Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:47

Mooie foto Cl, je bent wel een beetje bipolair he! :P _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:56

Fijn dat Gentle zo goed meewerkt ondanks de achterdocht.
Marie lijkt enorm, je zou haar echt geen 160 geven hoor. Lastig pakket zit je in.

Het hoestje van Bjelle is geloof ik weer over, morgen er maar weer eens op klimmen. Het voorjaarsgras begint al duidelijk weer aan te zetten ondanks dat er amper wat staat >;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:43

Fijn dat het hoestje over is, Sizzle!

Bjelle ook snel dik?
Joya staat nog niet op het, duurt minstens nog een maand. Maar ik probeer haar in ieder geval redelijk schraal te houden nu. Heb ik straks meer speling voor ze model regenten krijgt..
Over wweg zelfs een graasmasker maar alleen als het écht niet anders kan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:49

MirandaMalik schreef:
Mooie foto Cl, je bent wel een beetje bipolair he! :P _O-

:') Je wil niet weten hoevaak ik dit al gehoord heb... :')
We doen gewoon lekker voort, we zien wel waar we uit komen. Voorlopig hoef ik nog niks te beslissen. _/-\o_ :o

Fijn dat het beter gaat met Bjelle!
Geef die kilo's maar aan Marie _/-\o_

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:48

Sizzle, gelukkig al wat beter, hoesten kan zo lastig zijn.

Cl, ja is ook logisch dat je met lastige beslissingen twijfels hebt, voor nu in ieder gewoon genieten!

Malik is ook te dik maar hij krijgt geweekt hooi in een slowfeeder, alleen een vitaminebrok en staat maar max een paar uur op de wei..
Dus hij moet gewoon meer aan het werk. ~~}>

We hebben gister potty training gedaan! :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:24

Malik :D Hij is echt grappig!

Wij hadden vandaag een prachtige lentedag.. Maar ik was hard aan het werk op kantoor :+
Gelukkig vanavond nog even kunnen genieten en een blokje om gedaan!
Zo ontspannen na een drukke werkdag!

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:40

Ooh dat ziet er heerlijk uit!
Heb net gevoerd en het was ook nog steeds warm buiten!

Malik is een grappenmaker, tis alleen niet te doen om de balken goed neer te leggen, hij gaat het telkens veranderen.. :roll: :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 06:08

fransje23 schreef:
Malik :D Hij is echt grappig!

Wij hadden vandaag een prachtige lentedag.. Maar ik was hard aan het werk op kantoor :+
Gelukkig vanavond nog even kunnen genieten en een blokje om gedaan!
Zo ontspannen na een drukke werkdag!

[ [url=m/VTSTWW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker <3
Ik heb gisteren ook nog een heerlijk avondritje gemaakt na het werk :)

Voor iedereen die echt al wat verder in het beleren is; voelen jullie ook zoveel verschil tussen rijden in de bak en op buitenrit? Waarschijnlijk zit ik er zelf ook heel anders op dan hoor maar in de bak weet Mac gewoon dat hij moet lopen en heb ik ook veel meer contact met mijn teugels en loopt hij wat makkelijker nageefelijk, maar op buitenrit lukt me dit amper haha dan is het kop omhoog en oortjes naar voren en gewoon lekker genieten. Zal ook echt wel veel aan mijzelf liggen hoe ik erop zit maar vind het wel grappig dat er echt een verschil in zit. Voelen jullie dit ook?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:33

Ik rij juist veel dressuurmatig buiten dus dat verschil heb ik niet. Ik ben vrij lang en Bjelle is maar een grote poown dus in de bak was in het begin veel te lastig in de bochten en voor constant tempo. Ik heb dat buiten op de rechte wegen gedaan. Ook mijn eerste galop was buiten en het wijken heb ik ook buiten geinstalleerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:38

Ik merk wel verschil tussen bak en buiten, maar ook binnenbak en buitenbak.

In de binnenbak is meer concentratie want minder afleiding, dan buiten. Joya ziet en hoort vrijwel alles...Niet om van te schrikken trouwens maar gewoon om in de gaten te houden.
Buiten is ze meer, scherper, aan de hulpen maar niet zo zeer nagevelijk. Ik rijd sowieso voornamelijk op één hand en met lange teugels. Maar ze uit zichzelf loopt nooit zo hoog dat ze haar rug weggerukt. Ze kan dus om zich heen kijken en dat mag ook.
Ik vind het daarnaast belangrijk dat een paard goed kan zien en bepalen waar het de voeten neerzet op ongelijke, mulle ondergrond. Ook een beetje eigen initiatief en redzaamheid moedig ik aan. Als je uren op pad bent is het erg fijn als je niet iedere pas hoeft te ondersteunen.
Soms neemt ze iets teveel initiatief en dan hebben we dus een discussie :+ :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:41

Mijn eerste draf en galop was ook buiten :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:43

Ik geef ook vaak de vrijheid, maar op het moment dat ik oppak wil ik meteen dat een paard weer bij mij is.
Wellicht ook domweg een overblijfsel uit mijn tijd dat ik nog midden in de polder woonde en met jonge beesten geen andere optie had dan langs de weg rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:50

Ze moeten meteen reageren als ik erom vraag en tot nu toe werkte dat ook zo bij mijn paarden. Dus bij die drukke 80 weg , heel alert en goed aan de hulpen. Eigenlijk daar nooit gedoe of discussie met de paarden, ze hebben door dat het serieus is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:03

Ik denk dat we daar dan inderdaad hetzelfde in staan :j
Soms is er bijv. een mooi lang recht stuk wat super geschikt is om goed over de rug vwnw tempowisselingen te rijden, dan wil ik niet eerst een discussie of die wandelaars in de verte boeiender zijn.
Immers wil je zulke discussies over honden/bloemen/parapluus etc op concours ook niet hebben.
Rij ik een beetje ladiela aan een los teugeltje dan mag ze prima met ogen op stokjes naar wandelaars en koeien kijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:13

Joya ziet ook als je serieus bezig bent vrijwel alles.. Niet zo zeer met ogen op stokjes meer met een schuin oog :D
Kijken mag maar wel gewoon doorgaan.

