de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:51

Ik rijd 3 a 4 keer per week, momenteel zeker 60 minuten per keer omdat madame pas na half uur gaat ontspannen, voor die tijd is het survivallen.... 2 keer per week spelen aan de longe nooit bijgezet puur bewegen. Verder komt ze los en in de molen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:00

Geloof dat iedereen wel een beetje zo rond de 4 dagen rijdt. toch wel grappig dat het zo het zelfde is!

Van bitfitting heb ik echt geen idee. De mijne is bij de tandarts geweest voordat er iemand voor de eerste x op ging. na de zomer gaat ze weer. Ik heb er zelf gewoon een dubbel gebroken trensje in hangen, niet te dik. Ik vind dat dikke bitten zoveel ruimte in de mond in beslag nemen waardoor het allemaal alleen maar krapper word.

gomirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:14

Die van mij wordt al 5 keer in de week getraind de afgelopen maanden, de duur en intensiteit wisselt. Hij gaf heel duidelijk aan dat hij meer werk aankon en doet het hier goed op. Afhankelijk van werk en concoursen ed loopt hij soms de 6de dag nog aan de longe.

Hij loopt nu fijn het L door en begint heel makkelijk te springen. Als hij zo door ontwikkelt gaan we proberen hem 5-jarigen te laten lopen in Ermelo deze zomer, maar dan moet hij wel echt een dik M-parcours kunnen lopen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:02

Ik zit een beetje met een dingetje dames. ...ik heb Guusje 4,5 week geleden verhuist naar mijn instructeur. Ivm dat mijn bak erg slecht is momenteel door de regen en dat ik dacht dat het haar goed zou doen omdat ik thuis altijd alleen rijd en omdat guusje nog niks gezien heeft in de leven qua drukte/paarden/rumoer etc, alles wat je op wedstrijd tegen komt. Maar madame is daar zó anders. Zo gespannen. Aan de hand en onder het zadel. Gisteren lag ik er bijna af, ineens schrikt ze van alles. Elk geluidje. Terwijl thuis de honden door de bak rennen mijn kinderen spelen maken herrie. Dat maakt dr niks uit. Maar daar! ! Mijn God, alles ziet ze. Er gebeurt natuurlijk ook een hoop. Het is een drukke stal met manege lessen enzo. Maar je zou na een maand toch denken dat het over zou zijn.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:10

Sommige paarden hebben lang de tijd nodig om te wennen. Persoonlijk zou ik haar terughalen, dan maar wat minder vaak trainen.
Als het paard niet happy is dan leveren al die extra training ook niet veel op imo.
Succes met je keuze!

Hoe is het met de paarden zoektocht van je vriendin?

Ik heb gister en eergisteren niet fijn gereden, onrustig met haar hoofd, klierderig, niets aan. Komt waarschijnlijk door mij, want ik ben echt niet fit. Hopelijk de volgende keer weer beter.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:54

@ anonymous... mijne had echt wel 6 tot 8 weken nodig.. was in het begin precies hetzelfde.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:51

Wat lastig! Ik ben alleen altijd zo van hij doet het er maar mee :o mijn andere paard eet slecht in een andere box. Maar dat weerhoudt mij er niet van om dan maar niet ergens anders heen te gaan. Hij is heel makkelijk op vreemd terrein wat betreft staan maar zo niet dan moet hij er echt aan wennen.

M'n jonkie begon wat te zeuren thuis en onder het werk uit willen komen en van alles eng te vinden dat ik heb besloten dat ze maar snel nieuw terrein moet gaan zien. Heb m'n startkaart maar aangevraagd en volgende week staat eerste kennismaking met de wedstrijdsport gepland. Niet dat ik verwacht punten te rijden maar wel heel goed voor de ervaring. Alleen op de trailer, alleen op de trailer wachten... Ik ben heel benieuwd! Gister heeft ze zich geweldig vermaakt op het strand. Zijn er alleen achter gekomen dat ze waarschijnlijk niet zo hard kan :') ipv lang maken en strekken gaat ze heel mooi van achter zitten en komt ze van voren omhoog :') dressuurmiep!

gomirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:52

Dat wordt dus geen eventer Vibabu :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:17

Anonymous: Komt ze op de stal van je instructeur evenveel los als bij je thuis? Meeste pensionstallen komen e minder buiten en daar worden ze ook drukker door. Als ze evenveel buiten komt als eerst zou ik het nog even aankijken.
Leuk Vibabu, spannend de eerste wedstrijdervaring.

Ik rij de mijne 3 keer per week 30-45 min en ze wordt 1 keer per week gelongeerd door mijn moeder. Zou wel 4 keer per week willen rijden, maar dat is gezien de reistijd alleen in vakanties mogelijk.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:25

gomir schreef:
Dat wordt dus geen eventer Vibabu :P

;( helaas niet. Eerst maar weer eens het springen oppakken.... Maar ik zie haar niet door het bos crossen met d'r poezelige beentjes, want die mogen niet vies worden :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:49

Blijft leuk om alles te lezen... ik heb ook weer even op kayenne gezeten. Ze gaat het steeds braver doen!
Verder lees ik even mee weer. Vrijdag mijn andere merrie weggebracht en dat moet nog ff en plekje krijgen.. Is toch wel zwaar...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:06

vibabu schreef:
;( helaas niet. Eerst maar weer eens het springen oppakken.... Maar ik zie haar niet door het bos crossen met d'r poezelige beentjes, want die mogen niet vies worden :')

hahahaha bang voor vieze voeten??

