Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

en haar eerste prioriteit is lol maken, niet sporten. 
Netje schreef:Wat ik toch nog wel wil aanstippen is dat veel eigenaren hun paarden vermenselijken. Lees eens een paar topics over dekens en dan zie je dat sommige paarden in de zomer al onder 300 gram staan, in de winter soms onder 900 gram of meer en dan zeggen ze: ja want hij heeft het koud. Of: hij bibbert. Ja, logisch, dat is een natuurlijke reactie om zichzelf op temperatuur te houden en hoe meer je erop gooit, deste minder ze hun eigen temperatuur nog kunnen regelen. Verdiep je eens in de temperaturen waar een paard zich prettig bij voelt zou ik zeggen.
Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten).
Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...
Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.
En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.

)
(wow doe ik toch nog iets goeds) omdat ik vind dat mijn paard niet bij elk spatje water naar binnen hoeft en omdat ik wel van mening ben dat buiten staan goed is voor het dier 

Wat je je paard ook biedt, je vermenselijkt het want het is eigen belang. Eigenlijk doen we dat met alle dieren die wij als mens houden. Het is allemaal omdat wij het willen. Justico schreef:Ik gebruik misschien de verkeerde woorden. Wat ik probeer te zeggen (mijn mening) is dat bijna ieder paard wordt vermenselijkt, onbewust. Dat staat los van het feit hoe een paard gestald moet worden en hoeveel uur een paard wel of niet binnen/buiten staat.
Netje schreef:@M_D_H: ben het helemaal met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar jij dénkt erover voor je iets doet. Sommige mensen op Bokt (als ik alles moet geloven in topics) denken: ik een jas aan, hij een jas aan en dat is gewoon niet altijd nodig of niet in die mate. En in sommige gevallen juist misschien eerder: wind, regen, kou, gevoelstemperatuur en de hele dag buiten.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat het geen kasplantjes zijn en dat ze wel iets kunnen hebben![]()
Die van mij staan nu lekker zonder jas te genieten van het zonnetje in dede paddock. En hey, het is toch maar 12 graden en het waait hier. Maar ze vinden het heerlijk. Zo meteen gaat hij wel weer op want de nachten zijn nog veel te koud.

Lieshorses schreef:En die drassigheid in een weiland is echt niet heel de tijd hoor!
Netje schreef:@M_D_H Ik snap het volkomen hoor. Wij hadden precies het omgekeerd. Wij gingen met ons paard naar Academy Bartels, waar ze ineens 24/7 op stal stond. Je mocht de paddocks gebruiken, maar door de vele dazen, kon dat eigenlijk alleen 's avonds. Ze kwam van het land af (het was juli) waar ze 24/7 stond. En ze wilde in stal niet drinken. Niet uit de automatische drinkbak, niet uit een emmer: niks. We zijn begonnen met slobber, maar dat was met een intensieve training (iedere dag) én de temperaturen niet voldoende. Ze viel helemaal in, kreeg van die kuiltjes boven haar ogen en we waren ten einde raad. Maar er was daar geen andere optie: de stukken wei waren voor de eigen paarden en in de paddocks was ook geen water. Uiteindelijk hebben we in emmers water pakjes appelsap gegoten en doordat het zoet werd, ging ze iets drinken. Net voldoende gelukkig, maar we waren er de hele dag mee bezig. Eenmaal weer thuis en op het land heeft ze de eerste dag alleen maar staan drinken.
Dus helemaal mee eens: je moet het wel met verstand blijven doen. Ik ben niet voor persé 24/7 buiten (maar 's zomers als het kan dan vind ik het prima). In de winter kan het hier niet (modder en klei), maar dan staan ze wel de hele dag in de paddock buiten. En ja: met dekens,zelffs mijn vorige week 1 jaar geworden veulen. Die is in november zo ziek geweest, met 10 dagen antibiotica dat ik haar een deken op gedaan heb, waardoor ze meteen haar wintervacht liet gaan en dus moest ik wel