Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:10

Stom he hoe je je zo druk kan maken terwijl het allemaal zo meevalt en je gewoon een braaf paard hebt.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:39

ja super stom :P laninthe gaf me haast een mep ''doe normaal stresskip het is maar een manege dahh'' -_-''

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:43

hier was het ook te winderig en hebben we enkel gelongeerd.Wel heel erg veel lol gehad want in de bak stonden twee jonge hengsten en die deden vrolijk mee!

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:05

Er is in 2008 een onderzoek gedaan.... kan het misschien nog wel eens ergens vinden.
Daaruit bleek dat 80% van de ruiters in meer of mindere mate angst ervaren in hun omgang met hun paard!!

Dat vond ik een heftig getal zeg!!!! 80%
En toch blijft iedereen gefascineerd door die gekke beesten :-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:07

Jeetje dat is zeker veel. :oo

Gisteren weer lekker gereden, ook de linker galop ging goed. :D :D
Vandaag weer rijden, misschien een buitenritje. :j

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:20

Inderdaad behoorlijk veel :oo . Het lijkt eigenlijk wel of ik dan altijd omgeven ben door die 20% die nooit last heeft van angst bij paarden :D .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:26

mirm schreef:
Ik meld me ook! Na een erg nare val en 8 maanden revalideren ben ik ook geen held meer.
De smoesjes om er niet op te stappen herken ik vooral :D
Het gekke is, dat als ik eenmaal op mijn paard zit het wel meevalt met de angst. Het is meer van te voren. Als ik naast mijn paarden sta/loop druf ik alles en is niets te gek. :j

Dan is het maar weer fijn dat je eigen paarden hebt. Als je die niet had stap je na zo'n val niet meer op. Ik herken de angst na vallen ook wel. Ben een paar jaar geleden flink hard van mijn jonge paard gevallen. 3 weken niet kunnen rijden was voor mij al genoeg om met redelijk weke knieen weer op te stappen. Je wordt er met 49 natuurlijk ook niet jonger op en vallen doet tegenwoordig echt AU! Een paar maanden geleden heeft ie me nog eens een keer in het zand doen happen :D Flink last van mijn schouder gehad. (Hij was en is wat schieterig op geluidjes en als hij alleen is ook in de bak, staat ie zomaar eens aan de andere kant van de bak zonder dat je dat had voelen aankomen. Een soort miep-miep road runner zeg maar. Je kunt je voorstellen wat er dan gebeurt. Meestal zit ik dat wel uit, maar soms ook niet. Enfin. Hij is nu eenmaal van mij en dan zal je er weer op moeten anders kan je hem wel wegdoen. En dat gaat natuurlijk niet gebeuren. En de angst - moet ik zeggen - trekt na verloop van tijd wel weg.
Overigens is ie verder heel braaf. Alles wat ie maar kan zien (dus ook groot verkeer) is geen probleem.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:28

Duimen jullie voor mij dat paardje braaf is? Ik ga buitenrijden en wil niet al binnen 15 minuten terug zijn. :')

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:03

Ik wens je erg veel succes, en natuurlijk plezier ! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:06

Nou dat buitenritje werd niks. :+ Dus ik ben in de bak gaan rijden. :j Dat ging goed, hij was braaf. Zelfs een galopje weer meegepakt op links. :)) Ook dat ging goed, alleen je merkt wel dat hij echt totaal geen balans heeft daarin. := Ik wilde een volte maken in galop maar dat werd een halve bak. :')

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:09

Ik meld me ook! Lees hem straks even helemaal door, moet zo dadelijk weg.
Maar TS, geweldige OP! Zo herkenbaar!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:46

Ik heb er weer opgezeten vandaag, voor het eerst sinds hij op zijn nieuwe stal staat. Vriendlief is even meegelopen en hij was keibraaf. Dus nog stukje gedraafd en later heeft vriendlief ook nog rondgestapt.
Was wel weer even een drempel over, maar het ging echt heel goed.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:12

@ Somebitch
Geen tourtje? Jammer! Maar wel goed dat je doorzet :)

@ rockwitch
Held :) Wel een geluk met zo'n vriend. De mijne had gezegd dat ik me niet zo aan moest stellen. En zodra paard of pony gek gaat doen doet hij wel een stapje aan de kant. Dat zou geen hulp zijn!

