Babootje schreef:Kiwiaa schreef:Maar ruitje, jij hebt je paarden bij jou staan toch? Ze kopen dan rechtstreeks van jou niet via een (dure) trainingsstal. Ik denk ook niet dat hier gezegd wordt dat er per definitie iets mis is, maar wel dat ze best voorzichtig is en er worden imo wel goede punten aangehaald. Lijkt me niet abnormaal?
Klopt, het gaat om de combinatie van factoren in het verhaal. Paard van minder dan 5000 inclusief hanarchement waar nog geld afgaat staat op een handelsstal waar het nog moet worden "klaar gemaakt" voor verkoop, d.w.z. nog niet actief te koop staat. Voor een handelsstal, waarbij het paard ook nog moet worden "klaar gemaakt" voor verkoop ben je gemiddeld wel zo'n 800 per maand kwijt. Dan rijst de vraag: waarom moet een recreatiepaard getraind worden voor verkoop. Wat wordt verwacht van zo'n dier?
Het verhaal is wat apart en daarom wekt dat een gezond wantrouwen, waarbij ik dan in ieder geval zo'n dier meer dan oppervlakkig zou laten keuren
Mkango schreef:Maar we moeten ook niet vergeten dat wij geen verbatim verslag krijgen van wat er besproken is. We krijgen een korte versie van SCW, die veel meer informatie heeft dan wij en uit die informatie de conclusie heeft getrokken dat het betrouwbaar genoeg klinkt/voelt. Tuurlijk moet je kritisch zijn, maar ik kan hier best een plausibel verhaal in vinden, dus ik zou het niet direct afschrijven.
Nee dat zeg ik ook niet, maar het verhaal is wel reden om wat minder oppervlakkig te laten keuren dan een keuring met een mobiele rontgen. Bij vermoeden dat een paard uit blessureleed komt, is juist de klinische keuring ontzettend belangrijk en die moet dan ook niet oppervlakkig (door de dierenarts van op de hoek) worden uitgevoerd maar bij een paardenarts, liefst op een kliniek waar ook met speciale aandacht naar de pezen wordt gekeken.
SCW heeft een betrouwbare indruk van de verkoper, maar die had ze ook bij de vorige stal ook, tot ze dat rare contract kreeg. Dus indrukken zeggen niets. Mijn ervaring (als ervaringsdeskundige na veel goede maar ook minder goede aankopen) is echt "als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook" en daarom dus het advies om heeel goed te laten kijken door een heeel kundige paardenarts.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-05-21 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt