Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:57

Kiwiaa schreef:
Maar ruitje, jij hebt je paarden bij jou staan toch? Ze kopen dan rechtstreeks van jou niet via een (dure) trainingsstal. Ik denk ook niet dat hier gezegd wordt dat er per definitie iets mis is, maar wel dat ze best voorzichtig is en er worden imo wel goede punten aangehaald. Lijkt me niet abnormaal?

Klopt, het gaat om de combinatie van factoren in het verhaal. Paard van minder dan 5000 inclusief hanarchement waar nog geld afgaat staat op een handelsstal waar het nog moet worden "klaar gemaakt" voor verkoop, d.w.z. nog niet actief te koop staat. Voor een handelsstal, waarbij het paard ook nog moet worden "klaar gemaakt" voor verkoop ben je gemiddeld wel zo'n 800 per maand kwijt. Dan rijst de vraag: waarom moet een recreatiepaard getraind worden voor verkoop. Wat wordt verwacht van zo'n dier?
Het verhaal is wat apart en daarom wekt dat een gezond wantrouwen, waarbij ik dan in ieder geval zo'n dier meer dan oppervlakkig zou laten keuren

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:59

Kiwiaa schreef:
Maar ruitje, jij hebt je paarden bij jou staan toch? Ze kopen dan rechtstreeks van jou niet via een (dure) trainingsstal. Ik denk ook niet dat hier gezegd wordt dat er per definitie iets mis is, maar wel dat ze best voorzichtig is en er worden imo wel goede punten aangehaald. Lijkt me niet abnormaal?

Ik verkoop niet meer, tenzij 1 van onze eigen paarden niet meer kan koersen.

Maar ik verkocht:
-lagere prijsklasse.
-vond een gunfactor belangrijk/ deed oprecht wel eens 1/3e van de prijs af bij een echt goede match.
-Had ze dan ook wel eens 3 maanden in de stille verkoop staan.

Dus ik vond mezelf redelijk in het plaatje passen en wilde alleen maar aangeven dat verkopers net mensen zijn. Er zitten oplichters tussen en heiligen, maar het zijn het net kopers: je weet het nooit van te voren :+ .

Ik heb het nergens over abnormaal gehad hoor, van mij mag iedereen in zo'n proces er in staan hoe hij/zij zelf wil.

Ik vind het soms gewoon leuk om ook de andere kant te belichten, zegt niet dat ik iets dan abnormaal vind :)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:00

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:00

Babootje schreef:
Kiwiaa schreef:

Klopt, het gaat om de combinatie van factoren in het verhaal. Paard van minder dan 5000 inclusief hanarchement waar nog geld afgaat staat op een handelsstal waar het nog moet worden "klaar gemaakt" voor verkoop, d.w.z. nog niet actief te koop staat. Voor een handelsstal, waarbij het paard ook nog moet worden "klaar gemaakt" voor verkoop ben je gemiddeld wel zo'n 800 per maand kwijt. Dan rijst de vraag: waarom moet een recreatiepaard getraind worden voor verkoop. Wat wordt verwacht van zo'n dier?
Het verhaal is wat apart en daarom wekt dat een gezond wantrouwen, waarbij ik dan in ieder geval zo'n dier meer dan oppervlakkig zou laten keuren

Maar we moeten ook niet vergeten dat wij geen verbatim verslag krijgen van wat er besproken is. We krijgen een korte versie van SCW, die veel meer informatie heeft dan wij en uit die informatie de conclusie heeft getrokken dat het betrouwbaar genoeg klinkt/voelt. Tuurlijk moet je kritisch zijn, maar ik kan hier best een plausibel verhaal in vinden, dus ik zou het niet direct afschrijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:02

MyWishMax schreef:
Ik vraag met dat ook af ikke. Ik weet niet hoe snel een klasse 2 moet en hoever het is, maar stalgenootje traint ook om endurance te starten en dat zijn echt wel pittige trainingen. Ik zie niet in waarom dat mibder sport zou zijn. Helemaal niet met die vetchecks en wisselende terrein.

