Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 09:04

Wat leuk om jullie ontwikkelingen te lezen! Iedereen is zo met z'n eigen proces bezig ook weer afhankelijk van hoe oud je paardje nu is natuurlijk.
Hier gaat het goed! Ben nog steeds bezig met de trainer die mijn pony rijdt en zij is gewoon heel relaxed en dat is superfijn! Laatste keer stapte ze uit buiten het erf van de stal, heel stoer :) Ik ben zelf veel bezig op de grond nog en dat biedt ook al wel de nodige uitdaging. Ben hem ook aan het bit aan het laten wennen (hij wordt tot nu toe bitloos gereden), wat ook goed gaat. Binnenkort het trailerladen weer oppakken om er ook op uit te kunnen.
Vandaag komt de zadelpasser. Heb een boomloos zadel maar het schuift wat. Heb geen goed passende singel nog en ben benieuwd wat de zadelpasser nog meer kan betekenen.

<3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:50

Wat leuk om jullie updates te zien!

Hier is de pony echt nog wel groen, dus nog veel te leren.
We oefenen regelmatig met vaststaan en poetsen. Ze kan het wel, maar ze vindt het spannend als je ineens naar de achterkant van haar lichaam loopt en dan wil ze ook achteruit. Nu hebben we ook geen super fijne plekken om haar vast te binden, maar met oefening komt het wel goed.

We hebben gisteren voor het eerst alleen met haar buiten gewandeld. Dat was wel spannend, maar ze deed het goed. Zondag komt er iemand kennismaken om ons mogelijk te gaan begeleiden in het grondwerken etc. Ik heb echt zin om op die manier met haar aan de slag te gaan :) .

Eigenlijk wil ik haar de komende week ook gaan wassen, maar dan heb ik nog even hulp nodig denk ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:20

Mijn trainingen met jonge paarden zijn vrijwel altijd erg kort. Minuut of 10 gemiddeld tenzij ik echt ga wandelen oid.

Nimue is een genot om mee te werken. Zondag hier gekomen en al langs tractoren gegaan, honden leren kennen, poetsplaats op geweest en vandaag kunstje in 5 minuten al door. Vorige paard was ook slim maar eigenwijs, Nim is echt puur een schatje <3

Afbeelding

miereneter

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:20

Nou, ze kijkt anders wel eigenwijs, vind ik :D . 't Ziet er een echte leukerd uit!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:25

Leuk dier Azmay!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:12

Leuk wat nieuwe mensen!

Wat een leukerd die witte hierboven. Ze heeft inderdaad een wijze en ietwat stoute blik in haar ogen. Heerlijk :D

Tessla staat al bijna twee weken lang lekker vakantie te vieren in de wei terwijl ik zelf ook op vakantie ben. Ik krijg zo nu en dan wat filmpjes doorgestuurd en daarop is ze óf aan het rondrennen óf aan het slapen. Volgens mij vindt ze 't niet zo erg dat ik er niet ben :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:19

Dat kan ik me voorstellen Piekosjj, dat ze het niet erg vindt om lekker op de wei te lummelen!

Bij ons op stal kwam vandaag de paardenweegschaal. Hij liep er bij de tweede poging braaf op. 424 kg (mag wel ietsje af) bij 144,5 cm. Hij is dus nog aan het groeien, is iets van 3 cm omhoog gegaan in een jaar. Hij is vier, dus ik verwacht nog een paar cm. Was leuk om te doen!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:33

Hier een zadelzoektocht aan de hand, paard liep niet lekker, staakte bij aanspringen in galop, dus eens zadelpasser er bij gehad; lag niet aan het zadel maar aan het paard.. Gisteren zelf nog een ander zadel erop gelegd en tadaaaa. Mag er nog wiebelig uitzien, maar voor mijn puppy echt knap zo! Eerste keer dat hij vrij probleemloos aanspringt, er in blijven voelt blijkbaar nog even gek voor hem, maar het is een begin! Dan toch het zadel? :D :+ <3 <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:03

Als hij staakt met het ene zadel, en goed aanspringt met het andere, en alle andere omstandigheden zijn gelijk, dan is de kans aanzienlijk dat het aan het zadel ligt. Lastig is dat he, die zadelzoektocht. Bij twijfel zou ik een andere zadelpasser laten komen voor een second opinion. (Maar ik ben van de school dat ook in het beleerproces een zadel goed moet passen, ook al is het een tijdelijk zadel.)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:43

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere passer :=

Ik wil mijn paarden ook een keer laten wegen, maar heb ze aan huis dus moet zelf iemand regelen/vinden die voor 3 wil komen :=

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 20:15

miereneter schreef:
Als hij staakt met het ene zadel, en goed aanspringt met het andere, en alle andere omstandigheden zijn gelijk, dan is de kans aanzienlijk dat het aan het zadel ligt. Lastig is dat he, die zadelzoektocht. Bij twijfel zou ik een andere zadelpasser laten komen voor een second opinion. (Maar ik ben van de school dat ook in het beleerproces een zadel goed moet passen, ook al is het een tijdelijk zadel.)

