Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:42

Er zijn zat paarden die niet lucht zuigen dus hier komen ze er niet in.
Kan de prijs wel drukken voor mensen met kleiner budget..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:58

Pikkepor schreef:
Klinkt fijn Jacomijn!

Ik ben vandaag op tweede bezichtiging geweest bij de 'trage pony'. Samen met de eigenaar een buitenritje gemaakt, alle gangen gereden en veel betere overgangen dan in de rijbak.

Op de weg en in het bos was hij ook heel erg braaf. Auto's, motors, fietsers in alle gradaties (geruisloze wielrenners achter hem, luidbellend anwb koppel, van voor, van achter), een quad op een veld, ... niet onder de indruk. Bij een klein keffertje achter een heg moest hij wel even kijken.

Maar al bij al heel erg blij dat ik nog een keer ben gaan kijken!

Ik heb aan de verkoper zojuist gestuurd dat ik hem graag wil kopen, bod erbij gedaan en onder voorbehoud van keuring.
Hoe zouden jullie de keuring aanpakken? Hij staat namelijk 2u enkele reis rijden en ik ben ook gewoon een werkend mens :+ Kan ik gewoon een dierenarts daar in de regio bellen en vragen een keuring te gaan doen? Of ...?

Dat kan zeker, of ergens halverwege.. even kijken wat je kunt afspreken qua brengen ook.

Ik laat luchtzuigers niet staan maar ze kunnen wel koliek gevoeliger zijn. Management is enorm belangrijk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:11

Ik hoef geen paarden met stalondeugden, ik word daar zelf helemaal knettergek van. Hier zijn ze er allemaal grotendeels uit (op 1 na die alleen wat weeft als het anders gaat dan anders, zoals wanneer de hoefsmid komt). Maargoed, ik heb de paarden dan ook aan huis en zie ze dus wel veel meer dan wanneer je ze op pension hebt staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:50

Pikkepor schreef:
Ik heb aan de verkoper zojuist gestuurd dat ik hem graag wil kopen, bod erbij gedaan en onder voorbehoud van keuring.
Hoe zouden jullie de keuring aanpakken? Hij staat namelijk 2u enkele reis rijden en ik ben ook gewoon een werkend mens :+ Kan ik gewoon een dierenarts daar in de regio bellen en vragen een keuring te gaan doen? Of ...?

Ik persoonlijk zou een dierenarts laten keuren die niet al bij ze komt, maar een voor hun vreemde dierenarts. Het liefst dan ook bij die dierenarts en niet bij de verkoper thuis op het erf. En ja, ik zou daar zelf wel persoonlijk bij zijn. Misschien lastig te regelen, maar naar mijn idee wel de beste manier.
Ik heb het met mijn laatste paard zo gedaan dat ik mijn trailer mee had, zij het paard in hun trailer mee heen en halverwege een dierenarts voor de keuring. Bij een positief aankoopadvies ging ze met mij mee, bij een negatief aankoopadvies zou ze met de verkoper mee terug gaan. Ze kwam goed door de keuring, dus ze is met mij mee gegaan.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:55

Jet schreef:
Pikkepor schreef:

Ik persoonlijk zou een dierenarts laten keuren die niet al bij ze komt, maar een voor hun vreemde dierenarts. Het liefst dan ook bij die dierenarts en niet bij de verkoper thuis op het erf. En ja, ik zou daar zelf wel persoonlijk bij zijn. Misschien lastig te regelen, maar naar mijn idee wel de beste manier.
Ik heb het met mijn laatste paard zo gedaan dat ik mijn trailer mee had, zij het paard in hun trailer mee heen en halverwege een dierenarts voor de keuring. Bij een positief aankoopadvies ging ze met mij mee, bij een negatief aankoopadvies zou ze met de verkoper mee terug gaan. Ze kwam goed door de keuring, dus ze is met mij mee gegaan.

Ja zoiets zit ik nu ook te denken. Bedankt voor het meedenken!

Ala iemand toevallig aanbevelingen heeft rondom Gent/Antwerpen... of afrader.. be my guest.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:37

xRivaldo schreef:
Ik heb een pony gekocht die lucht zuigt.

Hij doet het alleen als hij iets te eten heeft gehad, anders dan hooi. Bij mij is dat dus 1 á 2 keer per dag. Zijn tanden hebben er niet onder te lijden, omdat ik voor hem een houten balk tegen de muur heb geschroefd om aan te zuigen. Zo zacht mogelijk voor de tanden.

Zijn stalondeugd past in die zin prima in het managent hier. 24/7 buiten met mijn merrie. Die overigens dit gedrag niet overneemt. Dat denken sommige mensen nog wel eens. Van koliek, maag- of darmklachten geen sprake.

Ik heb ook eens een stalgenoot gehad bij een pensionstal diens paard de halve omheining opvrat door het continue luchtzuigen. :') Dat is een lastige situatie.

