Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:23

Mkango schreef:
Babootje schreef:
Als paarden afgeschreven zijn voor de sport zijn ze dat ook meestal voor recreatie is mijn ervaring.

De enige 'echte' recreatiepaarden zijn de paarden die rasspecifiek of qua bouw niet zo geschikt zijn om in de sport uit te brengen. Die kunnen prima gezond zijn.
Tegelijkertijd: definieer recreatie. Voor mij is een recreatieruiter iemand die niet in de sport rijdt, maar dat hoeft niet altijd alleen maar buitenritten te betekenen. Ik beschouw mezelf als recreatieruiter en uiteraard hoef ik geen bewegingswonder van 15k, want ik wil de sport niet in, maar een paard dat op basis van zijn bouw niet geschikt zou zijn voor Z-oefeningen, zou ik ook laten staan, want ik ben wel wat ambitieuzer dan aan een los teugeltje door het bos slenteren, even heel oneerbiedig gezegd.

:j als ik kijk wat ik in een dressuur training doe en dat vergelijk met de weken vakantie met paard, wat ik dus veel vaker zou doen als ik geen wedstrijden zou rijden(of dichtbij bos zat want trainen in bos vind ik fijner dan in de bak) Dan zijn die ritten buiten net zo intensief of zelfs nog wat meer. Ik rijd in de bak bijvoorbeeld niet langer als 4 kwartier tot uur. Buiten is dat een heel klein rondje.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:24

Ik denk dat mensen vaak ook erg zwak/wit kijken naar recreatiepaard versus sportpaard. Bedoel wat is een recreatiepaard en wat is een sportpaard?

(zie nu de post van Mkango pas boven mij, maar zal hem toch even afmaken)

Ik had een paard die ik niet startte omdat ik toen ook al met 2 andere startte en dit paard gewoon niet zoveel potentie had als die andere. Dit paard was dressuurmatig perfect in orde, kon je zo meenemen naar wedstrijd en had de Z zeker kunnen halen. Ik gebruikte hem voor de recreatie, nam hem vaak mee op strandritten en naar het bos, maar als ik trainde in de bak waren we gewoon bezig met wissels etc. Is dit dan recreatie of sport?

De laatste die ik heb verkocht staat nu op de veluwe en zal in de toekomst lekker lange ritten naar buiten gaan, heuvels op en af, het water door. Pony moest dus verkeersmak zijn etc. Daar zit meer werk in dan een 5-jarige L-dressuur klaar maken. Tevens zal deze pony dus ook meer gaan werken dan een pony wat enkel in de bak traint en B en L proefjes loopt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:24

Bedankt voor al jullie bezorgde reacties, ik laat jullie weten hoe het is gegaan. Overigens waren ze er niet happig op om de prijs te verlagen, ik heb het gewoon gevraagd. Ze hebben toch vaak wat marge. En ik mag ook gewoon een contract van ze opstellen. En als ik wil ook rug en nek op de foto. Moet er nog meer uitgesloten worden? O ja ze wordt niet verkocht als sport paard omdat ze simpelweg nog nooit een proefje heeft gelopen.

Oehlala

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:29

ik handel ook altijd overal nog wel wat af hoor. Hoort toch bij het proces, en je blijft nederlander vind ik. :')

je zou ook een bloedje kunnen laten trekken, en dan pas wat meedoen als je het nodig hebt.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:30

@xSCWx: misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat voor ras is het? Afhankelijk van het ras kan er zeker nog wat uitgesloten worden (denk aan pssm bij haflingers)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:31

Ik ben ook recreatieruiter, maar wil met mijn toekomstige paard toch wel naar klasse 2 endurance kunnen rijden.

Ambitie om hoger te rijden heb ik (nu) niet. Misschien als het goed gaat en ik de mogelijkheid heb om hoger te kunnen komen, dat ik mn doel aanpas, maar voorlopig wil ik vooral een paard dat heel blijft tot ik op zn minst weer eens kan deelnemen :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:48

K_nolan schreef:
Ik denk dat mensen vaak ook erg zwak/wit kijken naar recreatiepaard versus sportpaard. Bedoel wat is een recreatiepaard en wat is een sportpaard?

