Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:26

MyWishMax schreef:
Gefeliciteerd lieser!!!

Maar wanneer is iets serieuze interesse? Er wordt aangegeven nog bij een ander paard te gaan kijken en dus nog niks te weten eigenlijk. Ik weet ook niet wanneer er vorige week gekeken is, maar ik zou juist zo snel mogelijk laten weten dat je nog een keer wil kijken. Ik heb echt wel eens aangegeven dat we even wilden nadenken, maar dat was dan een dag := of zelfs maar een autorit. Zelfs in tijden dat het geen gekkenhuis was. Dat wilde niet zeggen dat we de volgende dag ook terug kwamen, maar ze wisten wel meteen dat we serieus waren. Tussen je wat tijd geven en vasthouden zit ook een groot verschil en er zijn helaas ook zat kopers waar je nooit meer iets van hoort. Ook al geven die aan even na te willen denken.

Als ik in een winkel zeg dat ik nog even wil verder kijken dan weet de verkoper dat het er dik inzit dat ik het gezochte straks in een andere winkel koop. Die gaat echt niet op me zitten wachten.

vla_flip

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:55

Ik had aangegeven dat we nog bij een ander paard zouden kijken die week, en dat was goed. Helaas moest ik die bezichtiging vooruitschuiven door werk, ook dit is gecommuniceerd naar de eigenaren. Die gaven aan wel te willen wachten tot desbetreffende datum. Ik had ook aangegeven dat ik graag zou willen horen als een ander er voor zou willen gaan. Daar is dus wel enige miscommunicatie geweest, maar zoals ik ook zei begrijp ik het ook. Zij zoeken zekerheid. Maar mag er wel van balen toch.. :(

Ga overigens zaterdag dus bij dat tweede paard kijken, maar heb diezelfde dag nog een afspraak gepland omdat het toevallig bij elkaar in de buurt was. Erg benieuwd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:06

Ja als mensen eerst nog bij andere paarden gaan kijken dan houdt ik ook geen paard vast hoor, vaak genoeg meegemaakt. Puntje bij paaltje is bijna altijd dat ze hem dan toch niet (graag) genoeg willen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:09

Iedereen veel plezier met de bezichtigingen de komende dagen! Wie weet zit er een mooi kerstcadeautje tussen :D

De kopers van mijn paard zijn tussen de 2e en 3e bezichtiging andere paarden gaan proberen ter vergelijking. Dat had ik ze zelfs geadviseerd :j

Nu had ik totaal geen haast met de verkoop en wachtte ik bewust het traject af als ik er een goed gevoel bij had, dus dat scheelt. Geen andere geïnteresseerden, totdat ik wist wat de intenties waren van deze mensen. Ze wisten dat mijn paard alleen wegging bij de juiste match, dus ook zij hebben alles weloverwogen kunnen doen. Eigenlijk best jammer, want dat gun ik alle zoekers. Dan houdt je er ook allebei een fijn gevoel aan over.

Als je in een prijsklasse zoekt met nog tig anderen, dan wordt het al een ander verhaal natuurlijk. Dan weet je dat er veel bezichtigingen zijn en moet je eigenlijk op de dag zelf een 2e bezichtiging inplannen. Of direct zeggen dat het niet is wat je zoekt, want dan kan de verkoper ook door. Maar het blijft lastig allemaal.

Ik kan prima inschatten of een paard iets voor me. Grote gros heb ik op de video's al afgevuurd, dus dat scheelt en als ik er eentje IRL zie en er 5 minuten op heb gezeten weet ik genoeg om een keuze te maken. Maar als ik in de toekomst weer een paard aanschaf, dan moet die wel aan de eisen voldoen om goed mee te draaien in de subtop >65% en dat komt helaas met een flink prijskaartje 8)7 . Mogelijke projecten heb ik geen zin meer in, maar wie weet wordt het toch nog een keer een veulen en dan hopen dat die de verwachtingen waar maakt. Ik ben nu 44, dus dat zou dan de laatste worden die ik zelf zou opleiden. Duurt alleen zo lang voordat je echt met ze kunt gaan werken (Z plus). Maar als ik zie hoe onze 3 jarige Governor het doet met mijn dochter, dan word ik daar toch ook wel weer heel blij van.

Maar ja, mijn paardensabbatical zou eigenlijk tot na de zomer zijn en het is al bijna januari hahaha. Nu met het winterweer vind ik het ook niet zo heel erg om in de avond lekker met een kleedje op de bank te zitten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:29

Elisa2 schreef:
Ja als mensen eerst nog bij andere paarden gaan kijken dan houdt ik ook geen paard vast hoor, vaak genoeg meegemaakt. Puntje bij paaltje is bijna altijd dat ze hem dan toch niet (graag) genoeg willen.

