Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:30

sneeuwpop schreef:
En hoe is dat toen verlopen met jouw aansprakelijkheid? Heb je een boete gehad ofzo? Of is het ondanks dat jij aansprakelijk was, afgedaan als "eigen schuld" van de inbreker?
Neem aan dat je je honden een flinke beloning hebt gegeven ;-)

Meneer had alleen kleerscheuren en wat oppervlakkige wonden op been, armen en wang. Heb de kosten van de kleding moeten vergoeden. Dat heeft mijn verzekering gedaan. Meneer zelf heeft een taakstraf van 12 uur gekregen.
Uiteraard hebben mijn honden een beloning gekregen. Ze hebben gedaan wat ze moesten doen :+

Ik was trouwens gewoon thuis toen het gebeurde.

Bokker13579

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:14

TS; is er al wat meer nieuws?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:34

De zorgverzekering vergoed wel de kosten van de behandeling van het gebroken been, maar omdat het een ongeval is, kan de zorgverzekering alsnog de kosten op je willen verhalen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:36

RoyceMack schreef:
Anoeska, ik heb even jouw berichten terug gelezen die je hier geplaatst hebt. Ik lees zeker dat je kennis en ervaring hebt met aansprakelijkheid en dergelijke. Maar advocatuur en aansprakelijkheid met paarden (bij sommige WA verzekeringen vallen paarden onder gezelschapsdieren, en bij sommigen onder 'vee') is echt heel anders dan de 'normale' aansprakelijkheid zoals bij een hond of schade aan bv een auto of de dure vaas van de buurvrouw. Heb je daar ook ervaringen mee? Inderdaad ouders zijn risico aansprakelijk voor hun kind waarschijnlijk, maar een gebroken been wordt gewoon (grotendeels) vergoed via hun zorgverzekering. Ik bedoel, als je je been breekt bij voetbal ga je de eigenaar van de voetbalvereniging toch ook niet aansprakelijk stellen?
Of als je je kaak breekt bij kickboxen, dan is degene die dat gedaan heeft toch niet aansprakelijk? of de kickboxschool houder? Lijkt me niet. Risico van het vak.

Bij paarden werkt de hele aansprakelijkheid anders.
Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor wat jouw paard doet. Net als met de hond die bijt, ben jij aansprakelijk. Maar mocht er iemand onverhoopt op jouw terrein komen en/of onverantwoorde dingen doen waarbij blijvende letsel ten gevolge is, dan is de eigenaar echt niet verantwoordelijk voor gedrag van zijn/haar paard. Volgens mij geldt dat met honden ook zo. (dit weet ik echter niet zeker).
Maar het is bijvoorbeeld ook zo dat als ik dronken op jouw paard ga zitten en ga rijden, en ik val eraf en hou daar ernstig letsel aan over, dan ben ik zelf de sjaak. Jij kun daarvoor niet verantwoordelijk worden gesteld.

Roycemack, zolang jij nog in een mail over paarden over een WA verzekering spreekt (een paard is geen auto ;) ), denk ik niet dat ík hoef uit te gaan leggen waar ik allemaal wel/geen ervaring mee heb. Ga er maar vanuit dat ik geen dingen op internet zet die ik een beetje zit te gokken, of waar ik bij moet zetten 'dit weet ik echter niet zo zeker'.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:37

linnnh schreef:
Je bent toch alleen risico-aansprakelijk voor de eigen gedragingen van je paard/hond/hamster etc? Dan is het toch uiteindelijk bespreekbaar of dit onder eigen gedragingen valt?

Ja dat inderdaad!

Als paard doelbewust op dat meisje af komt rennen en haar bijt of trapt, tsja... :+ maar als je er op gaat zitten? Dat is eigenlijk gezien de grootte van het paard mishandeling. En als je dier n.a.v. mishandeling iets terug doet, dan gelden toch niet diezelfde regels hoop ik?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:41

Thesserd schreef:
linnnh schreef:
Je bent toch alleen risico-aansprakelijk voor de eigen gedragingen van je paard/hond/hamster etc? Dan is het toch uiteindelijk bespreekbaar of dit onder eigen gedragingen valt?

Ja dat inderdaad!

Als paard doelbewust op dat meisje af komt rennen en haar bijt of trapt, tsja... :+ maar als je er op gaat zitten? Dat is eigenlijk gezien de grootte van het paard mishandeling. En als je dier n.a.v. mishandeling iets terug doet, dan gelden toch niet diezelfde regels hoop ik?

