[VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:57

Brrr ik zou echt niet geschikt zijn voor Zweden.

De ponykinderen blijven knap!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:47

Ik vind ze altijd zo blij ogen Quir en dat vind ik erg leuk!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:25

Ik mis je updates! Hoe gaat het daar?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 13:28

Het gaat hier zo zijn gangetje! :D

Baby's eten goed en groeien hard, vooral Finn groeit op dit moment best hard (vond hem ook wat schraal worden, maar de dierenarts vond hem voor een jaarling perfect).

Helaas ben ik goed ziek geweest, gaat nu gelukkig weer een stuk beter. Door de drain in mijn hersenen komt het alleen wel erg hard aan (hoesten betekend letterlijk hoofd leeg en buik vol hersenvocht, dus extreme hoofdpijn en buik die ook niet echt gelukkig wordt van al dat hersenvocht). Maar goed, gaat langzaam aan weer de goede kant op. Echte ziek zijn is zo goed als weg, maar dat hoofd heeft helaas wel even de tijd nodig om te herstellen.

Finn heeft ook een virusje gehad, gelukkig werd hij er niet ziek van (geen koorts, geen snotneus, niet hoesten of iets). Hij kreeg alleen 2 dikke achterbenen... Weet dat hij met een klein wondje al behoorlijk heftig reageert met dikke benen, dus ik heb uren zitten zoeken naar wondje of iets. Kon niets vinden. Toen bedacht ik dat hij eiwit brok krijgt, omdat ik hem dus schraal vond worden, dus dacht misschien dat het te veel eiwitten waren.

Maar nope, bloed perfect, dus waarschijnlijk een virus waar hij verder niet ziek van werd. De rest van de paarden ook helemaal niets.

Beentjes zijn nu ook weer dun en meneer is lekker veel hengst en baldadig. Geen risico nemen dat virus verspreid wordt en er wel een paard/pony ziek van wordt, dus verhuizen ze nu 1 mei. Wordt wel tijd. :):)

Het is hier nu ook echt lente! 10/15 graden (voelt als 25 graden _O- ) en zelfs alle sneeuw is zo goed als weer weg. Komend weken blijft de voorspelling zo, dus dat is wel heerlijk! Ook voor die kleintjes straks als het in de nacht niet meer vriest als ze dag en nacht buiten blijven.
Nu helaas wel modder door alle sneeuw die gesmolten is, maar het droogt ook heel snel. Zelfs al weer gras sprietjes die boven komen! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwam net deze foto tegen! De oma van Milo. <3

Afbeelding

Merries gaan half mei naar het station, hopelijk snel nieuwe baby's in de maak!

En "onze" stad is wereld beroemd. :=
Zag vanochtend op het nieuws in Nederland dat ze beelden van de rellen hier in Zweden lieten zien, dat waren de beelden van hier (Örebro). Overal in Zweden waar de extreem rechtse Deense politicus komt afgelopen dagen, breken er grote rellen uit door de tegen-demonstranten...

https://nos.nl/l/2425417

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:59

Wat balen Quir dat je zo ziek was. Heel pijnlijk klinkt het.
Dus in Zweden ook al extreem rechts in opkomst net als overal. Blijkbaar is er weinig geleerd van WO II.

Je paardjes zien er fantastisch uit. Fijn dat ze weer beter zijn. In mei gaan de mannen dus op kamers en de vrouwen voor 2de ronde. Spannend en leuk.
Goed bezig jij.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:46

Wat afschuwelijk voor je hoofd en buik, wat zal jij je rot gevoeld hebben :(:)

Verstandig om de kereltjes wat later te verhuizen. Is 24 uur per dag buiten daar ook veilig ivm wolven?

En ik las het Idd, extreem rechts en Koran verbrandingen |o
Had even gemist dat örebro daar ook mee te maken had, wel Malmö en linnköping en nog wat plekken
Allemaal in het zuiden? Ook in Zweden is vluchtelingen en integratieproblematiek, net als bijna overal helaas
Hoe is het daar inmiddels qua tanks en legeroefeningen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 17:04

pien_2010 schreef:
Wat balen Quir dat je zo ziek was. Heel pijnlijk klinkt het.
Dus in Zweden ook al extreem rechts in opkomst net als overal. Blijkbaar is er weinig geleerd van WO II.

