Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:54

Hoi! Ik meld mij even aan op dit topic. Mijn vader en ik zijn rustig begonnen aan onze zoektocht naar ons eerste eigen paard. Echter zijn we hier dus niet zo ervaren in (ik weet wel wat basisdingen maar niet genoeg). We vragen sowieso de hulp van onze instructrices en kennissen met meer ervaring, maar het kan geen kwaad om hier ook eens een vraag te stellen!
Ik heb het idee dat er momenteel niet zo veel op de markt is (2dehands (BE), e-horses, sporthorses,..) en ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken en of er een soort van hoogseizoen is in de paardenverkoop. :)

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:17

evilginger schreef:
Hoi! Ik meld mij even aan op dit topic. Mijn vader en ik zijn rustig begonnen aan onze zoektocht naar ons eerste eigen paard. Echter zijn we hier dus niet zo ervaren in (ik weet wel wat basisdingen maar niet genoeg). We vragen sowieso de hulp van onze instructrices en kennissen met meer ervaring, maar het kan geen kwaad om hier ook eens een vraag te stellen!
Ik heb het idee dat er momenteel niet zo veel op de markt is (2dehands (BE), e-horses, sporthorses,..) en ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken en of er een soort van hoogseizoen is in de paardenverkoop. :)

Op facebook zijn ook een aantal groepen, zoals "paarden en ponys zoeken huis", "paarden te koop aangeboden", etc. Maar ik heb inderdaad ook het idee dat er nu minder paarden te koop staan dan in de zomer. Toen kwam ik erg veel leuke tegen, maar helaas was de stal nog niet klaar :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:20

Inderdaad fb, marktplaats, sporthorses, 2e hands België, ehorses.
Als ik iets interessants zie vraag ik filmpjes op en vraagprijs als dat er niet bij staat.
Als het dan echt wat lijkt laat ik vaak mijn instructeur nog even naar de filmpjes kijken en dan gaan we kijken.
Daar maak ik weer filmpjes met rijden en als ik zelf positief ben laat ik die weer zien aan mijn instructeur en evt andere bekenden die er kijk op hebben.
Zo krijg je een beetje een beeld of het wat en of je ermee verder wilt of niet.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:37

Nou ik heb voor een kennis afgelopen week wat gereageerd vooral op buitenlandse websites. Maar de teksten als “ik verkoop een springpaard geen dressuurpaard” op de vraag of ze ook een filmpje hebben van de draf ipv alleen galop en hindernissen springen doet niet veel goed.
Ik antwoorden al terug dat een springpaard ook hoort te draven :o :') maar ik was te veel eisend :+

Of bij andere kopers een filmpje of correcte Stand foto van de zijkant “nee gaan we niet maken, paard loopt in de wei en er is veel vraag naar” doei :')

Ik wil best paar uur in de auto zitten maar wil wel iets zien van t dier.
En nee gaat niet bij paarden van lage prijsklasse, maar gewoon rond de 8000 tot 11.000 euro.
Bij mijn advertenties staan altijd correcte foto’s erbij van zijkant, voorkant en de driegangen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:42

Ja ik wil ook goed film materiaal hebben ontvangen voor we ergens gaan kijken.
En dan nog… we hebben al heel wat uurtjes in sw auto afgelegd inmiddels…

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:53

Gek he! Omdat het paard waar we wilden naar kijken vaak op een behoorlijke afstand stond, vroeg ik ook filmpjes. Ik wilde graag het paard in vrijheid zien lopen in de 3 gangen. Dat was haast een onmogelijke vraag _O-

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 01:55

Hoi! Ik kom dit topic even volgen.. Ik ben op zoek naar een paard. Mijn huidige paardje staat nu namelijk alleen en ik wil haar graag verblijden met een maatje. Ik lees dus graag mee met jullie!

