Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:12

elk onopgevoed paard = een *&*&$$^&-paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:18

dems75 schreef:

Maar die andere paarden worden toch allemaal goed opgevoed? O:) O:)

}:) }:)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:21

dems75 schreef:
dems75 schreef:

In de ideale wereld wel ja...

dems75

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:22

ok...beetje verkeerd gequote, maar goed...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:54

:')

Er zijn ook wel leuke shetten hoor, over het algemeen bijna alles goed opgevoede shetten.
Maar van mini paardjes heb ik het idee dat gewoon net wat voorzichtiger zijn, iets minder brutaal.

Als je dan je sportpaard graag heel wil houden, zou ik er, als er iets bij mag, een mini bij zetten. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:51

Nou ik heb mijn Shetlander ruintje bij mijn Tinker x Fries subiet weggehaald, de laatste kleunde hem helemaal in mekaar en joeg hem herhaaldelijk door de draden, de Shet staat nu bij mij aan huis met een Shet-vriendinnetje, en bij de Tinker x Fries staat een jonge Fries x Tuig merrie.
Iedereen tevreden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:22

Mwah, Lynn is dol op haar Shet :D en haar eerste prioriteit is lol maken, niet sporten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:26

Er zijn ook heus wel leuke shetten hoor, maar misschien komt mijn beeld ook door de 2 ruinen hier die soms steigerend in elkaar vliegen. :=

Maar goed dat is duidelijk, shet of mini is een kwestie van smaak. Maar ik zeg je, once you go mini, you never go back! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:23

Gypsy schreef:
Maar goed dat is duidelijk, shet of mini is een kwestie van smaak. Maar ik zeg je, once you go mini, you never go back! :D

Ik zeg: Mini shet O:) :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:36

Da's ook nog een optie, de geconcentreerde variant van trouble op pootjes. }>

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:37

Ik zeg grote shet, kan er een klein ruitertje op en die kunnen ook meer gewicht trekken. :))
Shetlanders zijn allemaal verschillend, de een is koppig en de ander hartstikke gevoelig en meewerkend.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:12

kijk shetten kunnen prima 24/7 buiten. ha ha

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:26

Netje schreef:
Wat ik toch nog wel wil aanstippen is dat veel eigenaren hun paarden vermenselijken. Lees eens een paar topics over dekens en dan zie je dat sommige paarden in de zomer al onder 300 gram staan, in de winter soms onder 900 gram of meer en dan zeggen ze: ja want hij heeft het koud. Of: hij bibbert. Ja, logisch, dat is een natuurlijke reactie om zichzelf op temperatuur te houden en hoe meer je erop gooit, deste minder ze hun eigen temperatuur nog kunnen regelen. Verdiep je eens in de temperaturen waar een paard zich prettig bij voelt zou ik zeggen.

Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten).

Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...

Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.

En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.

Hier wordt het paard niet vermenselijkt hoor.
Maar ik vind het welzijn van mijn paard wel erg belangrijk en als ik moet kiezen tussen 2 kwaden dan ben ik die gene die de afweging maakt wat goed voor hem is.
en dan kan er gezegd worden dat ik egoïstisch ben omdat ik een paard heb, maar de vraag is of ik egoïstisch ben omdat ik naar de individu kijk of dat jullie egoïstisch zijn omdat jullie maar vinden dat een paard in een bepaald keurslijf moet passen...

Mijn paard heeft in de zomer een vliegendeken op hoewel hij geen eczeem heeft...
Waarom? Omdat mijn paard zwart is... de vliegen trekken aan op zwart en zijn hele lijf zit dus onder de dazen en vliegen. Zo erg zelfs dat het arme dier er gek van wordt en niks anders meer doet dan rennen.
Voor zijn rust heb ik besloten een vliegendeken op te gooien... de keuze was tussen 2 kwade en deze optie was voor mij het minst schadelijk.

