Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:26

Anya schreef:
Sorry, ik heb die onderzoeken al eens eerder gelezen en uitgelegd dat IEDERE wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt daar. Het is gewoon geen onderzoek, het zijn verhaaltjes die goedgelovige mensen wel pikken.

Goh, dat is nogal wat om dat te beweren.
Dus de gedane onderzoeken in de afgelopen 15 jaar van Geyer, Preuschoft, Roepstorff, Weishaupt, Frei, Meyer, Webber en Clayton zijn volgens jou allemaal onzin-onderzoeken en kulverhaaltjes. :?

Dat je je op Bokt niet openstelt en via anderen niet tot nieuwe wilt inzichten komen, ala. Maar onderzoeken als zodanig afdoen vind ik toch wel heel erg bekrompen. Het bit is voor jou en velen met jou blijkbaar echt een heilig huisje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:35

Ja, en als je even terugleest in één van de natural topics, dan heb ik volgens mij Arabesk een heleboel vragen gesteld naar aanleiding van die onderzoeken. En op die vragen heb ik nooit antwoord gehad. Kan ook niet. Dat weet Arabesk namelijk ook. Want als ik me niet vergis heeft die ook een universitaire studie gedaan. En die antwoorden zijn er niet. Het zijn gewoon slechte onderzoeken.

De echt alleraller allerslechtste is die waarbij schedels uit een museum worden gebruikt om te laten zien hoe bitvergroeiien tot stand komen. Lekker makkelijk. Je weet helemaal NIETS van die paarden. Maar het gebruik was anders, je weet niet wie erop heeft gezeten, wat voor bitten het waren, je roept maar wat in het rond in essentie. Lekker onderzoek.

Hahaha en als je dan iets leest wat je niet wilt horen, dan ga je roepen dat ik bekrompen ben en bitgebruik een heilig huisje vindt. Kijk dat is nu een dom antwoord. Omdat ik al zonder bit reed toen jij nog nooit een paard van dichtbij had gezien.

Nee ik wil graag tot nieuwe inzichten komen. Maar niet op basis van een aantal kulonderzoeken en slecht opgezette onderzoeken.

ER ZIJN (tot nog toe) GEEN GOEDE ONDERZOEKEN! Niet voor bitloos én niet voor mét bit. Zo simpel is het.

Maar weet je wat: zoek voor mij het onderzoek dat met een gedegen onderzoeksvraag die niet bij voorbaat het antwoord in zich heeft. En een gedegen onderzoeksopzet, waarbij de keuzen die zijn gemaakt tijdens en voorafgaand aan het onderzoek heel netjes zijn uitgeschreven.

En waarbij de methode van onderzoeken is aangegeven en welke keuzes daarin zijn gemaakt.

En waarbij de uitkomst statistisch significant is (dat betekent meer dan pakweg 20 schedels onderzoeken), en waarbij een fatsoenllijke controle groep is.

En tenslotte waarbij de onderzoeker geen enkel belang heeft bij de uitkomst (en dus geen bitten verkoopt, bitloze optomingen verkoopt, NH-clinics geeft, of paarden voor de sport traint met bit).

En ik geloof dan onderzoek onmiddellijk.

De door jou aangegeven onderzoeken hebben allemaal een manko bij juist de bovengenoemde dingen. En dus mag je daar niet mee schermen. Je mag het geloven :j dat is heel wat anders. Mensen geloven ook in God. Daar is ook geen bewijs van.
Laatst bijgewerkt door Anya op 07-02-09 10:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:37

Dan zou ik denk ik alleen nog maar freestyle gaan rijden en stoppen met dressuur... krijg m'n pony denk ik toch niet nagefelijk met een bitloos hoofdstel, ze is nu al zo sterk in de mond :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:05

Anya schreef:
Ja, en als je even terugleest in één van de natural topics, dan heb ik volgens mij Arabesk een heleboel vragen gesteld naar aanleiding van die onderzoeken. En op die vragen heb ik nooit antwoord gehad. Kan ook niet. Dat weet Arabesk namelijk ook. Want als ik me niet vergis heeft die ook een universitaire studie gedaan. En die antwoorden zijn er niet. Het zijn gewoon slechte onderzoeken.