Daarbij ben ik meteen benieuwd hoe iedereen het inderdaad doet met paarden die verder weg staan. Ik heb voor komend weekend afgesproken om bij een paard te gaan kijken dit behoorlijk ver van huis staat. Heb wel de nodige vragen al gesteld en filmpjes gekregen. Hoe bereiden jullie zo'n bezoek voor? Omdat hij zo ver weg staat is het idee dat ik met de eerste keer kijken meteen wel een goed beeld van dit paard wil hebben. Wat zijn bijv vragen die ik echt moet stellen?

Alvast bedankt!

(en inderdaad, het aanbod is niet enorm groot.. helemaal niet in het noorden van nederland heb ik het idee)

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:22

F
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:29

Ik ben een paar weken terug bij een paard geweest waar ik vanzelf al een rijfilmpje en los filmpje van kreeg, heel fijn!
De meeste krijg je inderdaad niet standaard los loop filmpjes van.

Ik ben nu ook nog bezig met een paard waar ik nog een los of longe filmpje van wil zien, maar de grond was de hele week hard, dus dat is ook nog even wachten…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:57

Nouja voor de nuance, mijn ervaring is wel dat mensen die overal tig filmpjes van willen hebben tig vragen hebben op afstand vaak niet degene zijn die uiteindelijk uberhaupt komen kijken. Dus in die zin snap ik de verkopers wel.

Maar goed, een filmpje waar alle drie de gangen te beoordelen zijn en voor een springpaard een sprongetje vind ik dan wel weer een must have.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:40

Elisa2 schreef:
Nouja voor de nuance, mijn ervaring is wel dat mensen die overal tig filmpjes van willen hebben tig vragen hebben op afstand vaak niet degene zijn die uiteindelijk uberhaupt komen kijken. Dus in die zin snap ik de verkopers wel.

Maar goed, een filmpje waar alle drie de gangen te beoordelen zijn en voor een springpaard een sprongetje vind ik dan wel weer een must have.

Dit dus. Uiteindelijk krijg je 0 respons op je filmpjes etc. Ik doe het ook niet meer bij de 'simpelere' pony's.
En als je filmpje hebt zien ze toch weer iets wat niet goed is. Staart op de rug oooh hij is wel vlug. Staart naar beneden oooh weinig actie of waaaauw gevoel! Tja het is maar net wat mensen willen zien.

Keer gehad rijpony 5 minuten film. Ooh hij is wel vlug!! Uuuh weet niet waar je dit uit op maakt maar alles behalve vlug 7 jarige beginner Reed er mee weg.
Ik zet in adv een link van YouTube bij duurdere pony's. Krijg je soms nog een vraag of er nog een filmpje is. Ik beantwoord 70%van de vragen niet eens meer.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:50

Een paard los laten lopen in een (binnen)bak is voor de meeste stallen al een No Go, dus ja dat is echt wel lastig. Naast het feit dat je inderdaad met meerdere moet zijn om je paard aan de gang te houden en je te kunnen concentreren op het filmen. Ik kwam destijds niet verder dan een filmpje in de longeerbak en dan moest ik hem ook nog aan de lijn houden, want anders ploegde hij de bodem om en dat mocht natuurlijk ook weer niet :')

Maar eens met StalNollie; ik heb ook echt vragen gekregen over het aanleveren van tig filmpjes, dat je daar echt moe van wordt zeg. Ik had verschillende rijvideo's, video van wedstrijd, video in de longeerbak, video cavalettitraining, video in het bos etc. En dan nog willen mensen filmpjes zien hoe hij is met poetsen, staat hij wel stil op de poetsplaats, kun je hem filmen als je hem opzadelt, kun je hem filmen met trailerladen, loop er eens een rondje al filmend omheen. Jongens, dat is toch van de zotte.

Ik begrijp best dat er mensen zijn die hiervoor een dier hebben gehad met dergelijke 'mindere' kwaliteiten (zeg maar), en dat je niet nogmaals zo'n paard wilt. Maar dit soort vragen gaan wel heel ver. Kost de verkoper enorm veel tijd en de meeste mensen met wie je 3 dagen aan het appen bent en voorziet van video's, zijn vaak degene die dan zeggen 'Wat een leuk paard, is alles wat ik zoek, maar ja mijn budget ligt er flink onder' 8)7 Of 'Ik kijk een beetje rond, maar ga volgend jaar pas een paard kopen'. Reageer dan niet op advertenties :n

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:59

Nee joh, ik hoef echt geen 100 filmpjes maar als je het paard al een tijdje bezit volgens verkopers dan heb je toch wel iets meer als 1 foto bij je advertentie?