Voor mij vanzelfsprekend: als het zadel niet lekker zit, dan zal het ook geen positieve ervaring zijn voor het paard. Dus natuurlijk zet ik de zoektocht voort tot het echt goed ligt.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 14:09

Vandaag is een mooie dag: ik heb voor het eerst op mijn eigen powny gedraafd! :o *\o/* Heel bijzonder en fijn!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:10

Wat goed Britt! Ziet er heel beheerst uit.

Ik ga een boomloos zadel pakken om mee te beginnen iig. Tot nu toe goede ervaringen mee ookal is dat ook een zoektocht.

We zijn nu nog bij het stadium niet bedelen, netjes stil staan, mondje voelen en voetjes laten vijlen.
Pony heeft soms wel echt een sterke mening, maar is ook slim genoeg om snel te snappen hoe het minder lastig word voor ons allebei.
Ben echt heel blij met haar <3
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:31

Hier gisteren een officieel begin gemaakt met echt longeren. Binnenbak afgezet, longeerlijn eraan (halster) en gaan. Rechtsom ging eigenlijk heel goed, ook op een vrij ruime cirkel. Linksom was ie baldadig en durfde de billen en benen in de lucht te gooien richting mij. Even goed duidelijk gemaakt dat dat niet geaccepteerd wordt, daarna ging het beter. En ter afsluiting samen het rood/witte lint,wat ter afscheiding in de bak hangt, weggehaald. Hij kijkt even, snuift, neemt een hap lint en loopt daarna gewoon netjes mee totdat ik het helemaal heb opgerold. Dat is iets waar ik met mijn oude paard gewoon weken aan heb moeten werken, voordat hij het niet meer eng vond…

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:59

Ziet er heel goed uit Britt, dat is inderdaad een leuke mijlpaal!

Jullie zien er allebei blij uit Azmay. Ik ben ook voor boomloos gegaan, hoewel dat ook even zoeken was naar een passend zadel (een Ghost nu).

Goed bezig Moska! Heerlijk als ze zo nieuwsgierig en dapper zijn hé.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:56

Jee Britt wat ziet dat er goed uit zeg! Alsof jullie het al maanden zo doen :D

Begin deze week weer thuis gekomen na twee weken vakantie. De eerste 'werk dag': longeren om alle energie eruit te bokken. En ze was me toch braaf :') Uiteindelijk zelfs wat rondgestapt zonder zadel en met enkel een touwhalstertje om :+ Gister echt gereden en ze was ook echt weer super braaf. Weer even de balans zoeken en het stuur installeren, maar verder dus hartstikke trots op d'r!

Al met al heeft de vakantie haar dus echt wel goed gedaan en ze voelt helemaal zen en uitgerust :D Vandaag mochten ze lekker voor het eerst weer het gras op, echt genieten hoor!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:23

Dat klinkt fantastisch Piekosjj. Wat doet ze het goed!

Ik ga een dezer dagen beginnen met het opstap-proces. Dit weekend of volgende week. Ben heel benieuwd.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:24

miereneter schreef:
Dat klinkt fantastisch Piekosjj. Wat doet ze het goed!

Ik ga een dezer dagen beginnen met het opstap-proces. Dit weekend of volgende week. Ben heel benieuwd.

Ah spannend! Het hele proces is leuk en belangrijk maar dat is toch wel een mijlpaal. Hier ook over een aantal weken zo ver als het zo loopt als het nu gaat

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:29

Wij hebben onze eerste grondwerkles gehad. Onwijs simpel en klein begonnen met netjes leiden, versnellen, stoppen en hoofd laag etc. Maar het was ook een test of de anderen rustig bleven wanneer wij aan het werk zijn.

Gelukkig geslaagd :) .

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:35

Tijdje niks meer geschreven.

