Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:31

Hey Pikkepor, wat leuk dat je voor een eigen paardje gaat!

Wil je de pony voornamelijk om buitenritten te maken? In dat geval zou ik de eigenaar vragen hem in het bos te rijden en dat jij bv meefietst. Vertoont hij daar nog steeds dat flegmatieke, dan leid ik af uit je reactie dat je niet blij gaat blijven.

Wanneer de pony niet gewend is in een bak te lopen kan hij natuurlijk wat geremd zijn , maar het voorwaartse, eens goed zadelmak, is toch vaak is wat ze wel hebben uit zichzelf, of niet.
Persoonlijk vind ik het helemaal niet fijn wanneer een paard amper op een zweepje reageert.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:33

Pikkepor, ik heb de afgelopen maanden een aantal keer paarden laten staan op het verhaal dat je beschrijft.

Het werk wat eraan zat, vond ik persoonlijk geen probleem, maar wel het totale gebrek aan werklust. Om welke reden dan ook hè. Er kan een hele goede reden zijn en niets om het dier op af te kraken, maar als ik merk dat een paard een beetje nukkig wordt als ik wat van ‘m vraag in de zin van weerstand in z’n lijf (staart zwiepen, oren naar achteren, extra op de rem of zelfs bokken, dan denk ik niet van “oh leuk die heeft er zin aan.”
Toevallig stonden deze paarden ook echt ver weg en dan neem ik niet de moeite om weer uren in de auto te zitten om het nog een keer te proberen.

Ik begrijp je heel goed. Groen is niet erg, maar je wilt tijdens het proefrijden er wel een positief gevoel aan over houden.
Privé rijd ik ook wel eens een jong paard voor iemand. Natuurlijk ook geen balans en amper een stuur, maar wel het gevoel dat het dier wel wil en leert op dat moment en dan stap ik wel blij af.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:51

Naar mijn mening heeft een gezond paard altijd enige mate van looplust. Een paard wat zo vreselijk traag is dat ze niet in draf kunnen blijven zou ik ver van vandaan blijven.

Het kan karakter icm onbalans zijn, maar de kans is naar mijn inziens veel groter dat zo'n dier ergens ongemak van heeft. De driejarige paarden die ik zadelmak heb gemaakt en zadelmak heb laten maken konden zelfs aan de longe de aller eerste keer dat iemand erop zat gewoon in draf blijven.

Je kunt dan natuurlijk het paard laten keuren, maar vergeet niet dat zelfs als je uitgebreid keurt inclusief hals en rug dat je dan nog niet alles kunt zien. Een klinisch en röntgenologisch paard hoeft echt niet 100% gezond te zijn in dat opzicht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:54

Nah Lando wilde de eerste keer ook niet lopen. Die dacht van wie ben jij, wat moet je? Nu is er niks meer van te merken :+ denk dat je soms ook niet uit moet vlakken dat het voor een paard ook vreemd kan zijn als er iemand anders op stapt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:07

Dat klopt Marjan. In mijn geval zag ik al wel dat er bij het voorrijden door de eigenaar ook weinig werklust was.
Ik ben wel een paar twijfelgevallen tegengekomen, maar om daar nu opnieuw 5 uur totaal voor te reizen, gaat me echt wat te ver.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:16

Oh dat snap ik heel goed! Maar bedoel meer dat je niet kan generaliseren dat elk paard dat niet wil lopen stuk is of een rot karakter heeft.

Neem Hera, kocht d’r volledig in de staak. Heb haar daar bijna helemaal uit gekregen maar net dat laatste stukje lukte mij niet. Bij der huidige eigenaar vliegt ze door de oefencross alsof ze niet anders kent. En is ze juist enorm enthousiast met veel go. Soms heeft zo’n dier gewoon de juiste ruiter nodig. Hoeft t niet gelijk een rot bok voor te zijn.

Lando was ooit aangekocht om buitenritten te maken met groepen. Maar elke keer andere ruiters trok ie niet en was ie veel te gevoelig voor. Dat ging niet goed. Nu scheuren we door t bos met z’n twee en is er niks aan de hand. Dus ook geen rot bok.

Beiden ook niet stuk..

Dus tja wat zijn je verwachtingen als ruiter en past het paard bij je doel? En bij de vraag hierboven ergens dacht ik gelijk, wat is je doel? En past daar een hele rustige liever lui dan moe koudbloed bij?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:26

Ik geef aan wat ik persoonlijk zou doen en naar mijn mening heeft een normaal gezond paard altijd enige looplust.

Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel. Dus waarom het risico nemen denk ik dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:25

Als een jong paard niet op je been, en vrijwel niet op een zweepje reageert zou ik er ook huiverig voor zijn hoor.