Zei vrijdag tegen mijn instructeur ze doet alles redelijk netjes maar je voelt dat het op 50 %van haar kunnen is omdat ze ook zo met de omgeving bezig is.
Hoe geweldig zou ze het doen op 100%?
Tijdens de balkjesles moet ik haar er goed bij houden. Niet vanwege de balken, daar gaat ze pomdidom over, maar omdat ze graag wil buurten bij de instructrice en begeleiders langs de kant. Als het aan haar ligt gaan we daar toch even gezellig kletsen :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:30

Feyre is natuurlijk nog niet zo ver, maar die loopt juist buiten echt veel beter dan in de bak. De bak vindt ze echt héél ingewikkeld :(:) Ze doet het goed hoor, maar het vergt veel begeleiding en bemoedigende woorden. Gaan we voor een buitenritje dan stampt ze voor de rest uit het erf af en kan ze de hele wereld aan.

Zondag hebben we een nieuw rondje gewandeld. Gewandeld, omdat ze wéér flink overbouwd staat :roll: We zijn een bruggetje over gegaan, ze is geaaid door een klein kindje, een heel stuk op de weg langs de golfbaan gewandeld (waar mensen echt idioot hard langs je rijden :x ), langs klussende en tuinierende mensen en er zijn héél veel motoren langs gekomen. En Feyre? Die keek wel, maar kon ook zo geweldig mooi haar ontspanning weer terugvinden. Echt zo blij mee, want dat is precies wat een goed buitenritjespaard moet kunnen :D

Het rijden in de bak staat weer even op een laag pitje, maar we doen wel kleine buitenritjes en dus flinke wandelingen. En grondwerk in de bak. Maandag gaat ze naar de tandarts, en daarna naar de osteo want die is denk ik ook weer hard nodig.

Afbeelding
(met mijn verbrande hoofd van het werken in de wei van de dag ervoor :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:19

Ik kan me goed voorstellen dat een rijbak voor haar grote lichaam nog veel te lastig is hoor. Komt vanzelf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:51

Meer dan stap en draf doen we ook nog niet hoor, galop is nog lang niet aan de orde :D Maar inderdaad, ze heeft een gróót lichaam en dat door een bak coördineren met ook nog eens een ruiter die zegt dat je toch echt naar links moet als je liever naar rechts gaat.. Het valt allemaal niet mee :(:) :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:38

Feyre doet het dus goed! +:)+

Toevallig met Malik ook zoiets waar ik mee aan het oefenen ben, ik liep naast hem en wilde de aandacht, want we waren op een nieuw paadje en hij zag verderop iets, was totaal alleen daar op aan het letten..
Dus ik gaf hem een ophouding, hij reageerde nergens op, dus ik gaf hem een touch op zijn zij, sprong hij een meter opzij.. _O-
Maar daarna weer even geoefend op mijn signalen en zijn reactie daarop.
Want hij is wel echt zo'n tiepje die niet eens op let waar hij loopt omdat hij wat interessants ziet. :=

En ik had hem daarnet 1 minuutje alleen gelaten.. :roll:

Afbeelding

Mormeltje! }>

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:58

Snap ik ook heel goed van Feyre :j Probeer alles maar onder controle te houden in je grote en steeds veranderde lichaam. Lekker rechtuit worden ze sterk van :j

Ik heb vanmiddag de zadelmaker op bezoek gehad. Zadel lag nog goed, hoefde niets bijgesteld of opgevuld *\o/*
Wel nog wat rijkundige tips gehad. Zadelmaakster is ook instructrice dus mooie combi.
Kunnen we van het weekend met een gerust hart op pad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:58

Malik kijkt ook boevig! :Y)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:11

Neehoor Malik is nooit stout! O:)

Mooi dat je zadel oké is, wel handig gelijk tips! :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:23

Ik had bij Agradi wat dingen besteld waaronder een zweep van 1.20. Staat de pakketbezorger net met een kartonnen doos van 2 hoog meter voor de deur _O-
Beetje overdreven!
Bezorger zei nog wel heel blij dat de doos niet zwaar was!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:49

Hier ook veel verschil tussen bak en buiten maar dat komt vanuit mezelf. Buiten rijd ik bitloos, lange teugels en hij mag lekker om zich heen kijken. Als iets spannend is vind ik het ook oké als we even stilstaan om te kijken. Maaar: als ik aangeef dat iets moet gebeuren verwacht ik wel direct dat het gebeurd. Overgangen gaan allemaal makkelijk en soepel, nageeflijkheid vraag ik niet van hem buiten. Wij genieten dan gewoon lekker, ik rijd ook meestal op een hand en voornamelijk met stem.

In de bak rijd ik met bit en verwacht ik dat er echt gewerkt wordt. Als er écht iets gebeurt ergens mag hij 1x kijken en dan is het klaar. Daarentegen mag in de bak een overgang dan weer wat langer duren maar wil ik die wel netjes en over de rug. Neem ik er tijd voor om hem goed te rijden in plaats van direct.

Ik denk zelf dat als ik Koda buiten op dezelfde manier zou rijden als in de bak dat hij ook vergelijkbaar zou lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:35

Waarom zou aan een lange teugel betekenen dat er niet gewerkt wordt?
Ik werk aan andere dingen buiten dan in de bak maar het is wel werken.
:)