Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:01

Die van mij hebben er ook zo'n 3 weken over gedaan om te wennen aan het concept dat hun schuilstal nu s nachts dichtgaat. Inmiddels weten ze niet beter. Ze hadden gelukkig wel al hun hooi daar hangen, dus die zijn gewoon door gegaan met eten 's nachts. Ik heb gewoon een ponystaldeur los gekocht voor ze, zo kunnen ze toch nog een beetje frisse lucht krijgen 's nachts. Ik ben blij toe ook dat ze nu binnen staan, want er heeft afgelopen nacht een wolf in de bossen rondom Beetsterzwaag gekeken en dat is niet zo gek ver van mijn pony's.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:14

Maar de mensen die geen stal hebben of beperkt de mogelijkheid kunnen toch wel zorgen dat er een gedeelte zo goed als mogelijk veilig is voor hun paarden/ponys.

Ik lees eigenlijk overal maar of of maar een grote paddock wolfwerend maken is immers al haalbaarder dan 2 hectare. Is vervelend maar wel mogelijk.

Ja ik woon ook nabij wolvengebied maar ben wel bezig met dingen aanpassen zodat mijn paarden toch nog wat vrijheid hebben maar ook veilig blijven.
Ipv de hele nacht overal toegang toe dan maar iets beperken. En nog altijd beter dan een stal van 3x3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:17

Maar als die wolf dan probeert die paddock in te komen, dan wil ik niet weten wat je paarden in paniek gaan doen.
Ook al zou hij er niet in slagen dan kunnen er nog blessures zijn.

Ik zet ze dan weer liever wel op stal. Dan maar 3x3 (groter kan ook natuurlijk)
Gelukkig heb ik die mogelijkheid.

Maar ik heb ze ook 365 dagen per jaar in de wei staan. Dat is ook gewoon niet meer veilig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:18

Loretta schreef:
De partij voor de dieren wordt steeds extremistischer

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902892 ... -telegraaf

Wie gaat die gebieden aanwijzen? De wolf kiest toch zelf zijn leefgebied. Of willen ze elk gebied waar een wolf zich vestigd tot verboden zone maken.

Serieus. We hebben 2 totaal gestoorde partijen in de kamer zitten. FVD en PVDD.

Ik begrijp sowieso niet waarom er mensen zijn die zo geilen op de terug keer van de wolf. Toen er geen wolven waren miste die mensen dat dier dan? waren ze bij een boswandeling(als ze dat al deden?) steeds zwaar teleurgesteld, verdorie weer geen wolf gezien, ben er depri van etc. Kwamen ze de dag niet door zonder te verzuchten dat de wolf er niet was?
Het is ook niet zo dat de wolf opeens zorgt voor een betere fauna in Nederland o.i.d.
Echt ik snap dat volk gewoon echt niet, en die PvdD al helemaal niet, die zijn met hun geitenwollen sokken geneuzel regelmatig helemaal van het padje af als het om dieren welzijn gaat.
Voorlopig heeft de terug keer alleen maar heel veel leed veroorzaakt bij al die mensen die hun dieren gedood of, nog erger half aangevreten maar nog net levend, aantroffen.
Durf te stellen dat die wolven fans zelf geen last hebben want: geen eigen schapen, pony's koeien, kalveren enz. Dan is het makkelijk en zelfzuchtig om de wolf in Nederland geweldig te vinden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:20

Je zal inderdaad moeten investeren in iets wat het risico op blessures kan verkleinen. Een "muur" waar ze achter kunnen of een dergelijke houten omheining met stroom.

Denk in oplossingen

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:24

CharleyT schreef:
Loretta schreef:
De partij voor de dieren wordt steeds extremistischer

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902892 ... -telegraaf

Wie gaat die gebieden aanwijzen? De wolf kiest toch zelf zijn leefgebied. Of willen ze elk gebied waar een wolf zich vestigd tot verboden zone maken.

Serieus. We hebben 2 totaal gestoorde partijen in de kamer zitten. FVD en PVDD.

Ik begrijp sowieso niet waarom er mensen zijn die zo geilen op de terug keer van de wolf. Toen er geen wolven waren miste die mensen dat dier dan? waren ze bij een boswandeling(als ze dat al deden?) steeds zwaar teleurgesteld, verdorie weer geen wolf gezien, ben er depri van etc. Kwamen ze de dag niet door zonder te verzuchten dat de wolf er niet was?
Het is ook niet zo dat de wolf opeens zorgt voor een betere fauna in Nederland o.i.d.
Echt ik snap dat volk gewoon echt niet, en die PvdD al helemaal niet, die zijn met hun geitenwollen sokken geneuzel regelmatig helemaal van het padje af als het om dieren welzijn gaat.
Voorlopig heeft de terug keer alleen maar heel veel leed veroorzaakt bij al die mensen die hun dieren gedood of, nog erger half aangevreten maar nog net levend, aantroffen.
Durf te stellen dat die wolven fans zelf geen last hebben want: geen eigen schapen, pony's koeien, kalveren enz. Dan is het makkelijk en zelfzuchtig om de wolf in Nederland geweldig te vinden.

Helemaal mee eens!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:31

Daks schreef:
Maar de mensen die geen stal hebben of beperkt de mogelijkheid kunnen toch wel zorgen dat er een gedeelte zo goed als mogelijk veilig is voor hun paarden/ponys.

Ik lees eigenlijk overal maar of of maar een grote paddock wolfwerend maken is immers al haalbaarder dan 2 hectare. Is vervelend maar wel mogelijk.

Ja ik woon ook nabij wolvengebied maar ben wel bezig met dingen aanpassen zodat mijn paarden toch nog wat vrijheid hebben maar ook veilig blijven.
Ipv de hele nacht overal toegang toe dan maar iets beperken. En nog altijd beter dan een stal van 3x3

Ja zeker, wij zijn bezig met de paddock omheining verbeteren om deze meer wolfwerend te maken.
Wel maak ik me dan ook zorgen om wat DP zegt; wat als een wolf daar in komt en de paarden in paniek door de omheining gaan..
Maar helemaal niets doen is gewoon geen optie lijkt mij -O- .

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:35

Ik woon midden in het wolven gebied in Meeuwen, letterlijk op 500 meter van waar de welpen geboren zijn. Wij hebben daar ongeveer 7,5 hectare grond waarvan we er 4 huren. Daar lopen onze jonge paarden normaal (geen veulens meer maar jaarlingen en tweejarige). We hebben op het gehuurde stuk geen mogelijkheid om wolfwerend te omheinen. Er staat een grote stenen schutstal maar die is niet af te sluiten. We hebben thuis zeven stallen maar dat is niet voldoende voor alle paarden. De jonge paarden hebben altijd in kudde gelopen en dat willen wij eigenlijk zo houden. In onze ogen horen ze niet op stal. Dus nu hebben we er enkele volwassen paarden bijgezet zodat de kudde groter is. Onze shet staat aan huis en halen we dagelijks binnen. Hij is bang van andere mensen en laat zich door anderen niet pakken. Wanneer wij soms een paar dagen weg zijn voor paarden evenementen dan blijft de shet dus die dagen binnen. We hebben iemand die hem dan komt voeren en de stal komt doen. Maar diervriendelijk is het natuurlijk niet. Maar ik kan moeilijk aan mijn dochter vertellen dat haar pony is opgegeten dus kiezen we voor deze manier. Ik kan jullie wel vertellen dat toen de welpen net geboren waren er dagelijks grote terreinwagens met grote bakken achterin het terrein op reden. Wat ze gingen doen? Er wordt hier verteld dat ze de wolven gingen bijvoeren. Ik heb dat zelf niet gezien maar een buurman is eens op de uitkijk gaan staan. Dat was dan in de vroege ochtenduren. Wij zien dat recht voor ons huis gebeuren. Ook loopt de wolf hier geregeld rond en wordt echt niet iedere aanval gemeld. Bij onze buren zijn de twee huisschapen onder het keukenraam van het erf getrokken. Nergens is dit kenbaar gemaakt. Het gaat uiteraard wel mondeling rond. De dierenarts gaf bij ons eens aan dat natuurhulp een flink bedrag krijgt voor iedere welp die zij volwassen krijgen. Dus tja.. zij zullen dan ook alles doen om de wolf te beschermen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:50

Gallagher beweert ook dat je een gekleurd draadje moet gebruiken. Ze hebben het over een blauw lintje? Maar wolven zien blijkbaar blauw juist best goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:54

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:56

Ik zou juist verwachten dat je dan een kleur kiest die hij niet goed ziet, daardoor er tegenaan springt, zich helemaal de blabber schrikt van het stroom en dus afhaakt. Als ik zie hoe snel mijn “stoere” herders jankend met staart tussen de pootjes er vandoor gaan als ze stroom krijgen…. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:58

