Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:15

Ik heb ook niet mijn website en "werk" hier genoemd en ben hier ook nergens mezelf aan het promoten. Zou ik dat wel doen op de manier zoals hier gebeurd lijkt het me niet meer dan normaal dat mensen "onderzoek" doen naar wie ik ben.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:25

Ceriadwen schreef:
Want? Ze heeft zelf de link naar de website gegeven, ook heeft ze zelf de "stalnaam" neergezet. Dus heeft ze helemaal niet de intentie om anoniem, underkuffert te opereren hier.

Als ik dan een inconsistentie zie in een verhaal "ik ben 50" en ik proef hier uit de posts dat de poster eigenaar is van het pension, maar ik heb op de website alleen maar jonge meiden gezien dan vind ik dat vreemd, en dan is het misschien handig voor mijn eigen beeldvorming als ik dit aankaart zodat de betreffende poster hier antwoord op kan geven, zoals ze ook gedaan heeft.

Wat mij ook bevreemd is dat Geetje 9 jaar ervaring heeft met paarden, zoals ze zelf zegt.

geloof niet dat ik dat gezegd heb hoor
maar het is wel zo dat ik door mijn kinderen in de paarden terug gekomen ben
alleen op een andere manier dan de meeste van jullie

daar komt bij dat ieder bedrijf,pension,opvang of wat dan ook meerdere eigenaren kan hebben
wij zijn met 4 eigenaren en een hele bubs vrijwilligers

wij hebben alle 4 zo ons eigen ding binnen wat wij doen

is niets mis mee

en ik hoef niet zo nodig met me foto op de site

dit topic is de enige keer dat IK naar buiten getreden ben over de opvang
gewoon omdat dit onderwerp mij raakt .niet meer niet minder

maar om nu zover te gaan dat iemand heel internet ga hier gaat at afpluisen om maar aan te tonen dat ik niet 50 ben gaat wel heel ver en is naar mijn idee erg persoonlijk

Ceriadwen

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:33

nouhou heel internet, heb wel 1 minuut gegoogled en kom dan daar uit, naar mijn idee is er niks mis mee om wat verder te kijken dan mijn neus lang is en te kijken waar mijn onbehagelijke gevoel vandaan komt zoals ik al zei mbt wat inconsistenties in het "verhaal"

Dat jullie met 4 "eigenaren" zijn maakt het wel al een stuk begrijpelijker hoe dingen aangepakt kunnen worden. Als jullie alle 4 werken en een deel van je inkomen afstaan aan de paarden en alle 4 eigen taken hebben dan is het al een stuk overzichtelijker zowel logistiek als economisch.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:39

Ceriadwen schreef:
nouhou heel internet, heb wel 1 minuut gegoogled en kom dan daar uit, naar mijn idee is er niks mis mee om wat verder te kijken dan mijn neus lang is en te kijken waar mijn onbehagelijke gevoel vandaan komt zoals ik al zei mbt wat inconsistenties in het "verhaal"

Dat jullie met 4 "eigenaren" zijn maakt het wel al een stuk begrijpelijker hoe dingen aangepakt kunnen worden. Als jullie alle 4 werken en een deel van je inkomen afstaan aan de paarden en alle 4 eigen taken hebben dan is het al een stuk overzichtelijker zowel logistiek als economisch.

en dit heb ik dus een aantal berichtjes geleden vertelt :)

geeft niets dat je dat even niet snapte maar zet niet gelijk alles hier in het topic wat je tegen komt
doe ik bij jou ook niet kwestie van mijn berichtjes lezen want heb meerder keren vertelt dat wij met meerder mensen zijn

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:42

en nu ga ik naar de paarden toe dus fijne avond allemaal
denk dat dit topic een eindeloze discussie is en blijft

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:37

geetje1 schreef:
Ceriadwen schreef:
Want? Ze heeft zelf de link naar de website gegeven, ook heeft ze zelf de "stalnaam" neergezet. Dus heeft ze helemaal niet de intentie om anoniem, underkuffert te opereren hier.

