[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:08

Sterkte Monique wat heftig allemaal. Niet leuk, hoop dat het meevalt met Shadow en Callas. Alles komt ineens tegelijk..

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:23

Heel veel sterkte Monique voor Shadow en Callas. Ik hoop dat het meevalt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:23

:knuffel: jeetje wat heftig allemaal. Sterkte meid.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:16

Jeetje wat heftig Monique! Ik duim voor je dat de DA voldoende voor je kleine vent kan doen. Natuurlijk moet je je niets verwijten, het is nu eenmaal een pony op leeftijd en op een gegeven moment overvalt het ouder worden je. Niet gek hoor.
Bloed uit één neusgat kan inderdaad inwendig dingen betekenen, maar wacht de DA maar af, die zal wel bekijken hoe en wat.

En Callas kan heel goed een hoefzweer hebben, het is toch een andere ondergrond en dan is een zoolkneuzing zomaar gebeurd. Dat dat dan een hoefzweer wordt is erg vervelend, maar goed te verhelpen.

Heel veel sterkte in elk geval met je paarden!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 17:31

Dank voor al jullie ondersteuning, dat helpt allemaal. ok da geweest.

Over Shadow mijn grootste angst. Bloed uit neus was alweer gestopt toen de da kwam. Hij heeft met een heel lange oorstaaf zeg maar, helemaal in Shadow zijn neus gezeten en daar kwam geen bloed op. Dus de da denkt dat het niet van de longen kan komen ook omdat Shadow niet hoest. We konden niet zo gauw een wond vinden, wat dan wel weer raar is. En toen de da weer weg was, was het weer gaan bloeden. Ik ben er niet gerust op, dat het niet iets anders dan een wond is. Dat moet je dan toch vinden?

Maar erger is, hij heeft hoge koorts, 40gr en heel erge bloedarmoede, vandaar geen zin meer en zo lusteloos en ook het zwalken. Bloed afgenomen voor controle op lyme en op hoe erg de bloedarmoede is. Het kunnen niet de aoûtats/mijten zijn die bloedarmoede hebben veroorzaakt. Morgen hoor ik de uitslag van deze bloedafnames en gaan we nav die resultaten een behandelplan opstellen. Hij heeft nu een koortsremmer gegeven en nog iets maar ik begreep niet wat.

Zijn wisselen van pootjes achter op rust is artrose waarschijnlijk, wil ik dat zeker weten gaan we röntgen doen, maar de da wil eerst de lusteloosheid en koorts verhelpen dan gaan we verder kijken.

Dan Callas. Met de visiteertang op rechtsvoor gaf ze 'gelukkig' geen heftige reactie die je kunt verwachten van hoefbevangenheid, daar was ik namelijk bang voor. Ook voor een hoefzweer was de reactie te weinig. Het zou een zoolkneuzing kunnen zijn maar we zagen geen verkleuring, maar dan zou het diep kunnen zitten. De da kan er nu weinig mee doen, haar voet was ook niet warm, maar ze wilde er niet op blijven staan toen hij de andere voet optilde. Ze wilde zelfs gaan liggen op een gegeven moment om maar niet meer op die rechter voorvoet te hoeven staan. Dus ze heeft er goed pijn aan. De da wil de komende dagen afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Gaat het erger worden dan zal het toch een zweer zijn en gaan we daaraan werken.

Pfoe guys. Ben blij dat de da geweest is, maar ik ben niet gerustgesteld vwb Shadow. In tegendeel.

Ik heb hem in zijn privéboxje gezet met lekkere bixjes en ik ga takken van de frêne voor hem snijden. Dat is een soort Es, die wel goed is voor paarden. Die hebben we hier heel veel en Shadow vindt dat superlekker. Vind ik ook eng, een Es die lekker is, maar goed, ik moet vertrouwen op deze da.

Vind ik ook eng omdat dit de eerste keer is dat hij geweest is. Hij was wel superlief, net als met die opvang katten in zijn praktijk. Hij heeft ook gelijk Callas bekapt! Nou ja! Ook omdat hij natuurlijk wilde zien en moest zien wat er zat, maar haar wand was wel weer lang en dat heeft hij gelijk bekapt. Hij had ook speciaal beslag in zijn auto liggen zag ik.

Ik ga vet aan de martini mensen, ben even helemaal op dat het zo K gaat met mijn schatjes. Ik praat jullie morgen weer bij als de uitslag van het bloed van Shadow binnen is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:42

Jeetje Mo, wel mooi dat hij Shadow niet zo beroerd vond dat hij geen onderzoeken meer wilde doen! Heel benieuwd wat er uit het bloedonderzoek gaat komen. Wel bloedarmoede dus en wat een hoge temperatuur ook, 40 graden is echt hoog. Hopelijk is het bloeden niets ernstigs ( kan dat komen door zo'n hoge koorts, een gesprongen adertje ofzo?).

En dan Callas ook nog in de lappenmand, jammer dat er geen hoefzweer gevonden is. Toch kan dat evengoed nog wel hoor, soms duurt het weken dat ze er last van hebben en soms komt die zweer er dan bij de kroonrand uit. Moest je niet weken met die hoef? Of in een soort nat verband zetten?

