Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 10:40

We hebben hier de Ford sluiting mee gemaakt. Degenen die zelf voor de sluiting zijn gaan zoeken hebben financieel aan het kortste eind getrokken. Het verstandigste nu, wat ook aangeraden wordt door de vakbonden is blijven opdagen tot de effectieve sluiting en te wachten op de sociale voorwaarden. Geen gekke dingen doen in tussentijd. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:50

Het is wat dat betreft ook maar net waar je je het fijnste bij voelt. Lange termijn zekerheid van z.s.m. een fijne nieuwe werkgever hebben, of grof gezegd proberen er nog zoveel mogelijk uit te slepen bij de huidige werkgever.

Als je makkelijk weer aan de slag denkt te kunnen komen omdat je meer te bieden hebt dan de meeste collega's / er voldoende werk is voor al die mensen, dan is het natuurlijk wel leuk als je een mooie oprot-premie meekrijgt zeg maar. Wij hebben ook wel eens van die situaties meegemaakt en als je dan een paar maandsalarissen mee krijgt is dat best fijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:54

Met een paar maandsalarissen mee heb je ook extra ademruimte.
+ in belgië heb je dan ook recht op een uitkering, wat de eerste maanden niet mis is, dus je kan wel al even bufferen zo.

Als iemand wil werken, is er overal wel werk, vooral in die branche sméken ze overal achter goede stielmannen of leidinggevenden met kennis van zakens.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:06

Hoop alleen dat de belastingen dan weer niet een groot deel van die koek willen van die paar maanden maandsalaris als afscheid. Dat heb ik nl al vaak gehoord dat de mensen dan vaak een veel hogere belasting mogen achter dragen. Iets wat ik enorm onfair vind maar bon, zo zijn er veel zaken in België niet fair.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:04

Gelukkig leven we niet in de tachtiger jaren waar geen werk te krijgen was en grote werkeloosheid.
Er is zo'n tekort aan mensen, dat ik denk, hoe ruk het ook is, dat het wel goed komt.
Je man is uit het goede hout gesneden, hij zal echt wel iets vinden dat ook fysiek bij hem past.
Mijn zoon, is onlangs bij de internationale trein gaan werken bv. Grote tekorten. Je krijgt een interne opleiding.
Zo zijn er wel meer leuke banen vanuit allerlei hoeken, varierend van universiteit niveau, tot meer ambachtelijke geschoolde mensen, combinatie en alles er tussen in.
Mijn zoon komt uit de ambachtelijke geschoolde hoek en heeft het zo naar zijn zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 14:36

pmarena schreef:
Het is wat dat betreft ook maar net waar je je het fijnste bij voelt. Lange termijn zekerheid van z.s.m. een fijne nieuwe werkgever hebben, of grof gezegd proberen er nog zoveel mogelijk uit te slepen bij de huidige werkgever.

Als je makkelijk weer aan de slag denkt te kunnen komen omdat je meer te bieden hebt dan de meeste collega's / er voldoende werk is voor al die mensen, dan is het natuurlijk wel leuk als je een mooie oprot-premie meekrijgt zeg maar. Wij hebben ook wel eens van die situaties meegemaakt en als je dan een paar maandsalarissen mee krijgt is dat best fijn :)

Welke lange termijn zekerheid? :+ die wat nu ook beloofd was?

Het is dom om nu te vertrekken zonder de sociale voordelen in België. Bij een sluiting zijn de regels nog iets anders zowel kwa belastingen als kwa uitkeringen. Maar al die voordelen vervallen wanneer je vertrekt voor de sluiting. :)
De zekerheid die hij nu heeft is dat hij minstens tot januari nog loon heeft en daarna sociale voordelen. Wel kunnen en zullen we al gaan advies vragen bij de VDAB om te oriënteren wat vanaf januari kan en verstandig is. Maar uitwerken is in België eigenlijk altijd het verstandigste bij een sluiting. Maar nu deze we denk ik dat we wel even mogen nemen om alles te laten zakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:32

Precies,neem die tijd die jullie krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:12

Sterkte voor jullie beiden. Het zomaar verliezen van een fijne baan is ook emotioneel een flinke aanslag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 20:40