Ik heb nu wel echt een reden om niet te rijden. Het is nu echt koud: -14!
Dan vriezen m'n voeten er zeer zeker af. Heb de paardjes wel verblijd met een dagje weiland vandaag!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:27

-14??? holy moly....ik heb vernauwde bloedvaten in handen en voeten dus voor mij is dit meestal al voldoende, met -14 zou ik denk ik mijn vingers en tenen niet meer kunnen bewegen...

@SB- de buitenrit is het dan niet geworden, maar je hebt toch lekker gereden en daar gaat het om!

rokwitch goedzo en altijd fijn als iemand even meeloopt, kun je ook tegen iemand aanpraten...dat helpt altijd!

Ik heb Cos voorlopig even uit handen gegeven aan mijn "bijrijdster" ;)
[RIJ-ITP] Heerlijk, zo'n bijrijdster!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:45

Wat grappig: ik ben niet de enige die een eigen paard heeft maar eigenlijk te bang is om erop te rijden en er dan vooral ook nog van te kunnen genieten.
En dan heb ik ook nog het braafste paard ooit van de hele wereld en omgeving maar toch doorlopend alle gevaren op zoeken in mijn hoofd ( nee we gaan niet in de sloot vallen, en als we er dan toch in vallen dan kantelt hij niet bovenop zodat ik niet verdrink, nee hij gaat niet bokken maar als hij dan toch bokt dan val ik er niet af zodat ik niet de rest van mijn leven in een rolstoel paarden moet gaan voeren, nee hij reageert niet op dat stuk plastic wat daar ligt, daar gaat hij niet van steigeren ( heeft ie nog nooit gedaan maar eens moet toch de 1e keer worden niet? ) nee hij glijdt niet uit in de modder nee ik blijf niet in mijn stijgbeugel hangen, niet niet niet niet) Ik heb eens ergens gelezen dat "niet" in dierentaal betekent dat het juist wel gebeurt: de hond mag niet op de bank en plop daar zit hij al want dieren kennen het woord niet niet en zien alleen de bank die je uitzendt met je hersenen, zijn jullie er nog of was ik nu te vaag? Afijn sinds ik gelezen heb dat ik niet niet mag denken doe ik niets anders meer,zo vermoeiend :-)
Eigenlijk zou ik moeten stoppen met rijden want ik vind het veel en veel te eng maar toch kan ik het niet laten, heel vreemd. Genoeg andere hobby;s: loop hard, wielren, zwem, wandel tijd te kort dus maar toch iedere keer weer op die hit gaan zitten terwijl het dun door de broek loopt. Pure zelfkwelling maar toch ben ik niet de enige, wat zou de reden zijn dat we ondanks onze angst ( ik las in dit topic zelfs dat 80% angst heeft whow) toch iedere keer weer opnieuw op dat zadel gaan zitten?
Stel dat er ooit een betaalbare robot gemaakt wordt die er van de buitenkant een beetje uitziet als een paard met 4 versnellingen ( de tölt moet er ook op zitten :-) ) maar niet schrikt, bokt,struikelt, uitglijdt of wat dan ook dan zou ik die onmiddelijk kopen, heerlijk zonder cap op die robot zitten, de wind door je haren, het gevoel van een galop ( jaren niet meer meegemaakt behalve als ik er echt niet onderuit kan en dan met ogen dicht en het bidprentje al aan het samenstellen) kortom ik spaar nog even door, ooit wordt hij uitgevonden, er is ongetwijfeld markt voor :-)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:57

Och Maras, ik had je hele stukje zelf geschreven kunnen hebben :D (behalve dat stuk van het trainen, steeds begin ik weer aan het hardlopen maar ik ben zo weinig streng naar mezelf....wilde toch echt dat ik mezelf eens flink op m'n kop zou geven...gewoon ECHT)

Dat paard dat je zoekt....die is er al zag ik net
Afbeelding

Weet alleen niet of het 'wapperende-haren-en-manen'-snelheden haalt ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:07

Haha de openingspost is helaas erg herkenbaar.
Ben dan nog maar 23 maar ik heb er geen vertouwen meer in :o
Rij nu al heeel lang niet echt meer, soms kruip ik met moeite weer eens op een paard en met sommige pogingen ook weer hard op de grond terecht gekomen :P Maar nog nooit iets gebroken oid.

Voor mezelf daarom een kleine pony gekocht en geen rijpaard :P
Een kind durf ik op zijn rug te zetten, maar zelf vind ik het te eng.