Zuup ze en morgen weer een nieuwe dag hoor!!!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:43

Ah nee, wat heftig van arme shadow! Lijkt me dan toch een infectie of iets als hij zo'n hoge koorts heeft.
Is het nog erg warm bij jullie?

Als ik jou was zou ik die temperatuur wel strak blijven monitoren, hij is wel erg hoog.. Sterkte en zuup ze mo. :knuffel:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 18:10

Shadow zijn bloedneus

Spoiler:
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:14

Daarbij zeg je heel veel lelijke woorden.....
Wat een #$%^&*(

Hopen op een wonder. :(:)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:31

Ik duim. Wat een pech. Vind het ook echt heel sneu dat je vriend er zo heel anders in staat dan jij

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:18

https://youtu.be/YPmCgBNuoXM

vid moet om 20.00u opgeladen zijn zegt yt.

Het is het filmpje van Callas haar kreupelheid. Het is niet publiek openbaar, alleen als je deze link hebt. Het zit ook niet in de serie filmpjes van Maqu'Éden.

Maar ik zou het fijn vinden wat jullie denken dat het is adh vh filmpje.

En over mijn vriend en dieren. Hij vindt uiteraard wel dat ik meteen een da moet laten komen als ik dat nodig vind, maar mijn probleem is dan weer het mijn gewetensbezwaren dan weer zijn dat ik het moeilijk vind. We zijn al 32 jaar bij elkaar en dit is altijd wel moeilijk geweest. Misschien komt het omdat het met dieren nooit hetzelfde is, omdat het levende wezens zijn. En mijn vriend vindt het het fijnst als alle dingen volgens een vast ritme, volgorde en planning gaan. Onverwachte dingen zijn voor hem erg moeilijk. En met dieren is het nooit hetzelfde, je moet vaak creatief zijn en improviseren, veel slikken van ze, want ze slopen altijd hetgeen jij mooi maakt en dieren hebben hun eigen mening. LOL. Tja.

Afijn, ik heb net takken geknipt voor Shadow en die eet hij met graagte. Hij stond ook zijn hooi te kanen, nu de meisjes er niet bij kunnen is dat denk ik wel een stuk fijner voor hem. Ook een extra portie bixjes gegeven, gewoon om hem een beetje te verwennen. Weer niet teveel uiteraard, maar een beetje.

Weet iemand eigenlijk hoeveel bix je een shet in ruste mag geven? Normaal krijgt hij 2 handjes per dag.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:40

Jeetje wat een nachtmerrie!! En dat is ook niet een beetje bloedneus zo op de foto. Geen wonder dat je je zorgen maakt!!! Veel goede tips etc hen ik helaas niet voor je maar ik hoop van ganse harte dat het allemaal snel weer goed komt. Dat de kleine man vlot opknapt en callas een flinke zweer blijkt te hebben die morgen op een super gunstige plek open geknapt blijkt te zijn....

Een hele dikke virtuele knuffel van mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:50

Ach gossie, Shadow.
Hopelijk is het een hoefzweer bij Callas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 20:06

Nee de bloedneus is echt echt erg vind ik. Maar uiteraard was dit er niet tijdens het bezoek van de da. Ik kan gewoon niet geloven dat dit van een wond(je) komt. Dan zouden we dat toch gezien moeten hebben. Ik vrees dat de da niet heeft kunnen vermoeden dat het dit was. Ik heb nog geen mailadres van hem of zo. En toen hij weg was, was het weer zo. Dat is de derde keer vandaag. Zo erg. Ik ga kijken of ik van zijn praktijk een mailadres kan vinden of zo en dan stuur ik het hem nog na. Ga ik nu doen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:11

Ik schrik ook van de foto van Shadow. Maar bloedneus schijnt er snel vrij heftig uit te kunnen zien, dat er evengoed maar een adertje gesprongen is. Maar bij hem is het wel veel. Vind het zo naar voor jullie. Callas loopt niet rad, maar ook niet heel erg kreupel gelukkig. Groeien daar geen giftige bomen planten? Je hebt ook z’n ziekte waar jaren terug ook veel paarden heel ziek van werden. Zal ff opzoeken

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:11

Kan het niet zijn losgekomen na de swab? Kun je de foto naar hem doorsturen?

En iets giftigs gegeven, daar dacht ik ook gelijk aan maar dat had de DA vast geweten.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:14

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:16

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:25

Ach wat een zorgen weer,je hebt van dieren heel veel liefde maar als ze wat mankeren zorgen voor 10.
Hoefzweren hier vaak meegemaakt maar die kreupelden wel meer als ik nu bij Callas zie,misschien is dit het begin,hoefzweer is vervelend maar komt goed.
Vergiftiging zeker bij de kleine zou ik zeker niet uit sluiten.
Wat voor water drinken ze?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 20:29

Heb ik idd net gedaan Balance. Heb hun emailadressen van de praktijk gevonden en de foto snel even gemaild.