Dat snap ik, maar dan vind ik ook dat je niet moet beloven te berichten bij andere geïnteresseerden en dat dan vervolgens niet doen. Laat staan akkoord gaan met bij een ander paard kijken, aangeven dat af te wachten en dan alsnog te verkopen zonder bericht :=. Eigenlijk maakt het niet zo uit welke afspraken je maakt, maar houd je er aan.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:21

Langzaam gaan mijn zusje en ik opzoek naar een pony! :D

Er stond een shetlanderhengstje op ons pad. Echt een super klein beestje. Helemaal verliefd en eigenlijk was het zo goed als rond maar in de wei staan 2 merries. En eigenaren willen absoluut niet dat hij wordt gecastreerd. Dit kregen we vandaag te horen. Ergens een hele teleurstelling maar zusje en ik willen nu gaan kijken voor toch een rijpony. Maar met welke kosten moeten we rekening houden?
Het shetje, had bijvoorbeeld maar 1x per jaar hoefsmid, dit zal bij een rijpony heel anders zijn. En verder ook meer/ander voer natuurlijk. De stallingskosten blijven hetzelfde gelukkig.

Heeft iemand een berekening van kosten per maand? Dan kunnen we dit ook bespreken met onze ouders. Die er uiteraard achter staan. (Ik ben volwassen maar zusje is 11)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:26

dalena schreef:

Er stond een shetlanderhengstje op ons pad. Echt een super klein beestje. Helemaal verliefd en eigenlijk was het zo goed als rond maar in de wei staan 2 merries. En eigenaren willen absoluut niet dat hij wordt gecastreerd. Dit kregen we vandaag te horen. Ergens een hele teleurstelling maar zusje en ik willen nu gaan kijken voor toch een rijpony. Maar met welke kosten moeten we rekening houden?
Het shetje, had bijvoorbeeld maar 1x per jaar hoefsmid, dit zal bij een rijpony heel anders zijn. En verder ook meer/ander voer natuurlijk. De stallingskosten blijven hetzelfde gelukkig.

Heeft iemand een berekening van kosten per maand? Dan kunnen we dit ook bespreken met onze ouders. Die er uiteraard achter staan. (Ik ben volwassen maar zusje is 11)

Een shetlander maar 1x per jaar een smid nodig? Dat geloof je toch niet? Elk dier, ongeacht formaat heeft regelmatige hoefzorg nodig. Onze shet gaat elke 6 weken met de paarden mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:34

Hhilde schreef:
Elisa2 schreef:

Dat snap ik, maar dan vind ik ook dat je niet moet beloven te berichten bij andere geïnteresseerden en dat dan vervolgens niet doen. Laat staan akkoord gaan met bij een ander paard kijken, aangeven dat af te wachten en dan alsnog te verkopen zonder bericht :=. Eigenlijk maakt het niet zo uit welke afspraken je maakt, maar houd je er aan.

Daar ben ik het mee eens, aan afspraken moet worden gehouden. Dat begreep ik niet helemaal dat ze niet hadden bericht dat er iemand anders kwam. Tja dat is zuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:36

dalena schreef:

Hebben jullie een eigen weiland? Of wordt het een pensionstal? Hoefsmid iig voor ieder paard om de 6/8 weken. Denk ook aan ontworming, geld voor een instructeur, aanschaf zadel, hoofdstel etc.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:10

Belker schreef:
dalena schreef:

Een shetlander maar 1x per jaar een smid nodig? Dat geloof je toch niet? Elk dier, ongeacht formaat heeft regelmatige hoefzorg nodig. Onze shet gaat elke 6 weken met de paarden mee.

Mijn vorige Shetlanders ook hoor. Maar deze ging al praktisch zijn hele leven 1 keer naar de smid, staat niet op ijzers. Her is een goede smid ook, en gaf inderdaad aan dat dit bij hem voldoende was.

Het was als een leuk berichtje bedoelt, de smid weet denk ik het beste of zorg vaker nodig is of niet

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:15

Elisa2 schreef:
dalena schreef:

Hebben jullie een eigen weiland? Of wordt het een pensionstal? Hoefsmid iig voor ieder paard om de 6/8 weken. Denk ook aan ontworming, geld voor een instructeur, aanschaf zadel, hoofdstel etc.

Weiland via via. Waar nu een shetlander en een c of d pony staan. Geld is gelukkig het probleem niet. Mijn stiefvader (vader van mijn zusje) heeft een goede baan. Dus voor onverwachte kosten kan hij inspringen. Stallingskosten delen mijn zusje en ik. Evenals voer. Hoefsmid/dierenarts ed gaan we nog in overleg hoe we dit precies gaan doen. Vanwege ziekte kan ik helaas niet de volledige zorg op me nemen. Gelukkig heb ik een super actief zusje die het liefst elke dag zou rijden. Vandaar besloten om samen een pony te zoeken.

