Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:39

Ik heb vorige week 3 keer een paard bekeken, een projectje. Super leuk dier, onwijs vriendelijk en leuk bewegen. Kwam weleens omhoog dus wilde hem klinisch keuren en zijn hals en rug op de foto. Lv en la had hij een iets dikkere sprong en een bultje bij de kogel dus die hebben we ook op de foto gezet.

Klinisch was hij prima, geen pas kreupel op de buigproeven. Foto’s van de rug en hals waren goed, foto’s van het kootgewricht en sprong helaas niet, daar was een bemerking op. Ik heb hem laten staan, met die bemerking met een 6 jarige die groen is opnieuw beginnen vind ik niet een goed idee.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:00

Jammer koJack, maar helaas, niemand heeft met de beste wil röntgen ogen... Ik zou daar ook niet aan begonnen zijn.

Wil iedereen nu beginnen met duimen draaien, de dierenarts komt tussen 12 en 3 :D

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:26

Gefeliciteerd iedereen! *\o/*
Wat fijn dat jullie een nieuw maatje gevonden hebben.

xSCWx schreef:
Jammer koJack, maar helaas, niemand heeft met de beste wil röntgen ogen... Ik zou daar ook niet aan begonnen zijn.

Wil iedereen nu beginnen met duimen draaien, de dierenarts komt tussen 12 en 3 :D

Succes! Ik hoop dat alles goed is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:16

xSCWx schreef:
Ik ben ook echt zo raar he, ik krijg nu koudwatervrees (noem je dat zo?). Ik ga me ineens afvragen of ik paarden nog wel leuk vind :') wauw, het brein is echt raar als je stress hebt _O- Ik moet zo hard lachen om mezelf, gelukkig weet ik wel dat dit weer onzin is.

Geloof mij, ik twijfelde zondag ook even of ik wel de juiste keuze had gemaakt hoor!
Maar nu hij er is wil ik hem al niet meer kwijt, dus komt helemaal goed :D

beegee schreef:
Gefeliciteerd Fly_High, eindelijk! En eerlijk: ik heb duizendmaal liever een brave groene dan een sensibele en onberekenbare bevestigde ;).

Vroeger was ik altijd van de hittepetitjes, maar toen ik vorig jaar zelf op zoek ging, heb ik heel duidelijk voor mezelf gezegd dat ik een braaf paard wilde. En weet je, mijne was 11 en volledig onbeleerd. Wilde een jonger bevestigd paard. Maar met een “oudere” brave ben ik minstens zo gelukkig, zo niet gelukkiger :) Dat moet helemaal goedkomen met jullie! Geniet er van.

Precies de reden waarom ik dus nu voor de 16 jarige ben gegaan.
Ja ook daar zit nog wat werk aan maar die heeft tenminste al veel gezien en heeft een braaf en lief karakter.

Danique_G :') _O-
lovehorsiess, ook jij gefeliciteerd! Wat een hoop geslaagden opeens :D *\o/*
Balen Kojack, snap dat je er even klaar mee bent!
Succes vandaag SCW!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:20

jeetje wat leuk al die succes verhalen weer :). worden we blij van.

SCW ik zit in spanning te wachten en duimen te draaien dat alles goed is!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:59

Wat leuk deze succesverhalen! Ben altijd mee blijven lezen ;) Gefeliciteerd allemaal!
@ Veeer show je jouw nieuwe knapperd nog? Of heb ik de foto gemist?
@ SCW, toi toi toi! Ik duim mee! Hopelijk weet je zo meer. En koudwatervrees? Heel herkenbaar haha ook wat je zei dat je ineens gaat twijfelen of je paarden wel leuk genoeg vindt. Exact hetzelfde gedacht haha Na 1 blik op m’n knapperd bij het ophalen was het weg.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:01

Bedankt voor het meeleven iedereen :) ze is helaas niet door de klinische keuring heen. Ik ga zo nog even overleggen met de dierenarts of er iets aan te doen is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:06

xSCWx schreef:
Bedankt voor het meeleven iedereen :) ze is helaas niet door de klinische keuring heen. Ik ga zo nog even overleggen met de dierenarts of er iets aan te doen is.

Ahh wat balen zeg!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:41

Linksvoor gevoelig maar herstelde snel, rechtsvoor herstelde trager, niet goed zuiver. Vermoeden is zwakke (knie)banden en/of artrose, kan ook hoefkatrol zijn maar is onwaarschijnlijker. Ze was op het harde zonder buigproef perfect zuiver.

Wat denken jullie?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:44

ook rontgen laten keuren? Zo nee? dan is het een heeeeeel groot risico

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:45

Beide benen nog röntgen laten keuren? Mooiste is natuurlijk allemaal.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:47

en volgende vraag, waarom zou je laten keuren al je het paard toch ongeacht de uitslag wil kopen. Bij rontgen een chipje of iets kan nog oke zijn, maar het paard komt niet door de buigproeven heen, en daar valt zonder verder onderzoek niks nuttigs van te zeggen.

Een dierenarts heeft geen rontgen ogen. Dus of het komt doordat het paard ergens iets heeft, of dat er niks aan de hand is, weet je maar op 1 manier zeker, en dat is verder onderzoeken.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:49

Ik zou het risico niet durven nemen. Zeker niet zonder verder onderzoek. Maar niet door de buigproef is voor mij eigenlijk gewoon een no go. Zeker omdat ie op beide benen er niet doorheen komt. Problemen krijg je er gratis bij, die hoef je niet te kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:52

Sky_As schreef:
en volgende vraag, waarom zou je laten keuren al je het paard toch ongeacht de uitslag wil kopen. Bij rontgen een chipje of iets kan nog oke zijn, maar het paard komt niet door de buigproeven heen, en daar valt zonder verder onderzoek niks nuttigs van te zeggen.

Een dierenarts heeft geen rontgen ogen. Dus of het komt doordat het paard ergens iets heeft, of dat er niks aan de hand is, weet je maar op 1 manier zeker, en dat is verder onderzoeken.

Dat zegt ze toch helemaal nergens. :? Ik vind dat er wel bijzonder op SCW gereageerd wordt hier - ze doorloopt hetzelfde proces van een paard kopen als de meesten hier, maar om de een of andere reden worden er constant spijkers op laagwater gezocht.

SCW: Als je zekerheid wilt, inderdaad laten röntgenen, anders zou ik haar laten staan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:56

Jammer dat ze er niet door kwam zeg :( Ik zou op dit punt stoppen met dit paard en verder zoeken. Ik acht de kans (met het verhaal erbij in achterhoofd houdende) vrij groot dat er effectief iets mis is, wat eigenlijk ook gewoon naar voor komt uit de klinische keuring. Hoe jammer het ook is. :(:)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:00

xSCWx schreef:
Linksvoor gevoelig maar herstelde snel, rechtsvoor herstelde trager, niet goed zuiver. Vermoeden is zwakke (knie)banden en/of artrose, kan ook hoefkatrol zijn maar is onwaarschijnlijker. Ze was op het harde zonder buigproef perfect zuiver.

Wat denken jullie?

Ik ben niet zo heel erg thuis in de zwakke banden. Is dit trainbaar?

Artrose zou ik een paard op laten staan. HKO, dat gaat ook in gradaties toch? Geloof dat mijn kwpn'er ook een punt van aandacht had op de hoefkatrollen, maar die is op speciaal beslag gezet nadat de dierenarts van de koper ernaar gekeken had.

Die gaf aan dat het paard de sport nog in kan, mits er speciaal beslag onder zou gaan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:07

de reden van reageren is dat er heel veel mensen advies gegeven hebben aan de hand van het (iets wat vreemde) verhaal, dat keuren extra belangrijk is. En dat eigenlijk iedereen adviseert ook röntgen te doen gezien het verhaal.
hoe vaak lezen we hier op bokt wel niet dat iemand na 3 maanden afscheid kan nemen vanwege een paard die volledig kapot blijkt te zijn. En heel vaak is dat helaas zo, dat dat verdriet voorkomen had kunnen worden door goed te keuren bij aanschaf. Aan de hand van dat verhaal wordt er advies gegeven. En natuurlijk mag iemand daarmee doen wat ze willen. Maar als het paard vervolgens al niet door de klinische keuring komt, en men twijfelt nog......

