Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 07:10

Elin_ schreef:
Ik denk dat de paardenmarkt ook wel weer gaat dalen eigenlijk. Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Onze fries stond er voor 7000 op. 4500 betaald
Vanuit de markt ook logisch als je ziet dat alle paarden hoog geprijsd zijn dat je zelf ook de hoogte in gaat. Wanneer je kijkers hebt, kom je mondeling toch weer lager uit. Zo niet? Dan verder zoeken :j
Misschien ben ik koppig, maar ik ga niet met de "rage" meedoen en daarom mijn budget verhogen.
Laten we eerlijk zijn een gewoon gereden paard zonder bijzondere afstamming is gewoon 5000 waard en niet ineens 8000

Dan val ik ook onder de categorie koppig, ik heb er 1 laten staan van het weekend omdat ik de prijs niet waard vond en we kwamen niet tot elkaar, andere worden er werd totaal niks van de prijs afgedaan voor een onbeleerde boven de 5000 en niet super speciaal. Toen ben ik weer naar huis gegaan.

Het geld heb ik, maar ik wil het er niet voor uitgeven.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:33

Ik heb gisteren op Facebook een oproep gedaan, oriënterend, voor een leuke betuigde Welsh a of b. Heel veel reacties gekregen. Moet niet teveel gaan kijken, want heb pas in zomer plaats thuis. Wat een schatjes zitten ertussen. Ik ga ook niet overhaasten. Koop liever van een liefhebber die zelf ook wil weten waar paardje terecht komt, dan snelle handel. Ik probeer ook een reële prijs te betalen. Alhoewel voor droompony..... Nou scheelt het dat het bij mij niet om tienduizenden euro’s gaat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:29

Veertje2 schreef:
Elin_ schreef:
Ik denk dat de paardenmarkt ook wel weer gaat dalen eigenlijk. Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Onze fries stond er voor 7000 op. 4500 betaald
Vanuit de markt ook logisch als je ziet dat alle paarden hoog geprijsd zijn dat je zelf ook de hoogte in gaat. Wanneer je kijkers hebt, kom je mondeling toch weer lager uit. Zo niet? Dan verder zoeken :j
Misschien ben ik koppig, maar ik ga niet met de "rage" meedoen en daarom mijn budget verhogen.
Laten we eerlijk zijn een gewoon gereden paard zonder bijzondere afstamming is gewoon 5000 waard en niet ineens 8000

Dan val ik ook onder de categorie koppig, ik heb er 1 laten staan van het weekend omdat ik de prijs niet waard vond en we kwamen niet tot elkaar, andere worden er werd totaal niks van de prijs afgedaan voor een onbeleerde boven de 5000 en niet super speciaal. Toen ben ik weer naar huis gegaan.

Dat was nu dus ook zo met het paardje dat ik hier een paar pagina’s geleden besprak. Leuk paard, goede beweger maar onbeleerd en geen spectaculair stamboek. Ze vroegen nog 7500 en waren al gezakt want oorspronkelijk vroegen ze 10. Dat heb ik er gewoon niet voor over.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:28

ikke schreef:
Waarom zou je dat niet durven? Gewoon opstappen en vertrekken.
Ik laat een paard staan als ik niet het idee heb dat ik op kan stappen en naar huis rijden, ongeacht waar het paard staat.

Het is niet dat ik niet denk dat het paard het niet red, ik denk dat ik het niet red haha :') Ik heb al langere tijd niet meer actief in het zadel gezeten en wil met mijn nieuwe paard dit weer gaan oppakken!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:10

Veertje2 schreef:
Elin_ schreef:

Precies, dat heb ik ook. Ik vind omennabij de €5000 meer dan zat, ongeacht wat er op mijn rekening staat.

Ik heb laatst tegen mijn stalgenootje gezegd dat ik haar PRE misschien over wil nemen. Best wel spannend om te zeggen! Hij staat helaas nu stil vanwege een blessure maar rond april gaan we hem samen oppakken en dan kan ik ook kijken hoe ik de maat vind. Hij is namelijk rond de 1.57 en ik ben 1.79 (+-66 kg). Wel een barok type dus op zich kan het wel denk ik. Wat denken jullie?
Daarna gaan we ook even het bos in want daar is het nogal een karakter en dat wil ik juist niet. Maar goed, de eigenaresse zei al, het kan ook aan mij liggen :') Met haar bijrijdster is hij namelijk relaxter.

