Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:59

ja denk dat wel belangrijk is dan gaat hij dekken? want dat maakt wel groot verschil als je paard zoekt met pit ga dan hoger in het bloed zoeken, naast dat je een hengst met opvoeding onder contole moet houden dan kom je nog wel regelmatig probleempjes tegen met stalling heb je een stalling waar een hengst welkom is , en met wie gaat hij dan op de wei? altijd alleen lijkt me ...nee niet leuk maar goed als je een paard met pit zoekt kun je ze ook nog goed uitzoeken duurt wat langer maar er zijn genoeg paarden voor iemand met ambities! en ja de hengst heeft meer neiging tot presteren en er voor gaan dat is de natuur daar moeten ze ook ander hengsten afweren en dan moet je wel van goede huize komen want hij geeft z'n kudde niet zomaar op dan komt kracht en uithoudings vermogen er wel bij kijken! maar een pittige dominante merrie doet niet onder voor een hengst in mijn mening.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:14

[quote="Mindim"]
Dat zeg ik toch hetzelfde?[quote]

Dan zijn we het toch nog ergens over eens :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:14

grrrr dat quoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:00

Barcelano schreef:
Ik denk dat ArieBren wel een punt heeft....
Paarden moeten uitblinken in de dicplines waarvoor ze gefokt zijn...
Daardoor komen er steeds minder gebruiks dieren die makkelijker te hanteren zijn voor de manege ruiter/ amateur ruiter...

Dat is helemaal waar..ze moeten steeds beter presteren, maar onderhand wil en krijgt bijna iedereen een paard en die moeten ook sportconditie hebben en er ook vooral niet uitzien als een huis-tuin en keuken paard......want dat hoort niet bij de status van die mensen....en dan krijg je dit soort dingen....en dan komen ze voor 4500 euro uit bij een handelsstal, waar mooie paarden met dito bloedlijnen staan, alleen het zijn juist niet diegenen die handig, makkelijk, of pijnloos kunnen lopen en dan begint het ge-emmer...

Mijn hengst heeft geen mooie bewegingen, voor mij is het idd recreatie lol, uitblinken gaat hij nooit, maar voorwaarde was makkelijk, rustig karakter wat je voor een Anda moet hebben als je hem origineel wilt houden of geen zenuwpees wil waar je bijna niet aan kan komen. Soms vind ik het ook wel jammer dat hij geen spetterende beweging heeft, maar daar hoort in mijn optie dan weer dito karakter bij en natuurlijk het prijskaartje.

Ik persoonlijk vind een hengst met kwaliteit in de sport maar voor weinig mensen weggelegd..als hij ook nog moet gaan dekken..dan ben je gewoon een stapje meer, heb je al ervaring met omgang met hengsten. En juist die ervaring kunnen zo een paard braaf houden en zelf ook vertrouwen houden als combinatie....

Maar dat er verschil in rassen is, is voor mij wel een punt...De Trakeners en KWPNer, daar zou ik never nooit aan beginnen.. ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:23

lifaya schreef:
Het hangt heel erg af van de situatie natuurlijk :j Ikzelf heb eigenlijk nooit echt een confrontatie in die zin tussen een hengst/ruin en een merrie gezien, wel ruinen en hengsten met elkaar, maar nooit een hengst/ruin en merrie... Dus uit eigen ervaringen kan ik niet spreken :n Weet wel een voorbeeld van een dekhengst die samen met een ruin stond en die ruin was echt de baas over hem :j Ook een voorbeeld van een dekhengst die samen met een merrie stond en haar nog nooit heeft gedekt :P Dat vond ik zelf ook heel bijzonder want ze konden het heel goed met elkaar vinden :') gaat over arabieren overigens

Onze appie-ruin denkt dat ie een echte kerel is, dekt ook volledig, verwekt alleen niks gelukkig...die kan alleen samen met mijn merrie als ze hengstig staat, zodra zij niet meer hengstig is, zou ie haar echt vermoorden als ie de kans kreeg, fysiek zijn ze echt aan elkaar gewaagd hoor, maar een merrie is gewoon niet ontwikkeld om te knokken, een hengst/ruin wel.
Bij ons staan ze nu apart met een deftige afrastering ertussen, ze kunnen wel aan elkaar zitten, maar dan nog breekt de ruin regelmatig volledige palen in 2 om de merrie een pak rammel te gaan geven, en zij daagt hem nog niet eens uit, sterker nog, inmiddels is ze hoog hoog drachtig, en zoekt ze gezelligheid bij hem, maar zelfs dat moet ie nu niet van haar....ruinen en hengsten zijn merries altijd de baas,tenzij de hengst jong is, tot 3,5 jaar en bij een groep drachtige volwassen merries wordt gezet om opgevoed te worden, maar zelfs dat heb ik al mis zien gaan met notabene een ruin...de drachtige merries met 3 en hij alleen, de meries stonden uiteindelijk in een hoekje van de wei, drijfnat van het zweet, en de ruin was ze alledrie dik de baas op zijn 4 jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:57

Dat is niet overal zo hoor freeride. Hier hadden de dominante merries het voor het zeggen over de hengstjes. Nu is 1 ruin de baas, maar onder hem de merrie en daaronder lopen nog wat ruinen en een merrie.