Je paardjes zien er fantastisch uit. Fijn dat ze weer beter zijn. In mei gaan de mannen dus op kamers en de vrouwen voor 2de ronde. Spannend en leuk.
Goed bezig jij.

Denk dat het "gewoon" ziek zijn was, maar door de drain komt het zo hard binnen en herstel gaat dan ook zo langzaam. Op zich voel ik me ook alweer een stuk beter, alleen heel snel heftige hoofdpijn die eigenlijk alleen weg gaat als ik plat blijft liggen (niet aan mij besteed _O- ).

Extreem rechts is wel in opkomst, inderdaad zoals eigenlijk overal wel. Echter zijn degene die rellen niet de extreem rechtse.

Ga de mannen hier thuis wel echt missen. -O-
Maar goed, voor de winter komen ze weer lekker thuis en dan blijven ze. <3

hasufel schreef:
Wat afschuwelijk voor je hoofd en buik, wat zal jij je rot gevoeld hebben :(:)

Verstandig om de kereltjes wat later te verhuizen. Is 24 uur per dag buiten daar ook veilig ivm wolven?

En ik las het Idd, extreem rechts en Koran verbrandingen |o
Had even gemist dat örebro daar ook mee te maken had, wel Malmö en linnköping en nog wat plekken
Allemaal in het zuiden? Ook in Zweden is vluchtelingen en integratieproblematiek, net als bijna overal helaas
Hoe is het daar inmiddels qua tanks en legeroefeningen?

In de zomer zijn wolven niet zo'n heel groot probleem gelukkig, dan hebben ze genoeg te eten in de bossen. Maar ze gaan op een wei met een flinke omheining en er is continue toezicht.

Wil liefst straks alle paarden zomer en winter zelf laten kiezen of ze binnen of buiten staan, maar de winter paddocks waar ze in de nacht in kunnen, gaat dan wel een wolf proof omheining krijgen.

Ja Örebro waren ook rellen, zijn vooral wat grotere steden in Zuid/midden Zweden. Deel is niet door gegaan of verplaatst.

Vluchtelingen is hier wel al vrij lang een groot probleem, percentage ten opzichte van de bevolking is ook erg hoog.

De militaire oefeningen zijn bijzonder stil, het valt zelfs op zo stil. Alles zit in het zuiden (onder andere op Gotland), wel nog regelmatig oefeningen met vliegtuigen, straaljagers en helicopters. Zo laag dat ze dan over komen! Paarden reageren er eigenlijk niet op, Milo staat soms wel echt omhoog te kijken, heel grappig gezicht haha. Hij is eigenlijk de enige die zo omhoog kijkt.

Milo wordt wel een gevaarlijke wilde hengst. :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt zo heel wat, maar Finn zat achter Milo aan. Milo draait om en steigert, daarna komt Finn weer op hem af en rent hij keihard als een mietje weg. _O-
Zal zo even video uploaden, best grappig gezicht.

Het weer is hier wel echt bizar. Vorige week nog 60cm sneeuw en -10... :brr:
Nu ontploft de natuur vrij letterlijk, alles wordt ineens groen en is het 23 graden, sneeuw is nu dus ook overal zo goed als helemaal weg. {:}

Libs kan heel slecht tegen de warmte, dus arme ding heeft het zwaar. :(:)
Speciaal voor haar helemaal achteraan in de wei in de schaduw hooi gegeven, dat was een km heen en een km terug lopen. :Y)

De witte had nog een 300 grams winter deken op, dus maar even eraf gepakt... Ze had het bloedheet. Gisteren was het ook al warm, maar nee, ze moest echt een deken op... :=
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:17

Mooie foto's weer Quir en niet gemakkelijk van min 10 naar plus 23. Is 33 graden verschil. Is echt heel veel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 21:37

Ja inderdaad heel groot verschil, het blijft voorlopig ook best wel warm (17-20 graden).

