Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:09

Goed te lezen dat je niet je katten en andere kleine dieren kan elektrocuteren. Ik heb nu geen lage stroomdraad, dus daar was ik een beetje huiverig voor.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:15

Jessix schreef:
Goed te lezen dat je niet je katten en andere kleine dieren kan elektrocuteren. Ik heb nu geen lage stroomdraad, dus daar was ik een beetje huiverig voor.

Onze katten gebruikten de moestuin als poepbak. Met een laag draadje geen poep meer en ze liggen nu heerlijk te slapen op de bank.
Valt mee dus. :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:33

jolandje schreef:
over het op stal zetten, ik heb vier Amerikaanse miniatuurpaardjes, merries . normaal gesproken staan ze zomer en winter op de wei overdag en 's avonds en 's nachts in een inloopstal met verharde uitloop, de stal die hoort bij de winterwei, is ongeveer 3 bij 5 meter, ik heb het een paar keer gedaan om ze binnen te zetten, ze hebben er zo'n hekel aan, willen niet naar binnen, komen 's morgen met stramme beentjes de stal weer uit, vooral mijn oude dametje kan er erg slecht tegen, dit is de enige stal die ik kan afsluiten. op de andere twee weiden heb ik blokhutjes staan om te schuilen, er zit geen deur in en als ik die er in zou zetten is het nog veel te klein, ik heb nu bij de "grote" stal de paddock verhoogd , maar moet er nog meer aan doen, bovenlangs nu 2 extra stroomdraden gemaakt, maar onderlangs moet ik nog iets voor bedenken , misschien daar stevig gaas voor langs maken met meer stroomdraad? en dit is dan de beste optie, straks in het voorjaar heb ik een nog groter probleem, 2 veulentjes , die ongeveer zo groot zijn als een fox terrier, zeker weten dat ik geen veulens meer fok na deze , en misschien verkoop ik alles wel, sorry voor het hele verhaal maar ik moest het even kwijt, zit er zo mee in mijn maag, wij zitten net aan de rand van wolvengebied, grens drenthe, overijssel, op zo'n 20 km. van hier loopt een roedel van 4 wolven

:knuffel: , ik snap je twijfel hierover erg goed hoor.
Die overweging heb ik hier namelijk ook ... normaal gesproken bleven de kleine ponys sowieso snachts buiten in hun wollige tenue maar nu alles op stal.
Wei zat maar stallen beperkt.
Het brengt zoveel extra werk, tijd , geld met zich mee en daarnaast heb ik inderdaad ook een dier erbij wat veel beter buiten kan blijven ivm z'n losse knietjes.

Senna21, wat je zegt ik hoor in de discussies vaak dat er vergeten word wat voor invloed de wolwerende afrasteringen hebben op ander wild.
Blijkbaar interesseert bijv. een PVDD dat geen ene reet.
Daar is überhaupt ook geen onderzoek naar gedaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:40

Er is blijkbaar een wolf door het westen van Friesland aan het struinen, nu zitten ze straks links en rechts van ons… enig..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:41

Sanet, heb je meer info waar precies in het westen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:59

Sanet dat hebben wij nu ook, woon precies tussen de Veluwe en de Heuvelrug. Hier nog weinig aanvallen op vee maar dat is een kwestie van tijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:17

Ann schreef:
Sanet, heb je meer info waar precies in het westen?

Er is een wolf gezien in Oudega (Gaasterland) en Nijland (vlakbij Sneek).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:25

Oke, minder dan 20 km bij ons vandaan... Ik heb zelf geen paard meer, maar er loopt nog wel een kleine pony van 35+ jaar rond. Extra opletten dus. Ze staat 's nachts sowieso veilig binnen, maar overdag staan de deuren wel open zodat ze naar buiten kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:40

Ik zag gisteren op FB ook een waarneming lage vuursche / Baarn. (Utrecht) Voelt alsof je langzaam ingesloten wordt.

Ik verhuis maar naar Texel ofzo. ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:55

Voor de Belgen onder ons:

"Over één week loopt de ‘schutkring’ af, de periode van 6 maanden waarin ook eigenaars van grote paarden subsidies kunnen krijgen om hun omheiningen wolfwerend te maken. Voorlopig is er geen nieuws over een verlenging. Nochtans loopt het storm bij het Wolf Fencing Team voor aanvragen van paardenhouders die hulp willen om hun omheining wolfwerend te maken. Het was onmogelijk om hen allemaal te helpen binnen die 6 maanden. Natuurpunt roept minister Demir en het Agentschap voor Natuur en Bos dan ook op om de schutkringperiode te verlengen en snel duidelijkheid te brengen voor paardenhouders."