Je kunt het zien hier bij de waterbak, de merrie ddrinkt eerst en gaat aan de kant voor 1 ruin. Bij het eten echter weer niet, niemand mag aan haar eten komen ook die ruin niet. Ik vind het zeer vermaeklijk, als je bij ons een tijd in de wei gaat ligegn heb je een goede variant op goede tijden slechte tijden. :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:09

Daarom denk ik dat je in bepaalde rassen wel meer hengsten ziet dan in andere rassen...

Alleen ik blijf voor mezelf van mening...........Geen toekomst als dekhengst dan een toekomst als ruin :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:26

Ben het ook eens met ArieBren... Paarden worden steeds verder doorgefokt op uiterlijk en/of capaciteit maar het karakter wordt daarbij nogal eens vergeten.
Aan de andere kant wordt er (dom dom dom) denk ik vooral heel erg gefokt voor een bepaalde doelgroep. Veel ''moeilijke'' paarden hebben niet eens een rotkarakter maar komen gewoon bij een eigenaar die niet met dat karakter overweg kan. Mijn paard bijvoorbeeld is ontzettend gevoelig en verschrikkelijk slim (hoewel... hoe slim is een paard als ie denkt dat ie een chihuahua is? :+ ) en bij een eigenaar die dat niet waardeert en snapt wordt het een rotknol.. Ik moet altijd wel om m lachen en heb er een fantastisch paard aan.

Denk dat dat ook wel zo is met hengsten... Of merries... Of ruinen.... Je moet ze snappen en er weg mee weten. Ik zou gillend gek worden van een ''echte'' merrie maar dat manse gedoe van hengsten vind ik weer heerlijk. Hoewel ik consequent zat ben zou ik waarschijnlijk doorlopend ruzie hebben met een merrie terwijl het bij een ander een wereldpaard kan zijn. Ieder geslacht heeft zo zn eigen voors en tegens. Maar een hengst in verkeerde handen kan werkelijk levensgevaarlijk worden (en zal dat veel sneller worden dan een merrie of ruin) en daarom raden mensen het gauw af als iemand er de ervaring niet voor lijkt te hebben.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:38

Is het niet ook een beetje rasafhankelijk? Hoe lastig of makkelijk een hengst is? Ik weet dat bij PRE's hengsten bijna nooit worden gecastreerd omdat ze blijkbaar goed te controleren zijn en zich beschaafd gedragen.
In de sport rijden ook vaak hengsten toch? Misschien omdat ze net dat beetje extra hebben dan bij een ruin of merrie ontbreekt.
Het is natuurlijk wel zo dat veel stallen geen hengsten willen hebben.
Overigens de hengsten die ik wel eens tegenkom met mijn merrie gedragen zich altijd netjes, behalve dan dat brullen, maar dat is niet erg op zich, vind mijn merrie alleen maar reuze interessant...Heb er nog nooit een gezien die probeerde los te breken of iets dergelijks en dat waren verschillende hengsten, Fries, PRE en Halflinger.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:39

Ok ff mijn kant van het verhaal. Ik ben best treng voor me paarden en was van mening/ ben van mening dat ik een hengst best aan zou kunnen. Wel is het zo dat of hij natuurlijk dekt of juist insimi daar zit ook wel verschil in merk ik. Mijn hengst is voor mij super lief maar hij heeft elke week wel iets wat hij gaat proberen. Hier moet je ook echt tegen kunnen, zadel hem op ga erop zitten en het is die liefste van de wereld.aan de hand minder als er een merrie in zijn buurt komt moet Je toch wel goed vast op de grond staan. Opvoeding speeld hierbij dan ook weer een belangrijke rol. Maar vraag me wel af want heb niet hele topiC gelezen, wat je met hengst wil gaan doen. Ik heb hem voor de hobby,daarnaast dekt hij ook natuurlijk. Verder rij ik zo nu en dan. In het begin kon ik niet/ durfde ik niet goed met andere paarden buiten te gaan rijden. Nu is dat ook geen probleem meer. Ik denk idd dat de opvoeding een hele grote rol speelt.
Suc 6 met je besluit, maar zou heel erg goed kijken naar de voor en idd nadelen.mocht je nog wat van me willen weten hoor ik er graag van je dan wel ff via pb.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:46