Ik had een paard die ik niet startte omdat ik toen ook al met 2 andere startte en dit paard gewoon niet zoveel potentie had als die andere. Dit paard was dressuurmatig perfect in orde, kon je zo meenemen naar wedstrijd en had de Z zeker kunnen halen. Ik gebruikte hem voor de recreatie, nam hem vaak mee op strandritten en naar het bos, maar als ik trainde in de bak waren we gewoon bezig met wissels etc. Is dit dan recreatie of sport?

De laatste die ik heb verkocht staat nu op de veluwe en zal in de toekomst lekker lange ritten naar buiten gaan, heuvels op en af, het water door. Pony moest dus verkeersmak zijn etc. Daar zit meer werk in dan een 5-jarige L-dressuur klaar maken. Tevens zal deze pony dus ook meer gaan werken dan een pony wat enkel in de bak traint en B en L proefjes loopt.

Sportpaard, recreatiepaard... vind dat altijd maar dikke onzin. Je hebt frikandellen en sjieke frikandellen. Tussenin zit een heel spectrum waar wij een labeltje eraan hangen. Ik vind dat het meer te maken heeft met eigen interpretatie en marketing vanuit de fokkers/handelaren.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:07

Zeker waar, maar als de interpretatie van jezelf niet overeenkomt met de fokker/handelaar kan je toch wel voor nare verassingen komen te staan als je gaat bezichtigen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:17

Dat heb ik eigenlijk altijd wel. Ene dier heeft meer kwaliteit tbv een bepaald gebruikersdoeleinde dan de ander en ik vind het logisch dat je dan wat meer neertelt. Tegenwoordig is alles een sportpaard en wat recreatie is, is vaak onbruikbaar. Reden in het midden gelaten. Ik snap ook wel dat je je paard als sportpaard te koop zet, we trappen er massaal in en betalen voor dit labeltje.
Had mijn paard destijds op twee manieren kunnen beschrijven:

1. Basis sportpaard, 12 jaar, L niveau. Goede basis gangen, erg braaf, kan meer, komt leuk mee, kan ook springen. Braaf op vreemd terrein. Coole foto’s met knotten.
2. Leuke vos, 12, doet leuke proefjes, goed met kids, alleskunner.

Voor 1 betaald men veel tegenwoordig. Zou het wel weten als verkoper. Ik was dom, heb dr voor bijna nop weggedaan want vond de kopers zo lief :') niet voor niets overigens, ze mag daar tot haar laatste dagen blijven en genieten.

Afijn. Als ik een paard zie dat ik goed vind maar beschreven staat alsof hij GP loopt binnen nu en x jaren weet ik dat ik sowieso van een koude kermis ga thuiskomen. We zijn in nl ook wel verwend. Zie hier meer goede paarden dan elders maar de grens voor frikandel-sjieke frikandel lijkt niet mee te schuiven: alles is een sjieke frikandel opeens.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:21

Ik qoute mijzelf even:

wyoming schreef:
Ik ga het nog 1x proberen, laten we hopen dat ik dit keer een keer aan kijken toe kom :+

wyoming schreef:
Nou paard waar ik vrijdag zou gaan kijken staat op gereserveerd, dus dat zou wel geen kijken meer worden -O-

Paard was toch weer van gereserveerd af, dus de afspraak bleef staan.

Vrijdagochtend kreeg ik bericht, sorry ik moet afzeggen (incl reden) kan het naar volgende week. Dus ik gezegd ja is goed, ik kan maandag of donderdag. Kreeg ik te horen, donderdag komt het beste uit. Gisteren stond het paard ineens weer op gereserveerd, vandaag staat er dus: verkocht.
Ik weet meteen weer waarom ik er klaar mee was. -O-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:46

Danique_G schreef:
Sportpaard, recreatiepaard... vind dat altijd maar dikke onzin. Je hebt frikandellen en sjieke frikandellen.

:D
Quote van de dag!

