Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:32

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:
Dat een wielrenner mijn paard ondersteboven rijdt is ook niet erg bevorderlijk voor het welzijn van het dier.

Dus ga je erop gokkend dat ze zullen/kunnen stopen midden vóór rijden??

Ik ga vlot en veilig opzij.
Mijn paard is ook bij schrik instant aan de hulpen en doet weerstandloos wat ik aangeef. Ik geef veilig ontwijken aan ook al heb ik ´recht´. Ik heb geen recht op het misbruiken van mijn paard om een ego-punt te maken. Ik heb de plicht het veiligheid te beiden.

Geen wonder zeg dat zoveel paarden van hun ruiter vluchten.....

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:33

Ik reed in de berm, tot mijn paard bang was. Als mevrouw de wielrenster 10 seconden had gewacht, had ik haar terug kunnen keren in de berm. ;) ;) ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:35

Zoolgangster schreef:
Overigens: voor de wielrenners heb ik ook een boodschap: men hoort zijn voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand waarover men de weg kan overzien, en deze vrij is.

Volstrekt correct opgemerkt.
Helaas is dat vaak niet het geval.
Hier eigenlijk steevast niet omdat heuvelaf met bochten op onverhard een fiets echt veel remweg heeft.

Hoewel de ATB-ers daarmee zonder enig punt van discussie fout zijn en in geval van een botsing voor de schade opdraaien, wil ik geen ´schade´ aan mijn paard.
Dat welzijn is namelijk míjn verantwoordelijkheid voor dat goedwillende dier wat diens welzijn in mijn handen legt. Die zware verantwoordlijkheid is gevolg van míjn keuze om ermee te gaan rijden in de openbare ruimte.
Ik wéét dat de bovenstaande situatie de werkelijkheid is waaraan ik mijn paard bloot stel.
Mijn paarden zijn daarom ook bij schrik van mij en hen, betrouwbaar veilig instant weerstandsloos aan de hulpen en ik maak ruim baan. Punt.
Kwaad worden maak me alleen maar een slechte ruiter.
Zénnnnnnn en geniet verder. Poep gebeurt; tant pis.

Hang je ego in de zadelkamer aan een haakje! :)*

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:36

In de OP schreef je dit:"Gevolg; merrie dwars op het fietspad"...........
Tja en als er dan een ongeval gebeurt en de schuldvraag komt aan bod....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:38

amykimmie schreef:
HolyPope schreef:
Eeeh.... regel twee en drie doet nu even niet mee...?
Het wordt daar logisher wijs wel gedoogd maar mocht er een ongeval gebeuren en als het gaat om de schuldvraag.
Tja.

Men.
Ik reed in de berm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nogmaals, berm is onderdeel van de weg. Berm bij fietspad is fout, berm bij openbare weg is goed. Geloof me ik rijd ook in de berm naast een fietspad om een veilige situatie te creëren voor mijn paard, maar Zoals jouw mooi link ook zegt 1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op.. Op het moment dat ik ergens rijd waar ik niet mag komen is dus regel 1 van toepassing. Deze regel staat overigens niet voor niets op 1.

Er is hier een vervelende situatie gebeurd waar je geen tijd heb gekregen om te reageren. Wat moest je dan doen vraag je? Niet klagen en blij wezen dat het goed is gegaan. JIJ word namelijk op situaties waar JIJ NIET hoort te komen aangesproken. En in het vervolg GEEN topic openen wanneer JIJ fout bent!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ja ook bij mij werkt de Shift, 1 knop heel goed ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:39

Huertecilla schreef:
Zoolgangster schreef:

Hang je ego in de zadelkamer aan een haakje! :)*

?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:40

HolyPope schreef:
amykimmie schreef:
Ik ga ook even met regels gooien.
Nummer 10!

http://www.eigenpaard.nl/regels-buitenrijden.aspx

Eeeh.... regel twee en drie doen nu even niet mee...?
Het wordt daar logisher wijs wel gedoogd maar mocht er een ongeval gebeuren en als het gaat om de schuldvraag.
Tja.

Correct.
Bdankt voor de uitbouwing veography

´Gedoogd´ maar het blijft een onjuiste plek waar je inderdaad als te gast bent.

Verder zou het volstrekt irrelevant moeten zijn wiens ´schuld´ het is, wie de schade aan het paard moet betalen.