Voer je dan eerst brok of hooi
Daar kan soms ook het verschil inzitten veel mensen geven eerst brok en dan hooi maar dit moet je andersom doen.(Past vaak niet in de planning maar is wel beter)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:39

Pikkepor: universiteit kliniek Gent
Laatst bijgewerkt door Getup op 31-03-25 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:50

[quote="pikkedor”]

Ala iemand toevallig aanbevelingen heeft rondom Gent/Antwerpen... of afrader.. be my guest.[/quote]

Je hebt een kliniek in Merelbeke, van de universiteit Gent. Daarnaast heb je kliniek EquiSound bij Aalter en De Bosdreef tussen Gent en Antwerpen. De Bosdreef zal de duurste optie zijn. Dit zijn alledrie bekende klinieken voor paarden, die hebben dus zeker al het materiaal dat je nodig hebt als je ook foto’s wil.
Ik ben zelf alleen nog maar in Equisound geweest , ik zit zelf halfweg Antwerpen en Gent dus dat was het verste rijden van de drie klinieken, maar mijn dierenarts raadde die toen aan. Dat was wel voor een kreupel paard en niet voor een aankoopkeuring.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:25

Pikkepor schreef:

Ala iemand toevallig aanbevelingen heeft rondom Gent/Antwerpen... of afrader.. be my guest.

Voor een keuring zou ik naar Equisound gaan in Aalter. Is een strenge DA.
De Bosdreef zou je ook kunnen doen, is een grote kliniek maar ik heb geen ervaring met hun qua keuringen

edit, ik zie dat Goldyc hetzelfde voorstelt :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:32

Equisound had ik ook al gevonden! Paard staat in de buurt van Brugge, dus Aalter is prima op de route.
Ik noteer m even!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:38

Oh wat goed dat je bent terug geweest Pikkepor! Ik duim dat de pony de keuring doorkomt!
Goh, persoonlijk zou ik bij de keuring aanwezig willen zijn. Had het hier in mijn buurt geweest, had ik je gerust in jouw plaats willen gaan.
De Bosdreef staat goed aangeschreven, of de universitaire kliniek in Merelbeke is ook een optie. De laatste is, denk ik, goedkoper dan De Bosdreef.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:11

Hi, sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar wel met een goede reden!
Voor mijn 5-jarig dochtertje ben ik op zoek naar een speelpony/bixiepony. Kleur en leeftijd maken niet uit (uiteraard wel gezond), zolang hij of zij maar 100% braaf is.
Tuttelen, wandelen en lekker knuffelen moeten zeker kunnen. Wij bieden een liefdevol thuis met gezelschap van andere paarden.
Heeft iemand dé gouden tip? :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:35

Die zijn schaars :+
Wel erg leuk om zoiets te kopen!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:49

StalNollie schreef:
xRivaldo schreef:
Ik heb een pony gekocht die lucht zuigt.

Hij doet het alleen als hij iets te eten heeft gehad, anders dan hooi. Bij mij is dat dus 1 á 2 keer per dag. Zijn tanden hebben er niet onder te lijden, omdat ik voor hem een houten balk tegen de muur heb geschroefd om aan te zuigen. Zo zacht mogelijk voor de tanden.

Zijn stalondeugd past in die zin prima in het managent hier. 24/7 buiten met mijn merrie. Die overigens dit gedrag niet overneemt. Dat denken sommige mensen nog wel eens. Van koliek, maag- of darmklachten geen sprake.

Ik heb ook eens een stalgenoot gehad bij een pensionstal diens paard de halve omheining opvrat door het continue luchtzuigen. :') Dat is een lastige situatie.

Voer je dan eerst brok of hooi
Daar kan soms ook het verschil inzitten veel mensen geven eerst brok en dan hooi maar dit moet je andersom doen.(Past vaak niet in de planning maar is wel beter)

Ze hebben onbeperkt ruim hooi. :D Volgens mij triggert het iets bij hem. Al kom ik aan en geef ik midden op de dag een wortel oid.

Ik kan mij wel voorstellen dat als een paard met stalondeugden op stal staat en het gedrag vrij continue uit, het storend is.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:39

Fijn dat de 2e keer zo goed beviel Pikkepor. Hopelijk komt de keuring helemaal goed. Geen tips voor in die regio.

Luchtzuigers zie ik ook veel voorbij komen. Vaak komt het uit ook voort uit stress toch? Dan vraag ik mij altijd af wat er nog meer triggers kunnen zijn...

Wij zijn van het weekend ook weer wezen kijken.

Zijn nu een aantal pony's wezen kijken. Aantal komen uit Hongarije. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Lijken erg braaf, maar krijg er geen "gevoel" bij.

Merk dat ik te zakelijk aan het kijken ben.

Dochter kan ook niet kiezen, ze is 7, dus ze hoeft dat ook niet. Maar als ik vraag welke vind je leuker geeft ze nu aan dat ze geen ander paard wil en ons paard wil houden :knuffel: (Hij wordt in het najaar ingeslapen, heeft nog maar 4 kiezen om mee te eten, dus nu op het gras gaat het wel weer goed, maar verder is ie op...)

