Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:29

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Maar wel hoe het gaat als je illegaal een wolf schiet. Daarmee hebben we te maken in NL. Je kunt niet zomaar de regels aan je laars lappen als je dat goed uitkomt. Dan wordt het een zooitje.

Het zou me niet verbazen als er gestroopt gaat worden. Als ik zie hoe weinig hier gecontroleerd wordt en hoe weinig toezicht er is, dan kan het redelijk gemakkelijk. Het hele jaar door klinken schoten, dus opvallen doet het niet zo gauw.

`'t zal mij ook niet verbazen. Maar het zal wel consequenties hebben als de dader gepakt wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:32

Dreamboy schreef:
Vreselijk! Onali, is bij jullie alles goed gegaan?

Ja, de wolf is gelukkig gewoon doorgelopen.
Was benieuwd naar aanvallen in de omgeving maar tot op heden nog niks gemeld.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:39

Zo zie je maar weer dat er verchillende waarheden naast elkaar bestaan. Ik denk toch niet dat de oplossing zit in andersdenkenden verketteren en zeggen dat zij of hun visie niet deugt. Die deugt net zo als onze visie dat de wolven moeten verdwijnen. Ik begin ook een beetje moeite te kijgen met het uitgangspunt dat anderen het maar moeten oplossen, dat wij dierenhouders recht hebben op die veilige weides omdat dat de afgelopen 150 jaar veilig was. Het is een schok ja, dat het nu anders is, voor mij zeker ook. Maar dat is uiteindelijk nu wel de huidige werkelijkheid. Iemand daar de schuld van geven, klopt in mijn beleving niet. En achteraf ontdekken dat sommige gesloten verdragen met de bedoeling gezonde natuur te bevorderderen uitkomsten hebben die te weinig zijn voorzien, brengt ons ook niet verder. Regeren blijft mensenwerk en heeft rekening te houden met veel en tegenstrijdige belangen. De wereld en de werkelijkheid verandert constant, wij moeten ons daar aan aanpassen. Dus toch iets doen om je dieren te beschermen lijkt me een redelijke gedachte. En voordat er een reactie komt van dat helpt niet: nee niet altijd inderdaad, maar wat dan wel? Ook wij zullen nu in rap tempo moeten leren om met deze huidige bedreiging om te gaan. Want de wolven zijn er nu, al zou ik anders willen. Ik zeg zeker niet dat samenleven in vrede mogelijk is, maar samenleven doen we al. Ik koester wel de hoop dat ze op termijn verdwijnen (niet vrijwillig uiteraard), daar houd ik me aan vast!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:41

Als we willen dat dit topic open blijft, zullen we dan niet zulke berichten als op de vorige pagina, aanhalen?
Mocht je het kwijt willen, dan kun je je hart op die manier luchten op de Geen wolf FB. Daar staan genoeg van die comments.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:43

Onali schreef:
Dreamboy schreef:
Vreselijk! Onali, is bij jullie alles goed gegaan?

Ja, de wolf is gelukkig gewoon doorgelopen.
Was benieuwd naar aanvallen in de omgeving maar tot op heden nog niks gemeld.

Gelukkig maar. Eng idee dan hè?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:57

Ja behoorlijk.

Wij hebben allemaal groepjes/kuddes verspreid over het terrein. Totaal zo'n 40 paarden.

Het enige wat me dan nog een beetje op de been houd is dan dat een enkele wolf waarschijnlijk niet zomaar in een kudde mijn shetten zal aanvallen *afkloppen.

Dat er voor hem te veel risico aankleeft in tegenstelling tot de vele schapen in de buurt.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:57

DubbelFun schreef:
@martinev: ik heb laatst mijn paddock ook wolfwerend gemaakt en was met een paar honderd euro klaar.
als je interesse hebt kan ik wat fotoos sturen.

Graag, ik stuur je later vandaag een pb!

@anderen, we hebben een prima hekwerk staan, van 1.40 meter hoog. Het zou alleen gaan om de stroomdraden op de goede hoogtes eraan vastmaken, en het materiaal en de manuren natuurlijk. En eventueel een nieuw schrikdraadapparaat. Ik ga nu zeker onderzoeken of het mogelijk is om het zelf te doen en het dan dichter in de buurt van het subsidiebedrag te krijgen.