Volgens mij met 40-79 km op wedstrijdniveau binnen 3 a 4 uur. Dat is best sport hoor.

ruitje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:05

Plus dat er bij endurance streng op gezondheid gecheckt word, strenger dan bij andere sporten i.m.o.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:07

Ik vind het toch wat anders, ruitje. Misschien omdat jij ze vanuit jezelf verkoopt en niet voor een ander die jou ook nog moet betalen. Was de stille verkoop omdat je ze nog aan het omscholen was?

Maar ik vind geld eraf helemaal niet zo gek, misschien in deze tijd een beetje maar er zijn ook nog mensen die kijken naar de plek ennruiter ipv geld, haha. Het hoort er eigenlijk bij om het te proberen, hoewel het lang niet altijd lukt. Hier niet bij paarden die al 'goedkoop' waren in verhouding met vergelijkbare andere dieren.
Alleen ik zou zeker wel laten keuren, dat hele recreatie en dus minder van belang bij wijze van ben ik het absoluut niet mee eens.

Van mij zouden er bij meer sporten vetchecks mogen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:07

Babootje schreef:
Kiwiaa schreef:

Mkango schreef:
Maar we moeten ook niet vergeten dat wij geen verbatim verslag krijgen van wat er besproken is. We krijgen een korte versie van SCW, die veel meer informatie heeft dan wij en uit die informatie de conclusie heeft getrokken dat het betrouwbaar genoeg klinkt/voelt. Tuurlijk moet je kritisch zijn, maar ik kan hier best een plausibel verhaal in vinden, dus ik zou het niet direct afschrijven.

Nee dat zeg ik ook niet, maar het verhaal is wel reden om wat minder oppervlakkig te laten keuren dan een keuring met een mobiele rontgen. Bij vermoeden dat een paard uit blessureleed komt, is juist de klinische keuring ontzettend belangrijk en die moet dan ook niet oppervlakkig (door de dierenarts van op de hoek) worden uitgevoerd maar bij een paardenarts, liefst op een kliniek waar ook met speciale aandacht naar de pezen wordt gekeken.

SCW heeft een betrouwbare indruk van de verkoper, maar die had ze ook bij de vorige stal ook, tot ze dat rare contract kreeg. Dus indrukken zeggen niets. Mijn ervaring (als ervaringsdeskundige na veel goede maar ook minder goede aankopen) is echt "als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook" en daarom dus het advies om heeel goed te laten kijken door een heeel kundige paardenarts.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-05-21 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:09

Maar die mobiele apparaten zijn tegenwoordig toch ook al van veel betere kwaliteit?

Nu keur ik graag op de kliniek, dan zie je ook meteen hoe ze op ander terrein zijn :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:13

MyWishMax schreef:
Maar die mobiele apparaten zijn tegenwoordig toch ook al van veel betere kwaliteit?

Nu keur ik graag op de kliniek, dan zie je ook meteen hoe ze op ander terrein zijn :')

Dat klopt maar dat geldt ook niet voor alle rondrijdende mobile rontgenservice. Maar de omstandigheden waarin gekeurd wordt zijn op een kliniek beter. Vaak is op locatie toch geen goede "harde volte" of monstermogelijkheden voor een grondige klinische keuring aanwezig. En het verschilt ook echt bij welke arts je keurt, hoe grondig de keuring is. Ik heb er zoveel gezien, ik kan het weten.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:26

Bij ons op stal staat nu een paard die steeds mank is. Die wordt waarschijnlijk ook weggedaan als recreatiepaard...

Ook ik zou wat huiverig zijn over het paard in de stille verkoop voor <5000. Het klinkt echt te mooi om waar te zijn. Ik ben ook eens bij een handelsstal geweest waarvan ik de mensen echt vertrouwde. Meerdere keren komen kijken, proefrijden allemaal geen probleem. En toch was het paard op de foto finaal afgekeurd. En inderdaad waarom staat hij bij een tussenpersoon?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:54

Haha ik zal het wel heel erg verkeerd (te optimistisch?) verwoorden ofzo, ik vind het wel heel erg aardig dat jullie zo meedenken. Ik heb via-via al vernomen dat het een betrouwbare stal is, maargoed niemand heeft röntgen ogen dus ze wordt sowieso gekeurd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:26

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vraag met dat ook af ikke. Ik weet niet hoe snel een klasse 2 moet en hoever het is, maar stalgenootje traint ook om endurance te starten en dat zijn echt wel pittige trainingen. Ik zie niet in waarom dat mibder sport zou zijn. Helemaal niet met die vetchecks en wisselende terrein.

Volgens mij met 40-79 km op wedstrijdniveau binnen 3 a 4 uur. Dat is best sport hoor.

Het is zeker niet niks qua manier van trainen hoor. Maar mijn insteek is om echt voor de lol te rijden.

Zodra het afzien wordt en ik er geen plezier meer uit zou halen, dan hoeft het van mij niet meer :)

En het zullen voor mij misschien 1 á 2 wedstrijden per jaar worden, dus duurt het even voor ik uberhaupt een klasse hoger kom :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:27

ruitje schreef:
Plus dat er bij endurance streng op gezondheid gecheckt word, strenger dan bij andere sporten i.m.o.

Dat vind ik dan wel weer mooi idd :j

Alleen jammer als je er op de voorkeuring dan al uit ligt. Maargoed, met een niet gezond paard moet je ook niet willen starten

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:42

Nou ik ben dan eindelijk ook geslaagd *\o/* door dit topic kreeg ik van een bokker een bericht dat haar shetlanderhengst een goed thuis zocht. Precies wat ik zocht dus die mag in juli bij ons aan huis komen staan als weidemaatje van mijn haflinger hengst <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:51

K_nolan schreef:
Nou ik ben dan eindelijk ook geslaagd *\o/* door dit topic kreeg ik van een bokker een bericht dat haar shetlanderhengst een goed thuis zocht. Precies wat ik zocht dus die mag in juli bij ons aan huis komen staan als weidemaatje van mijn haflinger hengst <3

Gefeliciteerd! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:05

Wat leuk, K_nolan! Gefeliciteerd! :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:19

K_nolan schreef:

Gefeliciteerd :D

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:20

Leuk, een shetlander maatje, gefeliciteerd!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:57

Dilan93 schreef:
Ik ben ook recreatieruiter, maar wil met mijn toekomstige paard toch wel naar klasse 2 endurance kunnen rijden.

Ambitie om hoger te rijden heb ik (nu) niet. Misschien als het goed gaat en ik de mogelijkheid heb om hoger te kunnen komen, dat ik mn doel aanpas, maar voorlopig wil ik vooral een paard dat heel blijft tot ik op zn minst weer eens kan deelnemen :=

Ik ben in Januari geslaagd voor een nieuw paard een Arabische merrie van 5 jaar.
Haar heb ik rond om laten keuren incl hals en rug.
Met de gedachte om haar als ik zou willen klasse 4 te kunnen starten.
Of het er van komt weet ik niet.
Misschien hou ik het wel bij mijn trektochten maar haar uit gangs punt is in ieder geval goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:28

scooby09 schreef:
Dilan93 schreef:
Ik ben ook recreatieruiter, maar wil met mijn toekomstige paard toch wel naar klasse 2 endurance kunnen rijden.

Ambitie om hoger te rijden heb ik (nu) niet. Misschien als het goed gaat en ik de mogelijkheid heb om hoger te kunnen komen, dat ik mn doel aanpas, maar voorlopig wil ik vooral een paard dat heel blijft tot ik op zn minst weer eens kan deelnemen :=

Ik ben in Januari geslaagd voor een nieuw paard een Arabische merrie van 5 jaar.
Haar heb ik rond om laten keuren incl hals en rug.
Met de gedachte om haar als ik zou willen klasse 4 te kunnen starten.
Of het er van komt weet ik niet.
Misschien hou ik het wel bij mijn trektochten maar haar uit gangs punt is in ieder geval goed.

Ohh gefeliciteerd! :D

Trektochten zijn toch ook flinke belasting voor een paard :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:03

Kiwiaa schreef:
Wat wordt er verstaan onder basissport? Is dat Z?

Dat ligt aan de discipline Kiwiaa.

Voor dressuur is basis inderdaad t/m Z. Dat betekent dat elk gezond paard met voldoende opleiding een Z2 proef kan lopen. Hiervoor heeft een paard geen extra talenten of beweging nodig, dus dit kan in principe ook gewoon met elk ras, zolang een paard maar gezond genoeg is om met takt te lopen en zijn lichaam goed te gebruiken.

