Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:08

upendo schreef:
SCW, begin er niet aan. :)
Eerlijk? Handelsstal, gek verhaal dat hij in training staat, nu niet door de keuring heen..

Genoeg alarmbellen. Ik snap dat je graag een paard wil kopen, maar als een dierenarts een negatief koopadvies geeft zou ik me daar echt aan vast houden. Als ze denken dat het aan beslag/randvoorwaarden ligt dan zal een goede dierenarts dat ook benoemen en herkeuren opperen als de problemen zijn verholpen.

Wat mij dan weer opvalt is dat alles en iedereen in twijfel getrokken wordt, behalve de dierenarts......

Wat maakt hem een heiliger boontje dan de rest?

lies

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:31

Een dierenarts heeft toch geen enkel belang in deze? Ik vind het niet zo gek dat we er op vertrouwen dat dierenartsen hun werk gewoon goed doen. Anders kunnen we het keuren net zo goed laten, toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:34

Was je er zelf niet bij Scw? Probeer dat bij een volgende wel te doen. Voor nu is het echt zwaar ***** Jammer, ik had het je gegund om nu onbezorgd paard te hebben!

Gefeliciteerd voor alle geslaagden en succes met de keuringen!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:57

xSCWx schreef:
Bedankt voor het meeleven iedereen :) ze is helaas niet door de klinische keuring heen. Ik ga zo nog even overleggen met de dierenarts of er iets aan te doen is.

Oh wat balen zeg!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:58

Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoon :+ dus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:01

Ik zie net dat het paard wat ik heb laten keuren weer te koop staat. Toevallig stuurde de verkoopster me een berichtje dus ik heb aangegeven dat het wel zo netjes was om te zeggen dat er bemerkingen waren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:02

xSCWx schreef:
Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoon :+ dus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.

De dierenarts mag je imo best vertrouwen in hebben, maar de verkoper niet. Niet omdat alle handelaren/verkopers corrupt zijn, maar jullie belangen zijn tegenovergesteld. Plus, als je er zelf bij bent, dan kan je ook zien hoe erg het is en makkelijker het paard uit je hoofd zetten. Of wanneer het een positief aankoopadvies is, zelf ook zien dat alles in orde is.

ikke

lies schreef:
Een dierenarts heeft toch geen enkel belang in deze? Ik vind het niet zo gek dat we er op vertrouwen dat dierenartsen hun werk gewoon goed doen. Anders kunnen we het keuren net zo goed laten, toch?

Nee.

Ik heb te veel gezien dat niet strookt met jouw aanname.

En nee, ik zeg niet dat je niet moet keuren. Je moet erbij zijn, regardless of cost. Dan kun je beoordelen of datgene wat de dierenarts zegt, strookt met jouw beeld.

Het is blijkbaar toch niet zo bekend dat juist buigproeven volledig beïnvloedbaar zijn op de uitkomst.
Wil je als dierenarts geen risico lopen op een onhandig advies, trek je de buigproef iets harder door, loopt het paard twee passen te lang niet rad en je geeft een negatief advies, pakt je spullen bij elkaar en vertrekt.

Met name dat laatste is wat TS beschrijft. Ik lees dat bericht als dat dierenarts niet echt de tijd genomen heeft om de situatie te bespreken. DAT zou een kwalijke zaak zijn, ongeacht of zijn negatieve advies terecht is, of niet.

xSCWx schreef:
De dierenarts is zelf na de klinische keuring al weg gegaan omdat ze er niet doorheen kwam, hij had al een negatief koopadvies gegeven omdat ze niet goed herstelde na de buigproef. Hij zou ook de 4 benen röntgenen maar heeft dat niet gedaan om me kosten te besparen. Ik moet nog contact hebben met de dierenarts, ik twijfel om verder te laten onderzoeken vandaar de vraag wat jullie denken.

Ik vind het wel jammer dat de verkoper zo onderuit wordt gehaald hier want die is alleen maar meewerkend en geeft ook geen advies vanuit haarzelf over de keuring, zelfs toen ik vroeg wat zij zou doen niet omdat ze niet onafhankelijk is.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-05-21 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kojack

Ik zat toevallig vandaag op een veilingsite. Van de 110 paarden hadden er meer dan de helft bemerkingen op de foto’s..