Ben gaan mennen met hem, maar omg wat ben ik een held op sokken!!!!
Hij heeft leiding nodig en ik ben onderweg alleen maar aan het kijken naar dingen die potentieel gevaarlijk zouden kunnen zijn :P Waardoor hij ze dus als gevaarlijk beschouwt. Heb serieus maanden met rug/schouderpijn op de kar gezeten :o
Toen werd het me duidelijk dat zijn vervelende schrikacties aan mij lagen en sindsdien ging het mennen een stuk beter!
Nu had ik al weer een maand niet gereden, na een geweldige strand menrit van 3 uur lang! En ik durfde gewoon die kar niet op :P stukje straat uit en weer terug was voor mij ver genoeg.

Ik baal er wel van, zou soms heel graag weer paardrijden, weer lekker crossen door de duinen hier.. maar heb t vertrouwen niet meer in die paarden :P

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:12

Wat een leukerd, die pony van jou! :)

Met mennen heb ik het zelf helemaal niet. Met de wagen ben ik wel ontspannen, met Cos, maar helemaal met de pony van onze dochter....daar cross ik echt overal mee onderdoor, doorheen, tussenlangs etc.
Dat gebrek aan leiding geven heb ik dus ook..maar echt alleen onder het zadel...super vervelend is dat, zeker omdat je dus weet dat het echt aan jezelf ligt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:13

Oke als de tijd er is dat ik echt niet meer durf te rijden dan kan ik altijd nog zoals hierboven op die geweldige foto me laten vervoeren terwijl ik toch teugels vast heb in mijn handen, de galopsnelheid zal niet gehaald worden maar ach dat durfde ik toch al lang niet meer :-)

Wat betreft het trainen voor hardlopen Nathalie: ik gun iedereen het gevoel van vrijheid wat je met hardlopen bereikt, wees niet streng voor jezelf maar als je de 1e paar weken door bent ( die doen inderdaad zeer en dat is niet fijn ) dan gaat er echt een wereld voor je open. Probeer het nog 1 keer, volg het schema voor beginners wat 4 maanden duurt, en als je het daarna nog niet leuk vindt dan stop je maar wedden dat je na die 4 maanden het tof begint te vinden !

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:23

Ik was heel vlijtig begonnen met Evy (start to run) op mijn MP3 speler en doordat zij me meermaals vertelde dat ze zo 'fier' op me was, begon ik het zelf al te geloven en dat ging best goed...tot ik, tijdens het hardlopen, door een hond in mijn been gebeten werd en een poosje 'uit de running' (letterlijk dus ;) ) was en toen kwamen de smoesjes (slecht weer, verkeerde periode van de maand etc. etc. (goh, ineens zie ik hier een trend zich ontwikkelen ;) ))

Nu ben ik weer vastbesloten want ik heb mezelf een rijverbod opgelegd tot ik weer minstens 5 kilo kwijt ben. Big deal denken jullie waarschijnlijk, want je durft toch niet....maar het gekke is dat ik nu spontaan ontzettend zin heb om te rijden...dus ik ga er vol tegenaan!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:24

Dankje! :D

Hij is ook erg leuk, maar ik vergeet dat soms :P
Vandaag luisterde hij prima! Reageert super snel op mijn stemhulp en is eerder sloom dan heet.
Maar goed ik ben de angsthaas :P Moet altijd ontzettend nodig plassen als ik ga mennen haha!!

heel raar eigenlijk he als je je bedenkt wat je vroeger inderdaad allemaal gewoon maar deed! Bij mij is het begonnen toen ik een verzorg haflinger had, die erg van het bokken ed. was. Hij begon me door hekken heen te duwen en me aan te vallen enz. Dus had er al minder vertrouwen in. Toen ging ik een keer weer rijden, al met een ontzettend misselijk gevoel, die hij vast ook voelde en nog voordat ik goed en wel zat lag ik al weer op de grond. heb het dier weer terug in stal gegooid en nog meer terug gekomen :o
Daarna nog wel eens op wat paardjes gereden, maar alleen als ze echt beloofde dat die met 4 benen op de grond bleven :P Als ik eenmaal rij dan word ik wel wat pittiger en wat brutaler, mja je moet me er eerst op krijgen.