bethje31 schreef:
Is het niet ook een beetje rasafhankelijk? Hoe lastig of makkelijk een hengst is? Ik weet dat bij PRE's hengsten bijna nooit worden gecastreerd omdat ze blijkbaar goed te controleren zijn en zich beschaafd gedragen.
In de sport rijden ook vaak hengsten toch? Misschien omdat ze net dat beetje extra hebben dan bij een ruin of merrie ontbreekt.
Overigens de hengsten die ik wel eens tegenkom met mijn merrie gedragen zich altijd netjes, behalve dan dat brullen, maar dat is niet erg op zich, vind mijn merrie alleen maar reuze interessant...Heb er nog nooit een gezien die probeerde los te breken of iets dergelijks en dat waren verschillende hengsten, Fries, PRE en Halflinger.

Heb ook een pre hengst gezien die niet altijd zo braaf was hoor idem met een haflinger.
Het ligt dan wel echt aan opvoeding...

Arabieren worden doorgaans makkelijker hengst gehouden...........

Maar net wat amy ook zegt je moet er ook tegen kunnen tegen bepaalde gedrag eigenschappen.
Anders kan het heel erg averechts werken...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:55

Hmmm net als met merries. Sommige mensen kunnen ze niet uitstaan. Moet zeggen dat mijn merrie ook nog wel eens last heeft van hormonen en dominant probeert te zijn. Zal niet zo extreem zijn als met een hengst maar je kunt haar in haar stal niet altijd vertrouwen en je moet oppassen met waar je haar aanraakt. Verder een toppaard hoor! Ik vind dat niet erg omdat ik het idee heb dat ik meer een band kan krijgen met een merrie dan met een ruin. Ruinen zijn vaak zo gelijkmatig dat het moeilijk is om door te dringen. Merries gaan wel voor je door het vuur als de relatie goed zit.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:01

**Leest aandachtig mee**

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:58

Mindim schreef:
Dat is niet overal zo hoor freeride. Hier hadden de dominante merries het voor het zeggen over de hengstjes. Nu is 1 ruin de baas, maar onder hem de merrie en daaronder lopen nog wat ruinen en een merrie.

Je kunt het zien hier bij de waterbak, de merrie ddrinkt eerst en gaat aan de kant voor 1 ruin. Bij het eten echter weer niet, niemand mag aan haar eten komen ook die ruin niet. Ik vind het zeer vermaeklijk, als je bij ons een tijd in de wei gaat ligegn heb je een goede variant op goede tijden slechte tijden. :D

Idd, bij het water is altijd ineens duidelijk wie de baas is, onze ruin laat mijn merrie zelfs nooit drinken, dan gaat ie de hele tijd voor de drinkbak staan en staat zij zielig te wachten tot ik hem in zijn eiigen paddock terug zet, gelukkig snapt ie inmiddels dat ie daar ook gewoon moet blijven.
Eten zal hij ook nooit delen, hij moet de hongerwinter nog door blijkbaar :)

Ik weet dat het vaak heel goed werkt om oudere wijzere dames de jonge hengsten en/of ruinen op te laten voeden, maar helaas zijn er waarbij dat helemaal niet werkt :(

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:02

bethje31 schreef:

Echt rasgebonden zal het niet zijn denk ik, maar het is wel zo dat bepaalde paardentypen zich er beter voor lenen dan anderen, metaalpaarden en vuurpaarden zijn geschikter om als hengst te houden over het algemeen, arabieren en spaanse paarden zijn vaak vuurpaarden, showdieren die graag veel aandacht en applaus krijgen zeg maar, quarters en paints en sommige appaloosa's zijn vaak metaalpaarden, relaxte werktypes die niet teveel gedoe wileln en opzoeken of maken, dus op die manier kun je het een beetje rasgebonden zien denk ik.
Nu ken ik trekpaarden die emotioneel en angstig zijn als echte waterpaarden, en zeer dominante "ik kan de hele wereld aan" shetlanders...dus uitzonderingen vormen nog altijd de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:04

Mijn hengst is nu toevallig van zowat hele afstamming KWPN, vader heeft 47% XX en moeder 52% XX dacht ik, op papier zowel vader- als moederlijn met flink pit en lopen allemaal op redelijk hoog tot topniveau. Dus dan zou je je toch verwachten aan een bloedkikker, maar neen hoor.

