[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:24

Wat ontzettend fijn dat het nu ontspannen gelukt is! Hoop enorm voor je dat het pakt!

ieris

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:20

Wat leuk zeg! Hoop ook dat het gelukt is.
Ja bij Clara hebben de paarden het echt goed hè, Guli wilde daar ook wel blijven.
Echt een fijne plek.
Mooi voor jullie ook dat het zo dichtbij is!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:12

Fijn zeg... je kunt wel weer onder je steen vandaan komen hoor... T is buiten vast veel mooier en lekkerder...

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:05

JoSav schreef:
Eerst lees ik even bij. Dan de huidige stand van zaken.

[...]

Tot zover de huishoudelijke mededelingen. :')

Dankjewel voor je uitgebreide antwoorden. :D

Hopen op goed nieuws!! <3

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:20

Even een tijdje niet in dit topic gelezen. Maar nu alles bij gelezen. Mooi om te lezen hoe je hierin staat en ook heel mooi om te zien dat Muzanna altijd voor gaat. Je kunt de liefde die je voor haar hebt door de tekst heen voelen.
Ik duim met je mee dat dit jaar het een groot succes wordt, dat Muzanna het heerlijk naar haar zin heeft en volgend jaar een heerlijk veulentje naast zich heeft staan.
Het is jullie zo gegund <3

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:54

Nou Mus... bak maar een mooie muzka 2 :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 21:14

Ik hou het opnieuw even heel kort. Bijlezen en verslagje volgen nog.
Muzanna is weer thuis. <3
We zitten net en moeten ook nog eten dus laat het hier ff bij.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:17

Oh fijn dat ze terug thuis is !

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:25

Fijn dat je haar weer thuis hebt!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:42

Wat fijn!
Zowel voor jullie als Muzanna en Manari <3

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:48

Fijn dat ze weer thuis is.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 11:29

Even een kort verslagje van de afgelopen week nu Muzanna weer thuis is. Bijlezen doe ik nog.
We hadden dus besloten haar hengstig te spuiten, zodat ze zo snel mogelijk weer naar huis kon zonder eerst ook nog extra te moeten scannen.
Voor haar in dat opzicht het minst ingrijpend.
Dat was de vrijdag al, want in overleg met de DA zou het dan al moeten kunnen uitgaande van het gedrag van de merrie richting hengst bij de voorgaande hengstigheid.
Mogelijk iets vroeg, maar ergens had ik er wel vertrouwen in. Ik ken mijn merrie natuurlijk het beste en zowel eigen DA als stalhouder hadden veel later ingeschat.

Die zondagmiddag zijn we weer even langs geweest en ze hinnikte meteen lekker dramatisch naar ons.
Verder was ze drukker dan de keer ervoor.
Met wandelen was ze afgeleid, tikje drammerig en hinnikte naar andere merries. Het type gedrag dat ze enkel vlak voor de eisprong laat zien.
Besloten werd daarom direct de volgende dag te schouwen ipv pas de dinsdag (zoals hun DA voorstelde). Dat is ook standaard, want 3 dagen na hengstig spuiten alweer dekrijp is... snel...

En maandagochtend is ze dus ook meteen gedekt. Ging heel rustig en ontspannen dus haar gedrag de middag ervoor was, zoals altijd, duidelijk gerelateerd aan haar hengstigheid (want ze is nooit afgeleid en drammerig en roept nooit naar andere paarden...)
Woensdag poging 2. Ging minder van harte.
Zoals verwacht vrijdag afgeslagen dus vervoer geregeld en opgehaald, want het zou dit weekend erg benauwd worden en onweren.

Ze was enorm blij ons te zien en oh ik mocht echt niet weglopen hoor!
Verder was ze heel ontspannen.
Er lag een mooi veertje op haar rug, waarop de dochter van de stalhouder zei “dat moet wel een heel speciaal veulentje worden!” :D
Het opladen ging ook heel ontspannen. Nog nooit is Muzanna zo makkelijk op de trailer gestapt. Heel goed teken dus.
Ze wilde graag naar huis, maar was tegelijk ook heel zen.

Onderweg viel plots de ABS uit, want uiteraard...
Maar veilig thuisgekomen en bij terugkomst kreeg Muzanna een heus concert van de andere paarden. Bij het binnenlopen hinnikte ze 1 keer, met weer een concert terug, waarbij Manari besefte dat het haar mama was dus die moest echt ff heel hard schreeuwen om de rest te overstemmen.
Muzka had twee nieuwe merries in de groep al geclaimd als “nieuwe” mama (tot hun verwarring en frustratie) dus ze was heel erg blij dat haar echte mama er weer was.
Onderdanig kauwen en roepen en ook bij Muzanna kon er een heus “neusje” af ter begroeting. Oh, oh, oh, wat was Manari blij. :))

Nu mag Muzanna even een paar dagen weer lekker settelen en dan gaan we weer samen wat aan de slag. En aftellen tot ze kan worden gescand dus vooral ook veel duimen. :=