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 01:42

dalena schreef:
dalena schreef:

Weiland via via. Waar nu een shetlander en een c of d pony staan. Geld is gelukkig het probleem niet. Mijn stiefvader (vader van mijn zusje) heeft een goede baan. Dus voor onverwachte kosten kan hij inspringen. Stallingskosten delen mijn zusje en ik. Evenals voer. Hoefsmid/dierenarts ed gaan we nog in overleg hoe we dit precies gaan doen. Vanwege ziekte kan ik helaas niet de volledige zorg op me nemen. Gelukkig heb ik een super actief zusje die het liefst elke dag zou rijden. Vandaar besloten om samen een pony te zoeken.

Onthoud wel dat een kind van 11 nooit verantwoordelijk kan zijn voor een dier. Mocht zij ineens geen zin meer hebben, zullen haar ouders (of jij) de verantwoording moeten nemen. Wat doe je dan?

Ook vraag ik mij af in hoeverre het verstandig is om een 11 jarige alleen naar een weiland te laten gaan om te rijden etc. Of is er toezicht?

Qua kosten… tja.. mijne staat op een pensionstal dus daarbij kan ik je niet helpen. In ieder geval komen er genoeg terugkomende kosten bij; les, zadelmaker eens in de zoveel tijd, hoefsmid, wormenkuur, vaccinaties, tandarts….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:26

Janinevv schreef:
Ik ga vanavond bij een paardje kijken :)

Hoe was je bezichtiging? :)

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:28

dalena schreef:

Hartstikke leuk!
Heb zelf geen berekening. Mn jaarling staat aan huis, dus dat is sowieso al heel anders dan een volwassen rijpony op pension. Wel weet ik toevallig dat Felinehoi een tijd terug een interessante video had gemaakt over alle verwachte kosten. Misschien handig om die eens te kijken? Heb hem even voor je opgezocht.

https://www.youtube.com/watch?v=LgQxh0HWVCY

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:51

@Dalena, jouw zusje wil liefst elke dag rijden? Dan moet je echt geen shetlander kopen maar een grotere rijpony. Overigens,dat een shet maar 1 keer per jaar naar de smid zou moeten dat kan haast niet. Veel shetten lopen op verwaarloosde hoeven omdat ze toch niet gereden worden maar dat zou niet zo moeten.Er zijn wel paarden die minder vaak naar een smid moeten dan andere, dat ligt aan de kwaliteit van de hoeven en de bodem waarop ze lopen, maar slechts 1 keer per jaar dat kan haast niet voor een pony die op zachte bodem loopt met weinig natuurlijke afslijting wat een wild paard wel heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:57

dalena schreef:
Elisa2 schreef:

Is er een goede schuilstal aanwezig? Zo nee, dan is het belangrijk om een goed winterharde pony te zoeken.

Is er een rijbak aanwezig? Zo nee, dan komen de kosten om ergens anders in een rijbak te mogen rijden er vaak ook nog bij.

Reken in ieder geval maar zo'n e100,- bovenop de stallingskosten per maand.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:15

dalena schreef:

Je zou hier even kunnen kijken.
Duhelo @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:22

Nee mijn zusje neemt niet de hele zorg op haar alleen. We zijn met 6 kinderen, meeste ook al een vriend/vriendin. En dan mijn moeder en stiefvader nog. Verder kennen we de eigenaren van de andere pony's. En we kunnen elkaar gelukkig helpen!

Op dit moment beperkte schuilmogelijkheden, hier gaan we nog in overleg met eigenaar wei.

Geen rijbak. Rijbak vlakbij is tegen betaling mogelijk!

Ook bedankt voor de links! Die ga ik straks even bekijken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:25

Denk sowieso aan minimaal 1 keer per week les voor zusje. Op die leeftijd moet je ook genoeg investeren in lessen, zodat het leuk blijft en goed blijft gaan. Ik zie helaas toch snel dat men gaat besparen op lessen en zonder les kan, naar mijn mening, niemand.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:50