_/-\o_

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:02

Danique_G schreef:
K_nolan schreef:

Sportpaard, recreatiepaard... vind dat altijd maar dikke onzin. Je hebt frikandellen en sjieke frikandellen. Tussenin zit een heel spectrum waar wij een labeltje eraan hangen. Ik vind dat het meer te maken heeft met eigen interpretatie en marketing vanuit de fokkers/handelaren.

Frikandellen :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:03

Haha sjieke frikandel! Die quote houden we erin inderdaad.

Wyoming wat verschrikkelijk zuur zeg. Hebben de verkoper nog gereageerd of er iets van gezegd?
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 25-05-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:04

wyoming schreef:
Ik qoute mijzelf even:

wyoming schreef:
Ik ga het nog 1x proberen, laten we hopen dat ik dit keer een keer aan kijken toe kom :+

wyoming schreef:
Nou paard waar ik vrijdag zou gaan kijken staat op gereserveerd, dus dat zou wel geen kijken meer worden -O-

Paard was toch weer van gereserveerd af, dus de afspraak bleef staan.

Vrijdagochtend kreeg ik bericht, sorry ik moet afzeggen (incl reden) kan het naar volgende week. Dus ik gezegd ja is goed, ik kan maandag of donderdag. Kreeg ik te horen, donderdag komt het beste uit. Gisteren stond het paard ineens weer op gereserveerd, vandaag staat er dus: verkocht.
Ik weet meteen weer waarom ik er klaar mee was. -O-

Dat is wel enorm zuur :(:)

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:10

Mkango schreef:
Babootje schreef:
Als paarden afgeschreven zijn voor de sport zijn ze dat ook meestal voor recreatie is mijn ervaring.

De enige 'echte' recreatiepaarden zijn de paarden die rasspecifiek of qua bouw niet zo geschikt zijn om in de sport uit te brengen. Die kunnen prima gezond zijn.
Tegelijkertijd: definieer recreatie. Voor mij is een recreatieruiter iemand die niet in de sport rijdt, maar dat hoeft niet altijd alleen maar buitenritten te betekenen. Ik beschouw mezelf als recreatieruiter en uiteraard hoef ik geen bewegingswonder van 15k, want ik wil de sport niet in, maar een paard dat op basis van zijn bouw niet geschikt zou zijn voor Z-oefeningen, zou ik ook laten staan, want ik ben wel wat ambitieuzer dan aan een los teugeltje door het bos slenteren, even heel oneerbiedig gezegd.

zo zie ik mezelf dus ook. wil wel een paard waar ik lekker mee kan werken in de bak. Maar ik hoef niet perse op een heel hoog niveau uit te komen :j

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:24

Onder recreatie versta ik gewoon rijden in de bak en buiten, met soms een sprongetje tussendoor. Geen wedstrijdambities, ookal vind ik simpele proefjes of parcourtjes ook onder recreatie vallen. Daar moet een paard ook gewoon gezond voor zijn. Ik krijg meestal ook al een vervelend onderbuikgevoel als er in een advertentie staat dat het paard specifiek als recreatiepaard verkocht wordt terwijl er op het eerste gezicht niks mis mee lijkt te zijn. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:42

Jeika schreef:
Onder recreatie versta ik gewoon rijden in de bak en buiten, met soms een sprongetje tussendoor. Geen wedstrijdambities, ookal vind ik simpele proefjes of parcourtjes ook onder recreatie vallen. Daar moet een paard ook gewoon gezond voor zijn. Ik krijg meestal ook al een vervelend onderbuikgevoel als er in een advertentie staat dat het paard specifiek als recreatiepaard verkocht wordt terwijl er op het eerste gezicht niks mis mee lijkt te zijn. :o

Dat vind ik dan weer “allround.” :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:52

Jeika schreef:

Dan ben ik een recreatieve wedstrijdruiter :') ik rijd wedstrijden en wil dat zo hoog als mogelijk, maar ook naar buiten kunnen, sprongetje en noem maar op. Net waar ik zin in heb en paard leuk vind. Maar met je eens hoor :j
Daarom is bij mijn dierenartsen een keuring gewoon voor 'sport', ook al wil je geen wedstrijden. Zelfs als je alleen maar buitenritten wil maken.