Ik scheer mijn paard (OMG!!!!) het hele jaar door.
Waarom? Er zijn meerdere reden die er voor hebben gezorgd dat ik deze keuze heb gemaakt.
1. Mijn paard kwam nooit uit zijn wintervacht, niets hielp. lijnzaadolie niet, gekookte lijnzaad niet, andere vacht stimulerende middelen niet. De dierenarts had er ook geen antwoord op. het dier is helemaal door de medische molen gegaan. Uiteindelijk hebben we bedacht dat zijn grote stressfactor, zijn drukke karakter en het feit dat hij altijd met zijn omgeving en zijn kudde bezig is, misschien wel de reden is. hij gebruikt waarschijnlijk zijn energie voor zijn kudde.
2. Mijn paard zweet altijd. Met rijden, met longeren, met losgooien, met vrijspringen, met een simpele wandeling. hij zweet altijd. en... mijn paard word daar gruwelijk narrig van. hij zat gewoon weg niet lekker in zijn vel.
3. omdat mijn paard altijd zweet en hij altijd een wintervacht heeft kan mijn paard naar mijn idee zijn warmte en zijn afvalstoffen niet goed kwijt.
Uiteindelijk eens naar al deze "signalen" gekeken en besloten eens te kijken wat er gebeurde als ik ging scheren.
Ik kreeg een totaal ander paard. zijn chronische wintervacht was weg, hij zweette niet meer en was spontaan minder narrig. weer een keuze tussen 2 kwaden en volgens mij heb ik weer goed gekozen...

Mijn paard staat door dat hij geschoren wordt onder dekens. dat lijkt mij niet meer dan logische.
ik heb heel veel dekens, 100 grams, 200 grams, 300 grams, 400 grams en een 0 grams. alles zowel met hals als zonder hals. ik bouw de dekens op door te kijken naar mijn paard.
het trillen van een dier wordt door een aantal mensen hier misschien als het reguleren van de warmte beschouwd, maar hier ben ik het niet mee eens. als het dier gaat trillen het het dier het koud. het zijn zijn spieren strak, de spieren verstijven en door te trillen komt er warmte naar de oppervlakte van de huid. warmte die de organen juist warm moeten houden.
als mijn paard trilt krijgt hij gewoon een dekentje op :)
want ik wil de organen graag nog langer heel houden (daar ik een egoïst ben met een paard die graag nog langer egoïstisch wilt zijn ;) )

Mijn paard staat buiten in de regen :D (wow doe ik toch nog iets goeds) omdat ik vind dat mijn paard niet bij elk spatje water naar binnen hoeft en omdat ik wel van mening ben dat buiten staan goed is voor het dier :)
maar, als het heel hard regent en ik merk aan mijn paard dat het echt te nat en te koud is haal ik hem wel naar binnen... snel het zweet mes er over een zweet dekentje op en na een half uurtje is het ergste natte er van af. dan de regendeken op en hoppa weer naar buiten :)

onweer vind ik een lastig iets. een goede vriend van mij is zijn paard verloren door blikseminslag in de schuilstal (ketste af op de metalen rand van de stal en werd zo door geslagen de stal in. een merrie aan het eind van haar dracht... eeuwig zonde) maar kennissen hebben het dier weer verloren in de wei, omgeven met bomen. maar helaas net het dier wat de sjaak was.

Ik moet er niet aan denken. echter hebben wij genoeg bliksemafleiders staan en is er hier nog nooit wat ingeslagen. ik laat hem dus nog wel buiten staan (al vind ik het wel eng)

ik zeg niet dat mijn paard het fijn vind op stal. wel weet ik dat hij daar zijn rust vind (al eerder vermeld dat mijn paard in de weides dus niet drinkt) ook al voer je mijn paard buiten, hij moet en zal naar binnen (en ja, dit heb ik geprobeerd ) ook al laat je de stal deur open... hij zal binnen blijven staan :)

dan lijkt het mij duidelijk welke keuze mijn paard maakt.

dan rest mij nog de vraag... hoe kan er geconcludeerd worden dat ik egoïstisch ben als ik zo naar mijn paard kijk en zo alles op het dier aan pas om juist het welzijn te verhogen??
alleen omdat ik mijn paard zelf heb laten kiezen tussen 24/7 buiten of 's nachts op stal?
dat zou mij egoïstisch maken? ik vind juist dat je egoïstisch bent als je het paard dwingt om in het algemene keurslijf te passen en je weigert naar je paard te kijken als een individu :)

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:07

Ieder paard wordt vermenselijkt op de manier waarop wij paarden houden of dat nou in het weiland is of op stal. Dan moeten wij onze paarden loslaten zonder hekken eromheen te doen, zonder dekens, zonder schuilstallen, zonder extra voer etc en paard laten zijn. Zodat ze kunnen gaan én staan waar ze willen. Maar dat willen we niet, wij willen zo graag op onze paarden rijden en knuffelen en poetsen. Los van het feit dat het een bende gaat worden natuurlijk als wij onze paarden loslaten ;) Wat je je paard ook biedt, je vermenselijkt het want het is eigen belang. Eigenlijk doen we dat met alle dieren die wij als mens houden. Het is allemaal omdat wij het willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:42

Wat een bijzondere redenering, Justico. Zou je dat eens uit willen leggen?

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:17

Ik gebruik misschien de verkeerde woorden. Wat ik probeer te zeggen (mijn mening) is dat bijna ieder paard wordt vermenselijkt, onbewust. Dat staat los van het feit hoe een paard gestald moet worden en hoeveel uur een paard wel of niet binnen/buiten staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:29

Justico schreef:
Ik gebruik misschien de verkeerde woorden. Wat ik probeer te zeggen (mijn mening) is dat bijna ieder paard wordt vermenselijkt, onbewust. Dat staat los van het feit hoe een paard gestald moet worden en hoeveel uur een paard wel of niet binnen/buiten staat.

Of dat wel of niet zo is, is niet zo relevant; dat uitgangspunt is in de basis al verkkerd.

Je moet de eisen van het paard afzetten tegen de mogelijkheden van de lokatie waar je paard staat.
Iemand in een Rotterdamse polder kan nooit dezelfde keuzes maken als iemand op de hoge drentse zandgronden, simpelweg omdat de lokale omstandigheden je daartoe dwingen! Het is aan de eigenaar en diens kennis, kunde, inzicht en ervaring om binnen de grenzen van de eigen lokatie de beste oplossing te vinden.
Waar dat fout gaat? Nou, op het gebrek aan ervaring, inzicht, kunde en kennis........

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:40

@M_D_H: ben het helemaal met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar jij dénkt erover voor je iets doet. Sommige mensen op Bokt (als ik alles moet geloven in topics) denken: ik een jas aan, hij een jas aan en dat is gewoon niet altijd nodig of niet in die mate. En in sommige gevallen juist misschien eerder: wind, regen, kou, gevoelstemperatuur en de hele dag buiten.

Wat ik duidelijk wilde maken is dat het geen kasplantjes zijn en dat ze wel iets kunnen hebben :D

Die van mij staan nu lekker zonder jas te genieten van het zonnetje in dede paddock. En hey, het is toch maar 12 graden en het waait hier. Maar ze vinden het heerlijk. Zo meteen gaat hij wel weer op want de nachten zijn nog veel te koud.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:04

Netje schreef:
@M_D_H: ben het helemaal met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar jij dénkt erover voor je iets doet. Sommige mensen op Bokt (als ik alles moet geloven in topics) denken: ik een jas aan, hij een jas aan en dat is gewoon niet altijd nodig of niet in die mate. En in sommige gevallen juist misschien eerder: wind, regen, kou, gevoelstemperatuur en de hele dag buiten.

Wat ik duidelijk wilde maken is dat het geen kasplantjes zijn en dat ze wel iets kunnen hebben :D

Die van mij staan nu lekker zonder jas te genieten van het zonnetje in dede paddock. En hey, het is toch maar 12 graden en het waait hier. Maar ze vinden het heerlijk. Zo meteen gaat hij wel weer op want de nachten zijn nog veel te koud.

