josien_m_ schreef:Zo zie je maar weer dat er verchillende waarheden naast elkaar bestaan. Ik denk toch niet dat de oplossing zit in andersdenkenden verketteren en zeggen dat zij of hun visie niet deugt. Die deugt net zo als onze visie dat de wolven moeten verdwijnen. Ik begin ook een beetje moeite te kijgen met het uitgangspunt dat anderen het maar moeten oplossen, dat wij dierenhouders recht hebben op die veilige weides omdat dat de afgelopen 150 jaar veilig was. Het is een schok ja, dat het nu anders is, voor mij zeker ook. Maar dat is uiteindelijk nu wel de huidige werkelijkheid. Iemand daar de schuld van geven, klopt in mijn beleving niet. En achteraf ontdekken dat sommige gesloten verdragen met de bedoeling gezonde natuur te bevorderderen uitkomsten hebben die te weinig zijn voorzien, brengt ons ook niet verder. Regeren blijft mensenwerk en heeft rekening te houden met veel en tegenstrijdige belangen. De wereld en de werkelijkheid verandert constant, wij moeten ons daar aan aanpassen. Dus toch iets doen om je dieren te beschermen lijkt me een redelijke gedachte. En voordat er een reactie komt van dat helpt niet: nee niet altijd inderdaad, maar wat dan wel? Ook wij zullen nu in rap tempo moeten leren om met deze huidige bedreiging om te gaan. Want de wolven zijn er nu, al zou ik anders willen. Ik zeg zeker niet dat samenleven in vrede mogelijk is, maar samenleven doen we al. Ik koester wel de hoop dat ze op termijn verdwijnen (niet vrijwillig uiteraard), daar houd ik me aan vast!
Ik vind een paar wolven in Nederland geen probleem. Het grootste probleem vind ik echter, is dat er geen beheer mag plaats vinden en je mag ze zelfs niet verjagen. En dat in combinatie dat ze zich ook vestigen in gebieden waar bijna geen wild voor handen is, maakt dat je een hele vervelende optelsom krijgt.
Ik was ook altijd van het veilig houden van eigen dieren en dat doe ik ook, paard gaat naar binnen in de nacht. Maar herten kun je niet opsluiten, dus daar hebben we al een probleem. En zo hebben meer houders van dieren een probleem, zij het financieel of logistiek. En als je een onfeilbaar systeem hebt om je dieren veilig te houden, dan zou het gros de investering ook wel doen, maar het systeem is verre van veilig en onfeilbaar en verder wordt er weinig tegemoet te komen.
Trouwens, is er ook een soort van Bij12 in Vlaanderen, ik lees telkens dat daar bijna geen aanvallen zijn ivm hier. Maar aangezien ik de media niet zo snel geloof op dit gebied, zou ik de cijfers wel eens willen zien en als daar bijna geen aanvallen zijn achter raster, hoe komt dat dan.