Als ik dan een inconsistentie zie in een verhaal "ik ben 50" en ik proef hier uit de posts dat de poster eigenaar is van het pension, maar ik heb op de website alleen maar jonge meiden gezien dan vind ik dat vreemd, en dan is het misschien handig voor mijn eigen beeldvorming als ik dit aankaart zodat de betreffende poster hier antwoord op kan geven, zoals ze ook gedaan heeft.

Wat mij ook bevreemd is dat Geetje 9 jaar ervaring heeft met paarden, zoals ze zelf zegt.

geloof niet dat ik dat gezegd heb hoor
maar het is wel zo dat ik door mijn kinderen in de paarden terug gekomen ben
alleen op een andere manier dan de meeste van jullie

daar komt bij dat ieder bedrijf,pension,opvang of wat dan ook meerdere eigenaren kan hebben
wij zijn met 4 eigenaren en een hele bubs vrijwilligers

wij hebben alle 4 zo ons eigen ding binnen wat wij doen

is niets mis mee

en ik hoef niet zo nodig met me foto op de site

dit topic is de enige keer dat IK naar buiten getreden ben over de opvang
gewoon omdat dit onderwerp mij raakt .niet meer niet minder

maar om nu zover te gaan dat iemand heel internet ga hier gaat at afpluisen om maar aan te tonen dat ik niet 50 ben gaat wel heel ver en is naar mijn idee erg persoonlijk

Ik heb ook even op je site gespiekt, hoor. Gewoon omdat je het noemde en ik er nieuwsgierig naar was. Vooral de combinatie 'kapotte paarden' en gebruiken voor lesjes trok mijn aandacht. Mij viel het ook op dat er alleen een jong meisje zich voorstelt. Ik werd er niet heel veel wijzer van eerlijk gezegd, klonk mij meer als een soort van manege.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:07

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:31

weer terug en toch ff spieken hier

nee manege is het zeker niet
het meisje is mijn dochter en ze is 18
zij is paraveterinair student

de lesjes gebeurt met gezonde "eigen" paarden/pony's
dit brengt geld in laatje voor de opvang

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:15

Snap ik. Maar als je de tekst door iemand zou na laten kijken en aanpassen door iemand die gewoon goed Nederlandse grammatica beheerst, zou het al veel fijner overkomen. Niet om aan te vallen, ik ben echt wel overtuigt van je goede bedoelingen, maar het komt zo erg 'kneuterig ' en onprofessioneel over omdat er erg veel foutjes opstaan in tekst en leestekens.
Maar dit is wel erg offtopic, sorry! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:32

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:16

Ik heb het volgens mij ook al eerder gezegd.
Maar persoonlijk (nee het draait niet om mij, maar ik kan niet voor anderen spreken) zou ik daarom mijn paard ook niet op internet, of ergens in een advertentie zetten.
Ik zou op mijn dooie gemak zoeken, via netwerken van kenissen en vrienden. Tot ik een particulier adres vindt. Bij een gezin, niet bij een handelaar.

En je gaat kijken bij de nieuwe plek. En de potentiele nieuwe eigenaar moet het paard ook komen proberen. Je zet hem toch niet zomaar bij een wildvreemde op de trailer omdat het verhaal zo leuk klinkt en je er lekker van kunt slapen?

die handelaar uit Brabant ook, met zijn vele verwaarloosde dieren. Als je op zoek bent naar een adres, en je komt met contact met hem. dan weet je toch genoeg als je het bedrijf zelf gezien hebt? als je daar mee in zee gaat dan is je eigenbelang inderdaad groter dan je liefde voor het paard.