De echt alleraller allerslechtste is die waarbij schedels uit een museum worden gebruikt om te laten zien hoe bitvergroeiien tot stand komen. Lekker makkelijk. Je weet helemaal NIETS van die paarden. Maar het gebruik was anders, je weet niet wie erop heeft gezeten, wat voor bitten het waren, je roept maar wat in het rond in essentie. Lekker onderzoek.

Hahaha en als je dan iets leest wat je niet wilt horen, dan ga je roepen dat ik bekrompen ben en bitgebruik een heilig huisje vindt. Kijk dat is nu een dom antwoord. Omdat ik al zonder bit reed toen jij nog nooit een paard van dichtbij had gezien.

Nee ik wil graag tot nieuwe inzichten komen. Maar niet op basis van een aantal kulonderzoeken en slecht opgezette onderzoeken.

ER ZIJN (tot nog toe) GEEN GOEDE ONDERZOEKEN! Niet voor bitloos én niet voor mét bit. Zo simpel is het.

Maar weet je wat: zoek voor mij het onderzoek dat met een gedegen onderzoeksvraag die niet bij voorbaat het antwoord in zich heeft. En een gedegen onderzoeksopzet, waarbij de keuzen die zijn gemaakt tijdens en voorafgaand aan het onderzoek heel netjes zijn uitgeschreven.

En waarbij de methode van onderzoeken is aangegeven en welke keuzes daarin zijn gemaakt.

En waarbij de uitkomst statistisch significant is (dat betekent meer dan pakweg 20 schedels onderzoeken), en waarbij een fatsoenllijke controle groep is.

En tenslotte waarbij de onderzoeker geen enkel belang heeft bij de uitkomst (en dus geen bitten verkoopt, bitloze optomingen verkoopt, NH-clinics geeft, of paarden voor de sport traint met bit).

En ik geloof dan onderzoek onmiddellijk.

De door jou aangegeven onderzoeken hebben allemaal een manko bij juist de bovengenoemde dingen. En dus mag je daar niet mee schermen. Je mag het geloven :j dat is heel wat anders. Mensen geloven ook in God. Daar is ook geen bewijs van.

ik kwam laatst ook een site tegen die na gedegen onderzoek echt aan wist te tonen dat er toch echt marsmannetjes bestaan........

ben het helemaal met Anya eens!!! Flut onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:23

:D Hebben jullie wel eens sites gezien, waar men beweert dat graancirkels worden gemaakt van schepsels from outer space? :D (en dat ook nog wetenschappelijk denkt te kunnen onderbouwen)
Die marsmannetjes bestaan, het zijn alleen gewoon boeren en boerenjongens die erg creatief zijn met touwen en planken en daarmee af en toe voor een mediahype zorgen :D
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

@ Jovinogwat, het is hier niet zo dat er op Cinnepin wordt ingehakt, ik zie nergens teksten die over haar persoonlijk gaan, ik zie alleen enkele goed onderbouwde meningen, over haar manier van bitloos rijden....
En dan lees ik een opmerking dat "ik" (er staat Suleinogwat) mijn paard bitloos "niet eens goed voor elkaar krijg en dat ligt aan bitloos?" Tja, als ie het met bit al bijna twee jaar supergoed doet maar binnen een paar minuten staatgevaarlijk werd toen hij werd gereden met een bitloze optoming kan ik er niets anders van maken, helaas. Als je er een andere verklaring voor hebt, mag je het zeggen, ik ben erg benieuwd :?
Voor mij na die eenmalige actie nooit meer bitloos, ik beëindig liever mijn geliefde hobby wegens ouderdom dan door een gebroken nek op de jonge leeftijd na een fatale val op veeeeel te jonge leeftijd :(:)

Liddelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:34

Ik zou lekker bitloos gaan rijden
Ook natuurlijker voor het paard! ;)
Maar of het erg goed gaat op een opgewonden heet paard weet ik niet...
En als ie bokt...??
Maar wel leuk op een fjord,tinker,haflinger of ander ras met een rustig karakter

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:43

@Liddely, dat is dus wat Kiwiko en ik proberen duidelijk te maken, een heetgebakerd paard kan die druk niet aan die je creëert met een gangbare bitloze optoming. Na mijn avontuur zie ik het leuke er niet van in, in elk geval ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:35

Bij deze nodig ik iedereen die denkt dat je een heet paard niet bitloos kunt rijden uit om, over een paar maanden na de bevalling, bij mij en Ordeal te komen kijken. Dan zal ik bewijzen dat je een heet paard wel degelijk bitloos op correcte wijze kan rijden :)