Zondag gaan de baby's verhuizen. |( |(

Ze worden opgehaald en gaan dan met een groepje de wei op, voor nu wordt een deel afgesloten zodat daar het gras goed kan gaan groeien. Deel waar ze nu komen is een bos wei met een stuk weiland. Onbeperkt toegang tot hooi en dan kunnen ze daar groot gaan groeien (oké niet te groot). Ga ze wel echt missen. |(

Maar het is wel goed dat ze gaan, Finn is zo extreem veel hengst dat hij echt heel gefocust is op Libby die op dit moment hengstig is. Wel handig om het een keer te zien, normaal toont ze helemaal niets. _O-
En Odie moet nu ook echt verder gaan zonder kind. Milo zal het wel prima vinden, hooguit dat hij zijn melk gaat missen. _O-

Maar gaat wel rustig worden zonder knuffel baby's.

Kapstok baby. <3
Afbeelding

En Libbels weer lekker aan het werk. De eerste keer had ze maar 3 versnellingen, stilstaan, plankgas plat door de bocht of bokkend en steigerend. _O-

Maar vanochtend deed ze het heel netjes en fijn, komende tijd maar lekker verder mee aan de slag en als ze terug zijn van het station ook onder het zadel op gaan pakken. :):)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:26

O niet! Is het zondag zo ver? Wat zal jij ze gaan missen ;( Maar wat zullen zij het goed gaan krijgen!
Ik kijk nu al uit naar de foto's van de hengsten in de wildernis <3

En ik wil ook zo'n kapstok en ballerinapony! <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:44

Ze zijn echt groot geworden, dus tijd om op kamers (of kot) te gaan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:57

Wat spannend dat het nu zo ver is. Heel goed voor de jongens zelf, maar het voelt vast als een empty nest syndroom ;-)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 21:41

Nou dat ging niet helemaal volgens plan... -O-

Ze kwam de mannen ophalen, zodat mijn vriend Odie even in de gaten kon houden (ik mag zelf niet met de auto rijden).

Finnsje ging relatief makkelijk de trailer op, maar Milo was zooo bang... Er waren ook ineens veel mensen rondom en hij is wel wat eenkennig. Hij is niet bang of iets, maar vertrouwd ook niet iedereen zomaar. Ook werk ik altijd zonder druk en bij Milootje ook absoluut niet nodig. Ik kreeg hem steeds zo goed als in de trailer en dan vonden de mensen het nodig hem erin te duwen of ik er wat van zei of niet. Daar werd hij zo bang van en klapte dicht, na een tijdje werd hij heel erg boos (waarschijnlijk vanuit angst). Nog steeds bleef hij ontzettend lief, niet slaan of iets. <3

Dus besloten dat ik morgen met alleen mijn vriend hem ga proberen te laden. Lief vriendje. :(:)

Even over getwijfeld, maar omdat Finn al een uur zo stoer op de trailer stond, heeft ze hem wel mee genomen en hij heeft het zo ongelooflijk goed en stoer gedaan! 1 uur en 3 kwartier braaf stil gestaan. Toen de wei op bij de andere en dat ging ook heel goed. Lekker rustig en ziet er uit als een fijn groepje. <3
Andere palomino lijkt ook een baasje te zijn, dat is wel fijn met Finn. De grotere schimmel is een oudere.

Dus finnsje staat op de wei en Milo nog hier in de stal, hopelijk krijgen we Milo morgen ook mee, zo'n heerlijk plekje voor ze om op te groeien. Maar verwacht eigenlijk dat hij zonder druk er uiteindelijk wel goed op zal gaan. Nu ging hij zonder druk ook al ver mee met mij.

Dit zijn dan ook wel die momenten dat de taal lastig is...

Maar goed, Finnsje. <3
Afbeelding

Afbeelding

Hij is wel een beetje moe. <3

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:42

Milo wilde gewoon nog even geen afscheid nemen van z'n melkbar!
Morgen mist hij Finn genoeg zodat hij ook stoer op de trailer loopt. Wat een heeeerlijke plek is het ook waar ze gaan komen! Ik begrijp wel dat je ze daar laat opgroeien. Dat verzacht het toch wel een beetje dat je ze dichtbij moet gaan missen natuurlijk.