Andere vraag: In paardenbladen zie je vaak de advertentie: Gevraagd paarden in lagere prijsklasse, bemerking geen probleem. Correcte en snelle afhandeling. Kijk, dat klinkt alsof je er makkelijk en snel vanaf kunt komen. Maar ik weet niet wat voor iemand zo'n advertentie plaatst. maar bij mij gaan de haren omhoog en ik vertrouw het niet...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:25

Een zorgboerderij, die ook uit je kennissenkring komt, noem ik ook geen stichting. Het is wel een bedrijf natuurlijk, maar het heeft niet het doel om te handelen in paarden.En omdat het uit de kennissenkring komt, vind ik het al meer betrouwbaar dan een vreemd iets.

Zo'n instelling als Geetje heeft klinkt ook heel mooi. Dat voelt op zich ook prettig. En ik zou dan als de kennissenkring niets oplevert, zeker op onderzoek gaan als het 1e contact goed voelt. Maar een paard zomaar op basis van een site, mails of telefoons op laten halen, of daarheen brengen? Nee, daar gaat research aan vooraf. En grondiger dan alleen met google....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:29

Een bemerking hoeft niet altijd een probleem te zijn, ligt er maar net aan wat het is. Het maakt verkoop wel veel moeilijker gezien de huidige markt.
Een paard met een bemerking is niet altijd definitief 'kapot' maar kan bijvoorbeeld de topsport niet meer in, maar zou wel een fijn paard voor een andere ruiter met andere doelstellingen kunnen zijn. Maar ook daarmee zal je zeer voorzichtig moeten zijn, want wie garandeert jou dat het paard niet gewoon als 'gezond' wordt door verkocht? Lagere prijsklasse wordt vaak niet gekeurd en al helemaal niet op de foto gezet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:43

Even ter aanvulling
Uit 'aftonbladet' een grote krant hier in zweden:
Varje år "försvinner" spårlöst 5 000 sjuka och gamla hästar ut ur Sverige. Högre slaktpriser utomlands, öppna tullgränser inom EU och stor efterfrågan på hästkött i Sydeuropa har skapat en grym och illegal marknad.

Vertaling: Elk jaar 'verdwijnen' 5000 zieke en oude paarden uit Zweden. Hoge slachtprijzen in het buitenland, open grenzen binnen de EU en een grote vraag naar paardenvlees in zuideuropa heeft een wrede en illegale markt geschapen

Landbruk och skogsland (landbouw en bos):
Vi kan även se att marknaden svämmas över av hästar till salu nu, vilket medför risker att den som egentligen inte har råd att hålla häst ändå skaffar sig, vilket kan medföra att dessa hästar inte kan få den skötsel som krävs. För att hålla en bra avel och uppfödning borde detta hästöverskott minskas så att priset på hästar motsvarar kostnaderna att ta fram dem. Det gör att det krävs en radikal höjning av avräkningspriset på hästkött.

Samtidigt kan vi läsa under "Hästar till salu" hur många försöker komma ifrån problemet med sin gamla häst genom att sälja den väldig billigt som gräsklippare och promenadhäst eller skänka bort den. Ryktena går att dessa hästar köps upp och hamnar på lastbilstransporter till Italien och Spanien för att slaktas där.

Vertaling: we kunnen ook zien dat de markt overloopt van paarden die te koop staan, wat het risico met zich mee neemt dat mensen, die eigenlijk geen geld hebben om een paard te houden, zich er toch een aanschaffen. Dat neemt met zich mee dat ze dan niet de verzorging die nodig is kunnen betalen. Om een gezond bestond te houden, zou het overschot aan paarden moeten minderen, zodat de prijs van een paard de werkelijke waarde vertegenwoordigd. Dat zou een fikse verhoging van paardenvlees met zich mee moeten nemen.
Gelijktijdig kan men onder 'paarden te koop' zien hoe heel veel mensen van hun problemen met hun oude paard af proberen te komen, door ze heel goedkoop te verkopen als grasmaaier of wandelpaard. Soms worden ze zelfs geschonken. Het gerucht gaat, dat deze paarden worden opgekocht en op een transport naar Italie en Spanje worden gezet voor de slacht

