Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:18

En het doet me alleen nog maar meer beseffen wat voor gouden dier de mijne is geweest…
Ik hoef ook geen kant en klaar paard. Samen groeien naar verbinding. Daar ligt voor mij het plezier.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:12

Casarell schreef:
Mag ik even inbreken?

Is hier misschien ook iemand die interesse heeft in een 5 jarige merrie van 1.68, die wegens tijdgebrek alleen de basis kent? Dier is niet van mij hoor, maar verkoper denkt dat ze haar nu nog niet te koop kan zetten omdat ze nog zo weinig kent. Is een hele brave merrie, dressuurgefokt en is 100% gezond.

Ik ben zelf van mening dat ze deze gerust te koop kan zetten, met de vermelding erbij dat ze nog niet veel kent. En omdat ze al 5 is, is ze ook niet overvraagt en heeft ze mooi uit kunnen groeien.

Verkoper is trouwens wel echt met haar paarden begaan, dus een goed plekje is wel belangrijk.

Lijkt mij geen probleem! Ik ga volgende week kijken bij een bijna 5-jarige die nog niet zo lang onder het zadel is. Het enige is dat de prijs stijgt naarmate ze verder wordt opgeleid lijkt me?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:17

Gulpje schreef:
Casarell schreef:
Mag ik even inbreken?

Is hier misschien ook iemand die interesse heeft in een 5 jarige merrie van 1.68, die wegens tijdgebrek alleen de basis kent? Dier is niet van mij hoor, maar verkoper denkt dat ze haar nu nog niet te koop kan zetten omdat ze nog zo weinig kent. Is een hele brave merrie, dressuurgefokt en is 100% gezond.

Ik ben zelf van mening dat ze deze gerust te koop kan zetten, met de vermelding erbij dat ze nog niet veel kent. En omdat ze al 5 is, is ze ook niet overvraagt en heeft ze mooi uit kunnen groeien.

Verkoper is trouwens wel echt met haar paarden begaan, dus een goed plekje is wel belangrijk.

Lijkt mij geen probleem! Ik ga volgende week kijken bij een bijna 5-jarige die nog niet zo lang onder het zadel is. Het enige is dat de prijs stijgt naarmate ze verder wordt opgeleid lijkt me?

Ik bemoei me niet met hun prijs.. dat is aan de verkoper (en koper).
Heb dus ook geen idee wat ze ervoor willen hebben, behalve een goede plek.

Maar ik weet wel dat gezonde paarden die mooi aan de maat zijn, maar vooral ook nog braaf zijn en vriendelijk in de omgang, natuurlijk niet voor een habbakrats weg gaan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:24

Ik vind het dus vooral lastig om paarden te vinden die wel al goed opgeleid zijn. Een groen paard net wel of helemaal niet onder het zadel is voor mij nu niet wat ik zoek.

Mijn manege heeft net een paard aangeschaft die vanwege problemen van de eigenaar weg moest, maar mn instructrice vind hem te goed voor de manege. Ze moest direct aan mij denken. Heb gister eventjes gereden, rijdt als een tierelier. Vanavond in de les ook weer op rijden. Maar ik vind het moeilijk, ben bang dat hij boven mn budget uit zal vallen, ik ken hem nu alleen van net na de verhuizing (en hij is duidelijk nog niet zo op zn gemak) dus vind het karakter wat moeilijk te beoordelen, is zo meegenomen dus moet nog gekeurd.. beetje bang om te dromen denk ik? Voelt een beetje te mooi om waar te zijn dus bescherming van teleurstelling ofzo?

Verzekering heb ik (heel) vroeger wel eens naar gekeken maar was toen een flinke kostenpost tegenover wat je vergoed kreeg, dan kon je het beter zelf apart zetten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:23

Casarell schreef:
Ik bemoei me niet met hun prijs.. dat is aan de verkoper (en koper).
Heb dus ook geen idee wat ze ervoor willen hebben, behalve een goede plek.

Maar ik weet wel dat gezonde paarden die mooi aan de maat zijn, maar vooral ook nog braaf zijn en vriendelijk in de omgang, natuurlijk niet voor een habbakrats weg gaan.

Maar ouder en minder africhting drukt de prijs wel weer :j

Oehlala

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:48

Ja en het is ook altijd maar de vraag of ze ook braaf blijven als ze wel moeten werken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:56

Oehlala schreef:
Ja en het is ook altijd maar de vraag of ze ook braaf blijven als ze wel moeten werken.

Dat hangt voor een niet te klein deel af van de aanpak.

Ik stond vandaag bij een les te kijken en ik bedacht me dat als ze op die manier met Tante Taart zouden rijden, ik zeker drie keer Bosse Bollen zou hebben gekregen.......

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:38

Een vijfjarige die veel in de hand is geweest en op eigen terrein veel heeft gezien, zou ik niet zo'n probleem mee hebben. Maar we hebben hier een staan die gewoon helemaal niks had gezien op die leeftijd, en dat is nu 11 jaar later nog steeds een rampenplan af en toe. Ik zou er niet zo snel meer voor kiezen :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:13

laraxXxemma schreef:
Ik vind het dus vooral lastig om paarden te vinden die wel al goed opgeleid zijn. Een groen paard net wel of helemaal niet onder het zadel is voor mij nu niet wat ik zoek.

