[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:34

Ik had toch van mijn ouwe trouwe Jaopie (en mijn Dobers) moeten weten dat te veel van het goede zich omzet in het (figuurlijk) grijpen van vinger, hand, arm etc....
Die zuchtige behoefte van "dan vindt-ie me niet meer leuk" is echt een afwijking.
Ik heb het met mijn jongste Doberteef meegemaakt. Dertig jaar ervaring met Dobermanns, komt zo'n pup. Resultaat ? Een ongeleid projectel. Ze deed maar wat, luisteren ho maar.
Ja maar ze... dat was de eerste Dober ooit, die de vloer met mij kon aanvegen. Ze kreeg overal haar zin in, omdat ze "zo'n klein meisje was". O wat stom. Juist TOEN had ik die DIVA-streken moeten indammen. Maar ik had nooit puppies, alleen maar van die volwassen Dobers met een rugzakje, die soms nog agressief waren ook.
maar bij zo'n jong spul he ik al gauw; ja, nou ja maar....
.Niks jamaar. Wat nou ze....? Half jaar lange elke ochtend trainen, ze is nu 6 jaar, en wow, nu eindelijk "heb ik d'r". Die heb ik, net als Khava ook veel te lang als klein meisje aangezien, zo van nou och en ach.

Het gaat niet vanzelf, je moet er zelf ook wel serieus voor staan.

Maflinger_S

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:52

Het ouderschap gaat niet over (rose) rozen ;) maar als het kwartje is gevallen, bij "vaders" dan, dan gebeurt er ook wat. Gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:02

Paardenpapa Constantijn. :))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:21

He wat een toffe update zeg! Hartstikke goed! Mensen kunnen wel tegen je zeggen dat ze écht niet meer jouw kleine meisje is, maar als je het zelf niet voelt, dan werkt het alsnog niet. Zo te zien voel je het nu ook, en direct met resultaat. Gaaf +:)+

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:35

Ik ben al een hele tijd een stille meelezers in dit topic. Ondanks dat ik respect heb voor de voorzichtige aanpak, bekruipt me al tijden het gevoel van "hup, pak die merrie nou eens op en hou op met dat gemiep". Ik heb al die tijd niets gezegd, omdat ik zag hoe je nog in strijd met alles was. Nog een methode erbij was wellicht even teveel geweest. En vaak komt zo'n moment vanzelf. Ik vind het fijn om te lezen dat je nu je grens trekt en haar als een paard gaat behandelen die gewoon een cursus opvoeding nodig heeft. Chapeau. Volg hierin gewoon je gevoel. Ook als je gevoel zegt dat ze nu eens een keer een tik nodig heeft om haar snavel te houden. Zo zacht als het kan, zo hard als nodig.

En over de hond. Ik heb keurig onder appel staande herders gehad, herplaatsers. Accepteer geen geintjes van ze, en een lip optrekken is al straf. Maar de hond die ik al van pup af aan heb... die is schandalig verwent, luisterd voor geen meter, kan totaal niet aan de riem lopen, is 8 en wordt nog steeds pup genoemd en raakt totaal over zijn toeren als hij eens op zijn kop krijgt. Denk ik dan. Gelukkig is hij absoluut niet agressief, zwaar of groot, dus maakt het bij hem niet uit, maar een paard zal toch enige vorm van discipline moeten kennen.

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:40

Goed bezig Terpentijn! *\o/*

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:00

Trots op je, eindelijk krijgt de dame duidelijkheid en dat is wat ze zoekt denk ik ! En zeker als je het bij een ander zijn paard niet accepteert, dan ook niet bij die van je eigen ! Je kan het, ben benieuwd hoe groot de stappen gaan zijn die je nu kunt zetten !

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:37

Goed zo, fijne update! :j /3 Ga zo door!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:29

Niet te vroeg juichen, allemaal, het ging echt 1 keer "goed" he?

De daaropvolgende keer -ook weer op een onverwacht tijdstip in de middag - had ik wat weinig tijd "zal toch wel weer goed gaan".. instelling fout: je "doet" haar niet éven. Ik merkte het al toen ik haar het halster aandeed, geen punt, ja, dan naar de stroomdraad, om de wei uit te gaan: het was meteen mis ook. Steigeren, grote ogen, snurken, omdraaien, los kwam ze niet, maar toen ze zich ook nog eens OP DE GROND LIET VALLEN dacht ik... eh... dit is niet zo'n goed idee geloof ik.
Moet ik er wel bij zeggen dat ze wel een klein kind leek dat een soort TANTRUM kreeg, maar hier had ik toch geen zin in.
Houston, we've got a problem... maar ik eet m'n laarzen op als ik hier niet doorheen kom met haar.
Ik weet dat sommigen hadden gezegd: had nou doorgegaan.
Maar met een paard dat zich totaal laat vallen?
Die is in een staat van FREEZE.
Ben ik toen opgehouden? Wel met uit de wei halen, maar niet met haar een lesje "move your feet" om me heen te laten draaien, terug te zetten en op te schuiven a la Clinton Anderson( he Jaopie bemoei je er nou es niet mee man).

