GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:07

sernet schreef:
Alleen door een klein akkefietje (uitgegleden?) in het land half Sept ontstonden er bepaalde klachten,waardoor ik hem nu (op de rechterhand) nog met moeite recht krijg ;(
Met dit soort dingen, ga ik hem niet dwingen tot rechtrichten...

Dan rijd je er toch echt een probleem bij (zoals ik al eerder hier ergens las)
Omdat je gewoon simpleweg niet wéét of dit rijtechnisch is op te lossen.
En daárom laat je een osteophaat of manueel therapeut komen om te kijken of alles nog op z'n plek zit...

En weet je daarna zeker, dat er niets hem in de weg zit, ga je dit rijtechnisch (met recht richten) oplossen!
;)

Goed idee hoor! Eerst moet je zeker weten dat er geen beperkingen zijn, buiten de spieren om, voor je je paard recht kan richten.

Bij bijvoorbeeld een vastzittend bekken of wervels kan je rechtrichten en masseren dat je een sons weegt maar uiteindelijk krijg je nooit 100% resultaat. Ik spreek overigens uit eigen ervaring (nek) en ervaring met mijn paard (vastzittend bekken en lendenen).

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:42

Heb dan wel nog even geen foto's van ná de HA behandeling,
Maar misschien is dit ook wel leuk om te zien....
Deze onderste foto is van rond febr/maart '08
We waren hier net weer een beetje aan het opbouwen van bijna 1,5 jaar peesblessure (3kwart jaar gestapt!)
Afbeelding
Zo lang stil staan knap je paard niet van op en zn spieren al helémaal niet :n
Deze onderstaande galop foto kun je duidelijk zien, dat hij zeer arm bespierd was geworden in zn achterhand na de blessure
Afbeelding

Mei 2009 (anderhalf jaar later) zn achterhand duidelijk meer 'gevult' en zn billen weer mooi rond ;)
Afbeelding
Afbeelding

5 Sept '09
Hij mag meer opwaarster, minder diep, maar t gaat even om het totaalplaatje.
Deze middendraf had ik 2 jaar geleden niet meer voor mogelijk gehouden dat hij dit ooit weer zou kunnen!
Afbeelding

Hij is nog niet dé perfecte Atleet, :P maar vergeleken met hoe hij was, zijn we met deze spieren die hij nu terug heeft zó blij
:D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:49

Ben wel een fan van de bespiering van mijn eigen paard :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:28

pasdedeux schreef:
Sorry kon het niet laten met zo'n smiley erbij. Nanoeh een foto zonder deken is beter, dan kunnen we het goed zien.

:= ja .. ik zal vandaag een foto zonder deken maken :j

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:56

Horseware schreef:

Oh oh, zeg dat maar niet te hard :=

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:54

Iemand zin om wat zinnigs over mijn Belgje te zeggen? :+

Afbeelding

Ik heb vreemd genoeg geen duidelijke standfoto's van haar linker kantje, dus bij gebrek aan beter: :+

Afbeelding

Nog een keer linkerkantje...
http://94.100.118.56/778100001-778150000/778126701-778126800/778126787_6_HTr0.jpeg

En voorkantje...
http://94.100.113.134/778100001-778150000/778127801-778127900/778127869_6_g2aA.jpeg

Over het algemeen ben ik, haar leeftijd in acht genomen, dik tevreden met haar bespiering. Zoals je kunt zien is ze nog wat overbouwd. Ze is pas 5, dus nog steeds aan 't groeien. Hoop wel dat ze binnenkort stopt, ik vind 'r groot zat! :+ We zijn dit voorjaar langzaam aan begonnen haar training wat uit te bouwen. Tot op vorig jaar vooral veel gestapt, sinds dit voorjaar hebben we het uitgebreid naar ritten van gemiddeld twee uur, met een half uurtje draf en galopwerk tussendoor. (Als je bosritten werk kunt noemen) Als alles loopt zoals de bedoeling is hebben we eind volgende zomer een type Body-Build-Belgje staan. :+ :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:45

_Pansy_ schreef:
Horseware schreef:

Oh oh, zeg dat maar niet te hard :=

ow jee..... wat dan..... ?

pasdedeux

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:54

_Pansy_ horseware vraagt niet om een beoordeling qua lossigheid van de spieren, maar je begint het al aardig te zien, denk ik zo.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:39

pasdedeux schreef:
_Pansy_ horseware vraagt niet om een beoordeling qua lossigheid van de spieren, maar je begint het al aardig te zien, denk ik zo.