Vroeger liet je alleen hele dure paarden op de foto zetten, tegenwoordig ook de wat voordelige en zie je dus dat veel meer paarden een bemerking hebben dan vroeger.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:04

Ikke, waarom moet een dierenarts op locatie blijven om uitleg te geven als de koper er niet zelf bij is?

Ik zou mede daarom ALTIJD zelf aanwezig willen zijn bij een keuring. :)

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:06

upendo schreef:
Ikke, waarom moet een dierenarts op locatie blijven om uitleg te geven als de koper er niet zelf bij is?

Ik heb ook weleens een paard laten keuren waar ik zelf niet bij kon zijn. Ik ben ook uit gegaan van de eerlijkheid van de dierenarts. Alles is ook goed gekomen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:07

Als wij dat hadden gedaan hadden we nu met een paard gezeten die stuk was. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:08

upendo schreef:

De dierenarts is op eigen houtje ermee gekapt, zonder overleg met de opdrachtgever. Er wordt nergens geschreven dat de dierenarts opdracht gekregen heeft van SCW om te stoppen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-05-21 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:09

Wat ontzettend jammer voor je SCW, je had zo'n goede hoop bij dit paardje.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je er zelf niet bij bent geweest. Dat is ook jammer want nu blijf je met vragen zitten. Maar het feit dat de DA de keuring afbreekt zonder dat hij heeft kunnen overleggen met de opdrachtgever, zegt in mijn ogen echt wel genoeg. Als jij getwijfeld had over of het zinvol was om door te keuren, had hij dat gedaan want daar had hij in principe de opdracht toe.

Tijdens de keuring wordt ook naar de hoeven gekeken. Een goede dierenarts merkt op als die dusdanig verkeerd bekapt zijn, dat een dier er kreupel van gaat lopen. Als het aan de hoeven ligt, zal het ook niet alleen bij de buigproef zijn dat hij de eerste passen moeilijk wegkomt, dan zullen ook zonder eerst buigen de eerste passen aandraven op het harde gevoelig zijn.
Als de DA redenen zou zien om over een paar weken opnieuw te keuren, zal hij dat normaal gesproken ook op het rapport zetten of in ieder geval aan de opdrachtgever doorgeven.

Ik vermoed dus, hoe zuur ook, dat dit paardje gewoon echt niet goed is. Op 2 benen niet door de buigproef komen is gewoon geen goed nieuws. Wees blij dat je hebt laten keuren. Dit is juist waarom je een keuring doet, om te checken of paarden die op het oog gewoon goed lijken te lopen, ook daadwerkelijk goed zijn of dat ze toch iets mankeren.

Wat betreft de kniebanden. Jonge ongetrainde paarden, zeker de grote, hebben ook vaak slappe kniebanden, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n dier met zijn nog jonge slappe lijf daardoor niet door de buigproef komt. Als het dan de kniebanden zouden zijn, dan betekent dat dus dat er wel degelijk meer aan de kniebanden schort als alleen een beetje slap zijn door nog ongetraind zijn.

En wat de dierenarts betrouwbaarder maakt als een handelaar Ikke, is dat de dierenarts betaald wordt om het belang van SCW te behartigen. Dat is zijn taak. Als hij al zijn eigen belang zou laten meewegen, dan zou hij een paard waarover hij twijfelt in de klinische keuring eerder het voordeel van de twijfel geven en de X-ray keuring gewoon uitvoeren. Ik meen mij te herinneren dat SCW had aangegeven ook rug en hals op de foto te willen laten zetten. Dat zou betekenen dat als de DA niet te goeder trouw was, dat hij met een heel veel hogere factuur het erf had kunnen verlaten als dat hij nu heeft gedaan.
Of het een kwalitatief goede DA kunnen wij niet van hieruit beoordelen. Maar bij een kwalitatief minder goede DA bestaat de kans dat hij een gebrek mist omdat hij het niet goed ziet of omdat hij geen goede beeldvorming doet. Maar een kwalitatief minder goede DA zal geen gebreken verzinnen die er niet zijn.

