Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:39

Ik heb vorig jaar (augustus) 718,70 betaald voor benen (22 foto's) + hals en rug. Sedatie zat er denk ik ook in. Dit was de overall factuur. Zal nu misschien iets duurder zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:41

Ik zou die niet op de foto zetten..mocht het voor je eigen gemoedsrust zijn kan je alleen dat ene been doen om te kijken wat het gedaan heeft. Maarja dan is het alsnog gaan belasten en kijken wat de reactie is/gaat zijn

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:34

Ik was 335 kwijt voor hals + rug exclusief consult.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:20

achterhoeven gaan volgens mij nooit op de foto standaard. Dus dat is niet vreemd.
Is jouw paard toen niet geopereerd aan de OC?
Ik zou haar zelf niet op de foto zetten, maar foto's hier thuis zijn 550€ incl, op de kliniek is het duurder. De bedragen die je noemt zijn niet schokkend.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:30

Ik zou alleen op de foto zetten als ze voor de verkoop is .. Anders doet het er niet toe toch?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:36

Ik zou alleen keuren als je wilt verkopen, verzekeren of problemen hebt en dan persoonlijk altijd bij een echte keuringsarts (voor verkoop of verzekeren).

Ik heb eerder al een keer een site gedeeld waar je die lijst kunt vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:47

In september € 726 betaald voor 35 foto's (rug, hals en benen) op de locatie van verkoper; niet in kliniek.
Paard laten keuren ivm verzekering.
Er zat een keuringsrapport bij, maar net niet recent genoeg.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:58

Het is inderdaad meer voor gemoedsrust. Ik wil juist graag voorkomen dat ik foto's moet maken bij problemen, als ik dat van te voren had kunnen laten checken. Nog los van de kosten. Die liggen ergens tussen de 700 en 950 en vind dat verschil best groot. B-)

Oehlala schreef:
achterhoeven gaan volgens mij nooit op de foto standaard. Dus dat is niet vreemd.
Is jouw paard toen niet geopereerd aan de OC?
Ik zou haar zelf niet op de foto zetten, maar foto's hier thuis zijn 550€ incl, op de kliniek is het duurder. De bedragen die je noemt zijn niet schokkend.

Nee, ze heeft OC in een van haar linker benen (in de knie, dus zal wel linksvoor zijn dan). Er is toen een OCD weggehaald bij het (rechter achter) spronggewricht en daar heeft ze geen OC aan overgehouden volgens de opererend chirurg.

Misschien ben ik overbezorgd :') Super bedankt voor jullie mening en info allemaal!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:12

Ik vind de prijzen van bijvoorbeeld E-digit voor een paar foto's aan huis echt wel meevallen. Als je de benen al hebt gedaan, dan snap ik dat je toch rug en hals wel wilt zien voordat je ermee aan de slag gaat. Helaas heb ik over de jaren al vaker gehad dat er iets niet klopte bij het beleren en dat we een jonkie konden afschrijven als sportpaard voor het hogere werk. Nu gaat alles standaard rondom op de foto, ook al is het eigen fok en zijn ze niet allemaal voor de verkoop. Dat geeft toch een fijner gevoel als je ze gaat beleren.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:28

Wij hadden 2 jonge paarden die ik zelf zou gaan rijden en daarna verkopen. Helaas heb ik vorig jaar een ongeluk gehad met mijn huidige paard en wilde ik niet meer met de jonkies verder.
Ik heb ze op foto's laten zetten voordat ze weg gingen om beleerd te worden. Helaas was er 1 dusdanig slecht dat we hem hebben laten hemelen. Anders was ik een mooi bedrag kwijt geweest voor het beleren en waren we er of tijdens het beleren achter gekomen of bij de verkoop.
Helaas is inderdaad niet elk jong paard goed op foto's.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:18

Hals en rug totaal 15 foto’s 480,-
Benen had ik al van dit paard.
Incl voorrijkosten, sedatie etc.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:53

Niet zozeer een antwoord ... eerder een vraag. Na de bevalling van m'n dochter die ondertussen 8jaar is, heb ik niet meer gereden, omdat onze oude trouwe reus last had van artrose. Ondertussen is hij onlangs gestorven aan kolieken. We zoeken nu dus een nieuw betrouwbaar paard. Mijn ideale droom: ik leer het paard mee op, een wedstrijdje en een buitenritje samen met mijn dochter op de pony.
Nu wil het geval dat ik meteen een betrouwbaar, jonge merrie ben tegen gekomen. Je kan alles wat we zoeken afvinken qua karakter, gezondheid, aanhankelijkheid etc ... alleen, ik voel 't niet aan als "dat is ze", niet voor mij althans. Mijn dochtertje is nog te jong om te oordelen voor over een 5-tal jaar.
Nu ben ik helemaal niet meer zo zeker, ondanks dat ik vorig jaar een paar manège lessen volgde ... misschien komt dat nog als ik terug echt ga rijden, opbouwen ... of is het nog rouwen ... geen idee? Ik wil mezelf behoeden voor een foute aankoop, vandaar dat ik wel tips kan gebruiken.
Röntgen foto's laat ik trouwens ook altijd maken, ondertussen ken ik wel dierenartsen die op verplaatsing ook foto's maken met een mobiel toestelletje.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:05

Zonder enige informatie over het paard kan er niet zoveel gezegd worden of het een match is. Persoonlijk zou ik in jouw situatie eerder een brave doorgewinterde 10 jarige dan een (tot dusver) brave 5 jarige aankopen.

Bij twijfel sowieso niet doen, of in ieder geval nog een (paar) keer gaan kijken en proefrijden. Misschien tussendoor nog een ander paard bezichtigen om te kijken of dat anders voelt?

Is het paard in de tussentijd aan een ander verkocht was het gewoon niet 'meant to be' en komt er wel wat anders op je pad. Daar moet je, je in ieder geval niet druk om maken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:31

Eens, probeer nog wat andere paarden uit. Dat geeft zoveel informatie voor jezelf. Vaak kom je er dan ook achter waarom je ´het niet voelt´ bij dit paard, als je daar een 2e keer gaat kijken.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:57

Wel...ondertussen zijn we een aantal bezichtigingen verder ...ook verder in het rouwproces besef ik nu. De goesting komt weer terug, het kriebelt weer zoals ze zeggen (oef) ...ondertussen weet ik ook meer wat ik zoek (of vooral wat ik niet wil). Braaf ja...maar liefst nog eentje in de opbouw. Mijn voldoening komt voort uit de vooruitgang als combinatie. Een kant en klaar paard is niet mijn ding, vandaar dat ik liefst onder de 10 jaar blijf. Ook gemerkt dat verkopers braaf gelijkstellen aan luiheid...tot nu toe 1 paard gezien dat in aanmerking komt, en nee, theorie en praktijk zijn niet gelijk aan elkaar. En dat medisch dossier blijkt eens zo belangrijk...in de betaalbare klasse zijn er veel "medische onvolmaaktheden". Luchtzuigen bvb ...hoe gevaarlijk of problematisch is dat? Heb al veel gezien maar dit nog niet. Heeft iemand ervaring hiermee?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:15

Mariella, wij zijn destijds geslaagd voor mijn moeder met een springgefokt paard. Merrie was overal mee naartoe geweest en doodbraaf, maar wel een doodloper. Die liep altijd. Misschien in die hoek zoeken?

Luchtzuigen kan koliek veroorzaken, maar ik heb er verder geen ervaring mee.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:21

Dat is achterhaald, maar luchtzuigen en maag-/darmproblemen zijn vaak wel met elkaar verbonden helaas en als ze het eenmaal doen komen ze er moeilijk of zelfs niet vanaf.
Ik zou een goed paard niet laten staan op luchtzuigen, maar snap ook als mensen het absoluut niet willen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:21

Officieel is luchtzuigen en een grotere kans op koliek nooit bewezen.
Luchtzuigers zijn niet op alle stallen welkom, bij mij kunnen ze ook niet in alle boxen.

Ik zou een luchtzuiger wel durven kopen omdat ik zie dat ze er bij mij op stal aardig mee stoppen. Maar dat is anders als je afhankelijk bent van een pensionstal denk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:25

Ah thanks voor de opheldering. Zou ze ook niet zomaar laten staan. Je kan ze altijd een band omdoen. Vind zelf het geluid heel irritant :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:29

Ik denk dat een band het alleen maar erger maakt ;(

Verband is nooit aangetoond maar wij hadden een luchtzuiger op stal die ook zeer regelmatig ernstige koliek had. Voor mij is die associatie genoeg om de verkoopadvertenties met luchtzuigers door te zappen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:31

denisesilver schreef:
Ah thanks voor de opheldering. Zou ze ook niet zomaar laten staan. Je kan ze altijd een band omdoen. Vind zelf het geluid heel irritant :+

En je moet ze dus juist geen band om doen, want dat kan littekenweefsel veroorzaken.

Beter om ze zo veel mogelijk buiten te houden en eventueel randjes waarop ze luchtzuigen in te smeren met anti bijt.

Heb zelf twee luchtzuigers gehad en als je management goed is dan is het heel goed in te perken. Bij mij hebben ze nooit wat gehad van het luchtzuigen, ook geen beschadigd gebit oid.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:54

Weer wat geleerd :)*

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:56

Ik heb een pony gekocht die lucht zuigt.

Hij doet het alleen als hij iets te eten heeft gehad, anders dan hooi. Bij mij is dat dus 1 á 2 keer per dag. Zijn tanden hebben er niet onder te lijden, omdat ik voor hem een houten balk tegen de muur heb geschroefd om aan te zuigen. Zo zacht mogelijk voor de tanden.

Zijn stalondeugd past in die zin prima in het managent hier. 24/7 buiten met mijn merrie. Die overigens dit gedrag niet overneemt. Dat denken sommige mensen nog wel eens. Van koliek, maag- of darmklachten geen sprake.

Ik heb ook eens een stalgenoot gehad bij een pensionstal diens paard de halve omheining opvrat door het continue luchtzuigen. :') Dat is een lastige situatie.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:13

Afgelopen vrijdag via MP een fijn paard gevonden.
Merrie, bijna 11 en zo braaf, voelde gelijk goed. M2 dressuur. Ik kan nog van haar leren.Kan alleen mee naar buiten. Afsammeling van Houston. Zo fijn dat ik er even over mag nadenken en dat ze haar niet intussen aan een ander verkopen. Nu nog keuren en over de prijs overeenkomen, maar dat gaat wel lukken. Goed huis, wat ik bied, is heel belangrijk. Ik vind het ook fijn dat ik de voorgeschiedenis ken en de mensen van wie ze geweest is.
Ze hebben haar haar hele leven gehad.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:24

Klinkt fijn Jacomijn!

Ik ben vandaag op tweede bezichtiging geweest bij de 'trage pony'. Samen met de eigenaar een buitenritje gemaakt, alle gangen gereden en veel betere overgangen dan in de rijbak.

Op de weg en in het bos was hij ook heel erg braaf. Auto's, motors, fietsers in alle gradaties (geruisloze wielrenners achter hem, luidbellend anwb koppel, van voor, van achter), een quad op een veld, ... niet onder de indruk. Bij een klein keffertje achter een heg moest hij wel even kijken.

Maar al bij al heel erg blij dat ik nog een keer ben gaan kijken!

Ik heb aan de verkoper zojuist gestuurd dat ik hem graag wil kopen, bod erbij gedaan en onder voorbehoud van keuring.
Hoe zouden jullie de keuring aanpakken? Hij staat namelijk 2u enkele reis rijden en ik ben ook gewoon een werkend mens :+ Kan ik gewoon een dierenarts daar in de regio bellen en vragen een keuring te gaan doen? Of ...?