Maar aan de andere kant, als hij dat blauwe draadje voortaan herkent als "au" dan blijft hij als de stroom eens uit staat ook weg misschien?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:57

Wat voor spul snuift Leonie Vestering eigenlijk? De habitatrichtlijn is niet voldoende. Rivieren, bossen en meren moeten volgens haar rechten krijgen.

https://fb.watch/gID90Gu8P4/

Waarom verteld ze er niet bij over welke landen het gaat. Spoiler alert. Het gaat over landen die in de verste verte niet op Nederland lijken. Het gaat over landen waar nog inheemse volkeren leven die hiermee een kordaat middel krijgen tegen uitbuiting van hun woonomgeving.

https://www.nieuwwij.nl/opinie/kunnen-r ... en-hebben/

Dit concept 1 op 1 naar Nederland willen kopieren getuigt dan ook van weinig realiteitszin.

Ik lees iets over het wereldbeeld van de inheemse bevolking in dit artikel. Ik denk niet dat dat hetgeen is wat de PVDD met Nederland zou willen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:07

Popstra schreef:
Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Hier vinden ze het heerlijk. Staan alle 7 jong&oud lekker in alle rust te soesen en te kouwen op hun hooi. Smorgen rond 8 na hun voer en poets beurt weer naar buiten.
Nu helemaal met vocht en koude lekker binnen in een droge stal.
Mijn bloedruk stijgt daar iig niet van. Kan heerlijk slapen en die paarden ook.
Is toch het minste en makkelijkste wat je kunt doen om ze snachts iig te beschermen!?

Mijn ponnies (2 shetten) hebben altijd vrije uitloop gehad op een (zand)paddock en hun hooi krijgen ze in de schuilstal. Nu sluit ik ze 's nachts op in de schuilstal. Gaat prima, er is hooi en water. Echter het is nu ook hun toilet. De voormalige stro-opslag heb ik erbij getrokken, dat is ca 6m2 extra ruimte, daar ligt nu strooisel om in te mesten en plassen. Voorheen werd er nooit gemest en/of geplast in de schuilstal, ze liepen er altijd voor naar buiten in de paddock. Wat mij aan het ophokken tegenstaat is dat ik ze dus opsluit in hun eigen toilet. Dat vind ik een groot nadeel van paarden op stal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:16

criollo_yess schreef:
Popstra schreef:
Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Hier vinden ze het heerlijk. Staan alle 7 jong&oud lekker in alle rust te soesen en te kouwen op hun hooi. Smorgen rond 8 na hun voer en poets beurt weer naar buiten.
Is toch het minste en makkelijkste wat je kunt doen om ze snachts iig te beschermen!?

Mijn ponnies (2 shetten) hebben altijd vrije uitloop gehad op een (zand)paddock en hun hooi krijgen ze in de schuilstal. Nu sluit ik ze 's nachts op in de schuilstal. Gaat prima, er is hooi en water. Echter het is nu ook hun toilet. De voormalige stro-opslag heb ik erbij getrokken, dat is ca 6m2 extra ruimte, daar ligt nu strooisel om in te mesten en plassen. Voorheen werd er nooit gemest en/of geplast in de schuilstal, ze liepen er altijd voor naar buiten in de paddock. Wat mij aan het ophokken tegenstaat is dat ik ze dus opsluit in hun eigen toilet. Dat vind ik een groot nadeel van paarden op stal.

Ik vind het ook heel erg treurig dat we dat onze paarden aan moeten doen. Ik ben altijd voor 24/7 buiten geweest. Maar nu wordt dat gewoon onmogelijk gemaakt. Vervolgens gaan de dierenrechtenclubjes weer zeiken dat paarden teveel binnen staan.

Ik ben altijd al kritisch op dit soort groene clubjes geweest. Ik werd daardoor afgeschilderd als een of ander eng mens die niets om dieren gaf. Maar ik heb altijd hun dubbele agenda gezien en heb daarvoor gewaarschuwd. In dit geval had ik liever geen gelijk gekregen. Maar helaas heb ik daarin gelijk gekregen. Ik herinner me op bokt nog wel de discussies wanneer zo'n dierenrechtenclub weer eens met iets op het eerste gezicht heel symphatieks naar buiten kwam. Er waren toen maar weinig die het zagen. Ik baal er van dat ik en een klein groepje met mij gelijk hebben gekregen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:01

Popstra schreef:

1, waarom zou ik mijn jaarling van 8 tot 5 buiten zetten en de rest op stal? Dat betekent dus 9 tot max 10 uurtjes buiten. Dus merendeels van de dag in een stal, zonder bewegingsvrijheid of sociaal contact?