Mijn manege heeft net een paard aangeschaft die vanwege problemen van de eigenaar weg moest, maar mn instructrice vind hem te goed voor de manege. Ze moest direct aan mij denken. Heb gister eventjes gereden, rijdt als een tierelier. Vanavond in de les ook weer op rijden. Maar ik vind het moeilijk, ben bang dat hij boven mn budget uit zal vallen, ik ken hem nu alleen van net na de verhuizing (en hij is duidelijk nog niet zo op zn gemak) dus vind het karakter wat moeilijk te beoordelen, is zo meegenomen dus moet nog gekeurd.. beetje bang om te dromen denk ik? Voelt een beetje te mooi om waar te zijn dus bescherming van teleurstelling ofzo?

Verzekering heb ik (heel) vroeger wel eens naar gekeken maar was toen een flinke kostenpost tegenover wat je vergoed kreeg, dan kon je het beter zelf apart zetten.

Dit klinkt juist ideaal, je hebt nu de positie om het paard wat vaker te rijden/ beter te leren kennen voor een eventuele aankoop. En misschien is het handig om eerst te vragen wat de vraagprijs is voor hem?

5 jaar en relatief groen hoeft geen probleem te zijn maar kan wel de prijs wat drukken. Het ligt er aan wat er precies met basis bedoeld wordt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:47

Een kennis heeft ook een 5 of 6 jarige gekocht die wegging wegens tijdsgebrek. Helemaal goedgekeurd, was echt super braaf tijdens het proefrijden en de eerste weken na de verhuizing. Liep ook echt al heel netjes rond, ik was al jaloers op haar vondst/aankoop :D Maar na enkele weken is de rodeo-stand naar boven gekomen. En dit zonder aanleiding en is er al een paar keer vliegles geweest. Na een pauze en enkel gelongeerd en nu weer al enkele keren onder het zadel en weer braaf. Maar het vertrouwen krijgt toch een deukje op die manier. Als je dan al een onzekere ruiter bent of niet de juiste begeleiding krijgt, kan ik me voorstellen dat het plezier snel voorbij is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:56

De merrie waar ik het over heb is gewoon basis gereden.. een nette stap, draf, galop en kent het wijken.
Komt overigens wel dagelijks in de hand en is een echte kroelkont.
Ze proberen haar nu toch vaker te pakken omdat ze echt verkocht moet worden.

Wellicht, maar dat was mijn advies aan hun, om ze komende zomer L2 te klasseren, of wellicht zelfs M1.
Merrie pakt alles goed op, dus wat dat betreft niet onmogelijk. Maar dan moeten ze er wel mee aan de slag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:22

laraxXxemma schreef:

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.
Manege's kopen geen dure paarden voor de manege; ook al is ie te goed voor de manege, de kans dat er wat mee aan de hand is behalve problemen eigenaar is wel aanwezig. Dus geen roze bril opzetten en als je het paard zou willen kopen goed laten keuren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:18

Een goedkoop paard hoeft ook weer niet per se slecht te zijn :o Als het paard klinisch goed blijkt en er wel een logische reden is waarom die voor een relatief klein bedrag weg moest - vooral combinatie ouder + geen klassering / weinig kennen ohz drukt de prijs wel, net wat Cioccolato zegt - zou ik het persoonlijk wel aandurven.

Het moet vooral niet te mooi zijn qua eerdere sportprestaties, bewezen sportpaarden zijn nooit goedkoop (na ja, als ze de sport niet meer aankunnen qua gezondheid oid :') ). En dat de instructie hem aanbiedt en wat druk gaat zetten (?) is ook wel een rode vlag, je moet kritisch blijven kijken.

Mijn eigen marktplaats-koopje is inmiddels 1.10 geklasseerd met mij erop, volgens bokt kun je voor dat geld nog geen fatsoenlijke boshobbelpony kopen :P

Afbeelding

Boshobbelen kan die ook :P

Soms heb je net wat geluk uiteraard maar het is IMO echt niet zo dat goedkope paarden iets fundamenteels moeten mankeren en dure paarden per definitie goed zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:46

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:50

Ik heb zelf ook wel de uitzonderingen gehad. Maar die heb je overal! Het is ook zoveel meer dan 'een paard kopen' daar komt management bij, kunde van de mens in opvoeden zowel naast het paard als op het paard..
Het is zo veel dat mee speelt.
Net als de verkoop. Scheiding, overlijden, studie, financiële problemen.

Alles maakt de som. Het paard. De ruiter. De situatie.

Kort: je moet ook een volle dosis geluk hebben :))

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:54

Casarell schreef:
De merrie waar ik het over heb is gewoon basis gereden.. een nette stap, draf, galop en kent het wijken.
Komt overigens wel dagelijks in de hand en is een echte kroelkont.
Ze proberen haar nu toch vaker te pakken omdat ze echt verkocht moet worden.