Als ruiter is het welzijn voor het rijdier een zware verantwoordelijkheid. ´Voorrang´ of wat ook is daaraan ondergeschikt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:41

Ik verplaats me even in een paardonwetende fietser.
mooie zomerdag,lekker fietsen,,,wind in het haar zon in mijn gezicht,doemt er recht voor me ineens een knaap van een paard op,ik wordt al wat zenuwachtig,,,,wat gaat dat beest doen,,,,hij tilt zn staart op,en laat een grote bult poep vallen die ik niet meer ontwijken kan....ik rijdt er door heen mijn hele rug bij gebrek aan spatborden,,onder de oliebol,al vloeend en slippend slaag ik er in het enorme beest te ontwijken,paard springt met een grote sprong in de berm,en gelukkig loopt het allemaal net goed af...alleen jammer dat ik ook nog eens een grote mond van het jonge ding op de rug van deze reus op vier benen kreeg.

Dit had zomaar in een topic op een wielrenforum kunnen staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:42

amykimmie schreef:
HolyPope schreef:
Eeeh.... regel twee en drie doet nu even niet mee...?
Tja.

Men.
Ik reed in de berm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nogmaals, berm is onderdeel van de weg. Berm bij fietspad is fout, berm bij openbare weg is goed. Geloof me ik rijd ook in de berm naast een fietspad om een veilige situatie te creëren voor mijn paard, maar Zoals jouw mooi link ook zegt 1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op.. Op het moment dat ik ergens rijd waar ik niet mag komen is dus regel 1 van toepassing. Deze regel staat overigens niet voor niets op 1.

Er is hier een vervelende situatie gebeurd waar je geen tijd heb gekregen om te reageren. Wat moest je dan doen vraag je? Niet klagen en blij wezen dat het goed is gegaan. JIJ word namelijk op situaties waar JIJ NIET hoort te komen aangesproken. En in het vervolg GEEN topic openen wanneer JIJ fout bent!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ja ook bij mij werkt de Shift, 1 knop heel goed ;) ).[/quote]

fijn bij mij ook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
zoals gezegd, de berm bij ons is een halve meter. ik rijd daar in het midden, zodat ik aan beide kanten niet tot last ben (niet de weg, niet het fietspad) Maar een beetje afstand kan toch wel?
Ik maak dit topic aan als ik dat wil. En waarom, omdat ik het niet normaal vindt om uitgescholden te worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en papagroom, ik heb geen grote mond tegen haar gehad? zij wel tegen mij!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:44

Ts je beseft dat je op een levend wezen rijd. Een paard gaat echt niet denken o er komt een wielrenner aan ik moet aan de kant... Nee dat moet jij doen. Weet je plaats op de weg. En dat is in een berm van de weg of op de weg zelf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:45

De wielrenverhalen kan ik ook over meepraten, ze zijn heel vaak onbeschoft, een tijdje geleden begon er één te schelden terwijl ik met m'n honden liep en mijn dochtertje, echt zo aso, m'n dochter heeft gelijk weer wat worden geleerd. >;)
Ze hebben altijd heel veel haast en willen niet stoppen, er gebeurd ook regelmatig dat hier voor de deur bij een oversteekplaats een wielrennen opgehaald wordt met de ambulance, omdat ze niet op het verkeer letten maar zo snel mogelijk over willen steken. |o
Maar gister iets heel leuks meegemaakt, iets wat mij zeer weinig overkomt!
Het was geen wielrenner maar een bananenfiets, (zo'n ligfiets met ombouw) die netjes even wachtte toen ik met mijn paard aan kwam lopen!
Mijn paard schrok helemaal niet, dat is altijd zo als je het wel verwacht, haha, maar ik vond het zo aardig, dat maak je (te) weinig mee.
Ik heb hem dan ook vriendelijk bedankt! +:)+
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 02-08-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Gezien je uitroeptekens denk ik dat de grote mond ook terug is gegaan naar de wielrenster, of geef je alleen online een grote mond? Je wilt niets aannemen van regels, verwacht dan ook niet dat bokkers je op je schouder kloppen en veel medeleven zullen tonen dat jij uitgescholden word.

quera

Als jij maar een halve meter hebt en je vind dit te smal dan zal jij ergens anders moeten rijden.

papagroom

Dat beweer ik ook niet,,,,dit was een fictief schrijven over een soortgelijk voorval,maar dan door de bril van een wielrenner....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:47