Gewoon enorm genieten maar dan op een afstandje! <3 <3

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:44

Ach wat jammer zo van Milo, maar dat gaat morgen met rust vast goedkomen. Wat fijn dat Finn al wel op z'n plek staat, fijn drafje zit erop!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:21

Komt zeker goed. Wel jammer dat het zo gegaan is. Mooie plek.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:39

Goed dat je hem er niet op laat duwen

Die groep… kopjes bij elkaar en overleggen :)

Hopelijk krijg jij Milo er in rust op en heen, succes

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 22:05

Knappe mannen op hun 20 hectare speelveldje. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Milo ging trouwens na 2x oefenen zonder blikken of blozen de trailer op! Wat een beetje geduld niet doet. Hij heeft het onderweg ook super goed gedaan, 1,5 uur dood stil gestaan en stond heel rustig en relaxed. Kwam er ook rustig af en eenmaal bij de andere hengsten op de wei, was Milo wel echt de grootste hengst. Wie had dat gedacht. _O-
De andere 2 zijn 3 jarige Welsh B hengsten, volgende week komen er nog 2 jaarlingen bij en dan is het groepje compleet. De grotere schimmel hebben ze er uit gehaald, die bleef te veel jagen en alle 3 ook wel wat bijtwonden van hem (Milo stond er nog niet).

En op het EU station, overal zover je kan kijken merries en merries met veulens. Zo groot. <3
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:20

Gaaf Quir, je hebt een prachtige plek voor ze. Je zult ze wel missen. Maar ik denk ook dat het goed is voor ze.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 22:32

Ja, mis ze heel erg hier. -O-
Eerste dagen helemaal en Odie die haar kind echt miste en gewoon depressief was. Gelukkig is die weer lekker haarzelf en staan ze nu sinds maandag op de zomer wei, het is zo extreem droog dat ze daar al op kunnen. Helaas groeit door de droogte het gras ook niet...

Voor de hengsten is het wel het beste, lekker als een wilde pony op groeien. Hoop wel dat er snel gras gaat groeien, want dat hebben ze wel echt nodig.

En in het najaar komen ze gewoon weer lekker thuis. <3

Toen we maandag gingen kijken bij de kleintjes hinnikte Milo zo hard toen hij mij zag. |(

Afbeelding

Afbeelding
Degene die er elke dag 2x is, is helemaal verliefd op Milo. _O-
Ze heeft al een ruiter voor hem geregeld (haar dochter haha)

En de merries op de zomer wei. Paar weken en dan nieuwe baby's maken. :):)
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 18:35

Mijn kleine Milo vriend heeft zich ontfermt over de nieuwe baby in de groep. <3

Eerst even allemaal hallo zeggen.
Afbeelding

En toen ging Milo samen met de nieuweling op pad.
Afbeelding
Links de 2 3 jarige Welsh B hengsten en Finnsje, rechts Milo en het nieuwe jaarling hengstje.
En we hebben eindelijk een beetje regen! *\%/*

Afbeelding

En vandaag mijn eerste zelf gespoelde embryo's! *\o/*
4 merries en 5 embryo's.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:41

Leuke foto Quir. Kun je uitleggen wat een gespoelde embryo is. Zegt me niets. Ik weet niets van fokken af.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:43

Oh gaaf.

Mag je ze dan ook zelf terugplaatsen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:49

pien_2010 schreef:
Leuke foto Quir. Kun je uitleggen wat een gespoelde embryo is. Zegt me niets. Ik weet niets van fokken af.

Dat is een eicel die in de merrie bevrucht is en daarna uit de baarmoeder is gespoeld om bijvoorbeeld in een draagmerrie verder te kunnen groeien. Voor merries die zelf geen dracht kunnen voltooien, de sport in blijven, of andere redenen.

Quir heel gaaf zeg! En fijn dat je mannen het goed hebben :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:18

Wouw techniek staat voor niets. Gaat zo'n bevrucht ei dan gelijk in de draagmerrie of in de vriezer.

Dus stel ik wil van mijn olympisch paard een veulen, dan wordt in mijn paard het ei bevrucht en dan eruit gespoeld zodat een ander paard het veulen uitdraagt. In feite dus draagmoeder is.
Ik wist niet eens dat dit bestond. Wouw.