(zie eerder genoemd deel om te beseffen dat het niet alleen een gerucht is)

Verder kan ik eindeloos krantenartikelen opsnorren van mensen die hun paard verkochten aan een ogenschijnlijk vriendelijk persoon en/of gezin en vervolgens het paard later elders te koop zagen of hoorden dat het naar de slacht was gestuurd.
Voorbeeld:

Vill varna alla för en hästbedragare i Örebro som köpte en häst av oss som heter Yildun (swb) för två månader sedan. Hon köpte den för 10 000 som promenadhäst/sällskapshäst pga en skada som också står nedskrivet i köpekontraktet. Hon är medveten om att hästen tidigare inte gått igenom besiktning hos oss och att skadan inte går att reparera. Hon lovade honom lugn och ro och gröna skogar.
Nu säljer hon hästen här på hästnet (sök Hopp/dressyr/Fälttävlan el Ridskolehäst) för 50 000 och som FULLT f ri

Ik wil waarschuwen voor een paardenbedrieger in örebro, die een paard van ons kocht, Yildun, twee maanden geleden. Ze kocht het paard voor E 1000,-- als 'wandel'paard (paard bedoeld voor zeer rustige recreatieve ritten/gezelschapspaard. Ze weet dat het paard niet door de keuring is gegaan bij ons en dat het paard niet meer goed wordt (een kapot paard dus) Ze beloofde voor hem rust en vrede en groene bossen. Nu verkoopt ze het paard op hästnet (zoek spring, dressuur, cross of manegepaard) voor 5 000 euro als volledig gezond.

Van dit soort verhalen stikt het op de forums. Daarnaast tref je dagelijks waarschuwingen aan, steeds met verschillende namen van degene waarvoor wordt gewaarschuwd... er zijn er dus heel wat actief

(helaas heb ik ook met twee dergelijke paardenhandelaren te maken gehad... niet ivm verkoop, maar in verband met de aankoop van 'gezonde' paarden die dus niet gezond waren en wiens eigenaar de paarden hadden verkocht in goed vertrouwen aan iemand die vreselijk aardig was en gouden bergen beloofde... naspeurwerk levert ontluisterende verhalen op)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:48

Kamy schreef:
Maar persoonlijk (nee het draait niet om mij, maar ik kan niet voor anderen spreken) zou ik daarom mijn paard ook niet op internet, of ergens in een advertentie zetten.
Ik zou op mijn dooie gemak zoeken, via netwerken van kenissen en vrienden. Tot ik een particulier adres vindt. Bij een gezin, niet bij een handelaar.

Andere vraag: In paardenbladen zie je vaak de advertentie: Gevraagd paarden in lagere prijsklasse, bemerking geen probleem. Correcte en snelle afhandeling. Kijk, dat klinkt alsof je er makkelijk en snel vanaf kunt komen. Maar ik weet niet wat voor iemand zo'n advertentie plaatst. maar bij mij gaan de haren omhoog en ik vertrouw het niet...

Maar dan zeg je toch precies hetzelfde als wij? Zoals ik al eerder noemde? Dat het adverteren met zo'n paard gewoon een enorm risico inhoudt. Overigens moet je zelfs oppassen met ergens gaan kijken, want een prachtig complex geeft geen garanties. Vrienden kan wel en terdege navraag doen bij onafhankelijke betrouwbare mensen kan ook.

En ja... je tweede vraag is duidelijk. Die paarden zijn voor de handel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:51

Kamy schreef:

Ik dacht altijd dat dat een advertentie van een slager was oid?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:40

handelaar, transporteur, slager.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:55

Bemerking is echt niet altijd slacht hoor! :oo

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:57

Ik denk dat we dat allemaal wel snappen. Is gewoon een reactie over van wie zo'n advertentie (paarden gezocht lagere prijsklasse snel afhandeling) is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:26

Cer schreef:
Kamy schreef:

Ik dacht altijd dat dat een advertentie van een slager was oid?