Het hakt er emotioneel idd in vooral bij mijn man natuurlijk maar hij praat gelukkig dus de stress bouwt niet op. Blijkbaar gaat sappi nog wat ruzie krijgen met onze overheid ook gezien ze miljoenen steun gehad hebben en er zou ook iets opgestart worden om de werknemers te begeleiden naar een andere job.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 01:43

Spoiler:
Even een korte update, het leven is druk de laatste dagen.
Leo en Charlie doen het echt top. Leo is zijn vinnige zelf en Charlie communiceert nu echt met de kudde en heeft zijn plek gevonden. Hij durft die ook te verdedigen zonder te overheersen. Hij is braaf en gewoon in het algemeen een heel aangenaam paard.

Nero heeft heel veel geleerd op korte tijd. Hij begint meer en meer op verbale correcties te reageren en is minder drammerig. Als ze spelen accepteert hij nu ook een nee of een ‘het is mooi geweest’.

Whiskey is een puzzeltje.. hij doet het vrij goed in de kudde maar nog niet met mensen. Vandaag een aanpassing gemaakt aan de voerzak die hem hopelijk helpt rustiger te blijven gedurende dat deel en hij liet zich vandaag al makkelijker pakken en aanraken maar het is een work in progress. Tis wel een erg mooi en lief dier. Gevoelig en wat moeite met gesetteld geraken denk ik. :(:)

Joy loopt nu 3 dagen zonder verband. Er was geen manier meer om verband aan te brengen zonder op drukplekken te zitten. Zijn onderbeen was kaal aan het worden en rood, als je keek naar zijn been kromp hij in elkaar… :\ en zijn bovenbeen begon ook irritatie te tonen. Achter zijn knie zat al een open drukplek… hij ging mentaal snel achteruit. Liep van ons weg. Zonderde zich af van de kudde… :\

Mijn man zei zelfs ‘hij is er mentaal aant onder door gaan hè’
We hebben echt een uur zitten kijken wat we nog konden doen maar het hele been was zo stijf, gevoelig of open dat er gewoon geen verband aan te leggen was zonder hem pijn te doen. Ik denk dat hij al ruim twee weken pijn aan het verbijten was en het geknakt was. :\

De wonde zag droog uit dus we hebben gekozen voor wat wij hoopten dat de minste van de twee kwaden was…geen verband. Wel zalf en daar zilverspray over en een dikke laag msm zalf voor het onderbeen.
Vandaag voor het eerst geen zalf meer op het onderbeen gedaan omdat ik er terug naar mocht kijken zonder dat hij ineen kromp. De drukplek achter zijn knie was vandaag dankzij de mesitran gewoon ‘huid’. De wonde blijft dicht. Het zal nu even kijken zijn hoe het geneest. Ideaal is dit niet maar we waren mentaal en fysiek meer stuk aan het maken dan we aan het oplossen waren. :\ als er wild vlees op komt (al lijkt dat mee te vallen nu) moet het maar weggesneden worden en netjes genaaid wanneer hij naar huis komt. Zodat we meer controle hebben over de omgeving.

Maar voor nu gaat het goed. Hij loopt weer rad. Zalf en spray vindt hij niet erg gelukkig. Hij kwam vandaag ook weer knuffelen… :+: ook de anderen stuurde dat Joy vandaag weer er bij kwam ipv zich af te zonderen…

Is het ideaal? Nee…. Maar ik zag geen andere keuze… nu is het dus hopen dat het voldoende genezen was dat we wild vlees voorkomen hebben. Daar líjkt het wel op voor mijn gevoel (met dank aan mijn hulp ook.) dus laten we hopen dat ik juist zat… Ik had het gevoel dat ik moest kiezen tussen doen wat ideaal is en Joy kwijt raken mentaal of gokken en mijn Joy nog terug krijgen…. Als er al wild vlees komt zal het niet veel zijn dus dan behandel ik dat liever als hij thuis is dan dat ik Joy kwijt raak…

