Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 01:22

Qua haflingers mijne komt van stal van Rijsdijk die hebben alles te koop staan. Mijne is zeer relaxed. De lijnen van de haflinger daar is heel veel over te vinden. Ik heb een duits boek waarin ze ook de karakters per lijn beschrijven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:23

Je hebt pb voor een vraag :D ! Er komt misschien wat op mijn pad, ga ik volgende week bij kijken :) !

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:29

ruitje schreef:
Ja, snap ik ook! Maar ik denk hoe mooi is het om je paarden elke maand zo te monitoren en dus asymmetrie vroeg te zien zodat je blessures kan voorkomen. Of om te zien wat een beslagverandering doet etc etc.

En vooral de gebruiksvriendelijkheid van die app. Dat wat ik eerder had gezien op de voeten, daar moest je tijd voor uit trekken joh...

Dit was: film je paard 4 rondjes linksom, 4 rechtsom, even rechtuit en je kreeg zoveel data.

Nouja, ik zal stoppen met het topic vervuilen :')

Was het Sleip? Ik heb de app + inlog gekregen van mijn DA. Dan kon ik thuis filmpjes maken en hoefde ik niet terug naar de kliniek :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:54

Ja sleip en nog een waar ik de naam van kwijt ben haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:03

ruitje schreef:
Ja, heb beide systemen in actie gezien. De app was super gebruiksvriendelijk. Het andere systeem had sensoren in de beenbescherming en op de rug en TS.

Ik kende ze al wel vanuit eerder, op de voet, maar wat zo prachtig is aan dit systeem was dat het via AI vergelijkt en zoveel info geeft.

Nouja, ik denk erover om het aan te schaffen voor mijn paarden, maar het is eh, nogal een investering :D

Mijn dierenarts gebruikt ook zo'n systeem. Dat programma verwerkt alles en laat niet alleen regelmatigheid zien, maar echt of benen even hard neer gezet worden, net zover naar voren en noem maar op. En dan is niet alleen een paard wat 100 procent gelijk is goed, er is juist afwijking die normaal is. Blijven dieren en net als mensen zijn ze allemaal wat scheef. Maar dat zijn wel de gevallen waar er met blote oog geen afwijkingen meer te zien zijn.
Heel boeiend en ik ben ook benieuwd hoe die lezing veranderd als paard weer getraind wordt.

Ze hebben zowel die sensoren als programma dat film analyseert

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:40

suusje26 schreef:
Hebben jullie nog goede tips waar je kan zoeken. Vind marktplaats tegen vallen en sporthorses bieden over het algemeen paarden aan waar ik niet naar op zoek ben.

Is er iemand die verstand heeft van de haflinger lijnen die mij kan aangeven of het geschikt is voor mijn wensen/cq ervaringen heeft? Zie regelmatig jonge haflinger voorbij kome, de fjorden wat minder. Al zag ik een leuke die helaas een (onbekende oorzaak) peesblessure heeft gehad.. dat durf ik dan toch niet goed aan.

Fjorden zijn momenteel (eigenlijk de laatste paar jaar al) wat schaarser. Er zijn op FB wel fjordenpagina's waar af en toe wat leuks op staat. En verder zou ik bij (grotere) fokkers/hengstenhouders informeren. Die weten vaak ook wel van klanten als er iets leuks te koop staat

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 12:35

Haha, ruitje be like: ik heb wat nieuws gezien. Iedereen hier: gebruik ik al 10 jaar :D

Ik kan voor een Fjord Hestegaarden aanraden, heb daar heel fijn contact gehad met het laten dekken en beleren van mijn merrie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:26

Zo’n programma is toen ook gebruikt voor analyse van mijn merrie haar kreupelheid.

Er kwam uit dat ze 100% zuiver en nagenoeg 100% symmetrisch was. Geen enkele aanleiding tot zorgen, zou je dan denken.
Gelukkig had ik filmpjes van thuis waarbij overduidelijk onregelmatigheid te zien was en werd ze verder onderzocht.

Dit om aan te geven hoe anders het resultaat kan zijn als een paard in andere omgeving is en stress heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:44

boemel schreef:
Zo’n programma is toen ook gebruikt voor analyse van mijn merrie haar kreupelheid.