Vandaag was ze weer allerliefst.

Bij deze dame moet ik wel héél sterk in mijn schoenen blijven staan, en álle tijd nemen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-07-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:32

Waarom ga je niet met haar grondwerken in een afgezet hoekje van het weiland eerst? Daar eerst je relatie met haar op orde krijgen. Correct volgen, achterwaarts, aandacht opeisen, eventueel zelfs longeren. Echt de basis in veilig gebied leggen. En dan vervolgens met een goede basis de moeilijke dingen aanpakken zoals bij Joapie weg gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:36

Mijn post aangevuld, Troi.

Nahh, geen kans dat ik het opgeef, ZIJ zal het opgeven, dat duurt naar mijn idee niet zo lang. Ze probeert ook maar wat. Als ze het helemaal niet meer weet krijg je dus dát. Het gaat altijd slechter voordat het beter gaat. Het is een goeie merrie, ze wil haar zekerheden voor nu nog niet opgeven, en dus mij (nog) niet erkennen als de allerzekerste factor in haar leventje.

Hier kom ik echt wel met haar uit.

edit: spelfouten er uit gehaald
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-07-16 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:55

Je bént op dit moment ook nog niet de allerzekerste factor in haar leven. Dat moet je nog verdienen. En dat gaat alleen door focus, op haar. Niet effe snel erbij.

Overigens herkenbaar. Mijn mafje is op zich de braafheid zelve maar heeft zich ook wel eens onzeker gevoeld. Dat uitte zich door in galop op je af komen rennen in de roundpen. De aanleiding was het feit dat ik wel met haar daar heen ging maar zonder plan of focus. Dus zij deed maar wat. Toen ik me dat realiseerde en met een focus en/of plan de roundpen in ging heeft ze het nog wel eens gedaan maar toen had ik weerwoord omdat ik begreep wat er gebeurde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 16:12

Helemaal eens met @ Maf... ik héb het nog niet verdiend, dat kan ook niet na 1 succesvolle keer.

Ik moet meer tijd maken, desnoods de héle ochtend, me beter focussen, en mijn hele wezen in feite innerlijk op de grond laten zakken. Meestal zit ik te veel ik mijn als-wat kop. Zónder enig plan. Of met een te ingewikkeld plan.

Het scheelt natuurlijk stukken dat ik weet dat het kan.

Ik kan en mag ze niet vergelijken, maar met Jaopie indertijd ben ik er ook alleen uit gekomen.
I will find the right way, the right answers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:22

Ook dit maak je weer heel ingewikkeld als ik het zo lees.
Je overdenkt het.
Neem tijd. Neem een doel. En doe dat. Werkt dat niet, doe je plan B.
Zoals je dus precies gedaan hebt nu, zonder dat je dat vooraf kon bedenken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:23

terpentijn schreef:
Helemaal eens met @ Maf... ik héb het nog niet verdiend, dat kan ook niet na 1 succesvolle keer.

Ik moet meer tijd maken, desnoods de héle ochtend, me beter focussen, en mijn hele wezen in feite innerlijk op de grond laten zakken. Meestal zit ik te veel ik mijn als-wat kop. Zónder enig plan. Of met een te ingewikkeld plan.

Het scheelt natuurlijk stukken dat ik weet dat het kan.

Ik kan en mag ze niet vergelijken, maar met Jaopie indertijd ben ik er ook alleen uit gekomen.
I will find the right way, the right answers.

Take the time it takes, so it will take less time :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:45

Hoe gaat het nu met jullie? :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 03:01

Ik zat eens te denken, was het wel een Freeze? Was het geen Faint?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:29

En als nuchtere meeleesdodo :o gleed ze niet gewoon weg in haar draaien en doen?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:00

Of rekende ze op iets meer weerstand van jouw kant om haar recht te houden? :+ (dat denkt mijn pony toch altijd)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 00:37

Maik79 schreef:
En als nuchtere meeleesdodo :o gleed ze niet gewoon weg in haar draaien en doen?

dat kan ook natuurlijk :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 16:31

Nee, ze "gleed niet uit". Ze liet zich duidelijk totaal vallen, het kan natuurlijk dat we geen Freeze maar Faint hadden.
Maar dat vind ik in dit stadium eigenlijk niet zo interessant, want of het een of het ander: het ontbrak/ontbreekt haar duidelijk aan basisvertrouwen. Kwalijk, maar niet onherstelbaar.

En nu mag het van mij wel eens heel hard gaan regenen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:52

Met Khavanna bezig volgens de inzichten van Warwick Schiller... begonnen bij absolute basis, we hebben heel wat overgeslagen/laten liggen.
Maar WOW wat deed ze het goed, longeerzweep kun je wel wegleggen, dat is "te veel van het goede" een vingerwijzing is genoeg.

We werken nu aan onderlinge band, respect heeft ze ruimschoots voldoende, nu het vertrouwen nog.
Want in dat vertrouwen zal ze mij volgen, en Jaopie kunnen achterlaten.

