[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:43

Dan is er al meer aan de hand met de pezen :D
Verder ben ik het wel eens dat keuren een goede manier is om te zien waar je op moet letten :j

Daar naast is het dan goed managen van je dier, is dat dier week gekoot moet je daar wel rekening mee houden. Is het dier week in de rug moet je ook daar meer rekening mee houden. Daarin heeft ikke zeker een punt.

Wat zoek je ashley
Edit ja dan snap ik dat het lastig is :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:43

Ashleytjuhh schreef:
op dit moment tegen de 1.000
maar kijk steeds veder en met de maand meer dat ik niks kan vinden word het groter het budget.
ik zoek een springpaardje mag onbeleerd zijn tussen de 3 en 6 jaar.kleur maakt niks uit

Hmmm je zal denk ik eerlijk gezegd geen springpaard tussen de 3 en 6 jaar vinden voor 1000 euro, onbeleerd of niet... Dat moet je wat jonger gaan kijken denk ik

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:44

Batlow schreef:
Ashleytjuhh schreef:
op dit moment tegen de 1.000
maar kijk steeds veder en met de maand meer dat ik niks kan vinden word het groter het budget.
ik zoek een springpaardje mag onbeleerd zijn tussen de 3 en 6 jaar.kleur maakt niks uit

Hmmm je zal denk ik eerlijk gezegd geen springpaard tussen de 3 en 6 jaar vinden voor 1000 euro, onbeleerd of niet... Dat moet je wat jonger gaan kijken denk ik

nja ik had er een gevonden, die ik deze week wilde gaan ophalen maar die was helaas net onder me neus door verkocht.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:48

ralphtdw schreef:
Seven schreef:
Dat komt zo over inderdaad dat word zo gelezen, echter heeft ikke altijd wel ergens een punt het dier zelf zorgt niet voor bijv een peesblessure das altijd een management probleem :D

Haald uit elke post iets waar je wat mee kan en neem het niet te zwaar op, want dan word het inderdaad heel negatief

hier ben in niet mee eens dat een paard zich zelf geen peesblessure bezorgd dit kan echter wel

Maar dan komt toch weer het management om de hoek kijken :=

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:49

daar ben ik helemaal mee eens ken ook iemand die heeft altijd pech maar dan denk ik kijk dan ook wat je koopt.
zie ook vaak bij mensen die op een bepaalde manier rijden hun paard naar de knoppen rijden. en zo waren van hun al meer paarden op ten duur niet goed geworden
maar goed wij mogen op zich niet klagen wij hebben bij 3 paarden wat gehad (niks ernstigs) van de meer dan 100 paarden die wij gehad hebben

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:53

Pech heb ik ook gehad genoeg, hart aanvallen, ataxie, peesblessures maagbloedingen en noem maar op, Al die paarden waren niet gekeurd bij aankoop op die met ataxie na en die laatste heeft dit bij een ander op stal gekregen.

De hartaanval van 1 hadden we dus kunnen voorkomen als de eigenaren het dier hadden laten testen voordat ik dr mee aan de gang ging, hierdoor keur ik dus wel kijk als er iets is waar ik rekening mee moet houden en dan is het enkel rekening houden en goed managen

SophievdV

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:55

Een hartaanval had je enkel en alleen kunnen zien aan komen als het paard ook daadwerkelijk een hartpatiënt zou zijn. Een hartaanval kan ook uit het 'niets' komen...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:57

Deze had een afwijking aan de hartkleppen dus ja dat hadden we anders kunnen managen als we dat hadden geweten. Jaren lang heb ik me schuldig gevoeld dat ik hem die dag heb gereden en hij is overleden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:58

Ashleytjuhh schreef:
Batlow schreef:

nja ik had er een gevonden, die ik deze week wilde gaan ophalen maar die was helaas net onder me neus door verkocht.

Ja diegene die er zijn, zijn dan snel weg!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:58

Seven schreef:
Verder ben ik het wel eens dat keuren een goede manier is om te zien waar je op moet letten :j

Daar naast is het dan goed managen van je dier, is dat dier week gekoot moet je daar wel rekening mee houden. Is het dier week in de rug moet je ook daar meer rekening mee houden. Daarin heeft ikke zeker een punt.

Wat zoek je ashley

Dat eerste is onzin, een paard kan in een dolle bui buiten zo tekeer gaan dat het zich wel degelijk kan blesseren of een klap krijgen van een weidegenoot waarbij ook peesletsel kan ontstaan.
Natuurlijk kun je rekening houden met bepaalde eigenschappen van een paard maar je kan ze ook niet in een kooitje stoppen. Qua training, huisvesting en beslag is er een hoop mogelijk maar wat ze uitkuren in de vrije uurtjes buiten of dikke pech tijdens een bosrit of crosswedstrijd valt mijn inziens bij normaal gebruik toch echt onder het kopje onvoorzien.

De negatieve opmerkingen van Ikke vind ik nogal nietszeggend. Heel makkelijk om te roepen dat je ipv keuren je ogen maar de kost moet geven of dat eigenaren met blessures bij hun paarden de dieren niet goed managen cq trainen, waardevoller zouden zijn/haar bijdragen zijn als het niet bij loze kreten bleef maar eea onderbouwd zou zijn met achtergrondinformatie en of adviezen hoe dan wel te handelen en of te trainen. Dan hebben sommige mensen er hier misschien nog iets aan.
Oordelen over een paard van een stalgenoot van iemand hier in het topic terwijl je niet eens weet wat het dier mankeert heeft in die twee jaar vind ik niet getuigen van enig inzicht.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:59

Seven schreef:
Pech heb ik ook gehad genoeg, hart aanvallen, ataxie, peesblessures maagbloedingen en noem maar op, Al die paarden waren niet gekeurd bij aankoop op die met ataxie na en die laatste heeft dit bij een ander op stal gekregen.

De hartaanval van 1 hadden we dus kunnen voorkomen als de eigenaren het dier hadden laten testen voordat ik dr mee aan de gang ging, hierdoor keur ik dus wel kijk als er iets is waar ik rekening mee moet houden en dan is het enkel rekening houden en goed managen

tuurlijk kun je altijd pech hebben en ik dit ook wel dat dit bij de paardensport te maken heeft.
maar ja sommige mensen hebben heel wat meer pech dan de ander en wel moet ik dan zeggen dat het aan hun zelf ligt.

bij ons op stal was er iemand
die ging op een 2,5 jarige meer dan 2 uur rijden en vraagt zich naar een paar maand af waarom het paard niet goed is en afgemaakt moet worden.
zoveel mensen hebben haar gewaarschuwd.

of iemand koopt een 11 jarig z2 paard voor 500 euro en loopt zo mooi toen moest ik wel even in mijzelf lachen met het verhaal wat zij er allemaal bij vertelt en nu 2 maanden later kan niet meer rijden maar daar zeg ik maar niks van want ieder mens weet dat dit niet kan toch
en zo kan ik nog veel meer voorbeelden op noemen

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:01

Sythaa schreef:
Seven schreef:

Wat zoek je ashley

Dat eerste is onzin, een paard kan in een dolle bui buiten zo tekeer gaan dat het zich wel degelijk kan blesseren of een klap krijgen van een weidegenoot waarbij ook peesletsel kan ontstaan.
Natuurlijk kun je rekening houden met bepaalde eigenschappen van een paard maar je kan ze ook niet in een kooitje stoppen. Qua training, huisvesting en beslag is er een hoop mogelijk maar wat ze uitkuren in de vrije uurtjes buiten of dikke pech tijdens een bosrit of crosswedstrijd valt mijn inziens bij normaal gebruik toch echt onder het kopje onvoorzien.

De negatieve opmerkingen van Ikke vind ik nogal nietszeggend. Heel makkelijk om te roepen dat je ipv keuren je ogen maar de kost moet geven of dat eigenaren met blessures bij hun paarden de dieren niet goed managen cq trainen, waardevoller zouden zijn/haar bijdragen zijn als het niet bij loze kreten bleef maar eea onderbouwd zou zijn met achtergrondinformatie en of adviezen hoe dan wel te handelen en of te trainen. Dan hebben sommige mensen er hier misschien nog iets aan.
Oordelen over een paard van een stalgenoot van iemand hier in het topic terwijl je niet eens weet wat het dier mankeert heeft in die twee jaar vind ik niet getuigen van enig inzicht.

helemaal mee eens

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:06

Ik kan me wel vinden in hetgeen Ikke schrijft.
Immers blijft het een feit dat je tegenwoordig meer mensen met paarden hebt dan paardenmensen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:06

