[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:11

Eigenlijk had ik het nog niet zozeer over extreme zittenblijvers als Gert, maar gewoon iemand die heel veel uit kan zitten, dat Diëgo 1 keer beseft dat die sprongen niets uithalen en dat er ook niets is om bang voor te zijn. Maar als jij zegt dat Thijs al zo iemand is, dan geloof ik dat spontaan. Zonder stijgbeugels had ik er al bij de eerste sprong afgelegen. ;)
Moeilijk, even een dip, maar je kijkt er zo positief tegenaan. Ik hoop echt dat dat stapje terug hem goed gaat doen en dat het dan ineens weer wat vlotter gaat. :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:12

He wat vervelend voor jullie! Een terugval is ergens misschien wel logisch, maar toch balen!

Het valt mij op dat je het soortvan kan zien aankomen, zo'n uitbarsting. Niet dat ik alles weet, maar ik herken in hem wat ik ook had met de 3-jarige waar ik grof vanaf ben gesmeten (oh ja... ook op zo'n moment dat hij súper ontspannen was aan de longe :-( ). Jouw paard is een 'kniepert' zoals we hier zeggen. Zodra hij het spannend vindt, knijpt hij zijn staart tegen zijn billen en daarna volgt een explosie. Ook 1 van de vorige keren heb ik dat geloof ik al gezegd, maar nu kun je het weer mooi zien op de foto. Op het moment dat hij ontspannen is zie je de staart mooi afhangen en los van z'n billen.

Ik hoop dat Bob morgen wat herstelwerk kan doen voor jullie! En gewoon volhouden, jullie geduld is geweldig!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:15

Olympia96 schreef:
He wat vervelend voor jullie! Een terugval is ergens misschien wel logisch, maar toch balen!

Het valt mij op dat je het soortvan kan zien aankomen, zo'n uitbarsting. Niet dat ik alles weet, maar ik herken in hem wat ik ook had met de 3-jarige waar ik grof vanaf ben gesmeten (oh ja... ook op zo'n moment dat hij súper ontspannen was aan de longe :-( ). Jouw paard is een 'kniepert' zoals we hier zeggen. Zodra hij het spannend vindt, knijpt hij zijn staart tegen zijn billen en daarna volgt een explosie. Ook 1 van de vorige keren heb ik dat geloof ik al gezegd, maar nu kun je het weer mooi zien op de foto. Op het moment dat hij ontspannen is zie je de staart mooi afhangen en los van z'n billen.

Ik hoop dat Bob morgen wat herstelwerk kan doen voor jullie! En gewoon volhouden, jullie geduld is geweldig!

Klopt, maar hij kan dit echt ineens doen! Ik moest tijdens het longeren ook naar zijn billen blijven kijken van Cor! Precies om de reden die jij geeft!
Vaak klopt Cor even op z'n kont of positioneert hij hem even (paar stapjes naar voren wil vaak al helpen, rondje maken desnoods) en gaat dan pas weer verder als z'n billen weer lager zijn.
Maar soms knijpt hij ze ineens aan en is hij ook gelijk weg. Zie het filmpje rechtsom van gisteren!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:16

Gaat niet simpel.

Ik vind het een superknap paard.

Allereerst: niet te veel nadenken wat er vroeger nu wel of niet mee gebeurd is, ik heb er eentje geweten die zo'n 100 keer extremer deed en reageerde op alles en daar weet ik zeker van dat er nooit wat gek mee gebeurd is. Bovendien kun je met het verleden toch niks meer, dus lekker vooruit :D

Ik vind het een vrij uitgebreide methode. Nu vind ik wel dat het vaak niet zoveel uitmaakt hoe je een paard zadelmak maakt, zolang je maar het tempo van het paard volgt en kundig te werk gaat is het allemaal prima. De 1 heb je op een week klaar, de ander op drie maand.