We kregen over Muzanna ook veel complimenten van de baron en barones. Want wát een fijne, lieve merrie. <3
Elke ochtend ging de baron haar begroeten en twee keer per dag ging de barones een stukje met haar wandelen. Ach wat was ze lief. :+:

Straks even bijlezen en PBs wegwerken. :o

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:01

Oh wat een fijne update! *\o/* Ik ben echt blij voor jullie dat het een goede ervaring geweest is en alles goed verlopen is! Nu hopen dat het in 1x raak is. Wanneer wordt ze de volgende keer gescand?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 12:47

:j Ja, wij zijn ook heel gelukkig dat het zo fijn is verlopen. Na alle ellende van vorig jaar vond ik het zó spannend haar weer uit handen te geven... dan is de Queen of England nog niet goed genoeg om voor haar te zorgen. :=

Scannen moeten we ff kijken wat het beste uitkomt ivm andere merries hier dus hou ik ff een slag om de arm.
Manari is helemaal gelukkig dat mama er weer is, maar mama negeert haar want die vindt dat maar overdreven. Manari doet zó haar best. :)) Mama mama mama mama mama. :')
Muzanna is blij weer in haar vertrouwde omgeving te zijn, maar heeft het duidelijk daar ook goed gehad. Een hele opluchting dus nu vooral hopen dat ze drachtig is!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:53

Zo'n fijn dat ze er een goede ervaring eraan heeft overgehouden dit keer.
Fijne plek geweest voor haar.

Maar wat lief dat Januari weer helemaal blij is dat mams terug is , alleen jammer dat ze dan nu door mams genegeerd wordt :o .

Ik duim zo voor n prachtig en gezond 2021 veulen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:12

Wat een fijn bericht dat het allemaal zo goed is gegaan!
Hopelijk is het een goed teken en is ze als kers op de taart drachtig!
Mijn duimen draaien door!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:43

joey2010 schreef:

Maar wat lief dat Januari weer helemaal blij is dat mams terug is , alleen jammer dat ze dan nu door mams genegeerd wordt :o .

Ik bedoel natuurlijk Manari ipv januari :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 16:03

Iedereen bedankt voor het duimen! Nog even blijven duimen!
We overleggen nog even met de DA wat het verstandigst is qua scannen, want volgende week vrijdag is misschien wat vroeg, maar de maandag misschien weer wat laat. :+
Ik reageer niet op iedereen. Ik heb er even niet de fut voor, maar wil wel het volgende zeggen: heel erg lief en heel erg fijn dat jullie weer zo meeleven! <3 Ik stel het echt op prijs.

joey2010 schreef:
Ik duim mee...
Fijn dat het zo ontspannen ging..

Ja, een hele opluchting na het trauma van de vorige keer.

zippora schreef:
Vooral je laatste zinnetje is erg fijn! Voor jou ook een opluchting dat dit dus een goede keuze was!

Inderdaad. Een goede ervaring na de vorige keer is heel wat waard. Het welzijn van ons paard is voor ons belangrijker dan de noodzaak bij te dragen aan het voortbestaan van het ras. Dan is een ontspannen gebeuren een heel stuk fijner voor de gemoedsrust!

djodjodjo schreef:
Wauw, ongeveer een uur later maar ik ben weer bij gelezen. Wat schrijf je duidelijk en fijn. Ontzettend interessant om jouw uitleg te lezen, dankjewel dat je er zo de tijd voor neemt.

En goed nieuws op de valreep! Gefeliciteerd met de dekking, ik hoop zo voor je dat het pakt.

Ach, als ik maar op de praatstoel mag zitten! :o :o

ieris schreef:
Wat leuk zeg! Hoop ook dat het gelukt is.
Ja bij Clara hebben de paarden het echt goed hè, Guli wilde daar ook wel blijven.
Echt een fijne plek.
Mooi voor jullie ook dat het zo dichtbij is!

Ze heeft het er duidelijk goed gehad! Maar wilde wel heel erg graag weer mee naar huis. :D En Clara verbaasde zich er ook al over dat ik zo dichtbij woonde. We gaan na het dekseizoen nog eens langs. :j

Yavanna schreef:
Fijn zeg... je kunt wel weer onder je steen vandaan komen hoor... T is buiten vast veel mooier en lekkerder...

