Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:43

Dat zenderen moet zo moeilijk niet zijn....

gewoon ff halsbandje om doen...
zo tam, niet schuw, hoe je het noemen wilt is hij wel bijna.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:49

Bovendien zijn ze niet gevaarlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:55

Daarom, dus wat let Natuurmonumenten en de Zoogdierverenigingom dat even te doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:56

Zelf te doen, wel te verstaan.
Braaaaf hondje. Braaaaaf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:04

DuoPenotti schreef:
Daarom, dus wat let Natuurmonumenten en de Zoogdierverenigingom dat even te doen.

Gelukkig is het nog zo dat de provincie hierover gaat en niet een willekeurige natuurorganisatie. Welke natuurorganisatie moest je dan hun zin geven? De zoogdiervereniging of de faunabescherming. Ze willen beiden iets totaal anders.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:09

Jinthe1 schreef:
Ik woon midden in het wolven gebied in Meeuwen, letterlijk op 500 meter van waar de welpen geboren zijn. Wij hebben daar ongeveer 7,5 hectare grond waarvan we er 4 huren. Daar lopen onze jonge paarden normaal (geen veulens meer maar jaarlingen en tweejarige). We hebben op het gehuurde stuk geen mogelijkheid om wolfwerend te omheinen. Er staat een grote stenen schutstal maar die is niet af te sluiten. We hebben thuis zeven stallen maar dat is niet voldoende voor alle paarden. De jonge paarden hebben altijd in kudde gelopen en dat willen wij eigenlijk zo houden. In onze ogen horen ze niet op stal. Dus nu hebben we er enkele volwassen paarden bijgezet zodat de kudde groter is. Onze shet staat aan huis en halen we dagelijks binnen. Hij is bang van andere mensen en laat zich door anderen niet pakken. Wanneer wij soms een paar dagen weg zijn voor paarden evenementen dan blijft de shet dus die dagen binnen. We hebben iemand die hem dan komt voeren en de stal komt doen. Maar diervriendelijk is het natuurlijk niet. Maar ik kan moeilijk aan mijn dochter vertellen dat haar pony is opgegeten dus kiezen we voor deze manier. Ik kan jullie wel vertellen dat toen de welpen net geboren waren er dagelijks grote terreinwagens met grote bakken achterin het terrein op reden. Wat ze gingen doen? Er wordt hier verteld dat ze de wolven gingen bijvoeren. Ik heb dat zelf niet gezien maar een buurman is eens op de uitkijk gaan staan. Dat was dan in de vroege ochtenduren. Wij zien dat recht voor ons huis gebeuren. Ook loopt de wolf hier geregeld rond en wordt echt niet iedere aanval gemeld. Bij onze buren zijn de twee huisschapen onder het keukenraam van het erf getrokken. Nergens is dit kenbaar gemaakt. Het gaat uiteraard wel mondeling rond. De dierenarts gaf bij ons eens aan dat natuurhulp een flink bedrag krijgt voor iedere welp die zij volwassen krijgen. Dus tja.. zij zullen dan ook alles doen om de wolf te beschermen.

Oei, daar zit jij! Dat van de schapen onder het raam weet ik van mijn eigen DA.
Toffe situatie waarin jij verkeert.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:20

Jinthe1 schreef:
Ik kan jullie wel vertellen dat toen de welpen net geboren waren er dagelijks grote terreinwagens met grote bakken achterin het terrein op reden. Wat ze gingen doen? Er wordt hier verteld dat ze de wolven gingen bijvoeren. Ik heb dat zelf niet gezien maar een buurman is eens op de uitkijk gaan staan. Dat was dan in de vroege ochtenduren.

Dat zou eens vastgelegd moeten worden op camera.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:24

Ja, daar zit ik inderdaad Lukasje. In de zomer zaten de wolven te zonnen op 50 meter van ons huis. Gewoon voor op straat :+
Ik moet toegeven dat het toch wel went. Eerst durfde ik niet meer met de shet het bos in. Maar nu ga ik zelfs in het donker naar de paarden op de weide. Die staan dus echt op het militair terrein. Ik weet dat ze er zitten maar ze lopen er evengoed overdag. In de nacht gaan ze meestal op jacht dus zijn ze kms verder als ik in de avond op hun terrein naar onze paarden ga :Y De shet staat wel echt binnen zodra het donker wordt en we zien ons oudje ook wat trager worden dus die halen we morgen ook naar huis.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:27

rien10 schreef:
Zelf te doen, wel te verstaan.
Braaaaf hondje. Braaaaaf.