Verder ben ik fysiek en mentaal best moe van alles. Lig veel te piekeren (zoals nu) en overdag moet ik mijn rust nemen waardoor ik even minder actief ben. :o
Ik hoop binnenkort wel weer wat foto’s te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was…. Eergisteren denk ik (de wonde) was een mini korstje vanaf gekomen (dat is het rode plekje) hier heeft hij een dikke laag witte zalf op het onderbeen daarom is het zo mooi wit. :+
Vanvoor zie je ondanks de zalf een korst van een van de drukplekken :(:)
Spoiler:
Afbeelding

Dit zijn foto’s van een paar dagen voor de beslissing. Hier zie je de drukplek in zijn knieholte en hoe geïrriteerd zijn onderbeen is. Toen we het open lieten had hij echt oppervlakkige wondjes over het hele been. : (tot bloedens toe dus) dit zijn dus niet de recente foto’s. Al het rozige op deze foto’s was drukplek geworden en bloede zodra ik zalf smeerde (dus echt minieme aanraking)
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:27

Goede keuze. Been ziet er aanmerkelijk beter uit. Het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt te vaak onderschat (uitspraak van mijn vader die arts was).
Ik zou me hier niet meer zo'n zorgen over maken. De eind is duidelijk dicht aan het gaan en de drukplekken zijn aan het verdwijnen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:35

Ik ga mee met Pien, goede keuze inderdaad

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:58

Dat zal netjes genezen hoor, niet te veel zorgen in maken.
En het is aan de buitenkant op een niet echt bewegend deel, als er zelfs wat littekenweefsel komt zal het vooral esthetisch zijn. Lekker doen zoals je bezig bent, schoon houden, zalven en vertrouwen hebben :).

Jullie stal is uit van die steenschotten zie ik? Tevreden over?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:19

Goed gedaan en fijn dat Joy zich ook wat beter gaat voelen en weer komt knuffelen. Gaat vast goed komen hoor! Maar begrijpelijk dat de zorgen er wel inhakken. :(:)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:00

Komt helemaal goed lieve meid! Heaven heeft zo ook eens een wonde gehad maar op de singelplek en is heel mooi genezen! Zag er hetzelfde uit als bij Joy en zag je niet meer van! Verband bleef ook niet op zen plaats dus was meer ‘open’ dan ‘afgesloten’…

Begrijpelijk dat je piekert met alles wat er gaande is… maar alles vindt (uiteindelijk) zijn weg wel weer! Jullie zijn een sterk en prachtig koppel! En die paardjes, die staan toch in de hemel op aarde!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:08

Ah wat sneu dat hij zichzelf af ging zonderen enzo, terwijl het toch best een sterk paard is qua karakter en hoeveel zijn emmertje kan hebben zeg maar :(:)

Je hebt groot gelijk dat je het niet meer inpakt :j
Het zag er vorige keer veel te geïrriteerd uit om weer helemaal af te gaan sluiten.
Ik meen dat ik toen ook voorzichtig probeerde te opperen om te overwegen de beschermers er af te laten want je kan natuurlijk wel 1 plekje willen beschermen, waar je an sich groot gelijk in hebt natuurlijk :j Maar als daarvan het hele been geïrriteerd raakt kom je van de regen in de drup :(:)

Het ziet er gewoon goed uit nu, komt vast goed +:)+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:50

Fijn dat Joy zelf al aangaf wat wel en niet (meer) werkte en dat jij daarnaar gehandeld hebt.

De wond is al mooi genezen. Het laatste stukje zal ook wel goedkomen. Misschien blijft er een klein litteken over, helemaal krasvrij hou je ze toch niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 13:22

pmarena schreef:
Ah wat sneu dat hij zichzelf af ging zonderen enzo, terwijl het toch best een sterk paard is qua karakter en hoeveel zijn emmertje kan hebben zeg maar :(:)

Je hebt groot gelijk dat je het niet meer inpakt :j
Het zag er vorige keer veel te geïrriteerd uit om weer helemaal af te gaan sluiten.
Ik meen dat ik toen ook voorzichtig probeerde te opperen om te overwegen de beschermers er af te laten want je kan natuurlijk wel 1 plekje willen beschermen, waar je an sich groot gelijk in hebt natuurlijk :j Maar als daarvan het hele been geïrriteerd raakt kom je van de regen in de drup :(:)

Het ziet er gewoon goed uit nu, komt vast goed +:)+

En had dat toen een optie geweest had ik dat toen al gedaan maar toen was de wonde nog vochtig en bloederig als we nog maar voorzichtig het compres er af haalde. Nog volledig open voor ontstekingen dus.