@rien10, de gemeente gaat hier niet over, maar de provincie. Ze hebben hele duidelijke en strakke richtlijnen opgesteld, dus ik verwacht niet dat ze daar vanaf gaan wijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:28

Onali schreef:
[ [url=m/aCqGOi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leersum
07-03-2024
21.15 uur
Zichtmelding wolf langs de Haarweg te Leersum.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Mijn pony's staan daar

Ik woon met de paarden precies tegen over camping leersumse veld maar dan aan de andere kant van de A12
We fietsen altijd langs die camping als we het leersumse veld op willen.
Het is allemaal zo dicht bij...
De wolf kan daar zo de A12 over via dat ecoduct
Daar is hij overigens een paar jaar terug op gespot.

Elisa2

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:34

Die pony is hier echt vlakbij, stond in een wei bij een rotonde. Wel veel bosgebied er om heen maar niet in of pal naast het bos.

Ik vind wel dat de pony's beschermd moeten worden, s"nachts op stal oid waar een wolf niet in kan komen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:02

Elisa2 schreef:
Die pony is hier echt vlakbij, stond in een wei bij een rotonde. Wel veel bosgebied er om heen maar niet in of pal naast het bos.

Ik vind wel dat de pony's beschermd moeten worden, s"nachts op stal oid waar een wolf niet in kan komen.

Maar die discussie is al vaker gevoerd. Het is simpelweg niet altijd mogelijk om ze 's-nachts op stal te zetten. Stond deze pony alleen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:22

josien_m_ schreef:
Zo zie je maar weer dat er verchillende waarheden naast elkaar bestaan. Ik denk toch niet dat de oplossing zit in andersdenkenden verketteren en zeggen dat zij of hun visie niet deugt. Die deugt net zo als onze visie dat de wolven moeten verdwijnen. Ik begin ook een beetje moeite te kijgen met het uitgangspunt dat anderen het maar moeten oplossen, dat wij dierenhouders recht hebben op die veilige weides omdat dat de afgelopen 150 jaar veilig was. Het is een schok ja, dat het nu anders is, voor mij zeker ook. Maar dat is uiteindelijk nu wel de huidige werkelijkheid. Iemand daar de schuld van geven, klopt in mijn beleving niet. En achteraf ontdekken dat sommige gesloten verdragen met de bedoeling gezonde natuur te bevorderderen uitkomsten hebben die te weinig zijn voorzien, brengt ons ook niet verder. Regeren blijft mensenwerk en heeft rekening te houden met veel en tegenstrijdige belangen. De wereld en de werkelijkheid verandert constant, wij moeten ons daar aan aanpassen. Dus toch iets doen om je dieren te beschermen lijkt me een redelijke gedachte. En voordat er een reactie komt van dat helpt niet: nee niet altijd inderdaad, maar wat dan wel? Ook wij zullen nu in rap tempo moeten leren om met deze huidige bedreiging om te gaan. Want de wolven zijn er nu, al zou ik anders willen. Ik zeg zeker niet dat samenleven in vrede mogelijk is, maar samenleven doen we al. Ik koester wel de hoop dat ze op termijn verdwijnen (niet vrijwillig uiteraard), daar houd ik me aan vast!

Ik vind een paar wolven in Nederland geen probleem. Het grootste probleem vind ik echter, is dat er geen beheer mag plaats vinden en je mag ze zelfs niet verjagen. En dat in combinatie dat ze zich ook vestigen in gebieden waar bijna geen wild voor handen is, maakt dat je een hele vervelende optelsom krijgt.
Ik was ook altijd van het veilig houden van eigen dieren en dat doe ik ook, paard gaat naar binnen in de nacht. Maar herten kun je niet opsluiten, dus daar hebben we al een probleem. En zo hebben meer houders van dieren een probleem, zij het financieel of logistiek. En als je een onfeilbaar systeem hebt om je dieren veilig te houden, dan zou het gros de investering ook wel doen, maar het systeem is verre van veilig en onfeilbaar en verder wordt er weinig tegemoet te komen.