Hier de wens om eerst schouderbinnenwaarts en traver aan de hand te kunnen voor er iemand op gaat los gelaten. Mijn paard vind het werken aan de hand zo saai ook met voedsel beloningen denkt ie tja moet dit. Ik ben nu bezig met schouders buitenwaarts, bekken kantelen, achterwaarts met diagonale zuiver passen en ubertreten. Dit is ook een mooie basis voor dat er iemand op gaat en dat vind ie tot nu toe nog wel te doen :D. Bij het longeren (2x per week kort) wil hij liever z'n makkelijke kant dus dat is even een Nee we moeten 2 kanten doen. Vind ie niet leuk maarja. We longeren nu ook met bit maar wel aan halster en bit vast en niet alleen op het bit. Dekje en lobgeersingel kende hij al maar heeft ie nu ook elke x op. Al valt het niet mee om dat goed te laten liggen met die ronde buik _O- Wordt nog een ding met zadels passen. Van de week wilde ik weten wat hij van het zadel vond. Nou dat stelde dus niks voor (hij is ook al ingepakt met een zijl dus zadel was peanuts). Ik was alleen maar hij stond gewoon op rust. Morgen zadel erop tijdens longeren.

Ik heb inmiddels een fijne boomstam als krukje te gebruiken en dan oefenen met in parkeren en hangen. Zonder zadel heb ik al een beetje over 'm heen gehangen zachtjes en dat ging goed.

Verder is z'n gebit gecontroleerd door de tandarts en dat was allemaal perfect. Nog 1 tandje wisselen en 1 kies. Hij heeft wel echt een heel compact mondje dus hoop dat hij het fijn gaat doen op het dunne kneveltrensje wat ik heb besteld.

En eindelijk staan mijn 2 paarden samen :):) m'n merrie staat op de Regumate en is eindelijk weer paard. Ze zijn niet echt dikke mik samen maar beter dat dan dat ze elke haten of aan elkaar geplakt zitten :')

Hoe gaat het bij de rest?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:28

Moska schreef:
Hier gisteren een officieel begin gemaakt met echt longeren. Binnenbak afgezet, longeerlijn eraan (halster) en gaan. Rechtsom ging eigenlijk heel goed, ook op een vrij ruime cirkel. Linksom was ie baldadig en durfde de billen en benen in de lucht te gooien richting mij. Even goed duidelijk gemaakt dat dat niet geaccepteerd wordt, daarna ging het beter. En ter afsluiting samen het rood/witte lint,wat ter afscheiding in de bak hangt, weggehaald. Hij kijkt even, snuift, neemt een hap lint en loopt daarna gewoon netjes mee totdat ik het helemaal heb opgerold. Dat is iets waar ik met mijn oude paard gewoon weken aan heb moeten werken, voordat hij het niet meer eng vond…

Erg herkenbaar dat eigenlijk alles interessant vinden! Mijn merrie van 28 vind ook alles eng. Door haar moeilijke gedrag van de afgelopen 11 jaar valt mij een groen paard eigenlijk heel erg mee :') (inmiddels niet meer groen)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:01

Het gaat bij ons echt hartstikke goed! In het begin wilde ze echt geen halster om en was maar aan het wegdraaien en met haar hoofd aan het schudden als je hem om of af wilde doen. Nu duwt ze haar neus in het halster zodra ik deze voor haar hou. Om vervolgens netjes stil te houden tot ik hem dicht heb.

Meegeven aan druk begint ze ook echt heel erg goed te begrijpen. Net zoals stilstaan, voetjes geven en luisteren naar mijn lichaamstaal. Echt heel erg blij met hoe het gaat:)

Ik heb nu een dekensingel bezig dus binnenkort wil ik gaan oefenen met het dekje en de singel. Ik verwacht dat aan het eind van het jaar de basis zadelmakheden en grondwerk oefeningen goed bevestigd zijn.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:52

Vrijdag het zadel erop gehad tijdens longeren. 1 rondje met een beetje bolle rug en daarna liep hij er mee alsof ie het al jaren deed *\%/*

Volgende keer beugels er aan maar denk dat hij er niks om geeft. Zou er bijna op gaan zitten :o

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 16:40

Woohoo, ik ben er weer opgeklommen! Zo gek, maar ook heel erg tof! Stappen en draven. En trots! :D :o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:57

Heel leuk om te zien Britt1. Wat doet hij het al goed!

Ik ga er vrijdag voor het eerst op, mits het weer het toelaat (geen binnenbak).