Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:53

pinuts schreef:
"als jij doodgaat ga je toch ook niet naar de slager" ajb zeg.. Kortzichtig.

Moet je maar terugzeggen: "Nee, die optie heb ik helaas niet. Lijkt me heerlijk, de dood niet voelen aankomen. Men zegt dat je het schotgeluid van je eigen fatale kogel niet hoort, omdat je tegen de tijd dat het geluid van de knal is geweest je reeds dood bent. Wie wil er nu niet zo'n korte doodstrijd hebben?" :+

Citaat:
Ik heb me dat altijd afgevraagd, of paarden 'ruiken' of 'weten' dat ze dood gaan.
Als ik jouw verhaal lees, denk ik dus van niet.

Je hebt natuurlijk nooit de 100% garantie dat een paard gaat rustig blijven. Maar die garantie heb je evenzeer niet bij het inslapen. Het is in de eerste plaats belangrijk dat je weet waar je paard het minst nerveus van wordt, dierenartsen of trailerreisjes, en dat je in de tweede plaats ook goed uitzoekt hoe en wat.

Breng je je paard naar het eerste beste louche oude slachthuis waar de stank van de kadavers aanwezig is en hij in een ruimte vol met bloed van de vorige komt, dan is de kans dat hij van slag gaat toch ietsje groter dan wanneer hij een supernet hygiënisch stalletje krijgt. Wil niet zeggen dat hij in het laatste geval nooit eens zou panikeren(al kan dat ook veel te maken hebben met het gedrag van de baas en het wantrouwen van vreemde plaatsen/mensen), maar de kans is aanzienelijk kleiner en zeker niet om te melden "ik doe mijn paard nooit naar de slacht want de paarden zien bloed en ruiken dood en zijn doodsbang!"

En ben je niet ingelezen in de middeltjes die de DA gebruikt en de hoeveelheid, dan heb je er altijd bij die er goedkoper vanaf willen komen en dan maar minder middel gebruiken, waardoor de kans op vechten een stuk groter wordt. Dus als jij er voor kan zorgen dat de DA niet gierig doet en voldoende middel gebruikt, dan kan je geen 100% uitsluiten dat er iets misloopt, maar de kans is alleszinds aanzienelijk kleiner dan wanneer er met de procedure geknoeit wordt.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:04

@pinuts: (sorry voor de grote tekst ;))

Idd, ik vind het ook een persoonlijke kwestie, voor iedereen is het anders en ik heb ook gekeken naar mijn paard en nagedacht wat voor hem de minst beangstigende manier was, dat was voor mij belangrijker dan wat er met hem gebeurde nadat hij overleden was... hij wist het immers niet meer. Ik heb hem toen ik hem liet chippen als 'niet voor menselijke consumptie' opgegeven omdat ik dacht dat je dan niet zomaar naar de slacht kon met een paard.
Maar ik deed het om een hele andere reden: ik hoorde regelmatig verhalen van paarden die gestolen werden in de weide en die dan naar de slacht gedaan werden en er op die manier geld uit gehaald werd... maar ik weet ook niet in hoeverre zoiets kan. Misschien stom maar ja, het moet je maar overkomen. Maar als ik het nu zo lees kun je een paard dat niet voor menselijke consumptie nog steeds laten slachten voor dierlijke consumptie maar krijg je er dan nog steeds geld voor?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens dacht 'hoe kun je nu een paard naar de slacht doen' maar het is duidelijk dat er hier al voldoende mensen ook 'goede' ervaringen hebben gehad met het slachten, voor zover dat mogelijk is want je komt natuurlijk altijd buiten zonder paard... maar net als Pinuts in haar beslissing nog steeds overtuigd is dat ze de juiste beslissing heeft genomen door naar de slager te gaan(waar ik overigens alle begrip voor heb), ben ik nog steeds overtuigd dat ik toch de juiste beslissing nam door een spuitje te geven... al je ervan overtuigd bent dat je daarmee je paard de meeste waardevolle dood geeft, ja waarom niet...