Zeker als hij even weggezet is, conditie kan wat minder zijn, maar zou bij een dier wat nog niet heel lang ohz is eerder een schrikreactie verwachten (en wensen :P ) op een zweepje ipv geen reactie, ook bij een paard wat van nature traag is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:31

Mijn merrie gaf 0,0 reactie op been toen ze net was ingereden, daar moest ik echt standaard een zweepje bij vastpakken. Maar die had echt duidelijk wat "bodemangst". Thuis hebben we er echt even over gedaan om een fatsoenlijke rem erop te zetten, want ze ging vooral graag op eigen tempo (= hard) dravend de bak door. Ik dacht vorig jaar dat ze weer terug was naar dat trage gedoe, maar dat was een combinatie van geblokkeerde SI-gewrichten en waarschijnlijk een sluimerende peesblessure.

Maar weinig reactie op de zweep zou ik toch wel lastig vinden hoor. Vooral ook bij een dier dat een tijd stil heeft gestaan, is zo een dan wel te motiveren voor het werk onder het zadel? En moet je die motivatie erin willen gaan trainen?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 07:44

Mijn paard was in de bak eerst ook zo. Inmiddels is het echt veel beter. Het zal nooit een hele voorwaartse worden, maar ze is nu wel goed aan het been en valt ook niet terug. In het bos is het omgekeerde, daar is het af en toe een echt racemonster :+

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:13

Interessant om te lezen hoe jullie kijken naar jonge paarden.

Tip van Lukasje vind ik wel een mooie. Naar buiten en dan mee op de fiets. Of wellicht even "losgooien" en kijken hoe hij dan beweegt?

Ik heb de pony's uit België maar even gelaten voor wat het is. Ik krijg het niet rond qua tijd.

Zaterdag ga ik bij een stal in Lunteren kijken die meerdere pony's hebben die aan mijn wensen voldoen, al zijn ze nog wel jong.

Hebben jullie nog tips? Ik kan er zelf niet op rijden (lengte/gewicht) en mijn dochter rijd echt nog niet goed genoeg. Wil haar er wel even opzetten om te laten ervaren en kijken hoe de pony op haar reageert. Vriendin heeft aangeboden om te rijden maar die kan zaterdag alleen niet. Wil dan sowieso een 2e keer gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:58

Toch kijken of je iemand mee kan krijgen. Ik zelf als verkoper zou het zonde vinden van mijn tijd als je specifiek een rij pony zoekt en pas na de tweede bezichtiging komt rijden en dan alsnog afhaakt op het feit wat niet lekker is onder het zadel

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:06

Ik kom dus niet specifiek voor een rij pony, maar juist een gezinspony. Waar ik aangespannen mee kan rijden en mijn dochter onder begeleiding op kan rijden. Zij kan dus wel rijden en ik zal graag even een blokje om willen doen. Vriendin zal de pony dan ook regelmatig blijven rijden zodat er voldoende afwisseling is.

Daarnaast is voor mij het belangrijkste hoe de pony in omgang is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:45

Pikkepor, heb je de mogelijkheid om nog eens te gaan kijken/proefrijden? Idd wat hier ook wordt voorgesteld misschien eens buiten?

Als de pony nog weinig balans heeft en te dik is helpt dat ook niet. Ik vraag me ook af of de pony wel in de basis goed is ingereden en dus de hulpen goed snapt. Ik heb een in de basis flegmatiek paard die dan weer geen bal geeft om de zweep maar wel heel gevoelig is voor stemhulpen. Het eerste kwartier zit er niet veel tempo in in de bak, maar na de eerste galopjes kun je m goed heet rijden en is hij wel heel gevoelig op t been. Het is gewoon een diesel en dit had ie ook al toen ie 4 was :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:17

suusje26 schreef:
Ik kom dus niet specifiek voor een rij pony, maar juist een gezinspony. Waar ik aangespannen mee kan rijden en mijn dochter onder begeleiding op kan rijden. Zij kan dus wel rijden en ik zal graag even een blokje om willen doen. Vriendin zal de pony dan ook regelmatig blijven rijden zodat er voldoende afwisseling is.

Daarnaast is voor mij het belangrijkste hoe de pony in omgang is.

De pony’s lopen al wel aangespannen? Dat je dat toch zeker kan uitproberen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:56

Voor aangespannen vind ik een koel hoofd altijd erg belangrijk. Dus niet ik rammel met de sleutel en kijk hem eens rennen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:32

Geloof niet allemaal, hoeft ook niet perse. Als ze het maar willen leren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:40

Na mijn fiasco van afgelopen weekend ga ik me hier maar eens aansluiten :')
Laat ik het maar kort houden, medelijden met het beestje en absoluut geen "fijne leermeester". En nog het lef gehad hebben om te vragen wat ik er van vond terwijl het zand nog in mn rijbroek zat. "Ja het is wel een eventer", een achterlijke opmerking om zulk gedrag te accepteren (en wel er van geschrokken zijn?), zeker terwijl de merrie al 5 jaar geen eventing meer had gedaan.
Achteraf ook veel te aardig gebleven van mijn kant, instructrice zou mee maar zei op het laatste moment af.. Hele hoop van geleerd zullen we maar zeggen dan :=

Ik ben sinds januari langzaamaan opzoek naar mijn 1e eigen paardje, na heel wat weggetreept te hebben nu actief opzoek. Heb lang verzorgponys gehad, rij nu een aantal jaar op een manege waar echt fijn les gegeven wordt en ik ook wel kan rijden als ik dat wil, me op mn plek voel, maar ik ben toe aan meer vrijheid en sowieso mijn kleine meisjes droom gewoon waar maken.

Maar lastig! Veel onbeleerd of net aan beleerd, over de 15, ook bizar veel drachtig. En de laatste 2 "gelukkig" achter gekomen dat van beide de handelstal niet betrouwbaar is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:14

Ja het is en blijft lastig... ik had best een flink budget, veel connecties maar ook deze keer weer bijna een jaar op zoek geweest.
Èn natuurlijk met iets thuis gekomen wat eigenlijk net buiten mijn zoekprofiel lag _O- weer via vrienden op gewezen... en na 1x proefrijden verliefd, laten keuren en gekocht :D

En nu ruim 2 jaar later nog steeds heel erg blij met mijn besluit.

Afbeelding
:+:

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:18

Bedankt allemaal voor het uitgebreide meedenken!
Ik heb mijn twijfels bij de verkopende partij op tafel gegooid. Hij reageerde heel fijn en moest toegeven dat de pony inderdaad met de rem erop reed. Hij dacht een combinatie van de afgelopen maanden minder mee gereden en een vreemde ruiter. Ik heb ook filmpjes gezien van toen hij vorig jaar ingereden werd en daar zag ik wel een pony met meer go.

Pallatin schreef:
Pikkepor, heb je de mogelijkheid om nog eens te gaan kijken/proefrijden? Idd wat hier ook wordt voorgesteld misschien eens buiten?

Als de pony nog weinig balans heeft en te dik is helpt dat ook niet. Ik vraag me ook af of de pony wel in de basis goed is ingereden en dus de hulpen goed snapt. Ik heb een in de basis flegmatiek paard die dan weer geen bal geeft om de zweep maar wel heel gevoelig is voor stemhulpen. Het eerste kwartier zit er niet veel tempo in in de bak, maar na de eerste galopjes kun je m goed heet rijden en is hij wel heel gevoelig op t been. Het is gewoon een diesel en dit had ie ook al toen ie 4 was :+

Ik denk dat ik inderdaad nog maar eens ga kijken en daarbij voorstel om een buitenritje te maken. Dan kan ik hopelijk ook de galop beoordelen en de pony zijn tempo in het bos. Sowieso wil ik echt graag met hem de bossen in kunnen, dus eigenlijk is dat dan ook wel handig om te testen.

Ik heb trouwens ter vergelijking mijn verzorgpony gisteren even meegenomen voor een ritje. En ik moet toegeven: ik denk dat het stap en draf tempo misschien nog niet eens zo super mega traag was, maar vooral de overgangen die moeizaam gingen...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:49

Leuk dat je nog eens gaat kijken/rijden. Ondanks dat ik mijn al 8 jaar heb ondertussen fluit mijn instructrice me nog wel eens terug; dan vind ik m’n paard wat te traag terwijl zij m echt voorwaarts zat vindt. Hij loopt ook groot/actief zegt ze dan. Ik rijd veel in het bos en dat is ook geen vergelijk met dressuurmatig rijden in de bak.

Die overgangen zijn denk ik prima te trainen; jullie moeten op elkaar ingespeeld raken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:13

Goed om nog een keer te gaan kijken. :j
En bij twijfel niet doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:58

Ben benieuwd hoe het de tweede keer gaat!

Hier staat de merrie van de buurman op Facebook, ben benieuwd. Reacties zijn vooral dat het een hele mooie is maar verder nog geen hele serieuze mensen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:42

MarjanB schreef:
Ben benieuwd hoe het de tweede keer gaat!

Hier staat de merrie van de buurman op Facebook, ben benieuwd. Reacties zijn vooral dat het een hele mooie is maar verder nog geen hele serieuze mensen.

Ik had gewoon helemaal geen reacties en hoorde dat van meer mensen die hun paard te koop hebben staan. Prijsklasse maakt daarin geen verschil.

Mensen zijn echt wel terughoudender geworden in deze tijd. Hij is vandaag vertrokken naar het beste huisje wat we konden wensen voor hem. Maar het word een lastige tijd voor de andere die nog op zoek zijn naar een nieuw huisje.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:11

Ligt er aan wat je verkoopt.. ik zit in de spring paarden en die gezond zijn, te rijden door de amateur, al onder het zadel zijn en parcour kunnen lopen staan niet te koop omdat ze zo snel gaan.

Tenzij ze overpriced zijn of er is 'iets' mee.