Er kwam uit dat ze 100% zuiver en nagenoeg 100% symmetrisch was. Geen enkele aanleiding tot zorgen, zou je dan denken.
Gelukkig had ik filmpjes van thuis waarbij overduidelijk onregelmatigheid te zien was en werd ze verder onderzocht.

Dit om aan te geven hoe anders het resultaat kan zijn als een paard in andere omgeving is en stress heeft.

Dat blijft altijd een punt: electronica vervangt nooit common sence.

Ik zie dat ook in m'n werk waar ze allerlei app's en hulpsoftware bedenken maar uiteindelijk is het de kennis en inzicht van de engineer die kan bepalen of het goed en haalbaar is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:22

Vraagje, had laatst tegen de buurman gezegd dat ik hem wel wilde helpen wat jong spul te verkopen. Hij fokt voor de hobby en deed ze eerder naar de handelaar maar die is overleden.

Nu heeft ie een hele mooie volledig zwarte barok pinto merrie van 3 jaar. Rond de 170 hoog. Groen maar wel een braaf ding en 80% Fries bloed. Ben even vergeten van welke Friese hengst. Ga volgende week even foto’s maken en helpen om em op internet te zetten.

Maar waar bied je zo’n dier aan (had al een bp pagina gevonden) en wat doen de prijzen nu voor zulke dieren?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:57

Misschien terug te vinden in het topic. Maar zie 2 leuke paarden in België staan die ik wil bekijken. Beide met NL paspoort. Waar moet ik rekening mee houden. Als ik paard zou willen verzekeren dient het vaak klinisch gekeurd te worden toch? Kan dat met een Belgische DA?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:30

suusje26 schreef:
Misschien terug te vinden in het topic. Maar zie 2 leuke paarden in België staan die ik wil bekijken. Beide met NL paspoort. Waar moet ik rekening mee houden. Als ik paard zou willen verzekeren dient het vaak klinisch gekeurd te worden toch? Kan dat met een Belgische DA?

Paard moet gekeurd worden voor export, maar dat is geen klinische keuring zoals hier bedoelt wordt door iedereen.

In hoeverre een NL-verzekeraar een B-arts accepteert, zul je na moeten vragen.

Verder moet je rekening houden met exportregelgeving. Niet moeilijk, kost wel wat tijd.
Je kunt het ook uitbesteden aan een transporteur.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:09

MarjanB schreef:
Vraagje, had laatst tegen de buurman gezegd dat ik hem wel wilde helpen wat jong spul te verkopen. Hij fokt voor de hobby en deed ze eerder naar de handelaar maar die is overleden.

Nu heeft ie een hele mooie volledig zwarte barok pinto merrie van 3 jaar. Rond de 170 hoog. Groen maar wel een braaf ding en 80% Fries bloed. Ben even vergeten van welke Friese hengst. Ga volgende week even foto’s maken en helpen om em op internet te zetten.

Maar waar bied je zo’n dier aan (had al een bp pagina gevonden) en wat doen de prijzen nu voor zulke dieren?

Dat zou ik aan Kabayo voorleggen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:31

Oh dank je ga ik die ff pb doen!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:17

suusje26 schreef:

Mijn paard stond in België en EFO heeft die keuring gewoon geaccepteerd. Maar als je twijfelt kan je altijd desbetreffende verzekering bellen voor overleg :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:54

Ik weet een hele knappe kleine maar ook heel gevoelige spanjaard te koop. Moet wel echt een match zijn en er kan niet zomaar iedereen mee wegrijden. Mochten er mensen met interesse zijn dan pb me vooral. Een schimmel merrie van rond de 1.50.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:49

paljaslaura schreef:
suusje26 schreef:

Mijn paard stond in België en EFO heeft die keuring gewoon geaccepteerd. Maar als je twijfelt kan je altijd desbetreffende verzekering bellen voor overleg :)

De verzekeringen hebben vaak een lijst met erkende dierenartsen die ze dus accepteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:27

suusje26 schreef:

Ja veel Belgische artsen staan ook op de lijst van NLse verzekeringsmaatschappijen.

Van Bert Seys weet ik iig dat hij er bij vrijwel alles op staat.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:42

Ik heb gisteren besloten om een paard te kopen!
Ik kem hem al lang, staat bij ons op stal... Heb er hier in het topic ook wel eens over gehad. Heb toch mijn gevoel gevolgd en heb de afgelopen maanden veel geoefend met trailerladen. Gisteren bij de DA geweest voor een klinische- en rx keuring. Hij is op wat kleine puntjes na helemaal in orde voor mijn doeleinden! *\o/* Ik ben heel blij, maar vind het ook heeeeeel spannend. M'n eerste eigen paard :$ :=

ben wel een beetje bang voor de factuur :') dat waren echt een heeeeleboel foto's :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:20

IndianSu schreef:
@CrazyCat: waarom is 5500 veel voor een brave en zadelmakke Haflinger? Het is juist erg weinig.

Ik vond het vrij veel voor een zadelmakke Haflinger zeker hier in Osttirol, maar ik heb ook gewoon nog oude prijzen in mijn hoofd. 5 Jaar geleden kocht je ze nog voor de helft.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:03

Ik ben afgelopen weekend bij een pony gaan kijken. En nu weet ik het niet meer :+

Het was een 5 jarige ruin. Vorig jaar ingereden, de zomer veel mee geweest op buitenrit en de wintermaanden weer meer stil gestaan. Aan de hand een hele lieve, brave pony. Netjes opgevoed, echt een heel leuk dier. Ook helemaal mijn type wat ik graag zie.
Daarna een proefritje. Eerst de eigenaar even laten voorrijden. Pony was braaf, overgang stap naar draf was een zweepje voor nodig.

Daarna heb ik gereden. Stap, draf, wat overgangen heen en terug. Wegdraven ging echt heel moeizaam. Niet aan het been, ook weinig reactie op het zweepje. En dan ook weer snel terugvallen van draf naar stap. Galopperen niet gedaan, want dat vond ie heel lastig in de rijbak. Op buitenrit kan ie het wel volgens de huidige eigenaar. Met sturen merkte ik ook veel onbalans. Hij luistert wel, maar zwalkt ook een beetje rond tot hij duidelijk weet wat ik bedoelde. :=

En nu ben ik dus in twijfel. Er zat wat meer werk aan dan ik had verwacht van te voren. Dat is helemaal niet erg. In de basis is hij superbraaf, dus ik heb er ook wel vertrouwen dat dat een kwestie van veel oefenen en trainen is.

Maar ik maak me wel zorgen om zijn 'traagheid'? Het niet aan de hulpen zijn, terugvallen in stap, ... is dat nog te wijten aan het feit dat hij jong is/geen conditie heeft/maanden stilgestaan heeft/en ook een beetje te dik is? Of is dit gewoon aard van het beestje? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik merk dat ik het jammer vind dat hij niet een beetje meer go had. Of meer zin om aan het werk te gaan. Het ras zijn gewoon cool kikkers die niet snel vlug zijn, en dat ik prima. Ik hoeft geen racemonster. Maar ik wil er wel eentje die minstens net zo hard werkt als ik als we rijden :o

Wat zouden jullie doen? Laten staan? Kansje geven? Nog eens terug? Ik weet het niet zo goed.

Ik heb ook filmpjes gemaakt van het rijden. Wil ik best delen als iemand even mee wil kijken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:16

Je mag best een filmpje sturen.
Mijn ervaring is dat het zeker aan de jeugdigheid/onbalans en missen van kracht ligt, maar het is zeker ook de aard van het dier.
Het ene dier heeft nou eenmaal meer go dan het andere en naar mijn ervaring blijft dit toch altijd wel erin.
Ik persoonlijk heb liever een dier met go andere worden er juist helemaal blij van dat een dier sneller kiest voor terugvallen/stil staan als ze het moeilijk vinden. Maar als ik je verhaal hoor zal het nooit eentje worden met veel go vanuit zichzelf.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:37

Ga mee met kyrke en dat is dus maar net wat je dan zoekt de ene wil de go en de andere niet. En meer werk dan verwacht ... Wat had je dan verwacht vorig jaar beleerd en vooral buiten gereden en daarna stil gezet... Ik zou dan al op voorhand weten dat het dier weinig bak ervaring heeft en dus onbalans heeft en zoekende is

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:52

Het is inderdaad net wat je zoekt. Net als t werk. Zo 1 weet je dat t veel werk is. 1 die al 10 jaar is en vanaf 4 ingereden is weet je dat t opstappen en weg rijden is.

En prijs naar africhting.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:16

Ik denk dat het nooit een snelle wordt of hij moet echt slecht in het voer zitten of zo.