Wel miste ik van in het begin een beetje de zweep bij het longeren. Ik vind dat het actief vooruit denken altijd en overal ter beschikking moet zijn, als je wat met je paard gaat doen. of dat nu grand prix rijden of zadelmak maken is, zonder kun je niks.

Zeker toen daar plots wordt geschreven dat jullie even gingen kijken of hij een klein drafje zou gaan doen, uh op een gegeven moment beslis je dat hij gaat draven en wil je, zeker niet bij die eerste keren, dat hij dan nog een beslissing kan maken over wel of niet. Ik denk dat je je paard veel meer kunt geruststellen door meteen aan te geven dat je een normale actieve draf zoals altijd wilt, want dat kent hij juist. Naar mijn gevoel wordt die voorwaartse hulp daar onvoldoende gegeven, en komt het dus vanuit het paard, die gaat twijfelen, en ontploft.

Nu wil ik niet zeggen dat ik het fout vind, het is gewoon niet mijn manier.

Ik denk alleszins ook dat het gemiddelde doorwinterde dressuurpaard al goed aan de kletter gaat met een skippybal of al die dingen zo eraan gebonden :D Anderzijds vraag ik me af of je met al die aparte stapjes niet onnodig stress en enge dingen introduceert.

Ik heb op twee stallen gezien hoe probleempaarden zadelmak gemaakt werden en bij beide ging dat erg goed zonder al te veel van dat soort dingen. Gewoon goed kunnen longeren, bijzetje om, alle overgangen kunnen in ontspanning en zonder stress, zadel erop, beugels los, en dan erop en meteen hetzelfde doen. En zoals gezegd: bij de 1 zit je er na twee dagen op en bij de ander na twee maand pas, maar ik vind het best apart om zoveel attributen en bijzonder opstappen en met twee aan de longe hangen (waar jullie je nog eens gaan verongelukken naar mijn mening) te zien.

Edit: ik vind bovendien dat je de ruiter in een zeer enge situatie plaatst met dat opstappen zo. Ik vind dat je vanaf hangen best meteen erop kunt, in 1 vlotte beweging (handige man nodig dus :D ), beugel pakken en desnoods nog wat gebukt, zo heeft de ruiter echt pakken meer kans om te blijven zitten.
Ik ben erg benieuwd hoe hij morgen oppakt!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:18

Jeetje wat balen dat je een terugval hebt!
Niet de moed laten zakken hoor! Jullie doen het ontzettend goed! Geduld is een schone zaak.

wat doet die pauline precies? Heb nog nooot van haar gehoord. Heb zelf een paar weken geleden wel een reading van Ludo gedaan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:19

Het kan snel gaan inderdaad (sprak zij met haar gebroken voet, gescheurde enkelbanden, geschaafd hoofd en gedeukt ego ;-)), maar je ziet het heel mooi vanaf de foto waarboven jij 'hangen' hebt geschreven en dan de foto's die daarop volgen. Hij knijpt en is klaar om iets te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:19

miezelke schreef:
Oei, had met je eerste post niet door dat het zo ernstig was :(
Wel knap van die Thijs dat hij er steeds terug op wil kruipen, ik had al lang bedankt. En gelukkig dat hij er niks aan over heeft gehouden.
Idd, beestje moet echt iets traumatisch mee gemaakt hebben in t verleden, aan zijn reactie te zien. Jammer dat je daar niet meer over weet.

Hoeft echt niet, ik heb er dus geweten waar letterlijk niks mee gedaan was en die echt nog wel een stukje gekker werden, soms heb je gewoon pech.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:28

poes schreef:
Gaat niet simpel.

Ik vind het een superknap paard.

Allereerst: niet te veel nadenken wat er vroeger nu wel of niet mee gebeurd is, ik heb er eentje geweten die zo'n 100 keer extremer deed en reageerde op alles en daar weet ik zeker van dat er nooit wat gek mee gebeurd is. Bovendien kun je met het verleden toch niks meer, dus lekker vooruit :D

Ik vind het een vrij uitgebreide methode. Nu vind ik wel dat het vaak niet zoveel uitmaakt hoe je een paard zadelmak maakt, zolang je maar het tempo van het paard volgt en kundig te werk gaat is het allemaal prima. De 1 heb je op een week klaar, de ander op drie maand.