Denk ik dat? Je hoeftmij heus niet te vertellen dat een paard dat niet denkt.
Ik ga er ook helemaal niet meer op reageren, dat heb ik al genoeg gedaan in dit topic.
Ik ga zo weer even paardrijden, lekker paardonvriendelijk bezig!

verography, nee dat heb ik niet gedaan, aangezien ik bezig was met mijn paard.
ik hoef geen medeleven hoor, zo zielig ben ik niet.
ik wil heus wel iets aannemen van regels, ik weet toch dat ik niet op het fietspad hoor?
wat zijn er verder nog voor regels die ik aan moet nemen?
grote mond is iets anders dan discussieren.

en ergens anders rijden kan niet. ik zal toch op de 1 of andere manier bij het ruiterpad moeten komen.

MirandaMalik

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:50

Er zijn wel plaatsen waar je op het fietspad hoort, daar waar geen weg is.
Die hebben wij hier ook genoeg!
Alleen mensen moeten eens rekening gaan houden met paarden, of ze nu op de fiets zijn of met de auto!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:51

hoe reageer jij eigenlijk op atbèrs op het ruiterpad?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:52

amykimmie schreef:
en ergens anders rijden kan niet. ik zal toch op de 1 of andere manier bij het ruiterpad moeten komen.

Dat ´moet´ helemaal niet.
Dat wíl jij.

Zorg gewoon dat je dat voor jouw paard veilig doet.

Dat ligt bij jou. Bij niemand anders.
Als je dat niet op je netvlies hebt, hoor je niet in de openbare ruimte.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:53

Het verschilt ook per regio/ land. In de randstad is het begrip "zadelmak paard" even iets anders dan in rustige gebieden. In druk verkeer volgt men de verkeersregels op en houdt men rekening met andere weggebruikers.
Problemen zijn bijvoorbeeld de dijkjes in de polder. Dit zijn smalle 1 baanswegen, er staan soms geen (maximum) snelheids aanduidingen en helaas zijn er bij mijn stal op de dijk regelmatig ongelukken door ontstaan. Als men een erf afrijdt op zo'n dijk, is er een grote dode hoek, wanneer een weggebruiker dan veel te hard aankomt is dat onoverzichtelijk.
Op zulke smalle wegen is het gewoon verstandig snelheid aan te passen, wat voor weggebruiker dan ook, als er een dode hoek is zit een ongeluk gevaarlijk dichtbij.

Zo kreeg ik een keer een grote groep wielrenners wat mij bijna overhoop reed toen ik op mijn paard keurig langs de zijkant van de weg stapte. Zij kwamen een bocht door en zagen mij nog niet en reden zo hard dat ze nog net niet achterop mij reden. Gelukkig kreeg ik mijn paard in galop weg (op asfalt), maar daar word ik niet vrolijk van en zoiets noem ik a-sociaal. Dit is overigens niet gister gebeurd ;).
Laatst bijgewerkt door _Noah op 02-08-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:53

Amykimmie je hebt helemaal gelijk. Sorry maar als je zo'n bord voor je kop hebt. Dan vraag ik me af wil je het niet begrijpen of kan je het niet begrijpen.

Ben er een beetje klaar mee. Meerdere mensen proberen jou uit te leggen waar je dan wel hoort te rijden. En niemand keurt het goed dat diegene heeft gescholden. Maar het feit blijft dat je daar niet hoort te rijden.

Ga binnenkort maar even met de auto over het fietspad want anders kom ik moeilijk bij de weg *\o/* zal de politie blij mee zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:54

Waratje schreef:
Nee, je stond dwars over het fietspad ;)

In dat kader... volgende keer als een auto per ongeluk in de slip schiet de berm in of het fietspad op zal ik niet meer gaan kijken of alles oke is en evt. hulp bieden maar een keer goed op het dak slaan en een scheldpartij beginnen :+ Hoe durven ze hun voertuig niet onder controle te hebben :(

:?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:54

Dat is mijn insteek ook, mirandefuego. En niet zozeer met paarden. Gewoon met elkaar, hoe je nu bent, lopend, fietsend, autorijdend, paardrijdend, motorrijdend.
Maakt niet uit! Maar heb gewoon respect voor elkaar, houd er rekening mee dat er onverwachte situaties kunnen ontstaan. En niet alleen met paarden, ook met autos, waarom mag je anders niet bumperkleven?