Oh, ik vind het af en toe wel fijn hoor, zo onder mijn steen! :Y)

silverdapple schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide antwoorden. :D

Hopen op goed nieuws!! <3

Graag gedaan! :D

Madje1992 schreef:
Even een tijdje niet in dit topic gelezen. Maar nu alles bij gelezen. Mooi om te lezen hoe je hierin staat en ook heel mooi om te zien dat Muzanna altijd voor gaat. Je kunt de liefde die je voor haar hebt door de tekst heen voelen.
Ik duim met je mee dat dit jaar het een groot succes wordt, dat Muzanna het heerlijk naar haar zin heeft en volgend jaar een heerlijk veulentje naast zich heeft staan.
Het is jullie zo gegund <3

Lief! Ze is ook wel echt mijn hartsvriendin. Hele gesprekken heb ik met haar en ze “praat” graag terug. <3
En ik hoop het ook van harte!
joey2010 schreef:
joey2010 schreef:

Ik bedoel natuurlijk Manari ipv januari :+

Hihi, autocorrect! Bij mij heeft ie er weleens “kanari” van gemaakt, maar het grappige is dat autocorrect van kanari inmiddels stug Manari maakt. :))
Sneu hè dat Manari zo haar best doet en Muzanna het maar overdreven gedoe vindt. Ik moet ook wel zeggen dat ze best aan mama hangt, maar wanneer we wat met Manari ondernemen heeft ze dat juist helemaal niet.

fleurtjeuh schreef:
Wat een fijn bericht dat het allemaal zo goed is gegaan!
Hopelijk is het een goed teken en is ze als kers op de taart drachtig!
Mijn duimen draaien door!

Idd, want hoewel het een goede ervaring was hou ik haar liever de rest van het jaar lekker thuis!

Dan een mini update...

Met Muzanna gaat het goed. Ze heeft haar draai eigenlijk gelijk weer gevonden. Gisteren voor het eerst weer wat grondwerk gedaan, al gaf Bindi halverwege aan dat ik moest ophouden. Ze had gelijk! Ik probeerde iig nog heel even door, maar daar was Bindi het duidelijk niet mee eens. Ze begon zelfs al tegen Muzanna te zeggen dat ze maar moest ophouden met lopen. :+ Dat was heel komisch. Muzanna had echt zoiets van wat doe je, hondje? :o? Wat wil je precies?

Manari heeft op haar hals een vervelend wondje. Hoefde gelukkig niet gehecht, maar ze heeft er wel wat hinder van. Honingzalf aanbrengen vindt ze vervelend, maar als beloning mag ze de vinger schoonlikken. Ze zuigt dan zelfs. Best eng, want je voelt dat ze haar tanden een beetje tegen je vinger zet om goed te kunnen sabbelen. :oo Maar tot nu toe heeft ze er geen seconde over gepeinsd te bijten. Het geneest goed.

Verder is ze duidelijk weer gegroeid. Eens zien of het nog eens mooi zonnig gaat worden, dan kunnen we weer eens foto’s maken. Als het weer meezit nemen we sowieso rond 23 juni de camera mee, want dan is Eli jarig!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:23

Ach, die Bindi <3

Probeerde ze dan muzanna dezelfde signalen te geven als die ze aan jou geeft als je 'moet' stoppen?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:24

Ja, lief hè? <3 En idd, in principe deed ze bij Muzanna wat ze bij mij doet, nl. aandacht opeisen door snuitjes te geven (aanduwen tegen been) en door contact met mijn gezicht (het hoofd van Muzanna in dit geval) te maken door me daar een snuit te geven of een kus onder mijn kin als ik niet reageer of echt “in my face” te komen. Muzanna die deed haar hoofd natuurlijk omhoog op een gegeven moment want “wut” :)) En dan braaf doorstappen en draven. :wow:
Toen viel bij mij natuurlijk wel het kwartje. :+
Vond het heel knap van d’r. Dat ze ook bij het paard precies snapt “dit zijn de benen” en “dit is het gezicht”. :j

En ook heel braaf van Muzanna natuurlijk dat ze geen seconde dat dansende hondje rond haar en voor haar neus aantikte oid.
Op een gegeven moment gaat ze als ik sta echt steigeren (Bindi, Muzanna niet) als ik steeds niet reageer. Zonder me aan te tikken of zo, zo ook bij Muzanna niet. Ja, ik hield al op! Ik hield al op! :Y) (Dan kan ze nl. als ik sta wel bij mijn gezicht. Als ik zit is dat natuurlijk makkelijker.) Maar ze was even zo gericht op het via Muzanna te proberen dat ze beide niet door hadden dat ik al vroeg te stoppen.
En Muzanna maar perfect braaf blijven... <3

Morgen wagen we weer een poging!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:25

Ik zie t al helemaal voor me :) .
Ze zijn slim hoor en weten ons wel te vertellen wat ze willen!

Ik heb een Australian Shepherd en ze gaat veel mee met mij en Joey ( paard) en ze loopt altijd voorop. En als ik ga galopperen dan loopt ze ervoor en zodra ze merkt dat ik wil gaan stappen dan " verteld" ze Joey om langzamer te gaan door voor hem te rennen en dan van links naar rechts te rennen en ze gaat dan vanzelf langzamer. Waardoor Joey " gedwongen " word om te gaan draven/ stappen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:24

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:39

Nog zo lang in spanning afwachten... -O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 20:00

Ja dat wachten is echt vervelend. :=
Je probeert haar te lezen en signalen op te vangen en eigenlijk moet je gewoon stoïcijns wachten. :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:15

Haha, ja, en dan ga je overal iets in zien. :')
De tijd lijkt altijd voorbij te vliegen, tot je wacht op iets. :=