[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:16

Ze komt vanuit een bukkende houding naar hem toe waarbij ze steeds meer rechtop gaat lopen. Het paard interpreteerd dit als een hulp om naar achter te lopen, dat vind ik ook volkomen logisch dat hij dat doet.
Ik zie gewoon een braaf en eerlijk dier dat heel sensibel en gehoorzaam op de lichaamssignalen reageerd. Door dat heen en weer geloop van TS doet het dan zenuwachtig aan maar eigenlijk doet gewoon braaf het dansje mee.

sanne83

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:15

Het paard doet gewoon wat hij denkt dat hij moet doen, alleen is dat niet hetgeen de TS graag wil. Ze probeert hem dus ander gedrag aan te leren. Je zal het toch moeten oefenen, anders verandert er niets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:47

Of TS leert rustiger/stabieler te worden in haar onbewuste hulpen. Dat heen en weer gedrentel levert sowieso geen meerwaarde.
Zou toch zonde zijn om zo‘n werkwillig dier zo te desensibiliseren dat je daarmee een prachtig communicatiemiddel verliest?
Maar goed dat ze zelf weten uiteindelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:10

Sizzle schreef:
Of TS leert rustiger/stabieler te worden in haar onbewuste hulpen. Dat heen en weer gedrentel levert sowieso geen meerwaarde.
Zou toch zonde zijn om zo‘n werkwillig dier zo te desensibiliseren dat je daarmee een prachtig communicatiemiddel verliest?
Maar goed dat ze zelf weten uiteindelijk.

Het is altijd een wisselwerking, als je je paard dingen wilt aanleren, zal je zelf steeds duidelijker en stabieler (moeten) worden in je hulpen.
Ik vind de TS op deze filmpjes helemaal niet onrustig of onstabiel eigenlijk. Ze is wat voorzichtig als Limo een stapje terugdoet, maar ik ken eigenlijk weinig mensen die dat niet als eerste reactie hebben. De instinctieve reactie om te stoppen met wat je doet als je paard er onrustig van wordt, is vrij standaard.

Welk "heen en weer gedrentel" levert geen meerwaarde? Van het paard? Of van TS?

Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat je door desensibiliseren de communicatie verliest. Ik geef je gelijk dat het kan hoor, zoals het sacking out wat ze vroeger deden. Als je gewoon paard overal aan gaat blootstellen en random voor alles desensibiliseert zonder rekening te houden met de reactie van je paard of wat je doel precies is, maar ik zie TS dat hier helemaal niet doen.

Je wilt de sensibiliteit behouden voor de communicatie, maar je hebt alleen iets aan die sensibiliteit als je paard ook begrijpt wanneer hij níet moet reageren. Ik zie nu nog teveel reactiviteit bij Limo, veel reageren op dingen die niets betekenen. Het is nog te veel tolereren ipv echte acceptatie en begrip. In mijn ervaring komt dat communicatiestukje als je paard echt snapt wanneer een beweging wél iets betekent en wanneer het niets betekent. Wanneer het niets betekent en hij dat echt goed snapt, zal er ook veel meer ontspanning komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:55

Precies die duidelijke communicatie mis ik. Als ik als toeschouwer niet precies begrijp wat eigenlijk de bedoeling is dan vind ik het niet raar dat het paard niet roerloos onverstoord blijft staan.
Jij zegt wat dat betreft hetzelfde op de vorige pagina, of zo interpreteer ik dat in iedergeval.
Ik mis duidelijke resolute eenduidige commando‘s of aanwijzingen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 01:30

Ik denk dat het vooral te maken heeft met teveel een punt van iets maken. Bij een sensibel paard als Limo is het denk ik verstandig om hem in beweging te houden en de "kleine" dingen niet te groot te maken.

Voorbeeld: ik probeer Joy al een jaar op de spuitplaats te krijgen. In het begin wilde ze niet in de buurt komen ging ze gelijk in de achteruit. Het oefen hield ik luchtig. Ik stond met Joy bij de spuitplaats, liet haar knabbelen aan hooi en maakte zelf een praatje met stalgenootjes. Af en toe eventjes een rondje stappen en opnieuw proberen.

Afbeelding
Afbeelding

Op het moment dat ze achteruit liep druk op het touw. Stopte ze, druk eraf en weer naar voren. Vorige week zette ze zowaar twee voetjes op de opgang.