Ik vind het ook te erg voor slechts een gesprongen ader en het zou een grote wond moeten zijn die dit veroorzaakt en dat was er gewoonweg niet. Wat kan het dan zijn?

Mainat, er groeit op het erf van alles giftigs, maar daar kunnen de paarden gelukkig niet komen. Wat er in het land groeit lijkt allemaal normaal. De bomen eromheen lijken ook normaal. De mensen die hier van oudsher woonden waren boeren, dus erg weinig (giftige) sierbomen, meest vrucht dragende bomen.

Ik heb je link gelezen Mainat en ik zal het morgen aan de da melden. We hebben wel eikenbomen, maar erg weinig gelukkig. Niet alle symptomen die ik lees heeft Shadow, alleen de sufheid, maar goed misschien hoeft het maar 1 ding te zijn. Ik zal het hem melden. Ben inmiddels nav jullie opmerkingen een lijstje aan het maken wat ik hem wil zeggen en vragen.

Sintara je vroeg nog of het warm was bij ons, nee valt mee. Herfstige wind maar geen koude temperaturen gelukkig op dit moment.

Ik vind zelf Callas wel behoorlijk kreupel. Ze toont niet zo snel. Dus als het bij haar niet rad lijkt, dan is het wel heftig. Ik heb haar nog nooit kreupel gehad, alleen op haar gevoelige zolen dan in het begin.

Ik moest van hem in ieder geval haar sokken afknippen. Ze zitten vol met klei en we kunnen nu niet zien waar er eventueel een zweer wil uitbreken en dan kan ik het ook niet schoonhouden. Dus helaas morgen haar sokken eraf.
Jet, de da vond alles nog te vroeg om bij Callas te gaan doen. Hij wilde de komende dagen afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik ben er zelf nog niet van overtuigd of het wel of geen hoefbevangenheid is.
Is hoefbevangenheid meestal op 2 benen tegelijk? Weet iemand dat?

O en Berdien, ik heb ze ontwormd voor de verhuizing, dus 6 wkn geleden en ik heb ze vorige week ontwormd omdat ik Shadow toen al minder vond.

Lukka ze krijgen kraanwater. De bron is nog niet helemaal op orde.

Mainat dank voor je 2e link, ik herken dit niet bij Shadow, gelukkig. Wat een vreselijke ziekte. Ik vond het dan ook eng dat hij zei dat ik Shadow takken van de es mocht geven, maar goed, hij zal het toch wel weten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:30

Kan het niet een exotische ziekte zijn? Die vooral in Zuidelijke landen voorkomen. Piroplasmose, anaplasmose, EIA, dat soort enge ziektes. Het kan ook zijn dat Shadow een stollingsstoornis heeft, bijvoorbeeld te weinig bloedplaatjes. Kan dezelfde oorzaak hebben als de bloedarmoede.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:31

Monique, mijn Arabier had vaak een hoefzweer, maar ging dan echt niet draven, ze strompelde dan wat rond echt op 3 benen. Dus, klinkt gek, maar ik vind het meevallen bij Callas, lijkt meer op een verstapping, de tijd zal t leren. En bij ahadow lijkt het een gesprongen bloedvat , komt vaak voor bij oudere paarden. Je zou er watten of keukenpapier in kunnen stoppen Als hij dat laat zitten. En brokjes mag hij wel meer dan 2 handjes, half kilootje? Succes, hopelijk snel weer wat minder zorgen!
En pien gefeliciteerd met je verjaardag!!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:38

HB kan ook aan een been, helaas ervaring ermee. Hoe is haar nek?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 20:39

Hi Tinka, piroplasmose, noemde de da inderdaad en daar checkt hij het bloedmonster op. Ook op bloedarmoede. De andere dingen die je noemt zal ik morgen aan hem voorleggen.

Hi Assebassie, een verstapping zou het fijnst zijn bij Callas, daar zou ik graag op hopen. Het lijkt voor mij echter meer op een belastingskreupelheid dan op een bewegingskreupelheid? Ook omdat ze toch best reageerde op de visiteertang.
Waar moet ik naar kijken bij haar nek, assebassie?
En gesprongen ader, ik weet gewoon niet hoe dat er uit mag zien. Hij heeft iedere keer enorme klonten heel helder bloed in zijn neus hangen. Heeft iemand foto's van een 'gewone' bloedneus bij paarden door een gesprongen ader?

Een halve kilo per dag. Dan mag hij nog wel wat handjes hebben vandaag. Straks bij de avond ronde ga ik hem weer verwennen.

Edit, voor iedereen die bijval toont en waar ik niet persoonlijk op kan reageren nu, toch dank voor jullie lieve berichtjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 20:54

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/woensda ... bloedneus/

citaat van die site :Als er veel, vaak helderrood bloed uit een of beide neusgaten komt, is er doorgaans sprake van een longbloeding of een bloeding in de luchtzak.

Misschien dat hij daar dan ook bloedarmoede van heeft gekregen.
Vind het allemaal zo akelig. Het artikel biedt ook niet zo veel goede oplossingen als het bij Shadow bloedingen van de luchtzak zijn.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 20-10-20 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt