de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:11

heerlijk, mooi compleet paard ook.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:24

Brave Broer! Hij ziet er helemaal geen 3 uit trouwens!

Gisteren ook weer fijn, ontspannen kunnen rijden. Helemaal happy deze week :)

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:24

Fokfanaat: Wow ziet er groot uit voor een 2,5 jarige, klopt dat?

Broer ziet er ook niet uit als 3 jarige zeg, lekker compleet dier!

wij hebben afgelopen vrijdag gesprongen met mijn 3jarige dressuur gefokte, ze vond het hartstikke leuk! Werd er super lekker los van in ht lijf!
vanavond weer erop weekend heeft ze lekker rust gehad!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:29

dat is zeker heel erg goed voor ze, ook voro het koppie als ze er plezier in hebben.

ja groot zat, al zeker iets van 1.68m

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:37

@fokfanaat, voor 2,5 al flink aan de maat idd. Wat wordt er verwacht als uiteindelijke stokmaat? Ik heb nu een 3 jarige en 4 maanden, 1,61 of 62? Iemand zei dat hij echt een grote ging worden, richting 1,75... Maar dat geloof ik dus echt niet...
Laatste foto van je paard loopt hij lekker zeg, lekker opwaarts :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:53

nee de grootse groei hebben ze nu wel gehad, denk wel dat er nog een paar cm bij gaan komen.

maar met 3,5 zal dat niet heel veel meer zijn, of hij moet echt nog heel jeugdig zijn en uit een laatgroeiersstammetje komen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:54

Nee je leest dat paarden van 3,5 tot 7 nog 8 cm kunnen groeien, maar 13 tot 15 cm.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:05

das is al echt heel uitzonderlijk hoor,

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:15

Wat grappig dat jullie dat ook zeggen, krijg heel vaak te horen dat hij er niet als een 3 jarige uit ziet. Onder het zadel is hij ook echt al heel stabiel.

Leuk Inkie, dat springen, dat heb ik met Broer nog niet gedaan. Denk ook niet dat ik dit durf, misschien eens even aan iemand anders vragen.

Ik hoop dat Broer niet meer te veel groeit, vindt hem wel een mooi maatje zo..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:39

Oh knap paard Fokfanaat! Ik vind hem juist een mooi hoofd hebben :)

Broer is echt een lieverd. Super om zo'n kerel te hebben!

Hoe hebben jullie het longeren opgebouwd? Heb Gentleman zaterdag weer eens rondgeslingerd met singel en meneer deed het super ondanks dat hij weer zo'n maand of 2 / 3 heeft stilgestaan :) Nu hield ik altijd aan 1x longeren - 2 dagen rust vanwege spierpijn etc. Maar dan kom je op max. 3x per week. Erg opbouwend is dit niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:43

Ik ben nu nog maar 1 à 2 x per week aan het longeren. Echt zwaar is het nog niet qua conditie/spieropbouw, maar wel voldoende om het aan te leren en het te kunnen verwerken. Straks ga ik naar max. 3x longeren per week. Telkens op de volte vind ik niet zo voor die jonkies. Ik varieer dan gewoon in de duur en intensiteit tijdens het longeren. Mijn ervaring is dat ze daar prima conditie en spieren mee opbouwen.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:23

De koop van de 3 jarige gaat niet door.

Lang verhaal kort;
De eigenaar haf hem voor het beleren constant aan de kalmeringsmiddelen, een middel wat langdurig bij te agressieve paarden voornamelijk gebruikt word.

Bij de keuring kwamen ze er achter, ook bleek het paard insuline restentie te hebben, wat waarschijnlijk een mede oorzaak van zijn hete gedrag is. Paard van de kalmerings middelen afgehaald. Om te kijken wat hij zonder doet en om eventueel medicatie te kunnen aanpassen op zijn insuline restentie.

Paard is van zichzelf heet, héél heet. Omdat ik het gedoe met mijn vorige paard had die te heet, grootste reden van verkoop. Heb ik besloten hem niet te kopen.

Het paard wat rustig is is mijn droompaard, niet het opgefokte kanon die hij zonder medicijnen is.

Veearts zei dat het waarschijnlijk gewoon door de suiker komt, dat het met medicijnen te verhelpen is, maar dan koop ik een paard die medicijn afhankelijk is, die een dieet moet volgen. En de vraag is hoe veel het gaat helpen.

Papieren bleken ook voor een deel niet te kloppen. Grappig verhaal; volgends het stamboek bestaat dit paard 2 keer. De moeder heeft op papier 2 veulens met dezelfde naam. Waarschijnlijk is er dus 1 zonder papier.
Mijn vermoeden zegt dat het papier van dit paard niet klopt.

Mijn vriend vond het zo sneu het hele verhaal, mooi paard gevonden, ik blij schoonvader blij, had al plannen mijn PRE later door mijn zoontje te laten rijden zodat ik meer tijd voor dit paard zou hebben en mij op wedstrijden kon concentreren. Mijn droom is om een paard zelf tot de Z te rijden, mijn PRE zou het wel kunnen maar hij heeft een hekel aan het gebeuren om de wedstrijden heen en klapt dan dicht.

Heb me vriend overlegd, we gaan langzaam kijken voor een andere Totilas, die wel bij mij past.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:37

Jeetje NYC, wat een verhaal! En wat een onwijze domper! Maar goed dat je er achter bent en niet straks met een draak op stal in Amerika zit. Wat een **&% dat iemand dat doet op deze manier!

En wat is Broer een leukerd zeg!

Hier niet heel veel te melden. Heb weinig met Napoleon gedaan de laatste tijd, beetje wandelen vooral. Hoewel.. heb hem ook laten vrijspringen, voor een PRE deed hij dat echt onwijs leuk! Hij blijkt de Spaanse pas al helemaal te kennen, dacht even te kijken of en hoe ik hem dat wilde leren, wiebelde met het touwtje van zweep tegen zijn knie en floep been uitgestrekt (bijna tegen mijn knie, hihi). Buiten is hij echt de rust zelve. Ik was nooit zo'n held buiten maar met wandelen is het los touwtje, ik wijs aan wat hij moet aanraken en boink neus er op. Zelfs zo'n auto waar ze kapotte auto's op laden die met motor aan en flitslichten in de berm stond raakte hij vrij vlot aan! Topknol :)

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:45

Wat leuk dat je ook een PRE hebt, die kan springen! Die van mij die kan over een balkje galopperen en daar is het mee gezegd. :+

Kan het niet laten, zit de halve middag al om Totilas nakomelingen te kijken. Vriend heeft gezegd dat het mag, zoals het gezegde luid; het ijzer smeden al het nog warm is.
Ik wens mezelf veel succes met de zoektocht. Wil een nakomeling van Totilas, met als moeders vader Jazz die zwart is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:45

Waarom eigenlijk?

Daar zijn er binnen het kwpn maar 3 van waarvan 1 een dekhengst.

Ik denk dat je voor een klap minder geld een kwalitatief beter dier kan kopen, met een ander papiertje erbij.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:58

fokfanaat schreef:
Waarom eigenlijk?

Daar zijn er binnen het kwpn maar 3 van waarvan 1 een dekhengst.

Ik denk dat je voor een klap minder geld een kwalitatief beter dier kan kopen, met een ander papiertje erbij.

Ze zijn er wel, voornamelijk donker bruin. Of merrie's. Heb ook wel hengsten gevonden, maar dan mag je een paar flappen neerleggen!
Had vanmiddag echt een WAUW! 3 jarige gezien! Echt wauw, toen ik de prijs zag was het een dikke laat maar. €17.000 voor een onbeleerd paard. Wel weer een plus punt; veel veulen premie's en kampioen op de veulen keuringen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:01

Dekgeld van totilas is al 8000, dus al het ene gezonde 3 jarige is geworden, zonder gebreken, lekker lopen en goed karakter dan zit je al snel aan een bedrag van meer dan 15 duizend.

Als het vele minder is, ga er maar van uit dat er iets mis mee is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:04

Ik denk dat je voor een gezonde zwarte Totilas x Jazz altijd boven de 10.000 euro zal zitten. Onbeleerd.
Richting de 15.000 als hij wel beleerd is.
Inderdaad omdat het dekgeld al zo hoog is.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:08

€10.000 ben ik nog wel bereid er voor te geven, tot een max van €12.500. Als je een Totilas wil dan weet je dat je moet betalen.

Daarom wil ik een ook onbekeerde tot vrijwel onbeleerd.

Ben er nu al heel snel achter, kan hem beter hier kopen en dan importeren baar de VS als er daar 1 kopen. Daar zijn ze bijna een keer zo duur!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:18

Maar waarom precies een totilas, puur om het imago?

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:38

De Gribaldi bloedlijn staat mij heel erg aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:40

Dat maakt de keuze een stuk groter,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:46

Ik zou nooit perse een nakomeling van een bepaalde hengst willen. Eerder nog uit een bepaalde moederlijn of bepaalde fokker vandaan. Maar goed ieder z'n ding.

Fokfanaat, ik vind dat je bij die 2,5 jarige van jou nog goed het type van Montecristo terug ziet. Ook in z'n hoofd :D Mooi type vind ik.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:03

Ik heb een paard gehad cavalier x indorado. Die was als 3 jarige krap 1.60m en met 7 1.74m. Die was echt extreem gegroeid. Gio is nu rond de 1.60 en mag blij zijn als hij 1.65m wordt. Hij komt uit een kleine ouderwetse moederlijn

@nyc jammer

Broer is leuk!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:09

Grappig. Ik zie juist grote gelijkenis met zijn oma van Hemingway. Helemaal kwam hoofd.