Nu was de wonde droog en was de eerste laag ‘gezond vlees’ er. Nog steeds een risico voor stoten maar niet meer voor ontstekingen.

Het kon op dat moment gewoon echt niet zonder groot risico. Anders had ik het niet zo ver laten komen. Het was met pijn in het hart dat we hem er door gepushed hebben tot de wonde op dit punt was.

Een klein litteken is geen ramp. Zolang hij maar geen weefsel krijgt dat hem stoort in zijn beweging. :)

Duhelo: klopt. Ik zou het zo weer gebruiken. Al is dat inmiddels waarschijnlijk haast duurder dan metselen… := maar op een weide als deze waar vrij veel regels zijn om te volgen is dit heel fijn spul. Het blijft goed, is snel gezet en stevig.

Wij hebben deze niet zelf gezet dus ze staan al ruim 20 jaar inmiddels en ze hebben al erg goed dienst gedaan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-10-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:26

Gelukkig is het nu in ieder geval echt een stuk beter :j
Hopelijk is het snel helemaal dicht en kan je dit ook weer achter je laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 13:33

pmarena schreef:
Gelukkig is het nu in ieder geval echt een stuk beter :j
Hopelijk is het snel helemaal dicht en kan je dit ook weer achter je laten.

:j ben blij dat hij iig iets vrolijker wordt nu. De kudde is nu ook gestabiliseerd wat ook mee speelde in de beslissing. (Een paar dagen kan daar veel in doen.) Nero en Joy hebben een balans gevonden waardoor Nero ook niet meer in zijn knie bijt. := dat was ook een overweging waar we rekening mee moesten houden.
Als Nero nu te druk is pakt Joy hem in zijn nek en trekt hem terug omhoog. :o :=
Ik geloof niet dat de haflinger keizer altijd weet wat hem over komt als ie gecorrigeerd wordt. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:42

Ja dat is altijd wel klöte met ruinen / hengsten dat ze elkaar zo in de voorbenen bijten bij het spelen / irriteren :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:29

Inderdaad. Nero heeft nu stilaan geleerd dat Joy dat niet waardeerd. Leo vindt het niet erg dus als hij ruw wil spelen gaat hij naar Leo. Als een van de twee weg loopt is het spel gedaan wat voor beide iets is dat ze moesten leren. Maar Nero was de eerste week erg druk. Hij wist zelf ook geen raad met de adrenaline die hij op bouwde bij het spelen. Hij stopte dus ook niet tenzij hij neer gelegd werd. Twee keer heb ik hem van een van de paarden die we vast hadden hoor het een of ander af gehaald. (Ja letterlijk. := ) Nu begint hij daar stilaan wat verstandiger in te worden. Hij snapt dat als hij mensen betrekt in zijn ‘spel’ dat consequenties heeft (persoonlijke ruimte was een ding voor hem.) en hij snapt nu ook dat als hij niet constant kliert de anderen hem toe laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 20:41

De wonde vandaag, dit is niet meer te akelig om zo te plaatsen toch?
Afbeelding
Er zit nog wat zilverspray in zijn sok daarom is die zo grauw. := en de korstjes van de plekken daar zijn ook los aan het komen dus wil er niet te veel aan prullen.
Je ziet hier aan de achterkant van zijn been dat de drukplek groter is dan de wonde.. :(:)

Whiskey zijn aangepaste voerzak.
Afbeelding
Hummel is blijer met de voerzak op deze manier.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:52

De wond geneest goed verder zo te zien.

Mooi hoe je in een kleinschalige opfok maatwerk kunt leveren. Dat kan natuurlijk alleen maar als je goed naar de paarden kijkt en luistert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 21:17

:j dat was het doel ook natuurlijk. Ik ken ze allemaal. Ze zijn allemaal leuk op hun eigen manier. :+:
Het is mooi om te zien hoe ze elkaar ook helpen groeien. Zulke verschillende types en toch vinden ze een manier om harmonieus samen te zijn.