Is het dan zo rare vraag of ze een correcte stand foto van de zijkant hebben? IPv alleen half van voor?

En dat je een filmpje wilt zien evt van de gangen onder zadel of los maakt mij niet uit. Maar dan krijg je enkel filmpjes van de galop met de hindernissen. Hardstikke fijn dat ze er daar 8 van kunnen sturen maar ik wil graag de draf zien dan kan ik beoordelen of het dier rad loopt. Als je daarom vraagt krijg je als antwoord “het is een springpaard geen dressuurpaard”

Nou dan stap ik niet in de auto om 3 uur enkele reis te rijden hoor.

De ander had het paard al geruime tijd stil staan dus een leuk projectje. Vaak zijn dat de leukerds dus gevraagd of ze igg 1 foto van onder zadel hebben van tijdje terug want volgens hen hadden ze er wel op gereden. Maar als je daar naar vraagt kunnen ze dat niet laten zien. “We hadden toen niemand die foto’s maakte” .

Ik zoek juist altijd de advertenties op met weinig informatie juist omdat dit wel eens pareltjes kunnen zijn en de meeste kunnen toch wel iets aanleveren aan materiaal en ik hoef echt geen heel boekwerk als het dier mij aanstaat kom ik vaak een dag later al erheen incl trailer direct.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:03

Spaansepony schreef:
Nee joh, ik hoef echt geen 100 filmpjes maar als je het paard al een tijdje bezit volgens verkopers dan heb je toch wel iets meer als 1 foto bij je advertentie?

Is het dan zo rare vraag of ze een correcte stand foto van de zijkant hebben? IPv alleen half van voor?

En dat je een filmpje wilt zien evt van de gangen onder zadel of los maakt mij niet uit. Maar dan krijg je enkel filmpjes van de galop met de hindernissen. Hardstikke fijn dat ze er daar 8 van kunnen sturen maar ik wil graag de draf zien dan kan ik beoordelen of het dier rad loopt. Als je daarom vraagt krijg je als antwoord “het is een springpaard geen dressuurpaard”

Nou dan stap ik niet in de auto om 3 uur enkele reis te rijden hoor.

De ander had het paard al geruime tijd stil staan dus een leuk projectje. Vaak zijn dat de leukerds dus gevraagd of ze igg 1 foto van onder zadel hebben van tijdje terug want volgens hen hadden ze er wel op gereden. Maar als je daar naar vraagt kunnen ze dat niet laten zien. “We hadden toen niemand die foto’s maakte” .

Ik zoek juist altijd de advertenties op met weinig informatie juist omdat dit wel eens pareltjes kunnen zijn en de meeste kunnen toch wel iets aanleveren aan materiaal en ik hoef echt geen heel boekwerk als het dier mij aanstaat kom ik vaak een dag later al erheen incl trailer direct.

Nee is ook zo en nu ben jij ook niet iemand die onvoldoende kennis heeft en daarom 100 filmpjes nodig heeft ;) . Een video met op zijn minst de 3 gangen hoort er m.i. echt wel bij te zitten.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:19

Helaas is mijn ervaring ook dat de mensen waar je het meeste tijd aan besteed aan film/foto/informatie niet de kijkers/kopers zijn.

