Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:22

Wat vinden jullie van de zwarte merrie, het is een compilatiefilmpje van meerdere mensen van dezelfde stal.

http://www.youtube.com/watch?v=tTk8SJmOZd4&feature=plcp

Beelden van vorig winterseizoen ...

Ik koop NOOIT meer een paard zonder dat ik een contract in mijn handen heb, dan houden ze het maar :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:45

Wat een heisa over een zelfgemaakt contract.
Ik zie de meerwaarde er niet vn in.

Prima als iemand dat graag zou willen maar juridisch is het geen officierl document.
Ja alleen wanneer en wat voor bedrag paard is verkocht.
Maar koopdatum heb je je keuring als bewijs en t geld is op die dag ook ineens vn je rekening dus dat is niet echt moeilijk na te gaan.

De rest; klinisch goedgekeurd is goedgekeurd. Mocht het dier op de foto's barslecht zijn maar koper is niet vn plan rontgen te keuren, dan is dat niet de fout vn verkopende partij :) ( als dier nog nooit op de foto is geweest weet verkopende partij het ook niet)

En mocht je een verborgen gebrek vinden, toon maar eens aan dar het voor de verkoop er al zat, dan krijg je nog een heel advocaten gedoe.
Particulier is gewoon bagger om aan te vechten. Eigen ervaring ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:53

Heb 1 x een contract gemaakt maar dat was enkel omdat de koper het dier thuis nog klinisch wou keuren en als het dier niet goed was zou ze terug mogen. Verder doe ik nooit wat met een contract heb het nooit nodig gehad. Ik keur het dier gewoon is die goed is die goed zo niet jammer maar dan blijft hij staan.

Chelsea1691

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:06

Meld me ook weer in het nieuwe topic. :)

Ik heb het wel gedaan, gewoon voor de zekerheid.
Heb ook via Google: koop contract paard ingetikt en de eerste gepakt.
2 dingen die ik persoonlijk belangrijk vond:
Dat ik de nieuwe eigenaar ben van het betreffende paard. (ik dacht dat alleen paspoort geen eigendomsbewijs was).
En er stond idd iets van binnen 4 weken geen verborgen gebrek op mag treden.
Ze tekent ook dat het paard geen (stal)gebrek had en de keuring stond erin.
(behalve een keuring en vragen vond ik dit net dat extra stapje van onderzoeks-meldingsplicht)

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:15

Zou hem anders laten staan?! Als het dier vOor de rest goed is, je keuring laten doen. Wat maakt dat contract dan nog uit? Ben je bang dat hij hem weer komt ophalen ofzo? Verkocht is verkocht. Heb er nog nooit van gehoord dat een verkoper de boel oplicht door hem weer op te halen en te beweren dat tie niet van jou is.

Z'n contract is leuk voor de zeker zekerheid. Maar ik zou hem er niet voor laten staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:20

Nou, verkocht is misschien dan wel verkocht...
Maar als ik een paar duizend euro zou betalen voor iets, dan zou ik daar wel een betaalbewijsje van willen hebben. Met naam en adres van de verkoper.
Zodat MOCHT er iets aan de hand zijn, ik in ieder geval kan bewijzen dat er welk bedrag er op welk moment aan wie betaald is voor wat ik heb gekocht.

Een verkoper die zijn gegevens niet wil achterlaten op een betaalbewijsje... dat stinkt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:24

Wij kregen bij de aanschaf van onze allereerste pony een bonuitdraai uit een kassa

Handelsstal (....)
01-10-1998
1 pony 3250,00

:D :')

Ik heb enkel van mijn sportmerrie een aankoopbewijs, verder niets. Betaal ook altijd contact, ongeacht de hoogte van het bedrag.
Ik zou hem er niet voor laten staan hoor.

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:32

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:39

Ik vind als je een paard contact afrekent, dat het wel goed is om een bewijs van betaling te hebben met daarop de handtekening van de ontvanger, zodat hij nooit kan zeggen dat hij geen geld heeft gehad.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:49

Dees schreef:
Nou, verkocht is misschien dan wel verkocht...
Maar als ik een paar duizend euro zou betalen voor iets, dan zou ik daar wel een betaalbewijsje van willen hebben. Met naam en adres van de verkoper.
Zodat MOCHT er iets aan de hand zijn, ik in ieder geval kan bewijzen dat er welk bedrag er op welk moment aan wie betaald is voor wat ik heb gekocht.

