Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:16

Oehlala schreef:
jacomijn1 schreef:
Helaas , te vroeg gejuicht…
Nee we beloven dat we haar niet zullen verkopen, je mag zelfs 3,4,5 keer komen rijden. Maar vandaag via de app dat ze het paard verkocht had. Beloftes zijn niet veel waard in de paardenwereld heb ik wel de indruk.

Heel zuur voor je, maar beloftes werken vaak vanaf de andere kant ook niet helaas, dus dat ze in de huidige markt verkopen aan de eerste die betaald snap ik ergens wel.
Houd moed, dit had niet zo mogen zijn, er komt vast nog een leuker paard jouw kant op. :(:)

Dit houd ik mezelf ook altijd voor _/-\o_

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:32

Over Hongaarse ponies.
Mijn ec schoonfamilie had een huis in Hongarije in een echte paardenregio. Ik ben daar bij wat evenementen geweest en heb ook gereden. En wel op een pony die al een jaar niet meer gereden was en de eerste 15 minuten vond dat zijn vakantie nog niet voorbij was en daarna als een zonnetje liep.

Ik heb in de omgang naar de paarden geen vervelende praktijken gezien. Karakters van de paarden leken fijn.
Maar, ik ben zelf wel voorzichtig bij import dieren, omdat ze soms in de beginperiode wat overdonderd kunnen zijn en braaf lijken, maar later toch wel wat spatjes hebben.

En natuurlijk laten keuren, maar dat is niets nieuws.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:41

Zijn er nog mensen op zoek naar een gezelschapspony of een kinderpony?
Maar dan niet fanatiek? Dus geen bixie niveau?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:46

boemel schreef:
Over Hongaarse ponies.
Mijn ec schoonfamilie had een huis in Hongarije in een echte paardenregio. Ik ben daar bij wat evenementen geweest en heb ook gereden. En wel op een pony die al een jaar niet meer gereden was en de eerste 15 minuten vond dat zijn vakantie nog niet voorbij was en daarna als een zonnetje liep.

Ik heb in de omgang naar de paarden geen vervelende praktijken gezien. Karakters van de paarden leken fijn.
Maar, ik ben zelf wel voorzichtig bij import dieren, omdat ze soms in de beginperiode wat overdonderd kunnen zijn en braaf lijken, maar later toch wel wat spatjes hebben.

En natuurlijk laten keuren, maar dat is niets nieuws.

In 2015 was ik in Hongarije bij een fokker van oude rassen op bezoek om 2 Huzule ponies voor mijn baas te kopen. Die man had ets van 250 Huzulen en nog eens datzelfde aantal aan Gidran paarden. Die waren extreem goed verzorgd!

Een van de ponies die we gekocht hebben toen.

Afbeelding

Een klein groepje op de weide
Afbeelding

De drachtige Gidran merries (en ik 14 weken zwanger zelf)

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:46

Umeo schreef:
Hi, sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar wel met een goede reden!
Voor mijn 5-jarig dochtertje ben ik op zoek naar een speelpony/bixiepony. Kleur en leeftijd maken niet uit (uiteraard wel gezond), zolang hij of zij maar 100% braaf is.
Tuttelen, wandelen en lekker knuffelen moeten zeker kunnen. Wij bieden een liefdevol thuis met gezelschap van andere paarden.
Heeft iemand dé gouden tip? :o

Alja schreef:

:D
Weet niet in welke mate Umeo een bixiepony zoekt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:50

Dit is wel de perfecte kinderpony, wat rond stappen gaat ook prima meer aan meer werk heeft hij geen zin meer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:57

Alja schreef:
Dit is wel de perfecte kinderpony, wat rond stappen gaat ook prima meer aan meer werk heeft hij geen zin meer.

Oh in dat geval zou ik ook een goede pony kunnen zijn :+

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:01

Alja schreef:

Kan je mij meer info geven?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:04

Hier een nieuwe zoektocht. Mijn haflinger wordt meer alleen van mij. Mijn ouders hebben besloten als gezelschap voor mijn haflinger een d of e pony te kopen geschikt voor de kleinkinderen van 8 10 en 13 jaar. Braaf nog in voor wat dressuur en een sprongetje op zijn tijd. Paardje komt aan huis te staan en swingers de nacht binnen en overdag buiten en zomers 24/7 buiten metschuilplaats.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:09

ruitje schreef:
Officieel is luchtzuigen en een grotere kans op koliek nooit bewezen.
Luchtzuigers zijn niet op alle stallen welkom, bij mij kunnen ze ook niet in alle boxen.

Ik zou een luchtzuiger wel durven kopen omdat ik zie dat ze er bij mij op stal aardig mee stoppen. Maar dat is anders als je afhankelijk bent van een pensionstal denk.

Waaraan moet de stal dan voldoen?
Wij hebben stallen met uitloop naar de weide. Maar in de stal ? zijn daar tips voor?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:15

Gulpje schreef:
Alja schreef:

Oh in dat geval zou ik ook een goede pony kunnen zijn :+

:')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:16

Er is niets mis met Hongaarse ponys. Maar degene die hierheen verhandeld worden zijn meestal via via al tig keer verhandeld met een reden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:23

Het zal wel net zo zijn als bij alle andere goedkope import paarden.

