Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Daarom, dus wat let Natuurmonumenten en de Zoogdierverenigingom dat even te doen.
Jinthe1 schreef:Ik woon midden in het wolven gebied in Meeuwen, letterlijk op 500 meter van waar de welpen geboren zijn. Wij hebben daar ongeveer 7,5 hectare grond waarvan we er 4 huren. Daar lopen onze jonge paarden normaal (geen veulens meer maar jaarlingen en tweejarige). We hebben op het gehuurde stuk geen mogelijkheid om wolfwerend te omheinen. Er staat een grote stenen schutstal maar die is niet af te sluiten. We hebben thuis zeven stallen maar dat is niet voldoende voor alle paarden. De jonge paarden hebben altijd in kudde gelopen en dat willen wij eigenlijk zo houden. In onze ogen horen ze niet op stal. Dus nu hebben we er enkele volwassen paarden bijgezet zodat de kudde groter is. Onze shet staat aan huis en halen we dagelijks binnen. Hij is bang van andere mensen en laat zich door anderen niet pakken. Wanneer wij soms een paar dagen weg zijn voor paarden evenementen dan blijft de shet dus die dagen binnen. We hebben iemand die hem dan komt voeren en de stal komt doen. Maar diervriendelijk is het natuurlijk niet. Maar ik kan moeilijk aan mijn dochter vertellen dat haar pony is opgegeten dus kiezen we voor deze manier. Ik kan jullie wel vertellen dat toen de welpen net geboren waren er dagelijks grote terreinwagens met grote bakken achterin het terrein op reden. Wat ze gingen doen? Er wordt hier verteld dat ze de wolven gingen bijvoeren. Ik heb dat zelf niet gezien maar een buurman is eens op de uitkijk gaan staan. Dat was dan in de vroege ochtenduren. Wij zien dat recht voor ons huis gebeuren. Ook loopt de wolf hier geregeld rond en wordt echt niet iedere aanval gemeld. Bij onze buren zijn de twee huisschapen onder het keukenraam van het erf getrokken. Nergens is dit kenbaar gemaakt. Het gaat uiteraard wel mondeling rond. De dierenarts gaf bij ons eens aan dat natuurhulp een flink bedrag krijgt voor iedere welp die zij volwassen krijgen. Dus tja.. zij zullen dan ook alles doen om de wolf te beschermen.
Jinthe1 schreef:Ik kan jullie wel vertellen dat toen de welpen net geboren waren er dagelijks grote terreinwagens met grote bakken achterin het terrein op reden. Wat ze gingen doen? Er wordt hier verteld dat ze de wolven gingen bijvoeren. Ik heb dat zelf niet gezien maar een buurman is eens op de uitkijk gaan staan. Dat was dan in de vroege ochtenduren.
Jinthe1 schreef:Ja, daar zit ik inderdaad Lukasje. In de zomer zaten de wolven te zonnen op 50 meter van ons huis. Gewoon voor op straat![]()
Ik moet toegeven dat het toch wel went. Eerst durfde ik niet meer met de shet het bos in. Maar nu ga ik zelfs in het donker naar de paarden op de weide. Die staan dus echt op het militair terrein. Ik weet dat ze er zitten maar ze lopen er evengoed overdag. In de nacht gaan ze meestal op jacht dus zijn ze kms verder als ik in de avond op hun terrein naar onze paarden ga :Y De shet staat wel echt binnen zodra het donker wordt en we zien ons oudje ook wat trager worden dus die halen we morgen ook naar huis.
Jinthe1 schreef:Ja, daar zit ik inderdaad Lukasje. In de zomer zaten de wolven te zonnen op 50 meter van ons huis. Gewoon voor op straat![]()
Ik moet toegeven dat het toch wel went. Eerst durfde ik niet meer met de shet het bos in. Maar nu ga ik zelfs in het donker naar de paarden op de weide. Die staan dus echt op het militair terrein. Ik weet dat ze er zitten maar ze lopen er evengoed overdag. In de nacht gaan ze meestal op jacht dus zijn ze kms verder als ik in de avond op hun terrein naar onze paarden ga :Y De shet staat wel echt binnen zodra het donker wordt en we zien ons oudje ook wat trager worden dus die halen we morgen ook naar huis.
Saul schreef:Ik ben zo iemand die er problemen mee heeft dat mijn paarden in het donker opgehokt staan.
Ze zijn al 23 en 24 en dit niet gewend. De merrie haat het om binnen te staan en mijn ruin heeft een stof, hooi, stro allergie. Dus top een dichte stal zonder bodembedekking.
En ja ik heb alles al geprobeerd, vlas wordt bijvoorbeeld opgegeten dus geen succes.
Nu staan ze dus op rubber tegels die ontzettend ranzig worden. Ze knoeien hooi maar eten het niet meer op omdat ze niet naar buiten kunnen om te plassen.
Nee heel fijn van 17 uur (straks 16 uur) tot wat een uur of 9? Op stal.
En natuurlijk doe ik dit liever dan ze op laten eten.
Maar het spijt me. Ik vind het van de zotte.
Helemaal mee eens.
Zo pleit men voor 24/7 en is ieder uur op stal te veel.
En nu pleit men voor onderhand 24/7 binnen.
Omgekeerde wereld imo.