Een verkoper die zijn gegevens niet wil achterlaten op een betaalbewijsje... dat stinkt.

Misschien dat het woord "contract" ook een beetje afschrikt. Wat Dees zegt zou ik ook doen, minimaal adres gegevens etc. met een soort bonnetje waar het bedrag op staat.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:00

ik koop ook nooit zonder contract.
eens een slechte ervaring gehad waardoor ik gelukkig op mijn contract kon terugvallen.

paardje was klinisch helemaal in orde bevonden. dus ik kocht hem met contract. ik had er wel laten inzetten dat ik de eerste 2 weken hem terug kon brengen en mijn geld dan terug kreeg. eigenaar maakte er totaal geen probleem van. toen het paard 3 dagen bij mij stond kon hij plots geen stap meer verzetten. had enorme pijn in het achterbeen en begon te steigeren als je hem toch een stap deed verzetten.
ik belde naar de eigenaar dat hij hem terug mocht komen ophalen. heb nooit antwoord van hem gekregen. hij leek wel van de aardbol verdwenen. met mijn contractje naar de politie geweest en hen eens laten bellen. zij zeiden dat het contract wel degelijk geldig was, hebben de man opgebeld en alles is dan toch nog opgelost geraakt.

vandaar nooit meer zonder contract :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:05

en wat had dat paard dan hpfan? kon de eigenaar daar wat aan doen?

trouwens dan heb ik nog iets :)
er zijn mensen die paarden op proef willen..
hoe staan jullie daar tegenover?

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:08

Misschien kont het idd ook omdat ik nooit wat raars heb mee gemaakt. Maar ik denk dan je hebt die persoon gegevens omdat je weet hoe die heet en waar zijn stal is. Laat hem hoed keuren ik laat ook altijd wat bloed afnemen. Kan je ook laten onderzoeken mocht je paard iets raars hebben.

Maar begrijp mij niet verkeerd met contract altijd beter, maar mocht het nou een heel goed leuk paard zijn waar je al zo lang naar opzoek bent. Zou ik als het paard hebt laten keuren er niet voor laten staan,

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:26

die van mij gaan niet op proef, je hebt totaal niets meer over je dier te vertellen en zo goed is mn vertrouwen niet :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:29

Lisch, op proef meegeven is een risico. Want er zijn meerdere paarden serieus zoek geraakt tijdens een 'op proef periode'. Ik zou zelf liever werken met een volledige betaling bij levering, plus contractje op basis waarvan geld terug komt bij een retour binnen de periode van de proef. Eventueel met de voorwaarden op basis waarvan retour mogelijk is en in welke staat het dier moet verkeren (bijv, geen afgeknipte maantop en dat soort ellende).

Op proef trouwens wel uitsluitend 'in aanziens des persoons' en op een voor jou makkelijk controleerbare plek (dus niet andere kant vh land, maar in de regio).
Maar liever helemaal niet mee op proef. Je wilt niet weten hoe een paard kan veranderen alleen al door 14 dagen slecht ruwvoer. En dan hebben ze er dus nog niet eens rare dingen mee gedaan ;)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:33

ik begin er ook niet aan!! ik ben erg gesteld op mijn dieren en wil niet dat een ander daar wat aan verpest verwaarloost ect. en idd kwijt komt..

maar toch zijn er best wat mensen die een paard eerst op proef willen... en als dat `klikt` overgaan op koop.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:36

Ik verkoop mijn paarden als ze verkocht worden wel op proef (14 dgn max.). Vooraf keuren en betalen en met contract waarin o.a. staat dat het paard niet terug kan worden gebracht als/omdat het iets mankeert (paard is vooraf gekeurd immers en gezond bevonden) en wat er bij het paard zit bij levering en dus ook terug moet bij eventuele teruggave.

Vertrouwen; als ik het niet vertrouw krijgen ze het paard sowieso niet en anders heb ik het paard liever verpest terug, zodat ik het zelf weer op kan lossen en weer een nieuw plekje kan zoeken dan dat het in verkeerde handen komt, omdat ik geen proefperiode afgesproken heb. Ik ben namelijk ook erg gesteld op mijn dieren. ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:36

Je leest het inderdaad steeds meer aan de ene kant snap ik het wel als je zelf niet ervaren bent met een paard wil je zeker weten of het wat voor je is. Maar daar worden mijn dieren niet voor gebruikt :D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:37

Gefeliciteerd Lies!