Wat zuur wyoming!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:54

Mkango schreef:
Babootje schreef:

Bentuh schreef:
zo zie ik mezelf dus ook. wil wel een paard waar ik lekker mee kan werken in de bak. Maar ik hoef niet perse op een heel hoog niveau uit te komen :j

Er zijn 2 soorten paarden die voor recreatie worden aangeboden:
1) De afgeschreven sportpaarden
2) De paarden die om andere reden niet zo snel voor de sport gebruikt worden rasspecifiek of anderszins qua model, of qua gangwerk niet bijzonder zijn

In de eerste categorie vind je dus paarden die in ieder geval iets mankeren, waardoor ze niet meer zwaar belast kunnen worden. Maar - en dan referereer ik ook aan de post van Oji - dat van een recreatiepaard soms nog meer en zwaarder werk verwacht wordt dan van een sportpaard. Dat maakt naar mijn mening een afgeschreven sportpaard per definitie ook ongeschikt als recreatiepaard.
Andersom kan een sportpaard natuurlijk prima geschikt zijn voor recreatie en een paard dat rasspecifiek niet zo snel als sportpaard wordt gezien ook prima in de (basis)sport meekomen.
De basissport valt in mijn ogen onder de amateursport en sportpaarden zijn paarden die in potentie hoger kunnen lopen dan de basissport.
Dus er lopen veel recreatiepaarden in de sport. :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:20

Wat wordt er verstaan onder basissport? Is dat Z?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:27

Ik heb zo vaak nog een onwijze klap afgedaan van een vraagprijs omdat ik het iemand onwijs gun. Volgens jullie ben ik dan nog net geen oplichter/ wil ik hem uit de verzekering houden/ is dat raar.

Sommige verkopers gunnen iemand ook gewoon wat, kun je je bijna niet voorstellen als je dit leest de laatste pagina's. Ik weet alweer waarom ik gestopt ben met paarden verkopen :') .

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:32

Maar ruitje, jij hebt je paarden bij jou staan toch? Ze kopen dan rechtstreeks van jou niet via een (dure) trainingsstal. Ik denk ook niet dat hier gezegd wordt dat er per definitie iets mis is, maar wel dat ze best voorzichtig is en er worden imo wel goede punten aangehaald. Lijkt me niet abnormaal?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:40

ruitje schreef:
Ik heb zo vaak nog een onwijze klap afgedaan van een vraagprijs omdat ik het iemand onwijs gun. Volgens jullie ben ik dan nog net geen oplichter/ wil ik hem uit de verzekering houden/ is dat raar.

Sommige verkopers gunnen iemand ook gewoon wat, kun je je bijna niet voorstellen als je dit leest de laatste pagina's. Ik weet alweer waarom ik gestopt ben met paarden verkopen :') .

Ik mis het opleiden van de paarden wel maar het stukje verkopen zelf ook absoluut niet :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:51

Dilan93 schreef:
Ik ben ook recreatieruiter, maar wil met mijn toekomstige paard toch wel naar klasse 2 endurance kunnen rijden.

Ambitie om hoger te rijden heb ik (nu) niet. Misschien als het goed gaat en ik de mogelijkheid heb om hoger te kunnen komen, dat ik mn doel aanpas, maar voorlopig wil ik vooral een paard dat heel blijft tot ik op zn minst weer eens kan deelnemen :=

Waarom zou klasse II endurance minder "sport" zijn dan, pak 'm beet, M-dressuur?

Toen ik Tante Taart kocht, zei ik tegen de verkoopster: ik gooi m'n bagage erop en rijdt d'r naar huis; dat zoek ik. Toen keek ze wel even zuinig :D maar, ook achteraf, had dat best gekund met d'r. Was misschien zelfs beter geweest......

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:56

Ik vraag met dat ook af ikke. Ik weet niet hoe snel een klasse 2 moet en hoever het is, maar stalgenootje traint ook om endurance te starten en dat zijn echt wel pittige trainingen. Ik zie niet in waarom dat mibder sport zou zijn. Helemaal niet met die vetchecks en wisselende terrein.

Alleen bagage erop en naar huis is wel weer iets heel anders. Maar alsnog kan dat heel belastend en intensief zijn.