Ik verkoop (te :') ) weinig want ik blijf het echt heel vervelend vinden maar ik heb afgelopen jaar een veulen makkelijk verkocht naar iemand die er echt gek op is en dat zijn de huisjes die ik bij voorkeur zoek voor mijn pony's. Mijn (inmiddels) ruin staat nu op een laag pitje. Als er iemand toch voor komt is dat prima.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:12

Filmpjes, tja heel lastig iets vind ik. Toch al meerdere paarden gezien die op een filmpje volledig afgebrand worden op iets wat niet juist is.
Waarbij omstandigheden/niveau/ruiter van zeer grote invloed zijn.
Bovendien is mijn ervaring inderdaad ook dat dat meestal de onzekere/beginnende kopers zijn, maar zelden inderdaad ook echt kopen.
Velen daarvan kunnen ook zowel op foto als op video nergens meer doorheen kijken. Ik begrijp overigens wel als je 3 uur moet reizen en het een duur paard betreft waar weinig info over te vinden is je eerst videos etc wil.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:15

Padoertje schreef:
Ik begrijp best dat er mensen zijn die hiervoor een dier hebben gehad met dergelijke 'mindere' kwaliteiten (zeg maar), en dat je niet nogmaals zo'n paard wilt. Maar dit soort vragen gaan wel heel ver. Kost de verkoper enorm veel tijd en de meeste mensen met wie je 3 dagen aan het appen bent en voorziet van video's, zijn vaak degene die dan zeggen 'Wat een leuk paard, is alles wat ik zoek, maar ja mijn budget ligt er flink onder' 8)7 Of 'Ik kijk een beetje rond, maar ga volgend jaar pas een paard kopen'. Reageer dan niet op advertenties :n

Haha, dat is mijn ervaring ook, mensen die 1000 filmpjes willen hebben van stilstaan op de poetsplaats, peeskappen omdoen, aansingelen, van dit type onzin, gaan over het algemeen niet snel iets kopen.

3 gangen willen zien van een springpaard is trouwens wel hartstikke logisch :) maar voor iemand met verstand is 1 zo'n filmpje van paar minuten onder het zadel al voldoende, terwijl sommigen dan nog steeds door blijven vragen naar filmpjes los en met longeren en nog op x/y/z bodem en in het bos en.... dan snap ik dat verkopers er geen zin in hebben :=

Ik moet trouwens zeggen dat ik het vaak het meest interessant vond hoe filmpjes in elkaar waren geknipt en geplakt ;) Als er nauwelijks draf bij zat, alleen 1 lange zijde erin geplakt ofzo, dan was dat een andachtspuntje, als er geen stap werd getoond of alleen ff aan de lange teugel dan was stappen voor betreffend paard best een uitdaging, en knipwerk in het parcours betekent over het algemeen dat ze met regelmaat weigeren of zo'n beetje door een een hindernis heen kunnen knallen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:18

Ik ben nooit zo moeilijk geweest met filmpjes :') Dat zegt alsnog zo weinig over het paard in het echt. Huidige heb ik helemaal geen filmpjes van gezien. Maar gewoon simpel 3 gangen is zat met standfoto erbij. Het kan veel zeggen, maar ook heel weinig. Heb dieren gezien die enorm tegenvielen in het echt en dieren die echt veel beter waren in het echt. Je moet de ruiter al weg kunnen denken in hoofd. Net als filmlje met staart op de rug, dat zegt weer niks over de beweging in ontspanning

Als je opzadelen en alles wil zien kan je dat beter in het echt bekijken :+ Dan zie je veel meer en is het niet misschien het 10e filmpje

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:12

als je niet echt vaak video's maakt van paarden, dan is het ook nog best wel een vak apart om dat zo te doen dat het ,het dier ook op een goede manier presenteert.

Ik vind dat met onze veulens ook altijd een ramp, je hebt al een hoop man nodig (die dan ook nog verstand hebben van een dier fatsoenlijk de baan door geleiden), dan nog een fatsoenlijke camera, en dan nog toont een veulen die niet geschoren is en altijd buiten loopt, heel anders dan de veulens met gave verkoopfilmpjes van veilingen, waar iedereen zich blind op staart.

Een gereden paard vind ik overigens wel dat er een filmpje met 3 basisgangen, links en rechts, en evt een sprongetje bij mag zitten, of iig een vrijspringfilmpje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:18

MDWStables schreef:
Helaas is mijn ervaring ook dat de mensen waar je het meeste tijd aan besteed aan film/foto/informatie niet de kijkers/kopers zijn.