Die van mij stampt zo door de blub. Echt ideaal!

Ook gister in de storm met wapperende dekens die over de bakrand hingen was ze super braaf. Had eerst overwogen om ze weg te halen en toen dacht ik weet je wat je wend er maar aan :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:20

Het is leuk te lezen dat de meesten wel ongeveer hetzelfde ritme / intensiteit hebben met hun paarden.

@Anonymous: lastig dilemma. Ik begrijp dat je ook geen verbetering merkt? Wellicht vindt Guusje het daar gewoon echt niets en is het haar plek niet en zal ze helemaal niet wennen. In dat geval zal ik haar toch terughalen. Zo is er ook voor jou niets aan. Maar wie weet went zo ook wel hoor, sommige paarden hebben daar inderdaad wat tijd voor nodig.

Gideon heeft 2 weekjes vrij gehad omdat hij overdag vaker lag dan anders, morgen pak ik hem weer op. Ben benieuwd of ik ook in het werk merk dat het hem goed heeft gedaan.

Succes volgende week Vibabu!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:22

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:14

Ik kijk het idd nog even aan. Ze komt sws 1 april weer naar huis. Ze komt een stuk minder buiten dan thuis. Ik probeer er iig voor te zorgen dat ze 2 keer per dag uit dr box kom. Rijden/uurtje los/molen/longeren etc. Ze verbeterd rijtechnisch wel zeg maar. Heb elke week les nu een dat werpt zijn vruchten af, ze is alleen zo gespannen. Ze ontspant pas na half uur/3 kwartier rijden. En in die tijd schrikt ze dus behoorlijk vaak met een vlucht reactie die dus behoorlijk lastig uit te zitten is. Als ze ontspant kan ik dr wel fijn aan rijden. Dus ik kijk het nog ff aan. Wil het niet te snel opgeven en wat ik zeg, 1 april staat ze weer thuis. 6 maart heb ik daar weer wedstrijd, wil L1 proberen. Moet wel lukken als ze braaf is haha.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:50

Met mijn uk gaat het goed. Vriend longeert hem aan dubbele lijnen, word 1 a 2 keer per week door iemand gereden en zelf kan ik gelukkig weer zelf naar stal dus gooi hem vaak even los. Mag nog minimaal 4 weken niks hoop dat ik snel weer mag opbouwen

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:19

@Anonymous: klinkt een beetje ook als een overschot aan energie. Ik heb er ook nog zo 1, mijn Flemmingh. Als die te lang niets gedaan heeft of om andere reden teveel energie over dan wordt hij ook heel druk en gespannen en vreselijk kijkerig (als 18-jarige nog steeds nu met dit wisselvallige weer. Dan longeer ik hem gerust voor ik opstap als ik een week niet heb kunnen rijden _O-).

Misschien zou je nog iets met het voer kunnen doen, iets naar beneden?

Ik breng verslag uit, morgen Pradadaan ;-). Ongelooflijk zeg, die setjes! Lijkt leuk (aan mij niet besteed) :j.

O, jij moet nog even geduld hebben zeg, Kimberleyve. Gelukkig wordt er goed om je paard gedacht.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:45

Ik ben heel benieuwd naar je verslag Anneruth! :j
Succes!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:12

Gefeliciteerd met je verjaardag Pradadaan

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:27

Dankjewel! :D

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:48

Van harte met je verjaardag!

@Anonymous: heb je al een keer gelongeerd voor het rijden? gaat het dan beter? Lijkt inderdaad wel wat overschot aan energie en dan misschien nog wat spanning van alle nieuwe paarden en mensen

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:37

Ik rij 'maar' 3x per week momenteel. Maar ze doet het wel super! :D
En van dat springen... Ik krijg Guapa nog niet voor een grondbalk :P

Welke oefeningen nemen jullie nu voornamelijk mee tijdens het trainen?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:50

Gefeliciteerd pradadaan!

@nathiie, hier steeds terug naar de basis. Rechtrichten dmv binnen hoefslag rijden en schuine lijntjes. Veel overgangen. Pasje wijken, schouderbinnenwaarts en contragalop zitten er ook op. Neem ik af en toe eens mee..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:24

Hier ook rechtrichten, stellen en buigen beide zijdes. Klein pasje zijwaarts, voltes openen en sluiten, veel achtjes rijden, overgangen maken en een klein beetje spelen met het instellen. hoofdzakelijk probeer ik haar zo laag mogelijk te rijden met af en toe klein stukje meer er op.

Schouderwaarts kan ze nog niet. contra galop oefenen we niet. ze heeft nog wat moeite met rechts aanspringen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:53

Gefeliciteerd Pradadaan!

Hier ook (bijna) hetzelfde als hierboven: veel bezig met rechtrichten en juiste stelling en buiging, daarnaast lengte behouden in de overgangen, schakelen/schijnovergangen, voltes openen en sluiten, pasje opzij in stap en draf, 'voorwaarts leren denken' (been = gas), pasje achterwaarts (ten behoeve van meer gewicht op achter opnemen), ietwat sluiten van achteren in stap, draf en galop, soms een rechts- of linksomkeert in galop om een paar passen contra mee te pakken. Ik reed eerder veel lang en laag maar tegenwoordig pak ik George wat meer bovenin. Zo kan ik hem makkelijker op achter zetten (en kan hij dus niet de voorhand in duiken) en hij moet leren bovenin te lopen zonder te verkorten in de hals. Wel wissel ik het af met even 'relaxen' door hals te strekken of daar ergens tussen in.