Ik geloof dat er idd een tenzij-clausule is..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:29

HorseTopShop schreef:
Ik kan je vertellen RoyceMack, dat mijn honden een keer iemand gegrepen hebben die ongevraagd op mijn erf kwam. En raar maar waar, maar ik was gewoon aansprakelijk. Ondanks dat hij de deur geforceerd had.
Je bent te allen tijden verantwoordelijk voor wat jouw dieren doen. Het bijten van een hond, het schoppen van een paard.

Feit blijft dat in dit verhaal beide aansprakelijk gesteld kunnen worden. De 1 voor het mogelijk schade aanbrengen aan het paard de andere voor het gebroken been.

Dat is hetzelfde idee als dat er een auto geparkeerd staat waar het niet mag en jij rijd er tegenaan. Jij wordt aansprakelijk gesteld voor het rijden tegen een geparkeerde auto en de tegenpartij voor het fout parkeren. het is niet zo, omdat die ander fout geparkeerd stond, jij geen schuld hebt.

nee dit is niet helemaal waar las ik bij de jurische dinges.. Het is niet altijd vanzelf sprekend dat jij als eigenaar aansprakelijk bent als jouw hond iemand grijpt die niet op dat terrein mag komen. Dat is niet altijd zo. Er stond ook duidelijk dat er niks over te zeggen was wat je kans was in de rechtbank of je aansprakelijk was of niet. omdat het verschilt per situatie. Heel krom, maar toch.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:32

HorseTopShop schreef:
sneeuwpop schreef:
En hoe is dat toen verlopen met jouw aansprakelijkheid? Heb je een boete gehad ofzo? Of is het ondanks dat jij aansprakelijk was, afgedaan als "eigen schuld" van de inbreker?
Neem aan dat je je honden een flinke beloning hebt gegeven ;-)

Meneer had alleen kleerscheuren en wat oppervlakkige wonden op been, armen en wang. Heb de kosten van de kleding moeten vergoeden. Dat heeft mijn ūverzekering gedaan. Meneer zelf heeft een taakstraf van 12 uur gekregen.
Uiteraard hebben mijn honden een beloning gekregen. Ze hebben gedaan wat ze moesten doen :+

Ik was trouwens gewoon thuis toen het gebeurde.

bizar!
Had jij ook waarschuwingsborden voor de honden of niet? Vraag me af of dat nog invloed heeft.
Wij hebben bordjes voor waarschuwing dat we een hond hebben en bordjes dat het verboden is om ons erg te betreden met wetboek nr erbij. Die laatste geven iig ookal meer rechten - zo mag de politie iemand die dat negeert, ook oppakken en anders mogen ze vrij weinig doen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:34

RoyceMack schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik kan je vertellen RoyceMack, dat mijn honden een keer iemand gegrepen hebben die ongevraagd op mijn erf kwam. En raar maar waar, maar ik was gewoon aansprakelijk. Ondanks dat hij de deur geforceerd had.
Je bent te allen tijden verantwoordelijk voor wat jouw dieren doen. Het bijten van een hond, het schoppen van een paard.

Feit blijft dat in dit verhaal beide aansprakelijk gesteld kunnen worden. De 1 voor het mogelijk schade aanbrengen aan het paard de andere voor het gebroken been.

Dat is hetzelfde idee als dat er een auto geparkeerd staat waar het niet mag en jij rijd er tegenaan. Jij wordt aansprakelijk gesteld voor het rijden tegen een geparkeerde auto en de tegenpartij voor het fout parkeren. het is niet zo, omdat die ander fout geparkeerd stond, jij geen schuld hebt.

nee dit is niet helemaal waar las ik bij de jurische dinges.. Het is niet altijd vanzelf sprekend dat jij als eigenaar aansprakelijk bent als jouw hond iemand grijpt die niet op dat terrein mag komen. Dat is niet altijd zo. Er stond ook duidelijk dat er niks over te zeggen was wat je kans was in de rechtbank of je aansprakelijk was of niet. omdat het verschilt per situatie. Heel krom, maar toch.

Ik dacht bij je vorige posts nog, ik zal niks zeggen want misschien heb je iets van een juridische opleiding o.i.d. maar hieruit blijkt volgensmij dat je dat niet hebt.
Ik vind eigenlijk dan ook wel dat je (en alle andere mensen zonder juridische kennis) niet zomaar dingen moet gaan verkondigen en moet schrijven als waarheden als je er zelf geen verstand van hebt. Dat is gewoon en niet handig en heel verwarrend voor mensen. Dus hou er a.u.b. mee op (in het algemeen).

(Is niet aanvallend naar jou toe bedoeld)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:00

Is er al een update TS?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:23

Daar ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:41

MarChak schreef:
De zorgverzekering vergoed wel de kosten van de behandeling van het gebroken been, maar omdat het een ongeval is, kan de zorgverzekering alsnog de kosten op je willen verhalen.