Maar goed Ikke, als jij je volledig comfortabel voelt om een paard met een negatief aankoopadvies bij de keuring, in de lagere prijsklasse bij een handelaar te kopen, alleen omdat jij zelf denkt dat het paard wel okay is, moet je dat natuurlijk vooral doen. Niemand die je tegenhoudt. Maar SCW vraagt hier om meningen en mijn mening is dat dit geen verstandige koop zou zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:11

oji schreef:
Maar goed Ikke, als jij je volledig comfortabel voelt om een paard met een negatief aankoopadvies bij de keuring, in de lagere prijsklasse bij een handelaar te kopen, alleen omdat jij zelf denkt dat het paard wel okay is, moet je dat natuurlijk vooral doen. Niemand die je tegenhoudt. Maar SCW vraagt hier om meningen en mijn mening is dat dit geen verstandige koop zou zijn.

Sorry maar dat is gel*l!

Ik stel enkel wat vervelende vragen en nu ga JIJ suggereren dat ik zou zeggen dat SCW dat paard moet kopen.

Wil je wel even de feiten scheiden van jouw aannames!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:12

FlyHigh Gefeliciteerd!!! Leuk dier om te zien. Veel plezier ermee.
En Veeer ook gefeliciteerd!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:13

Sorry Ikke maar als er iemand is die in dit topic al valse aannames heeft gedaan ben jij het wel. Ik zeg niet dat jij zegt dat SCW het paard moet kopen, ik zeg dat als jij je er comfi bij voelt dat JIJ zo'n keuze vooral moet maken. Leren lezen Ikke....

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:15

Sorry het is echt niet mijn bedoeling geweest om zo’n discussie op te laaien. Ik wilde inderdaad alleen maar weten wat jullie zouden doen in mijn geval. Als ik een paardje gevonden heb laat ik het wel weten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:16

Oh gewoon hier je vragen blijven posten hoor SCW.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:18

oji schreef:
Sorry Ikke maar als er iemand is die in dit topic al valse aannames heeft gedaan ben jij het wel. Ik zeg niet dat jij zegt dat SCW het paard moet kopen, ik zeg dat als jij je er comfi bij voelt dat JIJ zo'n keuze vooral moet maken. Leren lezen Ikke....

_O_

Normaal ben ik helemaal niet zo uitgesproken over hoe anderen overkomen, maar sorry ikke, leuk en aardig dat het goed is gegaan met paarden bij jou, maar een gemiddelde paardenkoper doet er echt verstandig aan om zowel klinisch als röntgen te laten keuren en een kritische blik van buitenaf te laten meewegen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:19

xSCWx schreef:
Sorry het is echt niet mijn bedoeling geweest om zo’n discussie op te laaien. Ik wilde inderdaad alleen maar weten wat jullie zouden doen in mijn geval. Als ik een paardje gevonden heb laat ik het wel weten

Stel vooral je vragen SCW. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:22

upendo schreef:
oji schreef:

_O_

Normaal ben ik helemaal niet zo uitgesproken over hoe anderen overkomen, maar sorry ikke, leuk en aardig dat het goed is gegaan met paarden bij jou, maar een gemiddelde paardenkoper doet er echt verstandig aan om zowel klinisch als röntgen te laten keuren en een kritische blik van buitenaf te laten meewegen.

Leg eens uit waar ik zeg dat je niet moet laten keuren?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:25

StalNollie schreef:
Babootje ik vind je wel erg kort door de bocht naar de verkopers toe ( en dat al meerdere keren)

Ach daar heeft ze vaker last van.
Denkt alles te weten :7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:25

xSCWx schreef:

Topic is er ook voor vragen he ;)

Denk dat veel kopers moeten vertrouwen op het oordeel van de dierenarts, mbt of een paard in orde is.

Heb je wel oog voor het klinische gedeelte, is dat natuurlijk heel fijn, maar denk dat er maar weinig kopers zijn die zo'n goede kijk hierop hebben :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:46

ikke schreef:
upendo schreef:
[
_O_

Leg eens uit waar ik zeg dat je niet moet laten keuren?

"Waarom wordt een dierenarts wel vertrouwd?"