Dan noem je ook wel een uiterste, het gaat hier in mijn ogen niet over de extremen als een dier in het land loopt een paard krijgt niet zomaar een peesblessure. Een klap er op kan altijd maar dat staat volledig los van de post van ikke waarin het over managen gaat. Misschien ben ik een heel positief lezend persoon maar ik snap niet waarom iedereen zich zo opwind over enkele posts van een ander waar zeker een kern van waarheid in zit.
Of het negatief bedoeld is kunnen we via een pc helemaa niet beoordelen, geschreven woord is altijd neutraal tenzei er ergens word gezegd hoe de context opgevat moet worden. Probeer posten dus ook neutraal te lezen anders kunnen we iedereen hier wel eens negatief gaan interpeteren :j

Managen is heel belangrijk met paarden gezond of met een bemerking naar mijn inziens wil ikke dat enkel op het hart drukken dat ook als het dier volledig gekeurd is het met verkeerd managen ook verkeerd kan aflopen. Kwa pech is het natuurlijk rot als je dier een klap krijgt of onderuit gaat en iets breekt maar das pech en staat er los van.

Ben het met je een Kaja :j

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:08

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:13

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:14

Seven schreef:
Dan noem je ook wel een uiterste, het gaat hier in mijn ogen niet over de extremen als een dier in het land loopt een paard krijgt niet zomaar een peesblessure. Een klap er op kan altijd maar dat staat volledig los van de post van ikke waarin het over managen gaat. Misschien ben ik een heel positief lezend persoon maar ik snap niet waarom iedereen zich zo opwind over enkele posts van een ander waar zeker een kern van waarheid in zit.
Of het negatief bedoeld is kunnen we via een pc helemaa niet beoordelen, geschreven woord is altijd neutraal tenzei er ergens word gezegd hoe de context opgevat moet worden. Probeer posten dus ook neutraal te lezen anders kunnen we iedereen hier wel eens negatief gaan interpeteren :j

Managen is heel belangrijk met paarden gezond of met een bemerking naar mijn inziens wil ikke dat enkel op het hart drukken dat ook als het dier volledig gekeurd is het met verkeerd managen ook verkeerd kan aflopen. Kwa pech is het natuurlijk rot als je dier een klap krijgt of onderuit gaat en iets breekt maar das pech en staat er los van.

Ben het met je een Kaja :j

daar heb je helemaal gelijk in.
maar wat ik ook net bedoelde van dat ik er niet mee eens was dat een paard bij zich zelf geen peesblessure kan veroorzaken
bedoelde ik dus net zo dat het in het land ook opgelopen kan worden,

een tijd geleden hadden wij een paard die kreeg een liesbreuk is dit dan ook onze schuld zeg maar?
het is niet altijd dat een mens er wat aan kan doen dat een paard wat mankeert
en tuurlijk heb je genoeg mensen die het zelf veroorzaakt hebben

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:14

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:16

Oké bedank, even terug zoeken

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:21

vaaleriee schreef:
Oké bedank, even terug zoeken

dat is wel heel wat bladzijdes terug hihi
maar als ik mij kon herinneren ging dit over dat er een filmpje was aangevraagd bij de eigenaar en dat ze daar op zat te wachten en nog niet gekregen had maar kan het ook fout hebben hoor dat het over een ander ging

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:24

Nou vanavond heb ik geheel onverwachts een 2e bezichtiging voor Bhaskar en ga morgen hopelijk naar Limburg voor een paardje. Ben benieuwd!
Kan er alleen vanavond niet zelf bij zijn, dat voelt wel een beetje gek. Is wel een voordeel dat Bhas getraind wordt, want dan heb ik nog een back up :+ .

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:27

Cardy schreef:
Nou vanavond heb ik geheel onverwachts een 2e bezichtiging voor Bhaskar en ga morgen hopelijk naar Limburg voor een paardje. Ben benieuwd!
Kan er alleen vanavond niet zelf bij zijn, dat voelt wel een beetje gek. Is wel een voordeel dat Bhas getraind wordt, want dan heb ik nog een back up :+ .

waar ga je naar kijken Cardy?Ik ga morgen ook weer bij een paardje kijken

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:29

Bij een 8 jarige ruin, lekker aan de maat en fijn gereden. Was eigenlijk niet al op zoek, maar soms komen dingen (lees: paarden :+ ) op je pad.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:29

Ben benieuwd of het in het echt ook wat is Cardy, veel plezier.
Ik ga up zo even los laten in de bak met dr hoofdstelletje die dame is echt een droom zo fijn. Gisteren voor het eerst even geprobeerd wat ze van een singeltje zou vinden nou ze vind het prima zelfs aansingelen is geen probleem.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:31

Wat fijn dat het zo goed gaat met de jouwe Seven! :D .
En ben zelf ook erg benieuwd hoe het paard zal zijn, ik hou je op de hoogte :) .