Hij is net heerlijk nuchter een beetje "take it easy" houding. OK, er zit pit in maar voorlopig laat hij dat erg makkelijk kanaliseren op een positieve manier en ik probeer elke dag met de opvoeding om dat ook zo te houden.

En laat het karakter nu net iets zijn waar we voor de aankoop veel aandacht aan hebben besteed. De verkoper gaf me les met mijn merrie en ik heb dan ook eerlijk gevraagd "voor zover je mij en mijn capaciteiten kent, is hij als hengst geschikt voor mij of niet" en deze peroon heeft dat volmondig bevestigd. En ik moet zeggen, het klopt, want heb een enorme klik met dat paard.

Daar loopt het vaak mis, mensen kijken naar het uiterlijk en zien wat kleine kantjes en denken "och da's niet zo erg dat lost zich wel op". Hoe fout kan je daarin zijn? je moet dag in dag uit met dat dier samenwerken, prestaties leveren, plezier maken en cru gezegd, op elkaars kop kijken. Dan kijk je toch naar het karakter en of dat karakter bij het jouwe past, of je ermee om kan gaan?

je kiest toch ook geen partner enkel en alleen op z'n uiterlijk en trekt het je niet aan als het de grootste smeerlap is die je alle hoeken laat zien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:44

En zelfs de grootste l ulletjes rozewater kunnen ook omslaan als een blad aan een boom als de hormonen door hun lijf gieren. Ook een dier dat je door en door kent, waar je een klik mee hebt en een character waar je mee kunt leven en schrijven, kan soms uit het niets omslaan, hoeft maar voor heel even....de gevolgen kunnen desastreus zijn.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-03-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:45

Ik heb o.a. een Volbloed hengst. Hij is wel emotioneler als mijn Lusitano hengst, maar hij is ook wel bijzonder lief in de omgang. Zelfs nu hij de baas is van de groep kan ik met hem lezen en schrijven. Maar hij komt dan ook wel uit hele goede bloedlijnen en daarmee bedoel ik dat in elk geval de laatste 3 generaties allemaal op karakter zijn geselecteerd. Zijn halfzusje heeft dan weer Jazz als opa en die is echt veel moeilijker in de omgang en onder het zadel..

Zo zie je maar dan bloed en hengst zijn ook niet altijd in de weg hoeft te zitten ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:53

Gelukkig zijn er nog steeds mensen die een hengst kunnen houden.
Anders werd het echt stil in de kleine ukken fokkerij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:09

ik mag het misschien niet zeggen....maar ik vindt dat juist leuk aan een hengst,de herrie die er uitkomt,het gesnorkel...prachtig gewoon,lekker puur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:12

Mijn merries maken meer herrie dan de hengsten die ernaast staan :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:14

Cassidy schreef:
Mijn merries maken meer herrie dan de hengsten die ernaast staan :D

mannen hebben de naam ....maar de vrouwen zijn het ergst :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:19

Ariebren schreef:
Wisten jullie dat er vroeghur een regelgeving was voor omgang met hengsten ?? :7

Afbeelding

Dit is een copie uit een oud paardenboek. (Uitgeleend en natuurlijk nog niet terug gehad.)

Een hengst houden hoeft geen probleem te zijn.
Mijn hengsten lopen samen met hun vaste merries buiten.
Maar de twee hengsten mogen onder geen beding bij elkaar komen, dat betekend een echte oorlog.

Hengsten houden is te doen.
Op een kleine privé stal.
Western stallen.
Maar een standaard manege ??

De grootste problemen worden veroorzaakt doordat de merrie houder niet oplet.

En sinds 9 maart laat TS niks meer van zich horen.

Ik ben een voorstander van de oude regelgeving van de arbeidswet.
Onder de 18 jaar, blijf je van een hengst af.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:40

Haha moet eigelijk ergens anders aan denken....met het zinnetje onder de 18 geen hengst :+

Heb ik het netjes gedaan op me 18e me 1e hengst :+
Heb inderdaad bij de pony ruiters het weleens helemaal fout zien gaan op wedstrijd met een hengst...
Meisje is ook niet meer gaan starten....pony bleef iets te jolig..

Maar das een beetje hetzelfde idee als dat je pas in het L2 een hengst mag starten...
Niveau zeg niet altijd of je handig genoeg bent om een hengst te rijden.
Zo een soort bekwaamheids proef eerlijker vinden.

want ook al doe je 10 jaar om in het l2 te komen....daarna kan je dus gewoon een hengst starten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:45

En zo ken ik ook mensen die super met een hengst om kunnen gaan maar nog geen deuk in een pakje boter rijden.
Rijden van wedstrijden als enige criterium voor het houden of omgaan met een hengst is echt niet zaligmakend!