Ik heb twee jaar geleden mijn knie gebroken gehad door de trap van een paard.
Inderdaad hing mijn ziektenkosten verzekering aan de telefoon omdat dit een ongeval was en hoe de schade gedekt werd.
Helaas voor hun was het mijn eigen paard die tegen mij op botste en ik onder de hoeven terecht kwam met een tik tegen mijn knie en breuk tot gevolg.
Het dossier werd daarop op gesloten.
Dus ja je hebt gelijk hiermee.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:47

Ania schreef:
Is er al een update TS?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:51

proudmama schreef:
MarChak schreef:

Ik heb twee jaar geleden mijn knie gebroken gehad door de trap van een paard.
Inderdaad hing mijn ziektenkosten verzekering aan de telefoon omdat dit een ongeval was en hoe de schade gedekt werd.
Helaas voor hun was het mijn eigen paard die tegen mij op botste en ik onder de hoeven terecht kwam met een tik tegen mijn knie en breuk tot gevolg.
Het dossier werd daarop op gesloten.
Dus ja je hebt gelijk hiermee.

Dat klopt. Ongeveer hetzelfde meegemaakt (kopstoot gehad van paard)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:55

RoyceMack schreef:

Nog 1 keer. :D
Dan hou ik er ook mee op.

Je bent en blijft aansprakelijk. Dat er een bepaalde mate van EIGEN SCHULD bij de wederpartij ligt, die er voor zorgt dat je dus beperkt wordt in de mate waarin je de schadevergoeding van de tegenpartij moet betalen.

En dat is per geval anders. Per geval zijn er omstandigheden die invloed hebben op de mate van eigen schuld. Daar spelen zoveel factoren in mee, dat het niet te doen is om daar op voorhand al een uitspraak over te doen ook al lijken de gevallen veel op elkaar.

LDRD schreef hier ooit over:
Citaat:
Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

En meer is er niet over te zeggen. Echt niet.

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:57

Babootje schreef:

Ik ook maar ik was toen wel door het paard van iemand anders getrapt. Echter bij de verzekering aangegeven dat dit mijn eigen paard was geweest (ik was minderjarig en het kostte ons niks) en anders zou het haar geld kosten.
Dit zou volgens mij elk redelijk mens doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:01

Amadais schreef:
Babootje schreef:

Ik ook maar ik was toen wel door het paard van iemand anders getrapt. Echter bij de verzekering aangegeven dat dit mijn eigen paard was geweest (ik was minderjarig en het kostte ons niks) en anders zou het haar geld kosten.

Waarom zou het haar geld kosten dan? De meeste AVP-verzekeringen rekenen juist geen eigen risico.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:41

Amadais schreef:
Babootje schreef:

Zou voorzichtig zijn met dit soort dingen online te zetten. Wat jullie gedaan hebben Is namelijk fraude.

Vind persoonlijk niet dat elk redelijk mens dat zou moeten doen. Het is simpel weg de verzekering oplichten en je bent er gewoon voor verzekerd. Als mijn paard iemand trapt en er Is schade word het verzekering werk.
Stel ze komen er achter dan zijn de problemen groter en zou het niet op mijn geweten willen hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:47

Amadais schreef:
Babootje schreef:

Serieus >;) :=

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:54

Amadais schreef:
Babootje schreef:

>;) :roll: :=
Mag toch hopen dat juist redelijke mensen dit niet doen...dit is volgens mij nog strafbaar ook...

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:52

jammer dat we geen reactie meer krijgen met de TS
(of ik moet er overheen gelezen hebben 8)7 ),
ben toch wel benieuwd hoe het is afgelopen

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:14

Iris82 schreef:
Amadais schreef:

Waarom zou het haar geld kosten dan? De meeste AVP-verzekeringen rekenen juist geen eigen risico.

Geen AVP verzekering hebben.
Dit voorval is 15 jaar geleden, ik zal wel safe zitten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:24

Ik denk dat ts niets meer "mag" plaatsen ivm de "zaak"

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:33

Dat zou best logisch zijn en ik heb dat vermoeden ook. Het is immers niet slim om feiten te plaatsen als dat ook tegen je gebruikt kan worden. Al.....zou het wellicht handig zijn als TS dàt plaatst. En na afloop de uitkomst. Ben toch wel heel erg benieuwd naar hoe deze zaak afloopt. Zouden de ouders van het meisje uiteindelijk begrijpen dat dochterlief zelf de oorzaak was?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:34

Of dat TS buiten bokt andere dingen te doen heeft en niet constant bezig is met ons een update te geven ;) Misschien is er nog wel helemaal geen nieuws