[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:51

Klinkt zeer positief. Ben erg benieuwd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:13

Morgen zullen we weten wat 4 weken niksen op de wei met Jaopie heeft "gedaan". Wat ik verwacht? Jaopie al "een paar jaartjes" kennende? Een ongelofelijk macho geklier aan de hand als ik hem na een maand weer eens uit de wei haal, en een ontzettend werklustig en meewerkend paard eenmaal OHZ in de rijbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:34

Ik ben benieuwd!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:36

Beter dat, dan andersom ;)

We gaan het horen morgen!
Succes en veel plezier alvast!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:47

terpentijn schreef:
Ik merkte dat Steef tegen hen hele andere dingen zei en vertelde dan tegen mij eerder, waarvan ik dacht: waarom legt-ie dat tegen MIj nou niet eens zo duidelijk uit? maar ik hou het goed voor mogelijk dat ik door mijn burnt out toestand daarvan gewoon in mijn eigen lessen een groot deel niet eens heb meegekregen....dat het gewoon niet tot me doordrong.

Fijn dat je de smaak weer te pakken hebt.

Even een stukje van je gequote. Wat mij opvalt in je eigen verslagen is dat je jezelf afsluit. Soms heb je nog vragen die je wel in je verslag zet, maar volgens mij niet tegenover Steef uitspreekt. Blijf communiceren en open, ook in wat je voelt en denkt tijdens de les. Het is heel lastig voor een lesgever om iets over te brengen in woorden wat eigenlijk zoveel met (ruiter)gevoel te maken heeft. Juist door feedback te krijgen kun je bepalen of dat wel of niet over komt.

Kan zijn dat ik het mis heb hoor. Vanaf bokt is natuurlijk onmogelijk om te weten wat zich werkelijk in jouw lessen afspeelt, maar dit is het idee wat mij te binnen schoot als ik al jouw berichten zo even doorlees.

Ik wil je in elk geval weer veel plezier wensen op het vervolg van je leerzame reis te paard!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:45

*\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:28

Niks te melden nog, was mijn afspraak in Universitetissziekenhuis neurologie vergeten: evaluatie en (hopenlijk) afsluitend gesprek ivm lichte beroerte vorig jaar waarvoor ik een JAAR lang in en uit allerlei onderzoeksgebouwen en ruimtes ben geweest, hoofd, hart, zenuwgestel, er is niks wat er NIET is onderzocht.

Vandaag geweest: nu ben ik er echt vanaf: alle seinen staan weer op groen. Geheel gezond verklaard, moet alleen bloedverdunners blijven slikken.

Morgen dan maar (wordt super mooi weer ook!) rijden.

Jaopie is beetje verliefd op de jonge zwarte Friezin Hiske in de wei naast hem en bekijkt Khavanna niet meer.... Staat er de hele dag over de draad mee te flikflooien ("t komt wel van 2 kanten trouwens, hahaha)
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-04-15 13:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:28

Jeeej, dat is goed nieuws!!!

Nog niet gereden dus?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:38

Nee, nog niet dus, maar er werd mij in het ziekenhuis ook verteld dat door een beroerte (ook zo'n lichte als ik heb gehad) er delen van je persoonlijke belevingswereld (hersenen) erg kunnen veranderen, en dat dat zelfs nog kan doorwerken zo'n tijd nadat ik de mijne vorig jaar had, waardoor die depressie/overspannenheid/burn out ook ontstaan kan zijn. KAN, niet met zekerheid dat het daardoor is gebeurd. Dát kan niemand bewijzen.

Bloeddruk is ook gemeten en allle geijkte gedoe weer, en ik hoef niet meer terug (of ik moet weer klachten krijgen). Hehe, ik heb er ook schoon genoeg van. Ik moet liever ook stoppen met mijn (beperkte) rookgedrag, maar toen ik zei: ja en dan 10 kilo aankomen zeker! Lag de arts zowat onder de tafel van het lachen, wees op mijn "postuur" en zei "En dat kan er bij jou niet meer bij zeker? Whahaha!"(Ik weeg net 59 kg bij 1.74m). Eindelijk een (vrouwelijke) arts met humor, dat maak je niet vaak mee....

