Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Barcelano schreef:Ik denk dat ArieBren wel een punt heeft....
Paarden moeten uitblinken in de dicplines waarvoor ze gefokt zijn...
Daardoor komen er steeds minder gebruiks dieren die makkelijker te hanteren zijn voor de manege ruiter/ amateur ruiter...
lifaya schreef:Het hangt heel erg af van de situatie natuurlijkIkzelf heb eigenlijk nooit echt een confrontatie in die zin tussen een hengst/ruin en een merrie gezien, wel ruinen en hengsten met elkaar, maar nooit een hengst/ruin en merrie... Dus uit eigen ervaringen kan ik niet spreken
Weet wel een voorbeeld van een dekhengst die samen met een ruin stond en die ruin was echt de baas over hem
Ook een voorbeeld van een dekhengst die samen met een merrie stond en haar nog nooit heeft gedekt
Dat vond ik zelf ook heel bijzonder want ze konden het heel goed met elkaar vinden
gaat over arabieren overigens
) en bij een eigenaar die dat niet waardeert en snapt wordt het een rotknol.. Ik moet altijd wel om m lachen en heb er een fantastisch paard aan. bethje31 schreef:Is het niet ook een beetje rasafhankelijk? Hoe lastig of makkelijk een hengst is? Ik weet dat bij PRE's hengsten bijna nooit worden gecastreerd omdat ze blijkbaar goed te controleren zijn en zich beschaafd gedragen.
In de sport rijden ook vaak hengsten toch? Misschien omdat ze net dat beetje extra hebben dan bij een ruin of merrie ontbreekt.
Het is natuurlijk wel zo dat veel stallen geen hengsten willen hebben.
Overigens de hengsten die ik wel eens tegenkom met mijn merrie gedragen zich altijd netjes, behalve dan dat brullen, maar dat is niet erg op zich, vind mijn merrie alleen maar reuze interessant...Heb er nog nooit een gezien die probeerde los te breken of iets dergelijks en dat waren verschillende hengsten, Fries, PRE en Halflinger.
Mindim schreef:Dat is niet overal zo hoor freeride. Hier hadden de dominante merries het voor het zeggen over de hengstjes. Nu is 1 ruin de baas, maar onder hem de merrie en daaronder lopen nog wat ruinen en een merrie.
Je kunt het zien hier bij de waterbak, de merrie ddrinkt eerst en gaat aan de kant voor 1 ruin. Bij het eten echter weer niet, niemand mag aan haar eten komen ook die ruin niet. Ik vind het zeer vermaeklijk, als je bij ons een tijd in de wei gaat ligegn heb je een goede variant op goede tijden slechte tijden.

bethje31 schreef:Is het niet ook een beetje rasafhankelijk? Hoe lastig of makkelijk een hengst is? Ik weet dat bij PRE's hengsten bijna nooit worden gecastreerd omdat ze blijkbaar goed te controleren zijn en zich beschaafd gedragen.
In de sport rijden ook vaak hengsten toch? Misschien omdat ze net dat beetje extra hebben dan bij een ruin of merrie ontbreekt.
Het is natuurlijk wel zo dat veel stallen geen hengsten willen hebben.
Overigens de hengsten die ik wel eens tegenkom met mijn merrie gedragen zich altijd netjes, behalve dan dat brullen, maar dat is niet erg op zich, vind mijn merrie alleen maar reuze interessant...Heb er nog nooit een gezien die probeerde los te breken of iets dergelijks en dat waren verschillende hengsten, Fries, PRE en Halflinger.

Ariebren schreef:Wisten jullie dat er vroeghur een regelgeving was voor omgang met hengsten ??
Dit is een copie uit een oud paardenboek. (Uitgeleend en natuurlijk nog niet terug gehad.)
Een hengst houden hoeft geen probleem te zijn.
Mijn hengsten lopen samen met hun vaste merries buiten.
Maar de twee hengsten mogen onder geen beding bij elkaar komen, dat betekend een echte oorlog.
Hengsten houden is te doen.
Op een kleine privé stal.
Western stallen.
Maar een standaard manege ??
De grootste problemen worden veroorzaakt doordat de merrie houder niet oplet.