Ja, maar ik dacht even terug aan dat ene paard:
zitake schreef:
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... tedraf.jpg Deze vind ik persoonlijk wel goed gespierd. Mss niet de meest ideale foto, was hij een beetje aan het gek doen. Achterhand mag mss net ietsje meer gespierd, maar rug en halspieren vind ik wel ok.

Vandaar :D

Bedankt voor het compliment trouwens!

Horseware: Voor zover ik het kan zien is het paard niet echt los in de spieren. En bij de meeste paarden hier wordt beoordeeld of ze los in de spieren zijn. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:00

Citaat:
Horseware: Voor zover ik het kan zien is het paard niet echt los in de spieren. En bij de meeste paarden hier wordt beoordeeld of ze los in de spieren zijn.

Ik dacht dat dit ging om een goed bespierd paard. Met de bespiering en lossigheid van de spieren is bij mijn paard niets mis, maar 2 van de 3 foto's zijn genomen tijdens een vaardigheidsparcours en hij wordt helemaal wild als hij de pionnen al ziet! Hij wordt dus erg snel en sterk en gespannen, maar dat zegt nog niets over of hij al dan niet op de juiste manier gespierd is :-)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:07

Dit soort reacties kennen we, vandaar dat ik die opmerking gaf. :)
Is prima, iedereen zijn mening!

Inmiddels is dit topic meer een topic geworden waar de paarden worden bekeken op spierproblemen (beetje stom geformuleerd). Niet echt meer wat een goed bespierd paard is, omdat dat een beetje moeilijk was (meen ik?).

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:05

Zoals beloofd, de moeite genomen foto te plaatsen van ná de HA behandeling

Hopelijk zijn een beetje duidelijk genoeg voor jullie.
Voel je vrij met eventueel bewerken, om ze iets lichter te maken.
Mij lukte t niet, helaas...

Op zich zie ik zelf niet heel veel verschil, maar heb ik meer het gevoel tijdens rijden (LOS!!) :D
Zn kont was op zich al best mooi rond, maar uiteraard nu nog ronder.
Afbeelding

Wat mij wel opviel, met name na de tweede behandeling, is zn hals...
Deze is precies het stuk onder de wervels (in t midden) meer gevult nu.
Zijn hals is nu meer één geworden ipv 2 (als je begrijpt wat ik bedoel) ;)

Afbeelding

En nog eentje in het geheel
Afbeelding
Zoals je ziet, perfect op gewicht en uitstekend in zn geschoren vacht(Behalve zn sokken, is hij hier niet op zn lijf afgespoten, wat misschien lijkt omdat hij zo glimt) *D
Ik ben erg trots op deze kerel!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:20

Citaat:
Dit soort reacties kennen we, vandaar dat ik die opmerking gaf.
Is prima, iedereen zijn mening!

Niet alleen mijn mening hoor, dit paard heeft wereldkampioenschappen gelopen (en eindigde niet onderaan om het maar zo te zeggen) :-)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:04

kim1207 schreef:
troi schreef:
Om even bij de quarters te blijven, ook binnen een ras is het beeld van het ideaal bespierde paard niet universeel. De eerste foto's van de extreem bespierde halterpaarden worden lang niet door alle quarter fans mooi gevonden. Ik persoonlijk zie veel liever een mooi bespierd reining type paard.

ik vind die halter quarters net dikbilkoeien + het overbouwde vind ik ook niet mooi, maar goed. Er is ook binnen de western wereld een grote wereld van verschil!!! aar dar ging het hier idd niet over, dat is een kwetie van smaak! meer niet!