Dan komt inderdaad de vraag, is het paard ook rontgen gekeurd? (en bij klinisch niet oke, zou ik voor de zekerheid zelfs de pezen laten scannen als je besluit er toch voor te willen gaan). Ik zeg overigens nergens dat ze wel van plan is om hem te kopen, maar je merkt aan het berichtje dat ze nog steeds twijfelt, en dan denk ik, hoeveel vlaggen wil je krijgen?

Een paard kopen is altijd een risico, maar dat risico kun je wel iets verkleinen door goed te keuren......

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:07

xSCWx schreef:

Wat denken jullie?

Wat was je gevoel bij het paard? Als het je absolute droompaard was tot dat moment kan je altijd laten herkeuren of verder onderzoeken (en hierbij zou ik dan afgaan op wat de dierenarts mij adviseert).
Maar goed, ik snap ook wel dat de alarmbellen in dit topic afgaan. Een handelaar die al best een tijd een paard op stal heeft staan, niet moeilijk doet over de prijs en dan komt dat paard ook nog eens niet door de klinische keuring. Ik zou het waarschijnlijk niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:10

xSCWx schreef:

Wat denken jullie?

Je zou ook rontgen laten keuren toch? Dat zou ik sowieso doen, maar eigenlijk zou ik een paard die op 2 benen al niet goed door de keuring komt laten staan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:15

De dierenarts is zelf na de klinische keuring al weg gegaan omdat ze er niet doorheen kwam, hij had al een negatief koopadvies gegeven omdat ze niet goed herstelde na de buigproef. Hij zou ook de 4 benen röntgenen maar heeft dat niet gedaan om me kosten te besparen. Ik moet nog contact hebben met de dierenarts, ik twijfel om verder te laten onderzoeken vandaar de vraag wat jullie denken.

Ik vind het wel jammer dat de verkoper zo onderuit wordt gehaald hier want die is alleen maar meewerkend en geeft ook geen advies vanuit haarzelf over de keuring, zelfs toen ik vroeg wat zij zou doen niet omdat ze niet onafhankelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:20

Dat de verkoper meewerkend is, is alleen maar normaal. Tuurlijk hoeft het niet meteen een achterbakse boeman van hier tot Tokio te zijn, maar ook oprechte handelaars kunnen al eens "kaf" tussen hun koren hebben zitten. Dat beseffen ze dan ook en daar passen ze de prijscategorie op aan. Ik denk niet dat het een slechte, oneerlijke handelaar is, ik denk wel dat dit paard niet echt goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:21

Sky_As schreef:
de reden van reageren is dat er heel veel mensen advies gegeven hebben aan de hand van het (iets wat vreemde) verhaal, dat keuren extra belangrijk is. En dat eigenlijk iedereen adviseert ook röntgen te doen gezien het verhaal.
hoe vaak lezen we hier op bokt wel niet dat iemand na 3 maanden afscheid kan nemen vanwege een paard die volledig kapot blijkt te zijn. En heel vaak is dat helaas zo, dat dat verdriet voorkomen had kunnen worden door goed te keuren bij aanschaf. Aan de hand van dat verhaal wordt er advies gegeven. En natuurlijk mag iemand daarmee doen wat ze willen. Maar als het paard vervolgens al niet door de klinische keuring komt, en men twijfelt nog......

Dan komt inderdaad de vraag, is het paard ook rontgen gekeurd? (en bij klinisch niet oke, zou ik voor de zekerheid zelfs de pezen laten scannen als je besluit er toch voor te willen gaan). Ik zeg overigens nergens dat ze wel van plan is om hem te kopen, maar je merkt aan het berichtje dat ze nog steeds twijfelt, en dan denk ik, hoeveel vlaggen wil je krijgen?