Gister had ik voor onze halterles nog wat tijd. Ik had haar gepoetst en probeerde het opnieuw. Schepje biks in een emmer en rustig naar de ingang. Onderwijl kletsen tegen een stalgenootje. Geen druk, geen poespas.

En ineens stond ze op de spuitplaats. En viel er een bezem om. Ze verstijfd, maar ik maak er geen probleem van (ik had de bezem ook weg kunnen halen).

Rondje door de spuitplaats, naar buiten, rondje en opnieuw erin. Doorlopen met een ferme tred en niet naar Joy kijken. Ze liep zo mee. Weer belonen en haar rustig het biks laten opeten. Daarna op eigen houtje eruit.

Waarschijnlijk komen er nu op- en aanmerkingen op mijn "methode", en is dit niet een conventiole manier, en ook niet een manier die past bij Limo, maar ik wil hiermee zeggen dat op het moment je al denkt aan "oh jee straks valt de bezem" of "wat als ze er weer niet in gaat" je eigenlijk al kan stoppen met trainen. Joy ging ook gister nog in de achteruit en ik heb er zelfs bij gezongen ("doe een stapje naar voren, doe een stapje terug") en ik bestraf het achteruit lopen niet, noch maak ik er een ding van.

Edit: dan staat ze op de spuitplaats en is het genoeg. Niet ook nog de slang aan oid. Dat is iets voor dr vorige keer. Iedere keer een klein stapje.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 11-03-18 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 01:35

Waarom blijft er vanuit gegaan worden dat ik steeds denk "oh nee.dit vind die vast eng" ?
Dat denk ik helemaal niet eens. Ik doe gewoon wat mijn plan is. Anders was ik nu nóóit zover gekomen dat ik de longeerlijn rechts van hem kon leggen wanr dat is de kant waarbij hij juist sneller angstig reageert op aanrakingen. En toch ben ik zonder erbij na te denken gewoon op rechts begonnen omdat ik gewend ben om eerst linksom te longeren en rechts dus de buitenlijn is.

Op de poetsplaats ging stalbazin ook paarden de benen afspuiten. Limo keek wel op maar ik deed gewoon verder met hoeven uitkrabben en wat bijvijlen. Zelfs de hoefbok erbij genomen wat die normaal ook spannend vind vooral bij de achtervoetjes.
Nope geen vluchtreacrie gekregen omdat ik zelf kalm bleef.

Moraal:
Mensen.kúnnen écht veranderen. Ik dacht voorheen wel snel van "oh dit vind die zng dus ga ik hem extra vaster houder" maar ben.hier vaak genoeg attent op.gemaakt dat ik het niet meer doe.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 01:44

Je bent onwijs gegroeid. Dat is zeker te zien. En je bent ook zekerder geworden. Alleen ik denk dat je je constant bewust moet zijn van je benadering en over ieder stapje moet nadenken zonder daar een angst voor te ontwikkelen. Een doel dus. En met iedere nieuwe ervaring die je Limo aanleert moet je dat zelfde stappenplan weer volgen. Paarden als Limo hebben echt duidelijkheid en consequentie nodig.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 01:57

Art_Ificious schreef:
Waarom blijft er vanuit gegaan worden dat ik steeds denk "oh nee.dit vind die vast eng" ?
Dat denk ik helemaal niet eens. Ik doe gewoon wat mijn plan is. Anders was ik nu nóóit zover gekomen dat ik de longeerlijn rechts van hem kon leggen wanr dat is de kant waarbij hij juist sneller angstig reageert op aanrakingen. En toch ben ik zonder erbij na te denken gewoon op rechts begonnen omdat ik gewend ben om eerst linksom te longeren en rechts dus de buitenlijn is.

Op de poetsplaats ging stalbazin ook paarden de benen afspuiten. Limo keek wel op maar ik deed gewoon verder met hoeven uitkrabben en wat bijvijlen. Zelfs de hoefbok erbij genomen wat die normaal ook spannend vind vooral bij de achtervoetjes.
Nope geen vluchtreacrie gekregen omdat ik zelf kalm bleef.

Moraal:
Mensen.kúnnen écht veranderen. Ik dacht voorheen wel snel van "oh dit vind die zng dus ga ik hem extra vaster houder" maar ben.hier vaak genoeg attent op.gemaakt dat ik het niet meer doe.

