Ja, en als je even terugleest in één van de natural topics, dan heb ik volgens mij Arabesk een heleboel vragen gesteld naar aanleiding van die onderzoeken.
En op die vragen heb ik nooit antwoord gehad. Kan ook niet. Dat weet Arabesk namelijk ook. Want als ik me niet vergis heeft die ook een universitaire studie gedaan. En die antwoorden zijn er niet. Het zijn gewoon slechte onderzoeken.
De echt alleraller allerslechtste is die waarbij schedels uit een museum worden gebruikt om te laten zien hoe bitvergroeiien tot stand komen. Lekker makkelijk. Je weet helemaal NIETS van die paarden. Maar het gebruik was anders, je weet niet wie erop heeft gezeten, wat voor bitten het waren, je roept maar wat in het rond in essentie. Lekker onderzoek.
Hahaha en als je dan iets leest wat je niet wilt horen, dan ga je roepen dat ik bekrompen ben en bitgebruik een heilig huisje vindt. Kijk dat is nu een dom antwoord. Omdat ik al zonder bit reed toen jij nog nooit een paard van dichtbij had gezien.
Nee ik wil graag tot nieuwe inzichten komen. Maar niet op basis van een aantal kulonderzoeken en slecht opgezette onderzoeken.
ER ZIJN (tot nog toe) GEEN GOEDE ONDERZOEKEN! Niet voor bitloos én niet voor mét bit. Zo simpel is het.
Maar weet je wat: zoek voor mij het onderzoek dat met een gedegen onderzoeksvraag die niet bij voorbaat het antwoord in zich heeft. En een gedegen onderzoeksopzet, waarbij de keuzen die zijn gemaakt tijdens en voorafgaand aan het onderzoek heel netjes zijn uitgeschreven.
En waarbij de methode van onderzoeken is aangegeven en welke keuzes daarin zijn gemaakt.
En waarbij de uitkomst statistisch significant is (dat betekent meer dan pakweg 20 schedels onderzoeken), en waarbij een fatsoenllijke controle groep is.
En tenslotte waarbij de onderzoeker geen enkel belang heeft bij de uitkomst (en dus geen bitten verkoopt, bitloze optomingen verkoopt, NH-clinics geeft, of paarden voor de sport traint met bit).
En ik geloof dan onderzoek onmiddellijk.
De door jou aangegeven onderzoeken hebben allemaal een manko bij juist de bovengenoemde dingen. En dus mag je daar niet mee schermen. Je mag het geloven

dat is heel wat anders. Mensen geloven ook in God. Daar is ook geen bewijs van.