Helaas gaat dit topic alleen over hoe slecht ik ben, hoe slecht ik rijd, hoe weinig ervaring ik heb, over mijn leeftijd, en over hoe wreed ik met mijn paarden omgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:55

papagroom schreef:
hoe reageer jij eigenlijk op atbèrs op het ruiterpad?

Heb je die reactie gezien vroeg in dit topic van het meiske wat met haar pony op ATB-ers op het fietspad jáágt, zonder enig benul dat die daar waarschijnlijk gewoon mógen rijden?

Anoniem

quera schreef:
Amykimmie je hebt helemaal gelijk. Sorry maar als je zo'n bord voor je kop hebt. Dan vraag ik me af wil je het niet begrijpen of kan je het niet begrijpen.

Ben er een beetje klaar mee. Meerdere mensen proberen jou uit te leggen waar je dan wel hoort te rijden. En niemand keurt het goed dat diegene heeft gescholden. Maar het feit blijft dat je daar niet hoort te rijden.

Ga binnenkort maar even met de auto over het fietspad want anders kom ik moeilijk bij de weg *\o/* zal de politie blij mee zijn.

Ik weet heus wel waar ik wel en niet hoor te rijden.
Dat weet ik zo langzamer hand wel, dat hoeft niet 100x herhaald te worden.

Tancreda4

Wielrenners... zucht... levensgevaarlijk! Opeens zijn ze er, en zoeken de kleinste gaatjes op, ook als het even kan rechts van je. Weg waar je op dat stuk NIET kon passeren met 2 autos (zijn van die havens waar je moet wachten). Maar paard lukt wel, dus tegenligger auto en ik. Opeens FLOEP een wielrenner tussen ons door!!! Hij ramde mijn zweep, echt levensgevaarlijk! Er was helemaal geen ruimte :? :? Pas ook eentje die opeens uit het niets rechts langs kwam scheuren over een mini-weggetje, scheelde ook weinig... Ik rij niet altijd strak tegen de kant, dat zeg ik eerlijk, maar ga gelijk opzij als ik zie dat er iemand aan komt. Iemand van achteren verwacht ik niet zo achterlijk aan te komen en met een bel ben ik gelijk aan de kant, maar daar nemen ze de moeite niet voor, want daar is geen tijd voor ofzo??? Ze remmen nooit af (kan niet zo snel heb ik begrepen en met voeten vast aan trappers is dat ook lastig) maar rij dan niet zo achtelrijk hard als het zo druk is...
Ik probeer met iedereen rekening te houden en niemand tot last te zijn, aan de kant te gaan op tijd. Mijn paard is bang voor vrachtwagens, dus ik zoek dan snel ruimte op zodat de vrachtwagen door kan rijden en niet op mij hoeft te wachten bijvoorbeeld. Nooit problemen mee. Maar op een of andere mainer kan ik niet vrienden worden met wielrenners, dat zijn gewoon echt mensen waar je niet rekening mee kunt houden, omdat ze zo vluchten, snel, ongeduldig en aso zijn (veel dan, ik heb ook genoeg fijne mensen op wielrenfietsen gezien gelukkig)

Wat betreft het 'scenario' van de wielrenner die die vallende hoop poep niet meer kon ontwijken op het laatste moment... getuigd naar mijn idee de achterlijke snelheden die ze hanteren op de openbare weg als er verkeer voor hun aankomt, en gebrek aan afstand op dat moment. Dan hou je in mijn ogen wat rekening en gas terug. Zeker als er niet veel ruimte is.

As I said hou ik zoveel mogelijk rekening met anderen, en als ik ze toevallig zie (kijk vaak even achterom) dan zorg ik dat ik goed uit de weg ben voor ze - en dan bedanken vele nog ook, heel aardig. Maar die andere bosmongolen... Pas nog eentje bijna van de fiets gereden omdat hij opeens rechts inhaalde in een mini-kier en op dat moment kwam er een tegenligger aan waarvoor ik mijn paard meer naar de berm zette. Gevolg wielrenner bijna van zijn fiets, en een scheldsalvo ontvangen van hem. Maar serieus, WIE was op dat moment nou fout? Hij toch zeker die zonder enkel geluid opeens rechts komt inhalen, dat hij nog niet helemaal van zijn fiets af is geketst door de kont van mijn peerd mag hij blj mee zijn.