Ik verkoop (te :') ) weinig want ik blijf het echt heel vervelend vinden maar ik heb afgelopen jaar een veulen makkelijk verkocht naar iemand die er echt gek op is en dat zijn de huisjes die ik bij voorkeur zoek voor mijn pony's. Mijn (inmiddels) ruin staat nu op een laag pitje. Als er iemand toch voor komt is dat prima.

Is dat die vos op je insta? Heel gaaf dier zeg, echt veel lossigheid in zn lijf.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:06

Earth schreef:
MDWStables schreef:

Is dat die vos op je insta? Heel gaaf dier zeg, echt veel lossigheid in zn lijf.

Ohh die heb ik op marktplaats gezien, zo'n gaaf dier inderdaad! <3
Komt voor mij net een jaartje te vroeg, is precies wat ik zoek (ga zoeken tegen die tijd) :o

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:44

Dit is ook voor mij een belangrijke reden om de hele verkoop uit te besteden.
Ik maak nooit foto’s, het komt gewoon niet in mij op om een foto te maken ergens van, dus ik kan niets met archiefbeelden. Daarnaast verkoop ik volgens mij een heel leuk dier met een fijn kleurtje en een erg leuk koppie, die verdient gewoon echt meer dan mijn foto-kunsten op een locatie waar ik beperkte mogelijkheden had.
Ik kijk dus enorm uit naar de professionele beelden van mijn trots!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:15

Klopt is de vos... blijft jammer wat had ik hem graag gehad als merrie. Inmiddels had ik dus wel besloten en hem te ruinen en naar huis te halen. Hij was totaal geen hengst dus het gaat ook prima met uitsluitend merries op stal. Vanmorgen heeft hij met een drachtige samen gestaan en dat ging ook prima.
Maar goed het wijkt nogal wat af van het onderwerp. Ik volg het topic altijd wel, het is goed om te lezen van beide kanten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:12

Wij hebben als verkoper altijd wel een filmpje van het paard rondom, een filmpje van het opmeten en een los filmpje (de meeste die wij verkopen zijn niet gereden). Meestal is dat wel genoeg voor onze klanten, en die kopen dan vanaf de andere kant van de wereld. Ik merk wel dat hier in Nederland de mensen vaak veeleisender zijn, en vaak zijn het juist die mensen die toch niet overgaan tot koop.

Ik kan me trouwens nu ook melden als koper. Ik wil een rijpaard erbij gaan kopen, hoewel ik de hele dag in de weer ben met de paarden merk ik toch dat ik het rijden wel heel erg mis. Van de week op het paard van vrienden een bosritje gemaakt en dat was zo fijn dat ik nu wel echt serieus wil gaan kijken voor een rijpaard.

Ik zoek:

- Bij voorkeur een ruin, maar een merrie mag ook.
- min 1.50m, max 1.65m (maar om een paar cm meer laat ik ze niet staan)
- Liever geen schimmel (ik heb een stal vol schimmels, de horror :)) )
- Leeftijd tot ongeveer 15 jaar
- Braaf gereden, hoeft niet per se wedstrijden gelopen te hebben, maar basis moet wel echt goed bevestigd zijn
- Verkeersmak
- Voor normaal geld
- Geen koudbloed

En verder nog wat bijzaken zoals geen zenuwlijder op stal, goed in de groep kunnen, etc. Eigenlijk gewoon een beetje een allrounder, hoeft nergens echt in uit te blinken. Ik hoef ook geen spectaculaire bewegingen ofzo, maar wel gewoon normale beweging (niet krabbelen, of heel stijf lopen oid). Ik wil ook geen paard wat nog maar net onder het zadel is of onbeleerd is. Dan kan ik net zo goed 1 van mijn huidige paarden in laten rijden, juist dat traject heb ik nu op dit moment geen zin in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:58

_Lois_ schreef:
Ohh die heb ik op marktplaats gezien, zo'n gaaf dier inderdaad! <3
Komt voor mij net een jaartje te vroeg, is precies wat ik zoek (ga zoeken tegen die tijd) :o

Nah, simpel toch; stuur een PB en start de conversatie of er iets af te spreken is.....