Ik laat een paard niet staan vanwege een koopcontract maar vertrouw ik het niet dan gaat de koop niet door. Heb nog nooit verkocht of gekocht met een contract. Ik snap de meerwaarde er niet van. Je dient zelf te zorgen dat je aan je onderzoeksplicht voldoet. Garantie tot de deur zeggen wij altijd ;)

Op proef een paard meegeven ben ik nogal huiverig voor dat zou ik zelf niet doen omdat ik wel eens iets heb gezien wat niet door de beugel kon. Of een paard welke ineens binnen een paar dagen werd verplaatst en dan stond de verkopende partij op de stoep en paard was weg.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:21

lisch schreef:

was iets met zijn pees. weet niet meer juist wat. maar als hij een tijdje niet gereden was zou hij er geen last van hebben vandaar dat hij op de klinische keuring goed was bevonden. ik had er toen 1 keer testrit met gedaan bij de eigenaar en 1 keer gereden bij mij op stal. dat was al teveel voor die pees. dus eigenlijk kon je hem niet meer gebruiken als rijpaard. zonde, want was wel een tof beestje :(

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:35

Hmm, nou ik hoop maar dat de eigenaar uiteindelijk akkoord gaat met een contract/overeenkomst want ik ben niet zo goed met confrontaties, en ik zou dr niet graag laten staan. Verder wordt ze wel klinische en röntgenologische gekeurd dus dat is al een zorg minder.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:46

lisch schreef:

Wij geven de paarden niet mee op proef. Ik heb het eerder wel gedaan hoor, maar dan ging het om twee ponies. Een super brave Haflinger en een D-pony die moeite had zich te gedragen. Dat is prima verlopen en iedereen hield zich keurig aan de afspraken. Heb toen wel een contract opgesteld :)

Maar met de paarden doen we het niet. Mensen mogen wel meerdere malen komen rijden hier, om te bekijken of het wat voor ze is en als iemand echt overweegt het paard te kopen wil ik best met het dier naar vreemd terrein rijden om te kijken hoe dat gaat, maar daarna houdt het wel op :)

De paardenhandel is grillig. Je weet gewoon nooit 100% zeker wat voor persoon er voor je staat. Tenzij je de persoon al langer kent, maar ook dan kunnen er nog vreemde dingen gebeuren. Het gaat om geld en dan kunnen mensen gekke dingen doen, dat is mij al wel duidelijk geworden de afgelopen jaren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:54

Belsje schreef:
Wat vinden jullie van de zwarte merrie, het is een compilatiefilmpje van meerdere mensen van dezelfde stal.

http://www.youtube.com/watch?v=tTk8SJmOZd4&feature=plcp

Beelden van vorig winterseizoen ...

Ik koop NOOIT meer een paard zonder dat ik een contract in mijn handen heb, dan houden ze het maar :+

Ik vind em niet zo... beetje simpel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:58

listiglistje schreef:
Aimee schreef:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... oekid/9608

Gave 4 jarige merrie uit een goede stam *D

Gave 4 jarige? 1e filmpje in de advertentie wel ja....maar zonder de zakjes, een hele horde aanjagers en zwepen blijft er toch niet zo veel over helaas := :+

http://www.youtube.com/watch?v=o1bv5X_U ... el&list=UL

Maar goed misschien omdat hij bij een GP amazone staat dat ie meer waard is :7 daar zal vast wel iemand in trappen....in de prijs zijn ze iig al gezakt want er stond eerst > 25000!

Heb het filmpje ein-de-lijk kunnen bekijken :+ Toch kan dit paard wel erg fijn bewegen, maar dat filmpje van november 2011 haalt alles naar beneden.. ben stiekem wel benieuwd wat je te zien krijgt als je er heen gaat om te kijken ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 12:59

Ik heb mijn vorige paard wel 1 a 2 weken op proef gehad, daar op de stal waar ze stond. Vond dit ideaal, zo bleef zij eerst nog in haar eigen omgeving en kon ik haar wat leren kennen. Ook had ik daar mooi een 20 x 60 binnenbak om te rijden! *D
Zelf zou ik het niet op prijs stellen, je weet maar nooit wat er gebeurd..