Omdat jij bij heel veel dingen blijft zeggen “ ja maar dat vind hij eng” zoals bv de ringetjes van de longeersingel, dan reageert hij er maar gespannen op, gaat wel weer over gewoon dagelijks door blijven gaan met oefenen en niet miepen, hij mag best dingen spannend en eng vinden maar het is aan jou om hem daar doorheen te slepen, en niet elke keer dingen te ontwijken omdat hij het eng vindt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 02:04

Dat had ik gezegd.
Singel liet ik achterwege omdat hij dat al spannend vind en ik nu ook een ander nieuw ding ging doen. Als.hij dan al spanning heeft door de longeersingel ging de extra spanning van de longeerlijnen de druppel zijn.
Nu heb ik positief kunnen werken. Maar morgen (vanmiddag eigenlijk) ga ik gewoon longeren mét longeersingel.
Of ik dubbele longe doe of enkele longe zal ik dan wel bekijken.

Máár ik doel vooral op tijdens het werk denken van "oh nee nu gaat hij schrikken want dit is eng". Dat is wat ik voorheen wel deed en.ging ik onbewust meer gefocust zijn op dat "enge" waardoor ik zelf spanning opbouwde en limo dat spiegelde.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 02:18

Dat is mooi dat je daar in ieder geval al verandering in aan het brengen bent. Maar jij vroeg je af waarom mensen dat elke keer blijven denken dat jij zo zou denken, dus ik leg enkel uit waar het vandaan zou kunnen komen :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 02:24

Art_Ificious schreef:
Dat had ik gezegd.
Singel liet ik achterwege omdat hij dat al spannend vind en ik nu ook een ander nieuw ding ging doen. Als.hij dan al spanning heeft door de longeersingel ging de extra spanning van de longeerlijnen de druppel zijn.
Nu heb ik positief kunnen werken. Maar morgen (vanmiddag eigenlijk) ga ik gewoon longeren mét longeersingel.
Of ik dubbele longe doe of enkele longe zal ik dan wel bekijken.

Máár ik doel vooral op tijdens het werk denken van "oh nee nu gaat hij schrikken want dit is eng". Dat is wat ik voorheen wel deed en.ging ik onbewust meer gefocust zijn op dat "enge" waardoor ik zelf spanning opbouwde en limo dat spiegelde.

Maar is het niet handig om hem dan eerst helemaal aan de singel te laten wennen voordat je verder gaat met iets nieuws? Dat is wat ik bedoelde met per stapje. Ik ga niet met de slang proberen haar benen te richten als ze nog niet stabiel in de spuitplaats staat of ik ook maar denk dat ze zou kunnen reageren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:05

Misschien is het handig om eerst de enkele longe te pakken bij het longeren met longeersingel? Dan heb je niet óók nog die dubbele longe erbij, wat vaak ook nog ontzettend lastig is.
Wel vind ik dat je supergoed bezig bent!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:37

Schiet me ineens te binnen; mag je hem ook los werken in de bak? Want dan zou je hem ook kunnen laten lopen met longeersingel om. Mocht hij wegschieten kun je dat mooi voorwaarts oplossen zonder dat hij de lijn uit je handen kan trekken of op de lijn kan gaan stappen bijvoorbeeld. :) bij voorkeur in een kleinere ruimte natuurlijk zodat je altijd met je lichaamstaal binnen zijn bereik bent maar bij gebrek daaraan zou ik het toch in de bak doen (mits toegestaan).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 12:08

Heb hem echt al ontzettend vaak gewoon los in de piste gelaten met longeersingel om. Ook al vaak gelongeerd met enkele longe met longeersingel om.
Hij reageert echt alleen in draf zodra die ringetjes beginnen te rammelen dan houd hij zijn hoofd weer in de lucht en rug stijf en als hij dan per ongeluk tegen de bakwand stoot schiet hij vol gas weg. In stap zijn er geen problemen.

Een kleine afgezette ruimte (de helft van de bak) afzetten doe ik ook heel vaak, vooral als ik alleen ben en er dus niemand anders bij in de bak komt rijden.