Vanglijn er om gooien en terug afleveren bij Loos want hij is te tam haha. zo moeilijk is vanglijn er om gooien niet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:37

Jinthe1 schreef:
Ja, daar zit ik inderdaad Lukasje. In de zomer zaten de wolven te zonnen op 50 meter van ons huis. Gewoon voor op straat :+
Ik moet toegeven dat het toch wel went. Eerst durfde ik niet meer met de shet het bos in. Maar nu ga ik zelfs in het donker naar de paarden op de weide. Die staan dus echt op het militair terrein. Ik weet dat ze er zitten maar ze lopen er evengoed overdag. In de nacht gaan ze meestal op jacht dus zijn ze kms verder als ik in de avond op hun terrein naar onze paarden ga :Y De shet staat wel echt binnen zodra het donker wordt en we zien ons oudje ook wat trager worden dus die halen we morgen ook naar huis.

Mooi zolang het goed gaat. Maar met een roedel is de kans groot dat je vroeg of laat eens een vermoord paard aan treft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:40

Ik sta er een beetje hetzelfde in als Jinthe, inmiddels. Al heb ik wel veel stroomdraden om de tuin en paddock en laat ik de hond niet meer achter het huis uit in het donker. Ervoor kan ik ze ook tegenkomen maar daar staan in elk geval nog hier en daar wat huizen.

Edit: ik woon daar dus niet maar wel in het territorium van de noord Veluwse roedel.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:43

Je kunt 4,5 hectare nu even niet zomaar wolfproof maken en houden. Hier zijn al meerdere dieren gepakt die achter wolfwerende omheining stonden. Dus een andere optie is om alle dieren maar weg te doen. En wat moet je dan met 7,5 hectare grond?
Er ligt hier nu best wat te koop maar wie wil het nog hebben zo vlak aan de rand van het militair domein?
Het enige wat je kunt doen is de kudde groot genoeg maken en hopen dat het goed gaat. Een vergunning voor meer stallen krijgen we niet want daar hebben we voor geïnformeerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:43

Jinthe1 schreef:

Poeh, ik bewonder je nuchterheid hierin hoor. Al geloof ik ook wel dat het went, het moet wel... En meer dan je nu doet kun je ook niet doen. Maar ik zou toch elke keer weer heel gelukkig zijn als je alle paardjes gezond en wel in je wei aantreft. En dat ben jij uiteraard ook. :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:51

Hahaha, dat zijn we inderdaad als we ze allemaal aan zien komen rennen zodra ze ons zien. Ik vond het in het begin met de eerste wolven ook spannend hoor en ik ging echt echt niet in de avond naar de weide. Zeker toen de eerste welpen geboren waren. Maar inmiddels is de buurman de wolf ook al tegengekomen toen hij met zijn hondje in het bos liep en is het een beetje een gewenning aan het worden. Natuurlijk blijft het een spannend iets maar je kunt je leven er ook niet door stopzetten toch? We passen de paardenhouderij er wel wat op aan. Zo staan de merries met veulens voortaan thuis terwijl die altijd samen in het land liepen. Een weide die we 5 km verder hebben liggen is dit jaar niet meer gebruikt voor de paarden. Maar om volledig te stoppen met de paarden zien we niet zitten. Sommige zouden daar misschien anders over denken maar wij nog niet :+

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:56

Wow, gewoon Wow. Dat klinkt voor mij toch echt doodeng!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:07

Ik ben zo iemand die er problemen mee heeft dat mijn paarden in het donker opgehokt staan.

Ze zijn al 23 en 24 en dit niet gewend. De merrie haat het om binnen te staan en mijn ruin heeft een stof, hooi, stro allergie. Dus top een dichte stal zonder bodembedekking.
En ja ik heb alles al geprobeerd, vlas wordt bijvoorbeeld opgegeten dus geen succes.

Nu staan ze dus op rubber tegels die ontzettend ranzig worden. Ze knoeien hooi maar eten het niet meer op omdat ze niet naar buiten kunnen om te plassen.

Nee heel fijn van 17 uur (straks 16 uur) tot wat een uur of 9? Op stal.

En natuurlijk doe ik dit liever dan ze op laten eten.
Maar het spijt me. Ik vind het van de zotte.

Zo pleit men voor 24/7 en is ieder uur op stal te veel.

En nu pleit men voor onderhand 24/7 binnen.
Omgekeerde wereld imo.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:51