Trouwens, is er ook een soort van Bij12 in Vlaanderen, ik lees telkens dat daar bijna geen aanvallen zijn ivm hier. Maar aangezien ik de media niet zo snel geloof op dit gebied, zou ik de cijfers wel eens willen zien en als daar bijna geen aanvallen zijn achter raster, hoe komt dat dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:24

@elisa: is dat de rotonde bij het tuincentrum of bij de benzinepomp ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:31

Bij de benzinepomp.

Of het dier alleen stond durf ik niet te zeggen.

Ja ik weet dat het niet altijd mogelijk is om ze s"nachts op stal te zetten maar imo zou dat wel moeten. Linksom of rechtsom..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:32

En als je dan een dampige hebt?

Wintu

Iemand dit al gelezen over dat proefjaar van de kbh in Twilhaar? Daar wil je toch geen leek mee aan het werk hebben en de schapen zijn ook niet altijd veilig en anderen dan de eigenaar ook niet, ik schrik er wel wat van.
file:///C:/Users/31640/Downloads/Pilot-Kuddewaakhonden-in-de-Nederlandse-Schapenhouderij%20(1).pdf

https://www.bij12.nl/onderwerp/faunasch ... en/wolven/

De laatste download, over de pilot KBH en dan pagina 49 tm 51
Laatst bijgewerkt door Wintu op 08-03-24 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

DuoPenotti schreef:

Beter benauwd dan opgegeten worden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:34

Beter geen van beide?

Ademnood is verschrikkelijk

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:34

DuoPenotti schreef:

Hier hebben we buitenstal

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:38

Met dichte tralies dan of zo?
Want over een halve deur komen ze over.

En is dat voor elk paard voldoende om geen klachten te krijgen?
Oprechte vraag.
Gelukkig geen ervaring mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:39

Ja dichte tralies kan toch prima? met goede bodembedekking.

Als het niet voldoende is voor het paard dan zijn de opties, verhuizen naar een veiligere plek of in laten slapen. Dat laatste lijkt me paardwaardiger dan levend opgegeten worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:43

Zo dan, jij hebt een aardige mening.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:44

Ik heb ook 2 buitenstallen en had voor de shet speciaal een stukje uit de onderdeur gezaagd zodat ze naar buiten kon kijken. Bij de E stond de buitendeur altijd open.

Afbeelding

Nu dus helaas 2 puppiepanelen boven de onderdeuren geplaatst

Afbeelding

En bij de shet haar uitkijkje voorzien van een dikke acrylplaat

Afbeelding

En ik mis nu elke ochtend 2 koppetjes die me gedag zeggen ;(

Nu het vaak koud en nat is staan ze 's nachts op stal, maar wat als het straks 30/35 graden is en ik ze het liefst buiten laat 's nachts... ???

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:46

Maar als iedereen zijn dieren elke nacht op stal zou zetten, en de wolf s nachts geen eten meer kan vinden, dan komt hij toch een uurtje later ?
Natuurlijk moet je nu doen wat je kan om je dieren veilig te houden, maar uiteindelijk zal enkel op stal zetten niet afdoende zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:47

Kan ook niet in die mening mee gaan.
Verhuizen... Tot ze daar ook zitten. En dan weer en weer?

En als je geen vergunning krijgt want geen bouwblok. Ook maar verkopen?

Kom das de omgedraaide pro wolf gedachte.

Ik heb gelukkig een ruime loods met stallen.
Maar denk graag aan de ander waar dat niet kan.

Ja de nachten in de zomer. Ook al een goed punt.

En overdag komen ze ook.
En in de winter voor en na je werk is het ook donker. Dan maar 24/7 hokken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:51

Ik zeg niet dat de wolf maar onverstoord zijn gang moet kunnen gaan he? Dat vind ik namelijk niet, ik vind NL te klein voor de wolf en de aanvallen verschrikkelijk.

Ik zeg alleen dat je wel waar mogelijk je dieren moet beschermen. Maar kennelijk denken jullie daar anders over?