Morgenochtend stap ik gerustgesteld weer op om hernieuwd te beginnen met Jaopie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:45

Jeeej, goedzo!
Goed nieuws op mijn verjaardag! :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:48

Ja, ik ben ook hartstikke blij (onbewust zit het je toch dwars, zo lang dat hele onderzoekstraject niet écht is afgesloten).
Morgen komt dus wel degelijkl een update!

Genieten van je verjaardag (en die van Kim) Tineke!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:50

Geweldig!
Houden zo +:)+

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:22

Dat is goed nieuws

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 17:22

Jaopie was dus idd. woedend. Weer een staaltje wangedrag-aan-de-hand meegemaakt dat z'n weerga weer niet kende. Niet, dat ik daar niet op was voorbereid, het is nooit anders geweest als ik hem na een tijdje "niksen" weer eens uit de wei haalde. Dat is nou echt typisch Jaopie. Hij kwam er ook mooi niet mee weg. Aan het werk jij, nep-macho!

Morgen meer en update! :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:30

Gefeliciteerd Tineke!
Super nieuws Constantijn dat de medische kant goed lijkt.
Ben benieuwd naar morgen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:36

Ik ook, ik verwacht wat gezeglijker gedrag aan de hand (Jaopie draait meestal snel bij). Meestal is het opnieuw oppakken na 1-3 keer uit de wei halen weer "normaal". OHZ heb ik nooit last met hem wat dat betreft. Dan gaat hij er weer voor als vanouds.
In de wei en "los" is hij altijd al heftig moeilijk geweest vanaf zijn jongste jaren al (nee dank je ik ga er geen grondwerk of NH mee doen, been there, done that... hij mag wel zijn wie hij is verder in z'n vrije tijd).

Zo lang hij mij maar heel laat. 8-)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:40

_O-
Maar het is wel de juiste instelling vind ik. Waarom een paard tot robot maken?

Heel veel succes! Hopelijk ga je morgen met Jaopie schitteren door jullie hernieuwde energie!

Tinker gefeliciteerd!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:44

Maar begrijp ik nou goed dat je hem durfde te storen in zijn middagoverpeinzingen ?? >;)

Hij zal wel gedacht hebben: het is middag, jouw tijd is verstreken, baas! Rest van de dag vrij voor BJ 8-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:58

Jahaa, , hij kan me wat verder, Prins Jaopie, wat een karaktertje ook he? Ik ben dol op hem met al zijn onzin erbij.

Had ik hem na al zijn woedende macho gedrag (kappen met z'n voorbenen naar mij, proberen te bijten echt van die hengstenstreken) weer teruggezet in de weide zonder er iets verder mee te doen... dan was ik compleet weggeweest. Probeer het dan de volgende keer nog maar es.... Dan krijg je die narigheid dus dubbel. "t Is een ruin natuurlijk, maar het kan nog een heel mannetje zijn hoor als-ie denkt: nu even niet.
Goeie genade ik heb er al een onzin mee meegemaakt in zijn jongere jaren, echt!

Heb ooit weleens gedacht "hebben ze bij die castratie indertijd niet ergens een bal over het hoofd gezien?"

Maar dat zal wel niet,'t is gewoon nogal een hanig type.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:08

Het lijkt me een heerlijk mannetje!
Heb er zo ook bij, maar die zijn gelukkig maar een paar turven hoog!
Zeg zo vaak dat ik blij ben die niet in paardenmaat te hebben lopen...jij dus wel :(:)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:20

terpentijn schreef:
Jahaa, , hij kan me wat verder, Prins Jaopie, wat een karaktertje ook he? Ik ben dol op hem met al zijn onzin erbij.

Had ik hem na al zijn woedende macho gedrag (kappen met z'n voorbenen naar mij, proberen te bijten echt van die hengstenstreken) weer teruggezet in de weide zonder er iets verder mee te doen... dan was ik compleet weggeweest. Probeer het dan de volgende keer nog maar es.... Dan krijg je die narigheid dus dubbel. "t Is een ruin natuurlijk, maar het kan nog een heel mannetje zijn hoor als-ie denkt: nu even niet.
Goeie genade ik heb er al een onzin mee meegemaakt in zijn jongere jaren, echt!