Ik snap wat je bedoelt :)
Maar waar ik erg veel moeite mee heb is dat er tegenwoordig geen inlevingsvermogen meer is.
alles en iedereen wordt maar over 1 kam geschoren.
Het enige juiste (wat ik veel merk tegenwoordig in de topics) is 24/7 buiten en iedereen die dit niet doet is of dom, of egoïstisch, of heeft geen verstand, had geen paard moeten nemen etc etc etc...
dat er redenen zijn waarom paarden 's nachts naar binnen gaan daar wordt niet naar gekeken.
er is gewoon totaal geen inlevingsvermogen meer naar het dier en iedereen denkt maar dat een eigenaar die geen 24/7 wei heeft, geen verstand van paarden meer heeft...
daar heb ik gewoon echt heel veel moeite mee...

Ik heb zelf op verscheidene stallen gewerkt/stage gelopen.
De pony is heel veel mee geweest als ik stage ging lopen.
zo ook naar een endurance stal. Op deze stal stonden de paarden overdag op de paddock en kregen zo onbeperkt ruwvoer en 2 keer per dag krachtvoer samengesteld op het paard zelf. er waren genoeg schuilstallen. 's avonds gingen de paarden op de weide...
Nou, mijn paard kwijnde weg...
de eerste week viel het nog wel mee, hij dronk slecht (maar ik ben van mening dat als hij dorst krijgt hij vanzelf wel gaat drinken) en bleef de hele nacht bij het hek staan brullen...
de tweede week was hij zo vermagerd door het slechte drinken dat ik hem slobber moest gaan geven om zijn water te kort aan te vullen... Zijn turgor was +10... daarnaast schreeuwde hij nog steeds de hele nacht door (nooit gedacht dat een paard schor kan worden, maar het kan) en hij kwam elke nacht zeiknat en uitgeput uit de weide omdat hij de hele nacht door langs het hek bleef rennen... al schreeuwend...
nadat hij 5 keer uit de wei was gesprongen in de derde week was ik er klaar mee en heb ik hem naar huis gehaald. Mijn toenmalige stage begeleider was van mening dat een paard buiten hoort 24/7 en was niet bereid mijn paard 's nachts in 1 van de stallen te zetten...
het zou wel bijtrekken...
nou, ik ga niet wachten tot mijn paard dood neervalt van de stress... de turgor van +10 is al die tijd gebleven en de pony kreeg alleen water binnen bij zijn slobber...
en als je op een gegeven moment ziet dat je paard puur zout gaat uitzweten omdat hij gewoon weg geen vocht meer heeft en als je ziet dat je paard niet meer kan plassen ook al wil hij dat graag...
nou... dan breekt je hart...
en waarom? omdat hij percee 24/7 buiten moet staan?

hij kwam thuis, hij kwam op stal, de dierenarts kwam... en hij hoefde niet eens meer wat te doen, 1 maal op stal begon hij gewoon te drinken... dierenarts is die dag nog een paar keer langs geweest ter controle, maar het was niet meer nodig...
ik heb hem net op tijd naar huis gehaald.

dan denk ik, hoe haal je het in je hoofd om te concluderen dat iedereen egoïstisch is als je het paard niet 24/7 buiten houd...
soms kan het gewoon niet...
dan wil het niet...
en ik ga mijn paard niet dwingen iets te doen waarmee ik hem kapot maak :)

hier staat de pony nu buiten met een 0 grams op tegen de wind... helemaal zonder deken vind ik nog net iets te ver gaan nu, maar hij heeft deze winter nog niet eens de 300 grams op gehad :)
vanavond gaat de 100 grams er op :))

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:10

Natuurlijk kan dat wel, sportpaard, recreatiefpaard, pensioenpaard, alle paarden zijn hetzelfde. Dat is 1 ding, daarnaast is 24/7 buiten zoveel beter voor ze. Nederland is inderdaad een regenachtig land, maar zolang ze schuil mogelijk heden hebben is dit geen probleem. En die drassigheid in een weiland is echt niet heel de tijd hoor!