De hele tijd die flauwekul over die zogenaamd enorme druk om het hoofd met een dergelijk hoofdstel wordt ik zoooo moe van. Ik vraag me dan echt af hoe jullie rijden, ik heb namelijk niet veel druk op mijn teugels dus heeft mijn paard ook niet veel druk om haar hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:38

Wat voor jou paard wel opgaat, hoeft voor de mijne niet op te gaan Daan_Ordeal ;)
Ik rij ook met een minimum aan druk, kan de mijne met een bitje op de pinken rijden, en ik reed bitloos ook op mijn pinkjes .
Jij vind het flauwekul, ik heb andere ervaringen.
Off-topic, wie gaat bevallen, jij of je paard?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:42

Haha, mijn paard gelukkig ;)

In je eerdere post zeg je dat je een heetgebakerd paard niet bitloos kunt rijden omdat ze die druk niet aan kunnen. Ik weet dus uit ervaring dat het wel goed mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:55

Anya schreef:
Omdat ik al zonder bit reed toen jij nog nooit een paard van dichtbij had gezien.

Niet dat deze opmerking ook maar enige toegevoegde waarde heeft, maar volgens mij zijn wij van dezelfde leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:58

Daan_Ordeal schreef:

In je eerdere post zeg je dat je een heetgebakerd paard niet bitloos kunt rijden omdat ze die druk niet aan kunnen. Ik weet dus uit ervaring dat het wel goed mogelijk is.

Geldt niet voor alle paarden neem ik aan ;) maar ik doe het in ieder geval nooit meer. Ondertussen heb ik nog een paar meiden gesproken die ook van een koude kermis thuiskwamen met hun sensibele pownies ;)

Off-topic: duim voor je dat er een leuk veulen komt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:59

Ah dan maken we beiden ommerkingen zonder toegevoegde waarde Joviban. Want om mij met een bitstokpaardje op te zadelen is ook onzin.

Ik wil gewoon fatsoenlijk onderzoek. En dat is er niet.
En ik ben een van die mensen die vindt dat je een paard heel goed met en zonder bit kunt rijden en dat nogmaals de ruiterhand bepaald hoe een paard reageert. Ongeacht de optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:02

suleilitha schreef:
Als je er een andere verklaring voor hebt, mag je het zeggen, ik ben erg benieuwd :?

Daar kunnen inderdaad meerdere verklaringen voor zijn.
Op basis van wat ik zoal van je gelezen heb op Bokt, weet ik er zo al twee te bedenken, maar het lijkt me dan beter dat ik een keer bij je kom zodat ik kan ervaren wat jij zoal doet op de rug van het paard. Mits je in de regio woont natuurlijk (ik weet niet waar je woont?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:03

Ik zou het wel leerzaam vinden voor andere lezers dat je je suggesties in het topic plaatst, dan hebben we er allemaal wat aan! ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:04

suleilitha schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Geldt niet voor alle paarden neem ik aan ;) maar ik doe het in ieder geval nooit meer. Ondertussen heb ik nog een paar meiden gesproken die ook van een koude kermis thuiskwamen met hun sensibele pownies ;)

Off-topic: duim voor je dat er een leuk veulen komt!

Dank je :)

Ik bedoel dus te zeggen dat het ook niet voor alle hele paarden geldt dat ze niet bitloos te rijden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:06

Nee, elk paard is verschillend, al kan ik me na mijn experiment wel voorstellen dat er meer van die hete kikkers c.q. driftkoppen zijn die er hopeloos van flippen.
Joviban, nogmaals, ik ben erg benieuwd wat jij denkt wat ik op de rug van een paard te zoeken heb, behalve dat ik er op rij :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:11

Hé Joviban. Ik wil je anders ook wel mijn slimme, werkwillige, gevoelige en oh zo driftige Wiz aanbieden om te proberen. Met bit (jawel op shanks) en zonder bit gereden. Een schat van een paard, maar soms pakt ie het aan. Omdat hij iets wil wat dan net even niet mag.