Ik zou er wel heel goed over nadenken voordat je zo'n gedeelde pony neemt :o

Absoluut niet banketstaaf bedoelt hoor, maar voor een meisje van 11 is een weiland zonder rijbak of toezicht echt niet de beste, leukste of meest veilige omgeving om met paarden om te gaan. Er zou dan altijd een volwassene met verstand van paarden bij moeten zijn. Je hebt het over 6 (volwassen?) kinderen, hebben jullie allemaal ook verstand van paarden en behoefte om mee te draaien of alleen je zusje en jij? Het is namelijk heel veel relatief zwaar werk, dag in dag uit, hooi klaarzetten, mesten, noem maar op, en in tegenstelling tot pensionstal of manege kan niemand een deel daarvan overnemen in geval van nood (of zoiets simpels als veel schoolwerk, vakantie oid) en is er niemand om in de gaten houden of een meid van 11 het ook daadwerkelijk goed aanpakt. Ze kan heel fanatiek en actief zijn, zeker, maar voor een kind van deze leeftijd is het IMO gewoon een (té) grote verplichting. Elke dag willen rijden is namelijk heel wat anders dan elke dag mesten, hooi sjouwen, watertonnen vullen etc zeker in het najaar en in de winter als het elke dag vroeg donker is en zoveel regent dat je ook al zeiknat bent van dat half uurtje noodzakelijke verzorging :')

En stel je voor dat je zusje, al dan niet vanwege al dat zware werk, toch interesse in paarden verliest, ben je in staat om dat in je eentje op te vangen of moet het paardje dan weg? Meiden van die leeftijd zweren allemaal dat ze nooit met paarden gaan stoppen, dat weet ik ;) maar mijn ervaring leert dat zelfs de fanatiekelingen er toch heel vaak mee worstelen. Van mijn stalvriendinnen zijn verreweg de meeste ergens tussen 12 en 18 gestopt, sommige komen dan als volwassenen wel terug, maar voor heel veel meiden houdt het op die leeftijd gewoon op. Heb je een backup plan mocht het zo uitpakken?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:12

De jongste is 11. Dan heb ik nog een zusje van bijna 18 en de rest zit tussen mij en die van 17 in.
Mijn jongste zusje en ik zijn de paardenmensen uit het gezin. Die van 17 heeft ook jaren gereden en weet gelukkig ook veel maar is niet echt een paardenmeisje meer.
Hooi en water wordt gedaan door eigenaren wei. Zij verdelen ook wie wanneer de wei moet mesten.

In geval van nood is er de eigenaar van wei en de eigenaren van de pony's, die wij kennen.

Mijn zusje krijgt 2x per week manegeles nu.

Het heeft ook allemaal geen haast. We willen eerst alles op orde hebben.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:38

Ik ben (met mijn dochter) deze week bij een 2 jarige merrie gaan kijken (springgefokt) Heel leuk dier, maar ik twijfel iets aan LA. Ze is niet kreupel, maar iets trekt mijn aandacht en geeft twijfel. De omstandigheden zijn er ook niet geweldig (slechte bak, geen cirkel) en ze kent nog niets natuurlijk. Mijn eigen DA naar de filmpjes laten kijken en twijfelt ook of hij nou wel/niet iets ziet LA.
2 Keer gaan kijken en de twijfel blijft. Verkoper heeft haar ook nog niet laten keuren maar heeft besloten dat nu wel te doen. Dat wachten we maar even af. Door veel echt met onze pony van 6 die we uiteindelijk in hebben moeten laten slapen onlangs (breukje in verbening van hoefkraakbeen) durf ik ook geen risico's te nemen.

Nu gaan we dinsdag bij een 3,5 jarige ruin (ook springgefokt) kijken. Staat op SH. Is geopereerd aan een OCD (ik weet nog niet waar, hoor ik dinsdag wel) en daar nu goed van hersteld (aldus verkoper)
Heb een filmpje gezien op vreemd terrein waar hij een parcoursje springt. Heel erg braaf. Dochter twijfelt of hij niet wat te flegmatiek is voor haar, maar we gaan het zien. RX zijn al van juni dit jaar, dus dat wordt dan denk ik toch overkeuren. Zeker als ik hem toch in de verzekering wil. Dat laatste moet ik me nog even in verdiepen.

Ik zoek bij eigenlijk een onbeleerde 2 (of 3) jarige (lichte voorkeur voor een merrie) Budget max 9000, liever minder :+ (maar nu dus naar een beleerde die 10,5 kost. Als ik straks een jonkie zadeldak wil maken ben ik dat ook kwijt)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:55

Als je er een perfect op de foto wil hebben is het budget niet toereikend ben ik bang.

10,5 voor een brave zadelmakke met wat potentie is een nette prijs.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:59

Dat ben ik helemaal met je eens. Een ocd waaraan die geopereerd is en van hersteld is, zou ook geen probleem moeten zijn volgens mij?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:15

Koekie73 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Een ocd waaraan die geopereerd is en van hersteld is, zou ook geen probleem moeten zijn volgens mij?

Nee in principe niet.

Ik zou proberen uit te onderhandelen of er op kosten van verkoper een foto/foto's te maken zijn van de specifieke plek en die laten beoordelen door je eigen DA..

Kun je altijd daarna nog overgaan tot een nieuwe keuring.