Wel miste ik van in het begin een beetje de zweep bij het longeren. Ik vind dat het actief vooruit denken altijd en overal ter beschikking moet zijn, als je wat met je paard gaat doen. of dat nu grand prix rijden of zadelmak maken is, zonder kun je niks.

Zeker toen daar plots wordt geschreven dat jullie even gingen kijken of hij een klein drafje zou gaan doen, uh op een gegeven moment beslis je dat hij gaat draven en wil je, zeker niet bij die eerste keren, dat hij dan nog een beslissing kan maken over wel of niet. Ik denk dat je je paard veel meer kunt geruststellen door meteen aan te geven dat je een normale actieve draf zoals altijd wilt, want dat kent hij juist. Naar mijn gevoel wordt die voorwaartse hulp daar onvoldoende gegeven, en komt het dus vanuit het paard, die gaat twijfelen, en ontploft.

Nu wil ik niet zeggen dat ik het fout vind, het is gewoon niet mijn manier.

Ik denk alleszins ook dat het gemiddelde doorwinterde dressuurpaard al goed aan de kletter gaat met een skippybal of al die dingen zo eraan gebonden :D Anderzijds vraag ik me af of je met al die aparte stapjes niet onnodig stress en enge dingen introduceert.

Ik heb op twee stallen gezien hoe probleempaarden zadelmak gemaakt werden en bij beide ging dat erg goed zonder al te veel van dat soort dingen. Gewoon goed kunnen longeren, bijzetje om, alle overgangen kunnen in ontspanning en zonder stress, zadel erop, beugels los, en dan erop en meteen hetzelfde doen. En zoals gezegd: bij de 1 zit je er na twee dagen op en bij de ander na twee maand pas, maar ik vind het best apart om zoveel attributen en bijzonder opstappen en met twee aan de longe hangen (waar jullie je nog eens gaan verongelukken naar mijn mening) te zien.

Edit: ik vind bovendien dat je de ruiter in een zeer enge situatie plaatst met dat opstappen zo. Ik vind dat je vanaf hangen best meteen erop kunt, in 1 vlotte beweging (handige man nodig dus :D ), beugel pakken en desnoods nog wat gebukt, zo heeft de ruiter echt pakken meer kans om te blijven zitten.
Ik ben erg benieuwd hoe hij morgen oppakt!

Wij drijven voorwaards door onze lichaamstaal, drijven hem dus naar voren :j werkt prima.

We maakten dit keer met Thijs erop, ernaast grotere stappen en hij moest volgen (dat kent hij aan de hand, moet normaal met losstappen aan de hand ook meegaan in ons tempo) dus we hoopten op een paar pasjes draf en we bleven er vlak naast juist om hem te controleren en niet weg te "jagen". Weet niet of mijn uitleg helemaal juist en duidelijk is, maar wellicht kan je Rhijnauwen via PB vragen hoe en wat?

Dat opstappen doen we puur zo, omdat hij dat zo accepteerde met de pop op deze manier. Dit paard is zeer gevoelig als je hem plots aanraakt. Ook in gewone situaties, als je hem ineens aanraakt kreunt hij en duikt hij in elkaar.
Daarom, om hem rustiger te houden, doen we alles met zoveel mogelijk opeenvolgende aanrakingen zodat hij precies voelt en weet waar wij mee bezig zijn! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:31

poes schreef:
miezelke schreef:
Oei, had met je eerste post niet door dat het zo ernstig was :(
Wel knap van die Thijs dat hij er steeds terug op wil kruipen, ik had al lang bedankt. En gelukkig dat hij er niks aan over heeft gehouden.
Idd, beestje moet echt iets traumatisch mee gemaakt hebben in t verleden, aan zijn reactie te zien. Jammer dat je daar niet meer over weet.

Hoeft echt niet, ik heb er dus geweten waar letterlijk niks mee gedaan was en die echt nog wel een stukje gekker werden, soms heb je gewoon pech.

Klopt. Bij sommige kan het ook nog eens met het zicht te maken hebben, maar dat is bij hem niet het geval voor zover ik weet (zijn reflexen zijn goed).
Weet idd niet of er echt wat is gebeurd, maar gezien ik weet bij welke handelaar hij heeft gestaan, wat die opkoopt en waar hij toe in staat is, zou ik het niet gek vinden als er weldegelijk iets is gebeurd :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:33

Het gaat in elk geval doordacht, ik ken ook het paard niet dus kan het niet helemaal inschatten.

Wel zou ik zelf nooit zo werken. Ik denk niet dat het de manier is om te hopen op een paar passen draf, maar ze wel te vragen zoals je ze altijd vraagt en hem zo de kans te geven om met een antwoord te komen dat hij voorheen al heeft moeten geven en dus goed kent.

Nu is het wel eenvoudig om zo vanaf de kant advies te geven en dat het eens fout gaat hoort er vaak ook wel eens bij, maar ik heb ze vaak net zo moeilijk gezien en erger, en dan prefereer ik toch dat ze gewoon simpel vooruit gezet worden!

Zelf hoef ik nooit een jonge want daar heb ik écht het hart niet voor :D Vind het wel altijd superleuk om te zien of aan de hand mee te helpen.

Dreamy

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:39

Toch bedankt voor je mening, is altijd welkom hoor :j wie weet halen we er wel nog dingen uit die we toe kunnen passen!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:42

Deze stille meelezer laat toch even van zich horen.

Allereerst super dat je alles zo stap voor stap laat zien, ook leuk voor jezelf voor later.
Ik snap heel goed dat je hier van geschrokken bent. Het is altijd vervelend om zoiets te zien en erbij te zijn. Vooral bij je eigen paard. Maar jullie hadden al veel goede stappen gemaakt, dat mag je niet vergeten!!

Mag ik wel vragen waarom jullie wilden gaan draven na de eerste val?
Na het vallen en de spanning die daarbij kwam vind ik het best een grote stap om meteen te willen draven.
Zeker geen aanval oid, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachte erbij.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:45

Dat bovenstaande vroeg ik me ook af idd. Ik had het zelf niet gedaan, maar miss zit er een goeie reden achter haha.

Jammer dat t zo liep, hoop dat bob morgen wat goeds doet voor fiego.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:45

Ik zou juist zo snel mogen gaan draven. Bewegen, vooruit, dan hebben ze weinig tijd om na te denken om gek te doen. Een paard dat goed aan de longe en voorwaartse hulp staat (of dat nu je lichaam of zweep is) zal ook niet zo snel kans zien om om te draaien.

Dat vind ik juist knap bij gert van den hoof: meteen voorwaarts, en ik denk dat dat veel veiliger is (al moet je er wel altijd de ruiter voor hebben).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:48

We gingen niet gelijk draven, hebben eerst echt een tijdje gestapt waarbij ik dus continue naar de billen moest blijven kijken of hij die niet samen ging knijpen. Hij was weer rustig net als gisteren en eergisteren en voelde goed, die val staat los van het stappen zelf. Dat was iets wat bij het opstappen mis ging, niet bij het stappen zelf :n
Ook aangezien het met Bob gewoon altijd oke ging.
Maar nu gaan we dus weer met Bob oefenen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:51

poes schreef:
Ik zou juist zo snel mogen gaan draven. Bewegen, vooruit, dan hebben ze weinig tijd om na te denken om gek te doen. Een paard dat goed aan de longe en voorwaartse hulp staat (of dat nu je lichaam of zweep is) zal ook niet zo snel kans zien om om te draaien.