Ik ben bang dat ik me op het niet mee willen van haar weidemaatje af heb geconcentreerd, dat was dus de verkeerde invalshoek: dat is namelijk hoogstwaarschijnlijk helemaal geen op zichzelf staan probleem, maar een symptoom van verder terugliggende problematiek (lees: overgeslagen bevestiging van basis-verstandhouding). Ik was niet vertrouwenwekkender dan Jaopie, ik was niet leuker dan Jaopie, ik was niet leidinggevender dan Jaopie.... dus wilde ze bij Jaopie blijven.

Tegen de tijd dat ik haar met veel gedoe eens naar voren over dat schouwpad had om wat bak/longeerwerk met haar te gaan doen was ze tegen die tijd al zo gestressed dat er weinig meer aan zinnig werk met haar te doen viel...

Dat gaat in de wei echter voortreffelijk, mits ik een draadje span op een zekere hinderlijke bonte Hork uit ons bereik te houden, die élke keer als ze een beloningshapje kreeg daar ook even recht op dacht te hebben. Een zwaai met de longeerzweep of de longe brengt hem wel op andere gedachten, echter is dit
voor Khava ook erg verwarrend, en afleidend, dus om rust in de tent te brengen moet hij even achter een draadje.

Ze is overigens qua grondwerk, longeerwerk in de wei als uit 't boekje, zo fijngevoelig en braaf.
Als deze band/dit werk verder bevestigd is verwacht ik dat ze zo mee loopt naar het voorterrein en Jaopie zonder gemiep achterlaat.

Wellicht heb ik nu eindelijk de sleutel gevonden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:15

terpentijn schreef:
Met Khavanna bezig volgens de inzichten van Warwick Schiller... begonnen bij absolute basis, we hebben heel wat overgeslagen/laten liggen.
Maar WOW wat deed ze het goed, longeerzweep kun je wel wegleggen, dat is "te veel van het goede" een vingerwijzing is genoeg.

We werken nu aan onderlinge band, respect heeft ze ruimschoots voldoende, nu het vertrouwen nog.
Want in dat vertrouwen zal ze mij volgen, en Jaopie kunnen achterlaten.

Ik ben bang dat ik me op het niet mee willen van haar weidemaatje af heb geconcentreerd, dat was dus de verkeerde invalshoek: dat is namelijk hoogstwaarschijnlijk helemaal geen op zichzelf staan probleem, maar een symptoom van verder terugliggende problematiek (lees: overgeslagen bevestiging van basis-verstandhouding). Ik was niet vertrouwenwekkender dan Jaopie, ik was niet leuker dan Jaopie, ik was niet leidinggevender dan Jaopie.... dus wilde ze bij Jaopie blijven.

Tegen de tijd dat ik haar met veel gedoe eens naar voren over dat schouwpad had om wat bak/longeerwerk met haar te gaan doen was ze tegen die tijd al zo gestressed dat er weinig meer aan zinnig werk met haar te doen viel...

Dat gaat in de wei echter voortreffelijk, mits ik een draadje span op een zekere hinderlijke bonte Hork uit ons bereik te houden, die élke keer als ze een beloningshapje kreeg daar ook even recht op dacht te hebben. Een zwaai met de longeerzweep of de longe brengt hem wel op andere gedachten, echter is dit
voor Khava ook erg verwarrend, en afleidend, dus om rust in de tent te brengen moet hij even achter een draadje.

Ze is overigens qua grondwerk, longeerwerk in de wei als uit 't boekje, zo fijngevoelig en braaf.
Als deze band/dit werk verder bevestigd is verwacht ik dat ze zo mee loopt naar het voorterrein en Jaopie zonder gemiep achterlaat.

Wellicht heb ik nu eindelijk de sleutel gevonden!

Fantastisch! Ik ben ook groot schiller fan. Er is volgende maand een schiller meeting in den ham overigens. Daar kun je ook als publiek bij zijn. Misschien leuk voor je.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:27

Ze probeerde op de cirkel zó ijverig die cirkel ook af te maken (ik wees op haar schouder), dat Jaopie die opeens "in beeld" dacht te moeten verschijnen, zomaar door haar opzij werd gebutst.
Daar werd-ie wel kwaad van (bokken naar ons beiden), dus die is wel de volgende die terug naar de basis mag om wat respectvol fatsoen aan te leren.

Ze lette verder ook helemaal niet op J., maar was één en al oor en oog voor mij en wat ik van haar wilde. Met subtiele bewegingen heb je bij haar al genoeg... ze ziet álles.

De longeerzweep is een absolute "overkill" bij haar, je kunt alles af met je arm/hand en verwisselen van de longe in je handen. En snél dat ze ze is, ze "springt" bijna om bij richtingsverwisselen.
Dat had ik niet verwacht, maar het inspireert enórm, het is zo ook weer leuk omgaan en werken met haar!

Waar ligt Den Ham...?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:37

Hahaha, klinkt goed. Wat een leuke update. En nou niet alleen de volgende goeroe volgen maar ook vooral je eigen gevoel en kennis en kunde een rol laten spelen. Gave ontdekking(s)toch(t)!