Een van de keren los in de bak kwam er ook bij dat de singel naar achter schoof toen hij ging rennen. Gevolg bokken door die singel en singel uiteindelijk bijna op de lendenen. Had er toen algaatjes bij geprikt maar zo los zat die thans niet. Kon er 1 hand tussen steken (buik en singel) en.singel bewoog ook amper als ik testte of die te los zat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:45

Ach sommige ponys krijgen alles af. Zo hadden wij er een op stal die zich in de les wist te ontdoen van kind, zadel en hoofdstel. En was toch echt goed aangesingeld :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:48

Klinkt bekend idd :D
@TS; in spanning trekken ze de buikspieren aan waardoor de singel die met ontspanning gewoon aangesloten zit ineens alle ruimte heeft :j

Heel goed dat je dat vaker doet, maar de nuance zit hem in hoe je het oplost als hij gaat rennen. Wat doe jij op dat moment? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 14:40

Ik laat hem rennen als ik er achteraan zou gaan gaat hij zich meer opjagen.
Als ik hem laat rennen gaat hij in een hoek (altijd dezelfde hoek) stilstaan en kan ik hem benaderen.
Als de singel dan verschoven is maak ik die los en als limo gekalmeerd is leg ik die weer op voor toch positief af te sluiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:51

Dubbele longe is wel echt longeren voor gevorderden! Beetje zoals een stang en trens erin hangen. Zelf kan ik met enkele longe ook erg veel en laat ik de dubbele longe vaak liggen. Het is zeer nuttig maar je moet er wel echt handig mee zijn. Aangezien je het zelf nog niet kunt en je paard ook niet, zou ik er nog even mee wachten of onder begeleiding doen.

Als je de binnenlonge vast houdt en de buitenste loslaat kan je paard er nooit instappen. Er zelf niet instappen is een ander paar mouwen :D eigenlijk volg je dezelfde regels als bij enkele longe. Leg de longe nooit op de grond, zweep ook niet.
De longe houdt je vast zoals een teugel: van het paard tussen ringvinger en pink, omhoog en tussen wijsvinger en duim weer uit je hand. In de hand die buitenlonge vast heeft houd je de overige lussen vast. In het boek ‘longeren met Lammert Haanstra’ wordt het goed uitgelegd.
Hou je handen naast elkaar en voor je zoals bij het rijden.

Maar nogmaals: ik zou je eerst focussen op werken aan de enkele longe, met of zonder bijzet, dat ligt bij mij altijd aan het paard. En wekelijks les is echt cruciaal. Bijna niemand maakt vorderingen zonder begeleiding :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:01

Ik kwam je topic tegen en heb er even door heen gebladerd.

Ik wil je 1 tip geven voor het werken met jonge paarden.
Hoe meer poeha jij ergens van maakt, hoe meer reden je paard heeft om alert te zijn. Als jij kalm bent en alles gewoon doet alsof het routine is en je dit al jaren doet, dan is dat voor het paard HET ALLERBELANGRIJKSTE omdat dit hem vertrouwen geeft dat jij weet wat je doet en dat het daarom dus goed is.

Het lijkt er hier op alsof het voor jou allemaal heel wat is, camera erbij voor de eerste keer een zadel erop bijvoorbeeld. Je geeft zelf al aan dat je het spannend vindt, waarom maak je het dan nog spannender en groter dan het is? Als het in jouw hoofd een grote stap is om een zadel op te leggen dan is het voor het paard ook een grote stap. Benader jij het als routine, dan heb je grote kans dat je paard er ook zo mee om gaat.

Ik beleer al jaren jonge paarden en ik heb ook nog wel eens dat ik merk dat ik te opgewonden ben als ik met ze begin, spanning of juist dat ik er zin in heb. Eerste wat ik dan doe is een rondje wandelen en mijn hartslag omlaag. Met jouw hartslag omhoog en spanning en onzekerheid kun je zoveel meer kwaad dan goed doen.

Je komt hier vrij onzeker over, dus vandaar mijn (niet anders dan!) goedbedoelde tip om hulp te zoeken.
Succes!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:28

poes schreef:
Maar nogmaals: ik zou je eerst focussen op werken aan de enkele longe, met of zonder bijzet, dat ligt bij mij altijd aan het paard. En wekelijks les is echt cruciaal. Bijna niemand maakt vorderingen zonder begeleiding :)

Helemaal eens! Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal van de dubbele longe op dit moment. Aan de enkele longe kan je genoeg trainen voor dit moment.
Ik zie ook niet de toegevoegde waarde van zonder lijn werken. Je hebt dan geen enkele controle bij spanning en wegrennen.
Kan je een 8-tje aan de lijn? Dat is bijvoorbeeld iets waarmee je ze wel (voorwaarts) kan laten lopen, maar wel onder controle. Goede manier om de spanning eruit te krijgen.