SandravdB

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:30

Ik heb zelf ook met barok paard gereden van 156, ben zelf 168, maar mis staat totaal niet, doordat ze meer body hebben. Over algemeen als je een pre voor je gewonnen hebt zijn ze juist heel betrouwbaar en werkt het karakter juist voor je.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:50

Ik ben zelf ook 1.78m en 66 kilo en rij op mijn pony van 1.48m. Oké, voor het mooie zijn ben benen net iets te lang, maar het ziet er niet heel raar uit.
Fotootje los in de wei. Met zadel liggen je benen nog hoger, maar daar kan ik geen foto van vinden.
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:13

Bedankt, dat stelt me iets gerust :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 11:47

Hangt zo ongelofelijk hard af ook wat voor type paard het is. Mijn paard is immers maar +/- 1m56-57 (springpaard) maar heeft echt super veel body dus toont echt veel groter, je zou het ook niet zeggen als je hem ziet. Ik ben net geen 1m70 dus wel wat kleiner maar heb lange benen en weeg +/- 55kg

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:30

Leuk dat dit topic er is. M’n man en ik willen in mei op zoek gaan naar ons eerste eigen paard, tot nu toe bijrijdpaarden gehad. Vind het vooral heel spannend dat alles nieuw is en dat ik bang ben dat ik dan dingen vergeet. Plus dat ik nog nooit een stal heb hoeven zoeken en dat is vaak ook nog een uitdaging. Vind het ook lastig om te bepalen wanneer je dan een stal gaat huren. Je hebt wachtlijsten dus je moet niet te laat beginnen neem ik aan, maar wat als m’n zoektocht een halfjaar duurt en ik dan bv 6 maanden een lege box moet huren? Hoe doen jullie dat?

Ga volgende week even het topic doorlezen, val er nu een beetje binnen :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 13:01

Selina schreef:
Leuk dat dit topic er is. M’n man en ik willen in mei op zoek gaan naar ons eerste eigen paard, tot nu toe bijrijdpaarden gehad. Vind het vooral heel spannend dat alles nieuw is en dat ik bang ben dat ik dan dingen vergeet. Plus dat ik nog nooit een stal heb hoeven zoeken en dat is vaak ook nog een uitdaging. Vind het ook lastig om te bepalen wanneer je dan een stal gaat huren. Je hebt wachtlijsten dus je moet niet te laat beginnen neem ik aan, maar wat als m’n zoektocht een halfjaar duurt en ik dan bv 6 maanden een lege box moet huren? Hoe doen jullie dat?

Ga volgende week even het topic doorlezen, val er nu een beetje binnen :)

Bij mijn eerste stal ben ik eerst gaan kijken en dan afgesproken dat ze mij gingen bellen als er plaats was en ik was dan ook de eerst volgende op de wachtlijst, ze hadden me wel ongeveer een idee gegeven van wanneer en uiteindelijk bleek het nog vroeger te zijn wat ideaal was. Vanaf er plaats was heb ik de verkoop van mijn paard afgerond, en 3 dagen later stond hij op stal. Ik had het geluk dat de eigenaar een vriendin van me is en hem nog even kon bij houden voor mij.

Nu heb ik sowieso wel laten weten aan de stal dat ik op zoek ga naar een paard en deze graag bij hen wil stallen. Dit is bij mensen thuis en die zijn ook wel iets kieskeuriger over wie over hun erf loopt maar het wordt dus kijken of die op het moment een stal vrij hebben of niet als ik er een gevonden heb. Indien er geen stal vrij is op het moment van de koop kan je afspreken met de eigenaren om het paard nog even bij te houden en jij even wel de stalkosten vergoed. Of je kan een 'backup' stal zoeken, indien je eerste keuze geen plaats heeft op dat moment je daar naartoe kan gaan al dan niet tijdelijk.

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:50

Nou ik heb er weer 1 op het oog, ik zit in de goede richting met wat ik wil, type, hoogte en leeftijd en niet te vergeten de prijs. Het is alleen een merrie. Dat is wel iets totaal anders, waarvan mijn beestenboel altijd mannen zijn, ben ik benieuwd of het klikt. Morgen word ze nog wat getest op Buitenrit door huidige eigenaar en dan gaan we een afspraak maken voor bezichtiging.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:31

Onder voorbehoud van goedkeuring ben ik voorzien *\o/*

Het is paard B geworden. Haar stokmaat en de mate van opvoeding gaven de doorslag. Ik heb veel gehad aan jullie reacties, dus dank jullie wel!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:31

Ik ben vandaag ook weer bij 2 paarden wezen kijken. 1e paard was eigenlijk echt men ding niet, te veel bloed. 2e paard was veel meer in de richting van wat ik zoek, ergens volgende week ga ik hem nog eens testen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 08:27

Over paar uur wordt mijn nieuwe paardje gebracht als het goed is, is de merrie waar ik twee keer ben wezen kijken op zondags geworden. Erg vrolijk en braaf paard.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:34

Wat fijn dat je een keuze hebt kunnen maken Chubby!
Leuk SandravdB! Plaats je nog een foto als het paard er is? Ik ben benieuwd :)
Dollyspikkel, laat je weten hoe het testen is gegaan?