Dat vind ik juist knap bij gert van den hoof: meteen voorwaarts, en ik denk dat dat veel veiliger is (al moet je er wel altijd de ruiter voor hebben).

Hier kan je een punt hebben, misschien houden we hem ook te vast. Maar morgen gaan we verder met plan van aanpak, Cor heeft zo zijn ideeën en oplossingen. Je mag gerust rhijnauwen PBen voor vragen nogmaals. Ik kan helaas niet alles duidelijk en goed uitleggen :o

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:52

Ach TS, beter dat je dit 'obstakel' nu hebt meegemaakt, dan over een maand, wanneer je thuis aan het werk probeert te gaan :) Het komt echt wel goed! Over een jaar kijk je hier met een glimlach op terug en is alles het dubbel en dik waard geweest - ook al zit je nu even met de handen in het haar.

En die Pauline, waarom niet? Ik ken haar niet en misschien zijn velen sceptisch, maar wie weet helpt het jullie vooruit?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:53

Nee ik denk dat je het best helder uitlegt, gewoon andere visies, kan altijd :)

Wie weet is hij morgen wel weer relax, soms verrassen ze je e :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:57

poes schreef:
Nee ik denk dat je het best helder uitlegt, gewoon andere visies, kan altijd :)

Wie weet is hij morgen wel weer relax, soms verrassen ze je e :)

Hij heeft ons wel vaker verrast :j
Maar ik heb wel geleerd dat je nergens maar vanuit moet gaan, blijft natuurlijk een dier.
Ben nogsteeds ontzettend trots op hem, hoop dat met tijd en geduld het goed komt.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:04

Ik draaf zelf ook vaak vrij snel (al verschilt dit per paard), maar in deze situatie had ik daar denk ik niet voor gekozen.

Maar ik waardeer jullie stappen, ga zo door!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:17

Wouw heftig deze dag. Ken dat vallen van mijn eigen paard. Die van mij viel zelfs flauw met mij erop toen iemand een keer jas uittrok aan de rand van de bak. Is ook helemaal goed gekomen. Je hebt paarden dus met die extreme reacties en die zo vuil kunnen draaien dat is bijna niet uit te zitten :(:) . Zijn niet de gemakkelijkste paarden, maar als je dit eenmaal hebt opgelost dan heb je goud in je handen.
Er is dus toch echt iets waar hij bang van is denk ik. Komt goed zeg ik van uit eigen ervaring maar heeft tijd nodig. Ik heb geen oplossing maar hij is in goede handen bij jullie. Sterkte ik ga morgen voor jullie duimen. Enne die filmpjes van Gert van het HOf vind ik persoonlijk afschuwelijk. Sterkte voor Thijs, hopelijk heeft hij zich geen zeer gedaan.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:30

Nogmaals mijn vraag, wie is pauline precies? Nog nooit over gehoord.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:39

Ah heb haar al gevonden op facebook!

Als je je er goed bij voelt moet je het gewoon proberen, baat het niet, schaad het niet toch?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:52

Nickyyyy schreef:
Nogmaals mijn vraag, wie is pauline precies? Nog nooit over gehoord.

Sorry, over het hoofd gezien! Paulien is het trouwens ;) , maar ze "praat" dus met paarden. Geen idee of het wat gaat opleveren, en natuurlijk moet je het verleden achter je laten en helpt dat voor nu niet verder. Maar ze zou dus ook duidelijk kunnen maken wat wij bedoelen, dus dat het paard begrijpt dat wij het ook niet fout bedoelen oid.
Klinkt zo zweverig, maar kan er niks verkeerds mee doen.. Dus waarom niet? :=

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:57

Hihi, klinkt idd erg zweverig!

Maar proberen kan altijd toch? Misschien komt er iets uit waar je rekening mee kan houden in de training. Heb zelf ook een tijdje geleden een reading gedaan over Ludo, puur omdat ik nieuwsgierig was.