Mariella, de stal ligt er aan of het een kribbebijter of luchtzuiger is. Kribbebijters pakken iets vast om op te zuigen. Het beste is om gewoon een plek voor ze te maken met rubber waar ze kunnen zuigen. Het zijn vaak stress gevoelige introverte dieren. En onbeperkt hooi..geen kuil.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:41

Oehlala schreef:
jacomijn1 schreef:
Helaas , te vroeg gejuicht…
Nee we beloven dat we haar niet zullen verkopen, je mag zelfs 3,4,5 keer komen rijden. Maar vandaag via de app dat ze het paard verkocht had. Beloftes zijn niet veel waard in de paardenwereld heb ik wel de indruk.

Heel zuur voor je, maar beloftes werken vaak vanaf de andere kant ook niet helaas, dus dat ze in de huidige markt verkopen aan de eerste die betaald snap ik ergens wel.
Houd moed, dit had niet zo mogen zijn, er komt vast nog een leuker paard jouw kant op. :(:)

Dit idd, maar desalniettemin super kak natuurlijk….

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:59

Alja schreef:

Ja hier!

Dochter betrekken heb ik in eerste instantie ook niet gedaan. Maar uiteindelijk is zij degene die er ook mee aan de slag moet. Ik snap wat je bedoeld Ruitje, maar ga niet met pony's "slepen' en wil ook niet "liegen" tegen mijn dochter.

De Hongaarse pony's waren trouwens qua prijs niet goedkoper dan de Nederlandse, heb er eentje voor 5500 voorbij zien komen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:13

Getup schreef:
Er is niets mis met Hongaarse ponys. Maar degene die hierheen verhandeld worden zijn meestal via via al tig keer verhandeld met een reden

Dit inderdaad, goede hutzuls bijv vinden in hun eigen land ook makkelijk een nieuwe eigenaar :j Zeker interessant gefokte merries en hengsten.

Wat deze kant op komt is dan toch maar spul waar niemand erg happig op was... net zoals betaalbare geklasseerde springpaarden uit voormalige Oostbloklanden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:24

suusje26 schreef:
Alja schreef:

Ja hier!

Dochter betrekken heb ik in eerste instantie ook niet gedaan. Maar uiteindelijk is zij degene die er ook mee aan de slag moet. Ik snap wat je bedoeld Ruitje, maar ga niet met pony's "slepen' en wil ook niet "liegen" tegen mijn dochter.

De Hongaarse pony's waren trouwens qua prijs niet goedkoper dan de Nederlandse, heb er eentje voor 5500 voorbij zien komen.

Is ook een prima keuze hoor, snap ik :)

De haflinger is nu van een pensionklant :D

Ik weet er wel 2 paarden te koop via via, maar het is mij nu niet helemaal duidelijk wat iedereen zoekt? Er was iemand die mij gepbt had voor een heule brave maar ik ben kwijt wie. Volgens mij komt die vrijdag aan bij mij op stal( niet van mij hoor!, ik verkoop op t moment zelf nooit wat maar ik koppel gewoon alles en iedereen :+ ) . Verdien geen geld, wel karma punten :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:32

Net also ik Ruitje. Heel veel karmapunten verdient de afgelopen jaren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:40

Ik geloof erin dat je dat terug krijgt Belker. Weet nog niet of dat in dit leven is, of dat je nu in je volgende leven niet terug komt als kakkerlak... maar t komt goed :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:41

Ja stond een leuke bij ons op stal te koop, lief, gezond en heel goed geprijst.
wilde kijken of hij bij iemand aan sloot hier in het topic.
Maar zag vanmiddag dat hij gekeurd werd en was meteen verkocht :')
Dus heel snel gegaan, begrijp het wel, was echt een leuk dier voor relatief weinig geld.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:56

ruitje schreef:
Ik geloof erin dat je dat terug krijgt Belker. Weet nog niet of dat in dit leven is, of dat je nu in je volgende leven niet terug komt als kakkerlak... maar t komt goed :D

Ach en zo niet dan zijn de mensen die ik help blij. Is ook goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 23:06

@CrazyCat, die Gidran paarden zien er mooi uit! Beetje Engels volbloed x vleugje arabier achtige paarden?

Ik had nog nooit van de beide Hongaarse rassen gehoord volgens mij. Zal vast een interessante reis zijn geweest, en zulke grote aantallen paarden, wauw!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:32

Marigold schreef:
@CrazyCat, die Gidran paarden zien er mooi uit! Beetje Engels volbloed x vleugje arabier achtige paarden?

Ik had nog nooit van de beide Hongaarse rassen gehoord volgens mij. Zal vast een interessante reis zijn geweest, en zulke grote aantallen paarden, wauw!

Ja klopt van de Gidran EVB en Arabier en bijna allemaal vos. Het zijn de hele oude Oostenrijks-Hongaarse rassen. Het was voor ons vanuit Osttirol in het Westen wel een ritje naar Hongarije (6 a 7 uur), maar het ligt naast Oostenrijk, alleen aan de andere kant. Het speciale was dat alle fokmerries mijn buik kwamen begroeten. Mijn meest bijzondere ervaring met paarden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:47

Vriendin van mij had een Hongaarse merrie, beetje breed kwpn type. Bloedmooie merrie en heel goed lopen ook fijn karakter. Ze was toen geloof ik net zadelmak, of nog niet zadelmak. Beleren ging makkelijk. Ze heeft er tm Z2 mee gereden, daarna helaas een blessure op gelopen die niet meer goed kwam.
Ik was altijd wel gek van die merrie. Onze toenmalige stal eigenaar heeft bij dezelfde fokker toen ook andere paarden gekocht daar voor de manege, ook fijne en goed bewegend dier voor weinig geld.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 01-04-25 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:48

Boeiend Crazycat, bedankt voor het delen!