Wellicht, maar dat was mijn advies aan hun, om ze komende zomer L2 te klasseren, of wellicht zelfs M1.
Merrie pakt alles goed op, dus wat dat betreft niet onmogelijk. Maar dan moeten ze er wel mee aan de slag.

Ik heb inmiddels contact met de eigenaresse, leuk!! *\o/*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:57

Leuk leuk..!
Ik ben benieuwd hoe het afloopt Gulpje.. :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:45

Ik kocht een gezonde, maar groene achtjarige merrie waarvan het verhaal logisch leek dat ze weinig kende. Tot dusver mijn braafste paard ooit.

Ze knapt ook aardig op nu ze aan het werk is <3
Afbeelding

Groen kopen is altijd een risico en bij een relatief wat ouder paard zou ik wel goed zelf onderzoek doen en vragen stellen om te kijken of het verhaal aannemelijk is. Maar soms zijn die paarden zo financieel interessant dat je best een gokje kunt nemen als ze gezond zijn mits je goede begeleiding hebt als het rijtechnisch toch tegenvalt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:52

Ik kocht mijn 10 jarige Ijslander ook Onbeleerd
De derde keer onder het zadel stapten we buiten al uit :)
Dus het kan natuurlijk wel :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:04

Alja schreef:
Ik kocht mijn 10 jarige Ijslander ook Onbeleerd
De derde keer onder het zadel stapten we buiten al uit :)
Dus het kan natuurlijk wel :)

Ja hoor, het kan prima.

Ooit kocht de manege een fokmerrie die nooit zadelmak gemaakt was. Dier was heel ruim 10+, was in een paar maanden rustig zadelmak en voor de iets meer ervaren manegeruiter een genot om mee te werken.

Maar het staat of valt altijd met de kennis en kunde van de betrokkenen.....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:09

Oh maar zo koop ik ze ook gerust ouder en onbeleerd. Eens een 14 jarige fokmerrie omgeschoold was de fijnste kinderpony die je maar kom wensen. En eens een 11 jarige Haflinger.

Maar zo weet ik er ook genoeg die ouder zijn en wel geprobeerd zijn. Daar moet je dan weer van weg blijven.

Gokjes zijn altijd leuk, je betaald soms alleen veel leer geld

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:19

Kom weer eens even inbreken in dit topic. Ik lees bijna alles mee en vind de gesprekken hier zo leuk. De wereld is zo zwart wit nog niet hè. :D

Zouden de gene die recent ervaring hebben met röntgenologisch keuren willen delen wat hier de kosten van waren?

Ik wil graag mijn merrie op de foto laten zetten (hals en rug), maar de prijzen lopen wel wat uiteen van de twee klinieken die ik nu heb opgevraagd.

Ook heb ik bij de aankoop foto's laten maken van de benen (in 2022), maar die blijken niet volledig te zijn. :') Ik was er toen bij (in de wachtkamer) en de dierenarts heeft toen de foto's met mij doorgesproken, maar mij is nooit opgevallen dat bijvoorbeeld haar achterhoeven niet op de foto waren gezet. Is niet gebruikelijk toch?

Ze was toen 2 jaar (ik wil haar nu gaan beleren) en had OC aan een van haar linker benen (ik weet niet meer welke). Deed verder niets met het advies van de dierenarts: goedgekeurd voor het beoogde gebruiksdoel (sport).

Zouden jullie ook de benen weer even op de foto zetten?

Edit: De reden dat ik haar verder op de foto wil zetten is dat ik gewoon graag wil weten of ik ergens rekening mee moet houden straks in de training. Ze heeft nergens last van op dit moment. :)

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:22

Ik heb recent mijn eigen paard laten keuren voor de verkoop en ik was voor 22 foto's en dan daarna ook nog rug en hals € 900,00 kwijt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:23

Ik zou dan niet opnieuw foto's maken. Wat was het advies mbt de chip? Gewoon laten zitten? Als been dik wordt dan zou ik er wel actie op ondernemen.

Ik heb net 4 twee jarige paarden schoon en goed voor de sport. Straks mooi clubje gezonde paarden de wereld weer in :))
Maar heb nog geen factuur.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:32

Cioccolato schreef:
Ik zou dan niet opnieuw foto's maken. Wat was het advies mbt de chip? Gewoon laten zitten? Als been dik wordt dan zou ik er wel actie op ondernemen.

Ik heb net 4 twee jarige paarden schoon en goed voor de sport. Straks mooi clubje gezonde paarden de wereld weer in :))
Maar heb nog geen factuur.

Het was toen OC, dus geen los fragment. In drie jaar tijd nu niets van gemerkt, al wordt ze dus nog niet zwaar belast. :+

En wat heerlijk! <3

Ik heb 462,45 euro voor hals en rug en 925 euro (totaal) met benen erbij (excl. sedatie). Klinkt dus niet heel exorbitant.