Ik kan niet wachten tot mijn tentamens voorbij zijn. Ik heb dan eindelijk meer tijd en ruimte voor een tweede bezichtiging.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:43

Ik heb inmiddels ook besloten mijn dressuurpaard te gaan verkopen aankomende zomer. Wat ik er voor terug ga zoeken weet ik nog niet helemaal. Ik heb een voorkeur voor een PRE. In ieder geval een jong dier. 3 tot 6 jaar. Ruin of hengst, geen merrie. Met veel body.
Schofthoogte minimaal 1,60. En geen schimmel. Ben heel benieuwd.
Maar kan maar zo zijn dat ik uiteindelijk wel weer met een kwpn'er thuis kom die aan deze eisen voldoet. Niveau is onbelangrijk ik vind het leuk om zelf verder op te leiden.

Heeft en toevallig iemand hier ervaring met het kopen van PRE's? Is er een goed betrouwbaar adres in Nederland die PRE's verkoopt?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:38

Leuk SandravdB, ben benieuwd naar foto's! :D

Alles gaat heel snel nu (had verwacht dat hij nog wel 1 á 2 maand kon blijven maar het gaat allemaal sneller nu) dus als alles goed gaat halen we hem 25 januari op en komt hij op de nieuwe stal te staan. Had niet verwacht dat het nu binnen 2 weken allemaal geregeld ging zijn, ik dacht dat ik iets langer de tijd gehad zou hebben.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:40

Afbeelding
Afbeelding

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:41

Shanna, een pre koop je het veiligt bij een Nederlandse of Belgische fokker, adressen vind je op site van stamboek

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 15:59

Shanna7836 schreef:
Ik heb inmiddels ook besloten mijn dressuurpaard te gaan verkopen aankomende zomer. Wat ik er voor terug ga zoeken weet ik nog niet helemaal. Ik heb een voorkeur voor een PRE. In ieder geval een jong dier. 3 tot 6 jaar. Ruin of hengst, geen merrie. Met veel body.
Maar kan maar zo zijn dat ik uiteindelijk wel weer met een kwpn'er thuis kom die aan deze eisen voldoet. Niveau is onbelangrijk ik vind het leuk om zelf verder op te leiden.

Heeft en toevallig iemand hier ervaring met het kopen van PRE's? Is er een goed betrouwbaar adres in Nederland die PRE's verkoopt?

Ik heb nog geen ervaring met het kopen van PRE's maar heb ook wel een voorkeur naar 1. Ik heb al heel veel goede dingen gehoord over Troyan Stables, Adelante Stables, en de Woeste Hoeve PRE.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:01

Voor zover ik het nu weet is er daar maar een van echt enkel fokker en dat is de woeste hoeve, die andere importeren volgens mij zelf ook en ben ik niet mee bekend. Mijn pre (zwarte) komt van de rijthof maar die fokkerij bestaat niet meer.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:12

CalipsoLover schreef:
Shanna7836 schreef:

Ik heb nog geen ervaring met het kopen van PRE's maar heb ook wel een voorkeur naar 1. Ik heb al heel veel goede dingen gehoord over Troyan Stables, Adelante Stables, en de Woeste Hoeve PRE.

Ik heb enkele sites bezocht van fokkers... En de Woeste hoeve is hier 1 van maar er stond verder niks op de bezochte sites binnen mijn voorkeuren helaas :( troyan stables en Adelante stables ga ik direct even naar kijken.. Het valt me op dat meeste sites weinig tot geen aanbod hebben. Of veulens te koop hebben tot 2 jaar oud. Ik hou marktplaats ook in de gaten. PRE Caballos adverteert hierop en de Ypenburghoeve ook, zij hebben vaak beiden gave paarden er tussen. Heeft iemand hier misschien ervaring met deze stallen?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:17

Ik zou bij die twee ver weg blijven, beide staan niet heel denderend bekend. Fokkers kun je het beste bellen of emailen, vaak weten ze als je uit legt wat je zoekt wel een adres waar ze wel iets hebben staan wat er aan voldoet, of nog leuker, ga gezellig naar de jaarlijkse keuring maar die is pas augustus ofzo, of bezoek paarden van de zon dat wordt eerder gehouden en spreek daar met mensen, dan heb je vaak kans dat je geholpen wordt door betrouwbare mensen in je zoektocht.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:25

SandravdB schreef:
Ik zou bij die twee ver weg blijven, beide staan niet heel denderend bekend. Fokkers kun je het beste bellen of emailen, vaak weten ze als je uit legt wat je zoekt wel een adres waar ze wel iets hebben staan wat er aan voldoet, of nog leuker, ga gezellig naar de jaarlijkse keuring maar die is pas augustus ofzo, of bezoek paarden van de zon dat wordt eerder gehouden en spreek daar met mensen, dan heb je vaak kans dat je geholpen wordt door betrouwbare mensen in je zoektocht.

Dankjewel! Wat zonde eigenlijk. Ze hebben gave paarden er tussen zitten. Maar uiteraard wil ik betrouwbaar een paard kunnen kopen. De jaarlijkse keuring in augustus. Ga ik overwegen, lijkt me een prima tijd aangezien ik pas in de zomer echt actief op zoek ga. En nu vooral aan het oriënteren ben wat betrouwbaar is en wat niet :) hartstikke bedankt! :)