Als het gerammel van de ringetjes een probleem is, laat hem dan eerst wennen aan het geluid (door zelf met de singel te rammelen als hij hem niet op heeft).

Wat ik zelf doe als ze de lijnen spannend vinden, is ze inwikkelen en dat ze leren hoe ze er uit moeten wikkelen, maar misschien is dat nog iets te lastig op dit moment.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:36

Ik lees constant terug dat je alles voor hem wil oplossen, overal druk wil weghalen als hij die ervaart. Hij leert op die manier nooit zelf denken en oplossen. Laat hem eens met rust, laat hem eens rennen, laat hem eens schrikken, laat hem eens wegspringen. Leer hem zelf denken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:41

Iriscope schreef:
Ik kwam je topic tegen en heb er even door heen gebladerd.

Ik wil je 1 tip geven voor het werken met jonge paarden.
Hoe meer poeha jij ergens van maakt, hoe meer reden je paard heeft om alert te zijn. Als jij kalm bent en alles gewoon doet alsof het routine is en je dit al jaren doet, dan is dat voor het paard HET ALLERBELANGRIJKSTE omdat dit hem vertrouwen geeft dat jij weet wat je doet en dat het daarom dus goed is.

Het lijkt er hier op alsof het voor jou allemaal heel wat is, camera erbij voor de eerste keer een zadel erop bijvoorbeeld. Je geeft zelf al aan dat je het spannend vindt, waarom maak je het dan nog spannender en groter dan het is? Als het in jouw hoofd een grote stap is om een zadel op te leggen dan is het voor het paard ook een grote stap. Benader jij het als routine, dan heb je grote kans dat je paard er ook zo mee om gaat.

Ik beleer al jaren jonge paarden en ik heb ook nog wel eens dat ik merk dat ik te opgewonden ben als ik met ze begin, spanning of juist dat ik er zin in heb. Eerste wat ik dan doe is een rondje wandelen en mijn hartslag omlaag. Met jouw hartslag omhoog en spanning en onzekerheid kun je zoveel meer kwaad dan goed doen.

Je komt hier vrij onzeker over, dus vandaar mijn (niet anders dan!) goedbedoelde tip om hulp te zoeken.
Succes!

Dit is precies wat ik bedoel. Ik doe ook mijn best diep in en uit te ademen als ik wandel. En inderdaad doen alsof we het al jaren doen. Het heeft ons toch ook wel geholpen dat er in de kliniek zo gerukt en geplukt is aan Joy.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:30

sanne83 schreef:
Ik zie ook niet de toegevoegde waarde van zonder lijn werken. Je hebt dan geen enkele controle bij spanning en wegrennen.

Mits je de juiste ruimte hebt en de lichaamstaal beheerst. Ik had zeker heel veel baat juist bij werken zonder lijnen bij mijn vluchter. Geen lijnen als stoorzender of mogelijk obstakel, wel een veilige ruimte waar hij het prima op een lopen kon zetten zonder risico's. Ook met 'gekke' / nieuwe dingen had ik hem het liefste helemaal los, in een roundpen. Koos hij voor vluchten, prima, maar vanaf daar bepaal ik het tempo en de richting. Zodra hij tekenen van ontspanning en focus toonde liet ik hem weer bij me komen. Bij mij en eventueel bij dat gekke nieuwe ding, is er rust en ontspanning. Zelf leren nadenken :j

TS misschien heb ik het al eerder als tip gegeven, maar als je van lezen houdt zijn de boeken van Mark Rashid een echte aanrader. Hij omschrijft heel helder en herkenbaar de problemen van paarden en hoe bijna 100% van die problemen de grondslag heeft aan hoe de mensen met de beste bedoelingen en kennis met het paard zijn omgesprongen. En vervolgens hoe hij het oplost, puur door gebruik te maken van natuurlijk gedrag van paarden en ze weer zelf na te laten denken.
Ik vond ze echt een enorme eye-opener en heb er heel veel aan gehad.
Natuurlijk vervangt het lezen van boeken geen les, maar het helpt wel met bepaalde dingen leren begrijpen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:36

Ik werk tot nu toe alleen maar zonder lijnen. Uiteraard omdat we ook aan het begin van de training staan, maar ik ook vind dat we allebei meer bewegingsvrijheid hebben en ze beter op me let.

Wegsturen en uitnodigen. Belangrijk is dat ze naar me toe draait ipv van me af.