Hij is wel 1.80 maar met lekkere gangen :j

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:29

Als die regel ingesteld wordt, dan zou ik het helemaal eerlijk doen...dan ook het zadel eraf! Mijn paardje vindt het prima om te rijden met bit en zadel, omdat ik zorg dat ik goed tuig heb en het goed zit. En natuurlijk dat ik er goed mee rijd. Nog steeds ben ik overtuigd dat je voor hogere oefeningen wel degelijk een bit nodig hebt omdat je het anders te grof moet aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:33

Als ze zulke regels zouden doorvoeren, wat ik trouwens helemaal niet zie gebeuren, moeten ze de paardesport gewoon maar helemaal verbieden.
We weten allemaal dat een bit zo hard of zacht is als de ruiterhand zelf. Ik zie nog liever een rijpaard lopen met een Liverpoolstang in de mond, met een ruiter in het zadel met fluwelen handen, dan een paard met een "zacht" bit waar iemand aan hangt te rukken en te plukken ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:40

Hier op pension staan ook 2 hete paarden.
De ene loopt goed op bit en ook goed op bitloos. Is een paard met karakter dat heel duidelijk laat merken wat hij wil. Kruislings bitloos vindt hij overigens niet leuk. Maar bijvoorbeeld een zachte hackemore (harde nooit geprobeerd) of teugels op een lage neusriem is prima en fijn te rijden. Een dubbel gebroken of rechte trens is ook prima.

De ander loopt goed op een dun bitje (te dik heeft ze de mond te vol) bitloos hoef je niet te doen. Niet omdat ze dat sterk wordt of zoiets, maar juist omdat ze bang wordt. Zij vind elke druk aan het hoofd niet prettig. Zo zelfs met poetsen een stal halster al niet. Longeren aan een halster geeft ook een erg grote inpact op haar. (al is dat door te oefenen wel verbetered) Longeer met dubbele lijn aan het bitje is ze heel ontspannen. Daar hoef je bitloos niet mee te gaan rijden. Als die nog strengere druk voelt dan aan een halster dan gaat ze gewoon flippen. Dat kun je zo wel voorspellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:45

en ik bied mijn madame ook aan :j ik heb haar nog nooit bitloos gereden (komt misschien nog wel een keer) maar voel je vrij om het te proberen met haar. :) IMO vind ik het not done om sul iher keihard persoonlijk aan te vallen jovibon. Sul heeft niemand persoonlijk aan gevallen dus koekje van eigen deeg kan je dit ook al niet noemen. Ergens anders een strubbeling misschien? zo ja, hoort dat niet in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:52

Ach Pharagirlke, ik maak me er verder niet druk om, ik vind het alleen erg knap dat iemand uit geschreven tekst kan afleiden "wat ik zoal uitspook op de rug van een paard"....
Ik trek het me niet persoonlijk aan hoor ;) alleen ik zou erg graag willen weten hoe iemand uit diverse posts al twee dingen kan aanwijzen die ik mogelijk "fout" doe ;)

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:06

Cinnepin schreef:
mick75 schreef:
Cinnepin, heb jij er wel eens een ander op gezet met bit?

als je even terug leest zie je dat er idd meer op hebben gereden met bit ;) Er hebben al redelijk wat mensne op mijn paard gereden ;) en diegene die haar ook bitloos hebben gereden en het dus kunne vergelijken zeggen allemaal dat ze t beter doet op bitloos ;) ( alleen zitten deze mensen niet op bokt helaas )

Niet aanvallend bedoeld.
Ik heb op bonito gereden MET en ZONDER bit.
Persoonlijk vond ik dat ze met bit veel beter liep. maar nu ze zonder loopt vind ik haar erg uit elkaar vallen. en een soort van sukkelrondje lopen. terwijl ik weet dat ze meer kan.
Hoop dat het met goede lessen goed komt.
Succes ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:25

Daan_Ordeal schreef:
Bij deze nodig ik iedereen die denkt dat je een heet paard niet bitloos kunt rijden uit om, over een paar maanden na de bevalling, bij mij en Ordeal te komen kijken. Dan zal ik bewijzen dat je een heet paard wel degelijk bitloos op correcte wijze kan rijden :)

De hele tijd die flauwekul over die zogenaamd enorme druk om het hoofd met een dergelijk hoofdstel wordt ik zoooo moe van. Ik vraag me dan echt af hoe jullie rijden, ik heb namelijk niet veel druk op mijn teugels dus heeft mijn paard ook niet veel druk om haar hoofd.

daan :) je verward hier heet met sensible......... ik heb het over sensibele paarden die je niet kan rijden met een bitloos hoofdstel, halster zal prima gaan........ maar de bitloze hoofdstellen die nu in omloop zijn niet