naar de pijpen van al die andere paarden (waarvan er echt geen een lelijk deed!). Ik heb echt 9 jaar met ontzettend veel plezier hier gestaan. Doordat ik zelf naar de andere kant van het land verhuisde, moest ik helaas het 24/7 loslaten en kwam uiteindelijk weer op een stal waar hij in de nacht in zijn eigen hok kwam. Ik vond het vreselijk, maar hij vond het fantastisch. In zijn hok hoefde hij even niet op de rest te letten en kon hij rustig tot rust komen.

Gun je je beest letterlijk hemel op aarde voor paarden, had ik een paard dat daar niet lekker in paste omdat hij te lief was :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 20:13

pien_2010 schreef:
Citaat:

Dan gaan we gewoon verder :j

Madame wordt ingereden. En leert zwaardvechten waarschijnlijk en apporteren :')

hagelslag schreef:
Ik geloof met een Cliffhanger dat er vele hier op bokt op je gaan jagen tot je weer wat hier zou typen over de vorderingen _O-

Hahaha die kans is wel aanwezig ja :')

xChanelx schreef:
Avalanche81 schreef:

Heerlijk dat je dit vraagt na 22 pagina's in korte tijd :D
Ik lees met interesse en plezier mee in dit topic en ik ben benieuwd waar Madam en jij uiteindelijk uit zullen komen

De reden dat ik het vraag is omdat Madame allang niet meer onhandelbaar is, en haar eigen lieve, iets verlegen, slimme zelf is geworden. Ze is nog steeds sensibel en heet, maar zo ril als ze was is ze niet meer. Ik denk dat heel veel rillerigheid (is dat een woord, hahaha :') ) ook terug te leiden is op nervositeit, en nerveus is zij niet meer. Zij weet nu heel goed waar zij staat en wat ze moet doen, en wat de verhoudingen zijn, en dat geeft rust in haar mooie hoofdje.
Maar als dit een trainingspaard zou zijn, zou ik de eigenaar gemaild hebben dat het paard klaar is en terug kan. Maar aangezien Madame bij mij blijft, doe ik dat niet want ik ben zelf de eigenaar :')

Zo ziet een gedragstrainingstraject er bij mij dus uit :)

Rocamor schreef:
Uiteraard! Ik volg met plezier en krijg links en rechts wat handvatten om mijn eigen tunnelvisie te doorbreken.

Dit vind ik dus leuk :) dit is waarvoor ik het doe.
De paardensport moet anders, en beter, en ik ben er van overtuigd dat als dat vanuit de sport zélf komt ipv van bovenaf, dat we het niet alleen veel beter kunnen maken, omdat wij weten wat er leeft, maar ook dat bepaalde politieke partijen dan zich niet meer zo geroepen voelen om allerlei zotte dingen te roepen. Ik spreek me bewust zo min mogelijk politiek uit, maar ik vind er wel iets van.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:40

O, interessant. Op basis van wat je schrijft, heb ik namelijk het idee dat ze bij een minder kundig/invoelend mens zo weer 'terug zou vallen'. Maar als ik je goed begrijp, zou dit het moment zijn dat je het vertrouwen hebt dat ze het bij iemand anders ook 'goed' zou doen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 20:51

Nee, meestal een tijd daarvoor wordt het tijd om de eigenaar te gaan africhten :') grapje hoor, maar je moet de eigenaar idd ook leren om het paard te lezen, en ze coachen met zijn tweeën om weer een combinatie te worden, zowel in het rijden als de omgang. Het hele traject is hiermee niet klaar, maar het paard kan zoveel sneller als de eigenaar leren.

Ook mensen moeten gecoacht worden in de omgang met hun paard. En ook dat is zo leuk, ook voor baasjes, want de baasjes worden ook veel blijer :D

Ik heb daar wel plannen voor, ik wil zien of ik die in het komende jaar concreter kan gaan maken.

Ik verwacht niet dat Madame nu nog terugvalt in haar oude gedrag. Dat is ook iets wat ze zelf niet wil. Ze was zelf zo klaar voor een nieuw leven toen ze bij me kwam, dat zij zelf ook echt haar gereedschappen wel blijft gebruiken. Anderzijds is ze nog wel echt een kleuter, en is haar gedrag soms ook redelijk juveniel :')

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 21:36

Kruipt onder de meeleessteen vandaan. Ik zou ook graag willen dat je door gaat. Vind het heel interessant allemaal

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 21:43

Top, dan ga ik vrolijk door :)

Ik ga even afvoeren en het kind pesten. Zo terug. Tenzij het kind kusjes wil <3 dan duurt het wat langer, want ik ga in Penny modus <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 21:47

Avalanche81 schreef:
Top, dan ga ik vrolijk door :)

Ik ga even afvoeren en het kind pesten. Zo terug. Tenzij het kind kusjes wil <3 dan duurt het wat langer, want ik ga in Penny modus <3

Dat zouden meer mensen moeten doen, al is het maar af en toe.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:08

Schrijf alsjeblieft verder :j ik vind het zo’n leuk topic om te lezen en ben heel erg benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:44

Ja leuk! Avalanche style!!! Ik volg, ben erg benieuwd naar Madammeke onder 't zadel :D