Ik heb het over "engelse "paarden!!

om daar even op in te haken.
dit is het grote misverstand wat ik veel tegenkom een quarter kan voor een leek heel raar gebouwd zijn kont hoger dan de rest.
dan word er geroepen overbouwd dit is dus niet waar.
ook het manier van lopen word vaak door leken gezien als niet dragende gangen.
wij in de reining willen geen zweefmoment zien zoals in de dressuur wel graag word gezien.
doordat wij andere doelen hebben word er ook anders getraind=andere spieropbouw=andere gangen :D
hier een foto van mijn toen jaarling zoals je kan zien een hele andere spieropbouw als een ander paard
http://mark-en-moniek.hyves.nl/album/45 ... 51/0/Ar_V/

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:04

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:56

hier een goede foto

Afbeelding

munnie maakte maar een grapje we kennen elkaar goed

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:52

Oke, laat ik ook eens even wat proberen ;) Aangezien dit een vrij duidelijke foto is.
Ik zie bij het paard van Moniek met name problemen in de linkerschouder. Rug lijkt wel oke zo, hals is moeilijk te beoordelen met de manen ervoor. Achterhand lijkt ook wel wat te vinden te zijn, maar minder dan in de schouder.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:35

vergeet niet dat dit een quarter is die zijn heel anders gespierd.
en ik zie net dat ik er 1 jaar bijgezet heb maar dit moet zijn 2 jaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:28

Moniek schreef:
dit is het grote misverstand wat ik veel tegenkom een quarter kan voor een leek heel raar gebouwd zijn kont hoger dan de rest.

Kont hoger dan de rest is ook bij een quarter overbouwd, verschil is dat het bij een quarter niet ongewenst zo zoals bij andere rassen.

Overigens kan je heel goed aan de bespiering je paard zien dat zij heel erg op de voorhand is. Een enorme voorhand en een achterhand die in bespiering achter blijft.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:42

hier een betere foto.. heeft mijn paardje een ingevallen schoft .?

Afbeelding

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:09

fransje23 schreef:
Moniek schreef:

Kont hoger dan de rest is ook bij een quarter overbouwd, verschil is dat het bij een quarter niet ongewenst zo zoals bij andere rassen.

Overigens kan je heel goed aan de bespiering je paard zien dat zij heel erg op de voorhand is. Een enorme voorhand en een achterhand die in bespiering achter blijft.

dit is een foto van een nog ongetraind paard dus niet heel erg op haar voorhand want ik mag dan aannemen zoals je dat zegt dat ze op de voorhand getraind zal worden?
en je mening daar boven ben ik het niet mee eens :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:45

Moniek schreef:
fransje23 schreef:

dit is een foto van een nog ongetraind paard dus niet heel erg op haar voorhand want ik mag dan aannemen zoals je dat zegt dat ze op de voorhand getraind zal worden?
en je mening daar boven ben ik het niet mee eens :D

Nee, ik zeg dat ze op de voorhand is, en daarmee bedoel ik gebouwd, als ik het over op de voorhand trainen had zou ik dat schrijven.

Waarom ben je het er niet mee eens? Als de achterhand hoger is dan de voorhand, wat ze gezien de leeftijd overigens nog bij kan trekken, is dat overbouwd. Dat is geen waarde oordeel het is gewoon de benaming.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:19

Moniek nu heb je me meteen verraden ha ha ha.

Maar ik zou eens een foto gaan maken van mijn perfect bespierde paard :D Want ik ben er zeker fan van.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:59

Wat een interessant topic zeg! Je leert er echt veel van door de steeds uitgebreide reacties van de professionals. :)

Zou heel graag horen wat jullie vinden van m'n 20-jarige verzorgpony Freya. Ik ben me er zeker van bewust dat ze veel spierproblemen heeft, dat voel/merk je gewoon in alles. Daarom komt er 16 november ook iemand van Happy-Athlete (dus er wordt zeker iets aan gedaan :) ).

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje op stand in 't weiland.
http://i33.tinypic.com/34nr0ir.jpg

Wat ik zelf zie (en voel):
- hele strakke achterhand, waardoor ze niet kan ondertreden
- problemen in haar hals
- hele strakke schouder/rug

Dus ja, ik weet dat er veel mis is, maar over een week wordt er dus iets aan gedaan. :) Heel benieuwd wat jullie kunnen zeggen over deze foto's.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:36

appelflapje@

vermoedelijk zou een ander zadel al wonderen doen.
je ziet het zadel zitten, zonder dat het erop ligt.
veel te krappe boom.
weinig bespiering bij de schoft
en dat kan een probleem worden door het hele lichaam.