Een paard kopen is altijd een risico, maar dat risico kun je wel iets verkleinen door goed te keuren......
Mensen hebben advies gegeven, dat advies is opgevolgd. Ja, er zijn mensen die hier bij voorbaat al niet aan begonnen waren, maar die mensen klagen ondertussen net zo hard over de hoge prijzen van paarden - wat ruitje en StalNollie al gezegd hebben: je kunt het gewoon niet goed doen voor sommigen hier.

Ze twijfelt, het paard staat nog niet bij haar op stal en op het moment dat je ergens toch een soort van emotioneel bij betrokken bent, is het soms lastig om rationeel te besluiten. Daarom is het imo alleen maar goed dat ze die twijfel voor durft te leggen omdat wij er wat verder vanaf staan, maar aan opmerkingen als "waarom laat je keuren als je hem toch wilt kopen ongeacht de uitslag," heeft niemand wat en zonder röntgen kunnen wij ook niets definitiefs zeggen over in hoeverre dit dier wel of niet stuk is vanbinnen. Ziet het er goed uit? Nee, dat niet, en op basis van de klinische keuring en een veearts die al niet meer wil röntgenen, zou ik ook niet overgaan op kopen, maar tegelijkertijd is het ook niet mijn zaak als ze besluit het wel te doen.

xSCWx schreef:
De dierenarts is zelf na de klinische keuring al weg gegaan omdat ze er niet doorheen kwam, hij had al een negatief koopadvies gegeven omdat ze niet goed herstelde na de buigproef. Hij zou ook de 4 benen röntgenen maar heeft dat niet gedaan om me kosten te besparen. Ik moet nog contact hebben met de dierenarts, ik twijfel om verder te laten onderzoeken vandaar de vraag wat jullie denken.

Ik vind het wel jammer dat de verkoper zo onderuit wordt gehaald hier want die is alleen maar meewerkend en geeft ook geen advies vanuit haarzelf over de keuring, zelfs toen ik vroeg wat zij zou doen niet omdat ze niet onafhankelijk is.
Wat dat aangaat zou ik luisteren naar de veearts: die breekt niet voor niets de keuring af. :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:22

Maar volgens mij zegt niemand hier iets slechts over de verkoper, klinken namelijk als hele nette mensen, alleen zij kunnen er ook niet in kijken. En zij geven natuurlijk ook maar aan wat de huidige eigenaar heeft verteld.
En het prijst inderdaad voor ze dat ze verder niks zeggen. Nogmaals, als je nog twijfelt, dan zou ik gewoon een complete keuring uit laten voeren.
Maar het feit dat de dierenarts zelf al niet uit zichzelf aan geeft, probeer het over een weekje nog eens.....

Je zou er voor kunnen kiezen om over 2 weken nog een keer te keuren, maar als er dan nog enige twijfel is, en je wilt er toch voor gaan, dan zou ik ook scannen voor de zekerheid. want buigproeven zijn voor de weke delen, en die komen er tijdens een röntgen foto ook niet uit.... Maar kan me ook best voorstellen dat de verkoper hier niet op wil/gaat wachten.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:22

Ik zou dit niet doen. Op 2 benen onregelmatig na de buigproef is voor mij echt een no go. Het kan een momentopname zijn maar dan zou ik eerder 1 been verwachten bij een verstapping oid.

Mocht je echt interesse hebben in dit paard dan zou ik over 2 weken opnieuw klinisch laten keuren (kosten verkoper, we blijven niet bezig) en bij goedkeur de probleembenen laten rontgen en scannen.

Maar meerdere leuke paarden te koop hoor. Geen probleem kopen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:25

Ik heb ook een keer een paard gekocht wat niet door de buigproef kwam. Been uit laten verdoven om te kijken waar het probleem zat en bleek rotstraal te hebben waardoor hij op dat been gevoelig liep. Beestje loopt nog altijd leuk mee bij andere mensen en is zelfs M geweest. Een buigproef die niet 100% goed is zegt mij dus niet zo heel veel, behalve dat ik dus moet gaan zoeken waar dat vandaan komt als ik het paard heel graag wil hebben.