Hier staan de recreatieve maar ook de sportpony's gewoon 24/7 buiten. Niks mis mee, geen problemen mee gehad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:13

Waarom? Paarden zijn er heus niet allemaal om maar in de paardensport gezet te worden, als ik kudde's wilde paarden zie, vind ik het ook niet ineens een *&*&$$^&-paard

dems75 schreef:

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:19

@M_D_H Ik snap het volkomen hoor. Wij hadden precies het omgekeerd. Wij gingen met ons paard naar Academy Bartels, waar ze ineens 24/7 op stal stond. Je mocht de paddocks gebruiken, maar door de vele dazen, kon dat eigenlijk alleen 's avonds. Ze kwam van het land af (het was juli) waar ze 24/7 stond. En ze wilde in stal niet drinken. Niet uit de automatische drinkbak, niet uit een emmer: niks. We zijn begonnen met slobber, maar dat was met een intensieve training (iedere dag) én de temperaturen niet voldoende. Ze viel helemaal in, kreeg van die kuiltjes boven haar ogen en we waren ten einde raad. Maar er was daar geen andere optie: de stukken wei waren voor de eigen paarden en in de paddocks was ook geen water. Uiteindelijk hebben we in emmers water pakjes appelsap gegoten en doordat het zoet werd, ging ze iets drinken. Net voldoende gelukkig, maar we waren er de hele dag mee bezig. Eenmaal weer thuis en op het land heeft ze de eerste dag alleen maar staan drinken.

Dus helemaal mee eens: je moet het wel met verstand blijven doen. Ik ben niet voor persé 24/7 buiten (maar 's zomers als het kan dan vind ik het prima). In de winter kan het hier niet (modder en klei), maar dan staan ze wel de hele dag in de paddock buiten. En ja: met dekens,zelffs mijn vorige week 1 jaar geworden veulen. Die is in november zo ziek geweest, met 10 dagen antibiotica dat ik haar een deken op gedaan heb, waardoor ze meteen haar wintervacht liet gaan en dus moest ik wel :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:22

Lieshorses schreef:
En die drassigheid in een weiland is echt niet heel de tijd hoor!

Die drassigheid hebben we hier in de polder al vanaf september. Als we ze er in de winter ingezet hadden, was er nu niks meer over dan een omgeploegd modderig knollenveld. Zelfs nu is het nog veel te nat, al gaat het gras al lekker groeien. Dus ze zullen nog even geduld moeten hebben, willen we ze de hele zomer gras kunnen laten eten. Maar voor mensen in de polder is dat heel normaal !

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:34

Netje schreef:
@M_D_H Ik snap het volkomen hoor. Wij hadden precies het omgekeerd. Wij gingen met ons paard naar Academy Bartels, waar ze ineens 24/7 op stal stond. Je mocht de paddocks gebruiken, maar door de vele dazen, kon dat eigenlijk alleen 's avonds. Ze kwam van het land af (het was juli) waar ze 24/7 stond. En ze wilde in stal niet drinken. Niet uit de automatische drinkbak, niet uit een emmer: niks. We zijn begonnen met slobber, maar dat was met een intensieve training (iedere dag) én de temperaturen niet voldoende. Ze viel helemaal in, kreeg van die kuiltjes boven haar ogen en we waren ten einde raad. Maar er was daar geen andere optie: de stukken wei waren voor de eigen paarden en in de paddocks was ook geen water. Uiteindelijk hebben we in emmers water pakjes appelsap gegoten en doordat het zoet werd, ging ze iets drinken. Net voldoende gelukkig, maar we waren er de hele dag mee bezig. Eenmaal weer thuis en op het land heeft ze de eerste dag alleen maar staan drinken.

Dus helemaal mee eens: je moet het wel met verstand blijven doen. Ik ben niet voor persé 24/7 buiten (maar 's zomers als het kan dan vind ik het prima). In de winter kan het hier niet (modder en klei), maar dan staan ze wel de hele dag in de paddock buiten. En ja: met dekens,zelffs mijn vorige week 1 jaar geworden veulen. Die is in november zo ziek geweest, met 10 dagen antibiotica dat ik haar een deken op gedaan heb, waardoor ze meteen haar wintervacht liet gaan en dus moest ik wel :D

wij snappen elkaar :)

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:53

Komop! Tuurlijk kan zo'n beestje ook een keer lekker de hele dag buiten. Waarom andere wel en sportpaarden niet? ik zeg JA!