Klopt, is van een (bekende) handelaar die paarden opkoopt ook voor de slacht.
Een gedeelte wat nog wel te gebruiken is wordt weer doorverkocht.
Regelmatig koopt hij hele "kuddes" onbeleerde paarden op, zo uit de opfok.
Daar zit vaak nog best wel leuke dingen tussen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:13

liljebo schreef:
Gypsy, klinkt niet in mijn oren als een kapot paardje? Waarom niet geschikt voor de fok? Als het een geschikte menpony is, kan het best interessant zijn voor mensen. Maar ik zou het paardje dan in geen geval te goedkoop weg doen.
Maar dan hebben we het dus niet meer over kapotte paardjes, toch? Waar dit topic dus over gaat.

Doordat mensen minipaardjes graag kleiner en kleiner fokken, staan haar tandjes niet helemaal goed. Daarom is ze volgens mijn da niet geschikt voor de fok, zij heeft er tot nu toe geen last van, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je hiermee bewust gaat fokken en het risico neemt dat de veulens hetzelfde krijgen.
Vandaar dat ik het hier neergezet heb.

Bovendien vind ik de hoeveelheden shetlanders die gratis en liefst met spoed weggaan ook zorgelijk. Die zijn weliswaar niet kapot, maar hebben meestal ook maar de functie van grasmaaier.

Vandaar mijn vraag hier in dit topic, ik vind het toch allemaal wel een moeilijke kwestie. Vanuit mijn omgeving krijg ik een beetje het gevoel dat ze toch geen kans op een prima toekomst heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:19

Ben ik het ook mee eens hoor, de handel in shetjes, daar lusten de honden ook geen brood van. Dus ik kan me voorstellen dat je ook bij deze dieren het lastig vind ze te verhandelen. Ik zou het paardje dan ook alleen verkopen met karretje en daar een mooie prijs voor vragen en dan maar hopen op serieuze bieders.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:22

Idd, al die sneue foto's van verregende pony's vanuit een lelijke hoek in de modder.... Dan denk ik tja, daar reageert toch ook geen hond op.... -O-Ik heb zowiezo speciaal hiervoor al een bitje aangeschaft, normaal men ik zonder, maar alles wat helpt om haar mooier te presenteren bij een breder publiek helpt. Van de week maar eens een mooie advertentie maken, pony even in de knotten steken etc. Misschien knip ik haar manen dan ook wel, ze zijn nu halflang, maar dan ziet ze er wat sportiever uit. Zou dat helpen denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:28

Het lijkt mij harstikke leuk hoor. Alleen willen ze bij ons op stal geen minipaardjes hebben, de groten zijn er helaas niet zo vriendelijk voor. Maar het lijkt me zooo leuk. En er zijn vast nog veel meer mensen die dat vinden. Vandaar dat ik het dier ook alleen inclusief zou verkopen en dan voor een prijs die handelaren voorbij doet lopen.

De handelaar in een van de posts hierboven handelde ook in dhetjes, verschrikkelijk. Veel hengstjes gaan bij voorbaat op transport. We hebben hier 2 a 3 grote fokkerijen zitten, elk jaar de wereld aan veulentjes. De een probeert nu wel wat apartere kleurtje te fokken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:41

Hier was het juist andersom... Mijn merrie beschermde haar nieuwe vriendinnetje zo intensief, alsof het haar veulen was.
Ieder paard dat in de buurt wou, ook al was het vriendelijk bedoeld, werd genadeloos weggetrapt. := Mijn merrie heeft de hele ochtend lopen knokken en die kleine heeft zich natuurlijk suf gelachen.
Tot mijn stalhouder het beu was en de kleine een privéweitje kreeg. :')