Voor eventing ligt dat anders. Dan is B en L echt basis. Maar M staat gelijk aan 1* FEI internationaal eventing. Z aan 2** internationaal. Een gezond paard met voldoende lef (dat komt er in eventing dan wel bij kijken, maar dat geldt al vanaf de B) en de juiste training kan B en L eventing lopen. Maar M is echt niet voor elk paard, ook al leidt je die nog zo goed op, weggelegd.

Bij het springen ligt het lastiger vind ik. Officieel is t/m ZZ (H 1.35m/B 1.45m) basis en vanaf H1.40m/B 1.50m, kom je in de (sub)top en internationale fei klassen. Maar het is absoluut niet zo dat elk gezond paard maar op te leiden is voor een M parcours. Vanaf de M staat er een driesprong in het parcours met daarin oxers van 1.20m hoog bij 1.30 breed en daarvoor heeft een paard toch echt wel wat extra springtalent van zichzelf nodig anders wordt dat levensgevaarlijk.

Van andere takken van sport weet ik niet hoe het zit.

Maar koop je gewoon een gezond basis paard (wat dus ook een haflinger of een tinker oid kan zijn) dat zijn lijf goed kan gebruiken, dan kun je daar met wedstrijden in principe gewoon leuk mee uit de voeten in de dressuur t/m de Z en in de spring en eventing t/m de L. Mits je eigen rijkunst en motivatie daar natuurlijk voldoende voor is om het dier hiervoor op te leiden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:22

Bedankt voor de heldere uitleg!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:46

Springen en eventing is inderdaad een ander verhaal fan dressuur, heel veel volledig gezonde paarden die mentaal ook niets mankeren maar gewoon over 0 springtalent beschikken (meeste koudbloeden maar ook sommige waarmbloeden) komen nauwelijks door de B of L heen, in ieder geval niet met winst. En een jong springpaard afgeschreven vanwege onvoldoende vermogen of aanleg voor de sport kan zeker een prima recreatiepaard zijn :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:05

ruitje schreef:
Dus ik vond mezelf redelijk in het plaatje passen en wilde alleen maar aangeven dat verkopers net mensen zijn. Er zitten oplichters tussen en heiligen, maar het zijn het net kopers: je weet het nooit van te voren :+ .

Ik heb het nergens over abnormaal gehad hoor, van mij mag iedereen in zo'n proces er in staan hoe hij/zij zelf wil.

Ik vind het soms gewoon leuk om ook de andere kant te belichten, zegt niet dat ik iets dan abnormaal vind :)

Maar jouw verhaal is toch wel van een iets andere orde denk ik. Als je als particuliere verkoper je paard in een lage prijsklasse bij een handelsstal zet om te verkopen en hij moet ook nog verkoopklaar gemaakt en hij staat daar 3 maanden kun je hem al bijna gratis weggeven. Bij jou staat hij op je eigen stal (kost hij ook niet niks, maar dat is wel anders).

Dus daarom de vraag, waarom staat ie daar? Hebben de oude eigenaren er geen klik mee? Zit er blessureleed achter en hebben ze geen zin om zelf op te bouwen omdat ze dat al 3 x gedaan hebben? Ik zou als aspirant koper wel stevig doorvragen op dat punt.

Nog wel iets voor SCW om goed te overwegen is, ook al koop je het paard VIA een handelaar, het is geen paard VAN een handelaar, maar van een particulier. Dat betekent dat je geen consumentenkoop garantie hebt van een halfjaar op verborgen gebreken en de bewijslast bij verborgen gebreken op het moment van aankoop dus direct bij SCW ligt. En dat het dus heel erg moeilijk is om een paard op gebreken terug te brengen.
In dit opzicht wordt het sluiten van een koopcontract met de verkopende partij extra belangrijk.
In het koopcontract zou je kunnen zetten dat de verkoper verklaart dat het paard geen eerdere of recente blessures of gebreken heeft (gehad) c.q. dat eerdere of recente gebreken niet bij de verkoper bekend zijn.
Dat het paard geen luchtwegproblemen heeft. En geen zomereczeem. En alle dingen die je verder wil (zoals verkeersmak, braaf bij smid en braaf op de trailer).
Vraag de paardenarts ook om extra te letten op dit soort mogelijke gebreken. Tekenen van zomereczeem zijn voor een paardenarts goed te zien.
Geen stalgebreken zoals luchtzuigen of weven.