Heb ooit weleens gedacht "hebben ze bij die castratie indertijd niet ergens een bal over het hoofd gezien?"

Maar dat zal wel niet,'t is gewoon nogal een hanig type.

Wat een kerel :D

Wat doe je dan wel met hem, aangezien je zegt dat je hem dan dus niet weer zo in de weide moet zetten.
Hoe reageer je op hem als hij zo doet?
Ben ik wel benieuwd naar. Ik ben niet zo'n held dus ik zou niet blij zijn met dit gedrag :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:23

Ik snap Jaopie wel: sta je al een poosje ongegeneerd te sjansen met je leuke buurdame komt je mens je pesten en moet je ineens van alles. Dan probeer je toch minstens even je mens op andere gedachten te brengen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:40

Door de jaren heen I've learned to deal with him, sterker nog het IS eigenlijk ook een soort "deal": daar in jouw wei ben je vrij, paard en heer en meester. Dan kom ik en "moet er wat".

Wat dat betreft is Jaopie niet zo heel veel anders dan ikzelf: als er iets MOET staan we gelijk in de"Oja? Dat zullen we nog weleens zien"stand. Uit de weide halen vroeger (ook al in zijn beleringstijd toen hij 3,5-4jaar was een DRAMA. Geweld (zweepje), druk (vroeger 2 man aan elke kant met een lijn aan het hoofdstel) , van achter aansporen (klap voor je kanis), ernaast met hengstenketting (knieschijven worden eruit gekapt) het was en is alles zinloos. Een paard wat echt niet WIL wil ook écht niet.
Dan moet het anders.
Maak het voor hem worthwhile, verleid hem om te doen wat je wil. Hoe verleid je een trotse vent? Door hem te prijzen NADAT hij er in is gelopen natuurlijk.
Dát werkte bij Jaopie als een speer. OHZ trouwens ook. Hij showt maar wat graag zijn kunnen.

Voordat ik dat door had bij Jaopie heb ik er ook bijna het leven bij gelaten en dat is geen grap, die heeft me in de weide indertijd tot 6 keer toe achtereen op 1 serieus aangevallen. wat deed ik? Niks ik liep slechts de weide door naar de waterpomp met een emmertje.

Dat was dan ook eenmalig, en meteen voor mij de LIMIT, nadat ik na keer nr. 6 op me af komen stormen woedend zwaaiend met het emmertje op hem was ingerend. Hij schrok zich dood: oh er is tóch een "baas"". Was ik toen teruggeweken of die wei uitgerend had ik hem nu niet meer gehad.

Nee, het is allemaal niet vanzelf gegaan met meneer Jaopie.

Maar het kwam goed, zolang we elkaar in elkaars waarde laten is veel mogelijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:51

@majabeestje: heb je hem uit de weide gehaald, dan moet je ook daadwerkelijk iets gaan doen, longeren, rijden, whatever, anders heb je de volgende keer écht problemen met hem. Want dat denkt hij: zalwel, hoeft niks, ik ga (bijv.) gewoon terug naar die wei (kletterdekletter). Nee je moet wel serius zijn met hem. Er uit is er uit en dan ook aan het werk. Terug is dan ook: okee Jaopie: your territory now, dahaag, tot morgen.

Is ook een vorm van consequente duidelijkheid. Is maar net wat je met je paard "afspreekt" daarover.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-04-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:57

Daar gaat het ook precies om: elkaar in elkaars waarde laten en consequente duidelijkheid. Als ik dat met mijn overigens brave hafje niet doe komt ze ook hard galopperend op me afgestormd omdat ik onduidelijk ben en zij dan dus onzeker wordt.

Als Jaopie een "dooie diender" was, was de lol er al lang af geweest. Een paard met een duidelijk eigen mening en leven houdt je scherp ...