over het op stal zetten, ik heb vier Amerikaanse miniatuurpaardjes, merries . normaal gesproken staan ze zomer en winter op de wei overdag en 's avonds en 's nachts in een inloopstal met verharde uitloop, de stal die hoort bij de winterwei, is ongeveer 3 bij 5 meter, ik heb het een paar keer gedaan om ze binnen te zetten, ze hebben er zo'n hekel aan, willen niet naar binnen, komen 's morgen met stramme beentjes de stal weer uit, vooral mijn oude dametje kan er erg slecht tegen, dit is de enige stal die ik kan afsluiten. op de andere twee weiden heb ik blokhutjes staan om te schuilen, er zit geen deur in en als ik die er in zou zetten is het nog veel te klein, ik heb nu bij de "grote" stal de paddock verhoogd , maar moet er nog meer aan doen, bovenlangs nu 2 extra stroomdraden gemaakt, maar onderlangs moet ik nog iets voor bedenken , misschien daar stevig gaas voor langs maken met meer stroomdraad? en dit is dan de beste optie, straks in het voorjaar heb ik een nog groter probleem, 2 veulentjes , die ongeveer zo groot zijn als een fox terrier, zeker weten dat ik geen veulens meer fok na deze , en misschien verkoop ik alles wel, sorry voor het hele verhaal maar ik moest het even kwijt, zit er zo mee in mijn maag, wij zitten net aan de rand van wolvengebied, grens drenthe, overijssel, op zo'n 20 km. van hier loopt een roedel van 4 wolven

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:54

Ik heb m'n paard ook buiten hoor. Die schiet in de stress zodra de staldeur dichtgaat.
Geitjes zet ik 's nachts wel binnen. Overdag ben ik gelukkig veel thuis. Vorig jaar liepen er wat wolven langs onze tuin, voor zover ik weet hebben ze niet geprobeerd binnen te komen. Ze kwamen wel vlakbij de buurman die 's avonds laat op het terras zat. Hij heeft er een paar kunnen filmen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:11

Jolandje :knuffel:

Toen ik 7 jaar geleden 2 veulens kocht stonden deze ook 24/7 in het weiland.

Maar als de smid kwam oid zette ik ze een paar uur op stal.
Oudjaar ook de nacht.
En bij hele hevige storm eens een nachtje. Voor mijn slaap :+
Maar wel met reden dat ze ook een stal kende. Opgesloten zijn kende.

Nooit gedacht dat dit ook een reden zou worden om ze het te leren.

Gewoon echt te idioot voor woorden.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:18

Over het stroom. Iedereen zegt je moet er een goede klap opzetten. Dat snap ik. Maar hoeveel stroom kan een paard hebben? Meer of minder dan een wolf. Hier wordt ook gesproken over minipaarden. Die kunnen nog veel minder.
Moet je dan overal dubbel draden zetten? Een keer om je paarden binnen te houden en daarom heen een keer om de wolven buiten te houden.

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik geen paarden of ander vee meer heb . Vrienden nog wel. Ik woon in noorddrenthe en op niet zo'n grote afstand leven wel wolven. Ik loop de straat uit en sta op de es. S avonds laatste ronde met mijn hond vind ik het toch geen lekker idee. Terwijl ik eerder kon genieten van nachtelijke wandelingen .

Voor mij niet nog zo'n dringend vraagstuk maar ik lees hier toch verschrikkelijke verhalen en veel stress bij de eigenaren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:22

Men vergeet ook dat reeën, hazen en andere dieren vaak grazen in de bosrand of de weide.
Wanneer je de wereld verandert in Alcatraz is dat voor niemand goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:32

Ik vind het inderdaad niets voor de migratie van ander wild. Maar een flinke klap stroom kunnen ook kleinere dieren wel hebben. Ik heb hier een zwaar lichtnetapparaat en zowel honden als katten als baby-geitjes hebben er niets aan over gehouden, behalve een heilig respect voor het draad na 1 aanvaring.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:06

Saul schreef:
Ik ben zo iemand die er problemen mee heeft dat mijn paarden in het donker opgehokt staan.

Ze zijn al 23 en 24 en dit niet gewend. De merrie haat het om binnen te staan en mijn ruin heeft een stof, hooi, stro allergie. Dus top een dichte stal zonder bodembedekking.
En ja ik heb alles al geprobeerd, vlas wordt bijvoorbeeld opgegeten dus geen succes.

Nu staan ze dus op rubber tegels die ontzettend ranzig worden. Ze knoeien hooi maar eten het niet meer op omdat ze niet naar buiten kunnen om te plassen.

Nee heel fijn van 17 uur (straks 16 uur) tot wat een uur of 9? Op stal.

En natuurlijk doe ik dit liever dan ze op laten eten.
Maar het spijt me. Ik vind het van de zotte.

Helemaal mee eens.
Zo pleit men voor 24/7 en is ieder uur op stal te veel.

En nu pleit men voor onderhand 24/7 binnen.
Omgekeerde wereld imo.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:11

Ik baal ook enorm dat de kleintjes nu opgehokt staan. Geen idee of stroom helpt. Wij hebben 8.0 op de omheining staan. Apparaat is geschikt voor everzwijnen. Ivm ontsnappende shet gekocht. Met 8.0 is dr niets aan de hand voor de kleintjes. Ook niet voor een geit of een kat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:00

Zoiets heb ik ook, alle lichtjes branden op de tester, in elk geval. Apparaat iets met 6 joule of zo? Heb er te weinig verstand van maar deze zou zwaar genoeg moeten zijn, ook voor wolven.