Info over de schutkring: https://www.natuurenbos.be/wolf/schade#schutkring

En over de recente aanvallen op pony's in Vlaanderen:

"Zoals de praktijk ook uitwijst, is de kans in Vlaanderen veel groter dan in buurlanden dat ook pony’s en paarden aangevallen worden door wolven. Uit een Duitse studie blijkt schade door wolven in relatie te staan tot de dichtheid van onbeschermd vee. In Vlaanderen hebben we met 15 paarden per km² record hoge dichtheden."

Link naar de Duitse studie: https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstrea ... sAllowed=y

Beide stukken komen uit een nieuwsbericht dat gisteren verzonden is door Natuurpunt, die oa mee het Wolf fencing team bemannen (vrijwilligers). Ter info en om ook een beetje tegengewicht te geven aan het idee dat natuurorganisaties staan te 'juichen' bij dode pony's.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:05

Solleke_Noah schreef:
Beide stukken komen uit een nieuwsbericht dat gisteren verzonden is door Natuurpunt, die oa mee het Wolf fencing team bemannen (vrijwilligers). Ter info en om ook een beetje tegengewicht te geven aan het idee dat natuurorganisaties staan te 'juichen' bij dode pony's.

Echte natuurorganisaties zijn inderdaad niet degenen die staan te juichen om dode pony's. De juichers dat zijn veelal activistische vegans die geen benul hebben van natuurherstel. Daaronder heb je inderdaad ook een aantal wat minder serieus te nemen natuurorganisaties zoals de faunabescherming.

Een mooi voorbeeld. Gisteren toen de zoogdiervereniging op hun Facebook pagina pleitte om in te grijpen bij de tamme wolf op de Hoge Veluwe. Waren een aantal van deze activistische lieden behoorlijk over de zeik en teleurgesteld in de zoogdiervereniging.

https://www.facebook.com/10006444727969 ... w9QKbCLLl/

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:36

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:07

Ingevuld, dank voor het delen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:07

Ook ingevuld

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:18

Ingevuld en door gestuurd

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:50

Ook ingevuld.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:57

Ook ingevuld. Of het helpt weet ik niet..

Ze doen toch wat ze zelf willen. Maar ben van mening dat ze wat tegen de wolven moeten doen voordat er een menselijke slachtoffers komen waaronder ook ruiters/menners.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:30

FrNo schreef:
Stemmen voor of tegen de wolf
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/12051 ... eer-wolven

(Vandaag tot 15.30 uur)

Ook ingevuld :j
Niet blij met de terugkeer, het is imo wachten tot het dierenleed bij andere diersoorten echt compleet de spuigaten uitloopt, en dat een keer een mens wordt aangevallen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:42

Ook gestemd en voorgesteld dat ze elke dag op MSM maar eens de slachtoffers van de wolven laten zien. Zien of dat nog veranderingen teweeg gaat brengen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:50

Ook gestemd, dank voor het delen.

Maar even tussendoor: zijn er nu al een hele poos geen of nauwelijks meldingen geweest van wolven in Drenthe? Laatst een keertje in Nijeberkoop dacht ik maar het is dus blijkbaar ook weer niet zo dat ze al hun eten constant in weides zoeken of..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:28

Marigold schreef:

Maar even tussendoor: zijn er nu al een hele poos geen of nauwelijks meldingen geweest van wolven in Drenthe? Laatst een keertje in Nijeberkoop dacht ik maar het is dus blijkbaar ook weer niet zo dat ze al hun eten constant in weides zoeken of..

Maar of ze inderdaad zelf nog voldoende wild vinden, of dat ze mogelijk worden bijgevoerd door een lobby die graag wil dat alles probleemloos verloopt, dat is nog maar de vraag.

Je ziet vaker dat na een serie heftige aanvallen ( 3 keer koeien op 3 bedrijven in 1 weekend) dat het dan ineens plotsklaps rustig word. Dat is opmerkelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:30

Net op tijd ingevuld

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:31

Zichtmeldingen genoeg in Drenthe en Friesland. En idd bij Baarn. En sporen hier vlakbij dus ze zitten nu op de Heuvelrug. Komen ze toch wel gevaarlijk dicht bij de Randstad. Wie weet gaat dat vetscjol maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:40

Marigold schreef:

Dwingeloo/Drenthe dode schapen.
https://www.facebook.com/groups/843993169379822

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:41

SusanH schreef:
Zichtmeldingen genoeg in Drenthe en Friesland. En idd bij Baarn. En sporen hier vlakbij dus ze zitten nu op de Heuvelrug. Komen ze toch wel gevaarlijk dicht bij de Randstad. Wie weet gaat dat vetscjol maken.

Waar zit jij?