Weet even niet meer wat ik moet doen.. Zakelijk blijven kijken en daar een beslissing op nemen of toch meer paarden gaan kijken en hopen dat er toch ergens gevoel bij komt?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:49

Pikkepor schreef:

Dolf Desmedt! Deze Vlaamse DA had ik vorig jaar toen we een paard in Moergestel lieten keuren. Fijne, eerlijke arts. Dankzij hem ging ik zonder paard naar huis :+ :+

https://www.dolfdesmedt.be/

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:33

Ik zou mijn dochter nooit betrekken bij het aankoopproces :o . Ik kreeg ook een pony met het verhaal: deze is van iemand die er even niet voor kan zorgen en nu mag jij dat 3 maanden doen.

En als het een zonde van de tijdgeit was geweest hadden mijn ouders na 3 maanden gezegd: Hij gaat weer terug naar die vrouw. ( de handelaar dus :+ )

Ik geen trauma, zij geen rotpony.

Die van mij ging rollen terwijl ik erop zat, rennen van A naar B en dan linksafslaan etc etc.

Maar hij was wel grappig, dus na 3 maanden kreeg ik te horen dat hij bleef :)

Zoiets zou ik altijd doen :o

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:37

Helaas , te vroeg gejuicht…
Nee we beloven dat we haar niet zullen verkopen, je mag zelfs 3,4,5 keer komen rijden. Maar vandaag via de app dat ze het paard verkocht had. Beloftes zijn niet veel waard in de paardenwereld heb ik wel de indruk.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:46

jacomijn1 schreef:
Nee we beloven dat we haar niet zullen verkopen, je mag zelfs 3,4,5 keer komen rijden. Maar vandaag via de app dat ze het paard verkocht had. Beloftes zijn niet veel waard in de paardenwereld heb ik wel de indruk.

Oh wat zuur! -O-

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:52

jacomijn1 schreef:

-O- -O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:06

jacomijn1 schreef:

Heel zuur voor je, maar beloftes werken vaak vanaf de andere kant ook niet helaas, dus dat ze in de huidige markt verkopen aan de eerste die betaald snap ik ergens wel.
Houd moed, dit had niet zo mogen zijn, er komt vast nog een leuker paard jouw kant op. :(:)

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:11

Maar dit keer was t echt mijn droompaard, leek ook veel op mijn vorige paard…
Gezond, mooie leeftijd en superbraaf.
Je moet eigenlijk gelijk beslissen denk ik…
Maar ja , tis geen pakje boter. Dilemma…

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:14

suusje26 schreef:
Fijn dat de 2e keer zo goed beviel Pikkepor. Hopelijk komt de keuring helemaal goed. Geen tips voor in die regio.

Luchtzuigers zie ik ook veel voorbij komen. Vaak komt het uit ook voort uit stress toch? Dan vraag ik mij altijd af wat er nog meer triggers kunnen zijn...

Wij zijn van het weekend ook weer wezen kijken.

Zijn nu een aantal pony's wezen kijken. Aantal komen uit Hongarije. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Lijken erg braaf, maar krijg er geen "gevoel" bij.

Merk dat ik te zakelijk aan het kijken ben.

Dochter kan ook niet kiezen, ze is 7, dus ze hoeft dat ook niet. Maar als ik vraag welke vind je leuker geeft ze nu aan dat ze geen ander paard wil en ons paard wil houden :knuffel: (Hij wordt in het najaar ingeslapen, heeft nog maar 4 kiezen om mee te eten, dus nu op het gras gaat het wel weer goed, maar verder is ie op...)

Weet even niet meer wat ik moet doen.. Zakelijk blijven kijken en daar een beslissing op nemen of toch meer paarden gaan kijken en hopen dat er toch ergens gevoel bij komt?

Zakelijk blijven kijken.
Dan kijk je vaak toch objectiever en kijk je eerder door dingen heen

Ik ben heel kort en krachtig over buitenlandse ponys....afblijven

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:23

Klinkt ook als een paard dat iedereen zou willen & zoekt. En ja, die gaan onwijs snel. Dat is bekend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:24

ruitje schreef:
Ik zou mijn dochter nooit betrekken bij het aankoopproces :o . Ik kreeg ook een pony met het verhaal: deze is van iemand die er even niet voor kan zorgen en nu mag jij dat 3 maanden doen.

En als het een zonde van de tijdgeit was geweest hadden mijn ouders na 3 maanden gezegd: Hij gaat weer terug naar die vrouw. ( de handelaar dus :+ )

Ik geen trauma, zij geen rotpony.

Die van mij ging rollen terwijl ik erop zat, rennen van A naar B en dan linksafslaan etc etc.

Maar hij was wel grappig, dus na 3 maanden kreeg ik te horen dat hij bleef :)

Zoiets zou ik altijd doen :o

Hoe was de haflinger, ruitje?