Harlopen wil ik ook, maar kou en donker houden me tegen :P
Zo in je been, dat is niet fijn!!
Succes met rennen :D goed om jezelf een doel te stellen :)

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:45

ultimo33 schreef:
Er is in 2008 een onderzoek gedaan.... kan het misschien nog wel eens ergens vinden.
Daaruit bleek dat 80% van de ruiters in meer of mindere mate angst ervaren in hun omgang met hun paard!!

eigenlijk niet gek, ik denk dat als je autorijders in een auto zet, waarvan de remmen soms wel soms niet werken, de meeste ook angstig zijn, en dat is natuurlijk met een paard aan de hand. je hebt niet altijd een rem. meestal kan je hem stoppen, maar gewoon het feit dat je niet met zekerheid kan zeggen dat hij altijd stopt maakt het angstig en eigenlijk ook gevaarlijk.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:40

allereerst mijn complimenten je kan prachtig "kleurrijk" schrijven, het beeld wat je schertst is twee ledig..
door eerlijk te zijn naar je zelf ben je al een stap verder.... misschien is het een idee om je doelstellingen klein te houden en opzoek te gaan naar iemand om gezamelijk de aller grootste stappen te nemen.

Ik ben zelf een paarden herintredster na ruim 23 jaar niet meer gereden te hebben, van huis uit hadden wij een pensionstal, maar ik ben nooit de held geweest die op alle paarden durfde te rijden...uiteindelijk weer begonnen met een verzorg Tinker, aangespannen en recreatief en Nu een kleine 2 jaar later de trotse Tinker eigenaresse van 3 mannen.....
De afgelopen 2 jaar op diverse paarden gereden, gelest, buitenritten gemaakt en op paardenvakantie geweest en afgelopen weekend voor het eerst dr van afgeklettert ...
Tja dat wordt deze week wel even slikken om weer op te stappen...!
Ik zit hier zo stijf als een plank mijn stukje te schrijven..
Probeer je plezier te behouden op wat voor manier dan ook, volg een clinic, parreli-les, voltigeren, ga iets ondernemen met je paard waar je lol in beleefd en probeer dat uit tebreiden...
Er op zitten is niet heilig er zijn zo veel leuke dingen om te doen...Heel veel plezier gewenst..!!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:55

Wat jammer dat ik dit topic pas na 22 pagina's ontdek! Die ga ik natuurlijk niet allemaal lezen, maar hoe herkenbaar is de OP. Ik ben al mijn hele leven een schijterd geweest, die tijd van even afkloppen en er weer opklimmen heb ik nooit gehad. Misschien maakt dat het makkelijker te accepteren. Inmiddels accepteer ik het gewoon en ben ik blij met alle kleine stapjes vooruit. Ik verwacht helemaal niet meer van mezelf dat ik onder alle omstandigheden er op stap, dat ik op vreemde paarden stap enz. Ik ben nu, nu ik na een pauze van een jaar weer een bak heb om te rijden, het weer aan het oppakken en dat doe ik gewoon lekker in mijn eigen tempo. Als er wat wind staat rijd ik niet, als er een donker wolkje aan komt niet en ook al die andere excuses uit de OP geef ik me gewoon aan over. Als ik me er goed bij voel stap ik er op en dan merk ik dat het eigenlijk heel goed gaat en dat ik zelfs als er niemand bij is durf te rijden en dat ik zelfs niet van slag ben als ze een keer wegschiet van een opfladderende duif. Zo kom je steeds verder en krijg je steeds meer zelfvertrouwen en het komt wel goed. De ene keer voel ik me best stoer, de andere keer voel ik meteen al dat het helemaal niks wordt en dan verwacht ik gewoon niet te veel. Het valt me trouwens altijd op: als het twee keer goed is gegaan ga ik te veel verwachten en vind ik de volgende keer alles weer eng. Ik wil maar zeggen: als je niet te veel van jezelf verwacht, accepteert hoe je bent en met de kleine dingen tevreden bent valt er best te leven (en te rijden) met angst..

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:07

meld mijzelf :P

ik heb het niet echt met mn eigen paard, maar juist met andere paarden, jullie ook?

als er paarden binnengezet moeten worden word er heel vaak geholpen door mijn stalgenootjes,
ik help nooit, ik heb daar echt een hekel aan, paarden die "druk en wild" zijn en gek doen om naar stal te komen, en dan glipt er wel eens eentje tussen het hek door, die zal zelfstandig de stal inrend terwijl ik daar loop met een ander paard dat schrikt nouwja drama dus.. :+

maar op de een of andere manier ben ik enige die daar last van heeft..