suzy_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:18

ik zou het ook laten cremeren,
zou niet met het idee kunnen leven dat ze bij de slager terecht komt..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:31

nou, mijn pony waar ik op rijd die staat op een boerderij en daar gaat soms ook wel eens een schaap of koe dood, die liggen dan langs de weg onder zo'n zeil en mijn pony vind dat echt eng.
hij loopt er met een grote boog omheen en je ziet dan helemaal het wit van zijn ogen.
maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze het zeil eng vind want ze is altijd overal bang voor.
heeft ze ergens 10x langsgelopen komt ze er nog een keer langs is het opeens reuuuuuuuuuuze engh!!! :P

maar als ik mijn pony zou moeten laten ''gaan'' dan zou ik hem denk ik laten inslapen.
ik ben zowieso al vegetarier dus ik zou geen kans hebben om hem op me bord te hebben liggen maar dat anderen van MIJN allerliefste sgatje zouden eten vind ik helemaal erg.
mijn pony is wel een vechtertje dus dan zou ik idd wel bang zijn dat hij zou gaan tegenstribbelen.
IK VIND HET ALLE2 GWN VRESELIJK.........
*uiteraard respecteer ik de mening van anderen, als je denkt dat dit het beste voor je pony is dan doe je dat*

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:37

suzy_Q schreef:

Heb jij je spaarpot alvast goed gevuld dan?
Eerst heb je in de meeste gevallen al veel dierenarts kosten en dan de crematie nog.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:38

mimeslosydy schreef:
nou, mijn pony waar ik op rijd die staat op een boerderij en daar gaat soms ook wel eens een schaap of koe dood, die liggen dan langs de weg onder zo'n zeil en mijn pony vind dat echt eng.
hij loopt er met een grote boog omheen en je ziet dan helemaal het wit van zijn ogen.
maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze het zeil eng vind want ze is altijd overal bang voor.
heeft ze ergens 10x langsgelopen komt ze er nog een keer langs is het opeens reuuuuuuuuuuze engh!!! :P

maar als ik mijn pony zou moeten laten ''gaan'' dan zou ik hem denk ik laten inslapen.
ik ben zowieso al vegetarier dus ik zou geen kans hebben om hem op me bord te hebben liggen maar dat anderen van MIJN allerliefste sgatje zouden eten vind ik helemaal erg.
mijn pony is wel een vechtertje dus dan zou ik idd wel bang zijn dat hij zou gaan tegenstribbelen.
*uiteraard respecteer ik de mening van anderen, als je denkt dat dit het beste voor je pony is dan doe je dat*

Heb jij het topic wel gelezen?
Ik vermoed van niet.
Zou je dat aub wel willen doen?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:45

mimeslosydy schreef:

Bij de slager liggen de dooie beesten niet in dezelfde ruimte onder een zeiltje ofzo hoor ;) Dat de beestjes dat eng vinden is vrij logisch, dan ruiken ze 'de dood' (bij die beesten langs de weg).

Ik kan je verzekeren dat ze t niet doorhebben bij een goed slachthuis. Wij hebben zelf 2 paarden naar de slager moeten brengen, was gewoon niets aan de hand. Ik denk dat het ook grotendeels aan jezelf ligt! Als jij je ineens heel anders gedraagt naar je paard, wiebelig doet en nouja, paarden zijn gevoelige dieren en zij dus merken dat jij verdriet enzovoorts hebt, gaan zij ook denken, wat is er aan de hand t baasje doet zo raar. Je moet eigenlijk zorgen dat je van tevoren afscheid hebt genomen, en zo normaal mogelijk doet als je m wegbrengt.

Volgens mij worden paarden tegenwoordig al niet eens meer standaard voor menselijke consumptie gebruikt, dit moet je zelf aangeven. En heeft natuurlijk ook met medicatie en dergelijke te maken (vandaar dat inleg vel dat tegenwoordig in je paspoort moet zitten.)

Waarom wij voor de slager gekozen hebben?
Levert geld op, ipv dat het geld kost. (klinkt heel hard maar speelt toch echt mee!)
Geen kans op vechten tegen spuitje. Van 1 van de 2 weet ik wel bijna zeker dat die zou vechten. Hij had hartstikke pijn aan zijn heup maar bleef vrolijk en wilde erg graag naar je toekomen. Hij was echt een doorzetter, en ik zou het vreselijk vinden als hij nog meer zou moeten lijden door te vechten tegen de dood. Slager is hup kogel erdoor weg paard.

Ieder zijn mening, en ik vind dat je die ook hoort te respecteren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:48

vorame schreef:
suzy_Q schreef:

Heb jij je spaarpot alvast goed gevuld dan?
Eerst heb je in de meeste gevallen al veel dierenarts kosten en dan de crematie nog.

Rechtstreeks cremeren lijkt me de meest pijnlijke methode die er bestaat, het paard zal toch wel eerst, door middel van een spuitje OF door middel van een pin, gedood moeten worden :D .

vorame

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:50

:D
Klopt, maar dat kan dan nog thuis, welke optie ook.

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:58

Ik zal zeker niet voor de slacht gaan, hoeveel sneller het ook is. Is absoluut tegen mijn principes in.
Denk dat die keuze nooit in me op zou komen!! Vind het afschuwelijk..
Als ze een spuitje krijgen, krijgen ze trouwens toch eerst een kalmerings spuit zodat ze er niets meer van merken, kan dat ik er naast zit hoor. Heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt, maar zo gaat het wel bij andere dieren

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:01

Ik ben het met ruiter
L eens HET IS VRESELIJK het kan wel zijn dat mensen daar goed over na denken maar toch..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:02

Wààrom is het afschuwelijk/vreselijk?

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:05

GWN HET IDEE dat je paard in stukjes is gehakt en bij de slager ligt bahh!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:07

Aaaaah ik wil het je heel graag vertellen, maar:
Asjemenauw schreef:
Mag ik aub de volgende frikandel opmerking in behadeling nemen??? :Y) Pliesssssss????

Dus je gaat nog even geduld moeten hebben. :+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:08

En weer 2 mensen die niet lezen!
Kan daar niet wat aan gedaan worden?
Elk persoon die nu nog aangeeft dat een paard dat bij de slager komt om afgemaakt te worden ook opgegeten wordt een avatar krijgt van, ik lees niet, ik flats wat woorden neer.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:14

%) Nu ik dit allemaal zo lees, lijkt het mij een moeilijke keuze welke voor het paard het beste is... Is het echt waar dat paarden met een spuitje kunnen gaan vechten tegen de dood? Een kennis van mij moest haar ruin laten inslapen en dat is volgens haar op een vredige manier gebeurd. Eerst kalmeringsmiddel, toen ging hij liggen en daarna is hij ingeslapen zonder toestanden... Zijn baasje maakte die keuze omdat ze absoluut erbij wilde zijn als hij zou inslapen en ook wilde ze niet dat hij in de consumptieketen terecht kwam. Ik vond dat wel een goede reden dan voor een spuitje te kiezen... Maar nu weet ik ook niet meer wat waar is....

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:22

@ horse4fun idd het is een moeilijke kueze maar je hebt gelijk als een een paard laat inslapen onder verdoving voelt hij er niks van en gaat hij ook niet vechten tegen de dood

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:23

zo zeiden ze het toch tegen mij ...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:24

Het is heel simpel hoor.

- Paard naar de slacht betekend dat het paard altijd opgegeten wordt.
- En paard met een spuitje vecht altijd tegen.

meer opties zijn er niet zoals je hebt kunnen lezen in dit topic.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:35

:D .

Ik ging vroeger als kleine meid altijd 's zomers naar zo'n ponykamp. Deden we altijd leuke dingen en uitstapjes. Ik begin er meer en meer voorstander te worden dat het slachthuis een verplichte uitstap wordt. Dat scheelt zich misschien een beetje later :D .

Volgens mij komt het vooral door de negatieve bijklank die als kind altijd aan de slachter gegeven wordt. Zo goed als altijd was hij de gemene man waarvan de poownietjes gered moesten worden. Ik ken weinig verhalen waarin de slachter de grote held speelde die een ponytje met heel veel pijn snel en pijnloos uit zijn lijden verloste.
Dan zal het daardoor komen dat mensen nog steeds een beeld hebben van de slager alsof het een grote gemene plek is. Tel daar nog eens bij op dat mensen totaal niet te moeite doen om ook een beetje te lezen en dus ook nooit te weten komen dat je je paard niet in stukjes moet laten hakken als je dat niet wilt.

Dit beeld had ik vroeger althans ook van slagers. Toen ik jong was, had ik ook het beeld van gemene eigenaars die het enkel voor het geld deden, doodsbange paarden aan haken...maar ik las zoveel verhalen op bokt, leerde dat inslapen ook niet altijd zo mooi gaat als het in de sprookjes wordt voorgesteld, en ik ben compleet van mening verandert. Eerst was het: zeker inslapen, slager ik snap niet dat je paard kan aandoen!. Nu is het: Het liefste de slager tenzij het niet kan, maar ook respect voor mensen die met weldoordachte argumenten voor inslapen kiezen, zo zijn er gelukkig ook wel in dit topic.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:42

Quartusje schreef:
@ horse4fun idd het is een moeilijke kueze maar je hebt gelijk als een een paard laat inslapen onder verdoving voelt hij er niks van en gaat hij ook niet vechten tegen de dood

Apekool. De doodsstrijd is net zo hevig, alleen je ziet het niet, omdat de spuit het dier verlamd.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:45

Sh*t ... komt er eindelijk weer een frikandel opmerking voorbij ... ben ik niet ONLINE getverderrie ... omdat ik bang ben nu alle fun te missen:

Een paard dat naar de slager gaat ... hoeft geen broodje frikandel te worden!!!!!!!!!!!!! Dat is een broodje aap verhaal!!!
Lees het topic even voordat je met het zoveelste onzinnige antwoord komt! }:)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:47

Nee hoor asjemenou, dat is niet waar hoor. :P

vorame schreef:
Het is heel simpel hoor.

- Paard naar de slacht betekend dat het paard altijd opgegeten wordt.
- En paard met een spuitje vecht altijd tegen.

meer opties zijn er niet zoals je hebt kunnen lezen in dit topic.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:48

Ik ga eens even een hap van mijn broodje aap speciaal nemen :D

quartprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:49

dat vind k helemaal niet kunnen lielle !! handwrijvend het geld zitten tellen !? :? voor wat ben je met paarden bezig als je toch niks om ze geeft ! da snap k dus gwn nie k wil al zo lang een paard maar krijg er geen van men ouders en k hou zo enorm veel van men metekindje quartus en k zou het nooit over men hart krijgen er mee naar de slacht te lopen !! k zou dat met GEEN 1 paard doen !! en ga jij je maar eens schamen ! :n
Lielle schreef:
Quartusje schreef:
ok een paard naar de slacht brengen is nooit leuk integendeel maar als je weet dat het je eigen paard is zou ik het toch veel erger vinden omdat je het dier gekent hebt dus daarom snap ik ook niet dat mensen hun eigen paard naar de slacht kunnen doen :n

dat is heel makkelijk. Ik ben lachend met onze zelfgefokte driejarige naar binnen gelopen, en heb handenwrijvend het geld zitten tellen. Dat was nog eens winst maken, daar heb je wat aan.

Dat is sarcastisch, dat moge duidelijk zijn. Nog helemaal los van emotionele zaken, dekgeld, 3 jaar opfok en talloze dierenartsrekeningen zijn veel malen meer geld dan dat schijntje van de slager. Ik vind het stuitend dat mensen zonder enige kennis van zaken op een dergelijke manier durven te oordelen over anderen, die in bijna alle gevallen heel goed hebben nagedacht over een verschrikkelijk onderwerp en in het belang van hun paard de keuze maken. Quartusje, ga je diep schamen!