2, je weet dat er heel veel mensen zijn die alleen een weiland hebben/huren waar van de gemeente echt niks op gezet mag worden? (Waaronder ikzelf).
Dus ja, het is een behoorlijk 'ding.'

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:16

Nouja, beter die uurtjes binnen dan dat je hem bij elkaar kunt vegen lijkt mij.
Daar worden ze echt niet slechter van. En anders naar een fatsoenlijke opfok brengen waar het in een kudde staat en ze een loopstal hebben. Nog beter dan thuis...

Maar ja, ik denk dus ook altijd in oplossingen.
En er is niemand die jou paardje beschermd dan enkel jij zelf. Dus je zal toch een keuze moeten maken voor de veiligheid van je dier.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:35

Popstra schreef:
Nouja, beter die uurtjes binnen dan dat je hem bij elkaar kunt vegen lijkt mij.
Daar worden ze echt niet slechter van. En anders naar een fatsoenlijke opfok brengen waar het in een kudde staat en ze een loopstal hebben. Nog beter dan thuis...

Maar ja, ik denk dus ook altijd in oplossingen.
En er is niemand die jou paardje beschermd dan enkel jij zelf. Dus je zal toch een keuze moeten maken voor de veiligheid van je dier.

Hahaha, naar een opfok, daar heb ik dr juist weg gehaald omdat ze daar juist slechter werd ;)
Maar dat is een andere discussie.

Ik vind 'die uurtjes binnen' toch wel makkelijk gezegd. In de winter is dat dus 15 uur in een stal... vind ik behoorlijk veel voor een jonkie, maar goed. Ook een andere discussie.

En helaas is het zo dat ikzelf mijn paarden moet beschermen tegen een beest die ze anders aanvalt. Want vanuit geen enkele instantie krijg je medewerking of steun.

Dus ja, ze staan hier nu ook in de schuilstal opgesloten in de nacht.
Maar wat als die wolf ook overdag actief wordt? Dan maar 24/7 ophokken omdat alleen ik mijn paarden kan beschermen?

Edit: laat ik nog even erbij zeggen dat ik niet anti op stal zetten ben. Mijn mening is neutraal. Net wat bij het paard past. En bij mijn jonkie past op stal staan dus niet.
En dan baal ik er echt heel erg van, dat ik dat wel moet doen omdat er ineens in wolf is die je paard aan stukken wilt scheuren...
Laatst bijgewerkt door ApplePapple op 10-11-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:35

Die van mij stonden 24/7 buiten met een stal. Wel een stal met stro en dagelijks uitmesten, maar de deur was gewoon altijd open. In september raakte er een geblesseerd en mocht door naar 24/7 in de kliniek. Na bijna 10 weken op de box komt hij nu weer een beetje buiten. Mijn punt, soms kun je gewoon niet anders en uiteindelijk went het allemaal wel. Inderdaad in oplossingen denken.

Maar nu met de wolf... Het is allemaal niet afdoende. Althans dat is mijn angst. Prima om ze 's avonds dan binnen te halen, maar wat als er nu overdag ook wolven rondspoken? Dan maar de hele dag binnen en onder toezicht naar buiten. Kan ik ook regelen, maar tot hoelang? En hoelang blijft dat nog leuk voor je paarden? En ze ergens anders stallen is ook nog een optie, maar in hoeverre zijn ze daar dan nog veilig. Ik had gewoon nooit kunnen bedenken dat je paarden ooit niet meer veilig zouden zijn in hun eigen wei en stal. En vele met mij... Ik vind dat toch wel een hele hap om maar mee te dealen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:47

Het is risico afweging toch? Dat is het altijd. Hoeveel risico is het (op wat dan ook) dat je paard buiten staat ten opzichte van (als je die mogelijkheid hebt) binnen staan.
Ik wil mijn eczeemmerrie voor het donker binnen hebben, het risico dat ze gaat jeuken weegt voor mij niet op tegen langer buiten staan. Het risico dat ze gegrepen wordt door een wolf in het donker weegt ook niet op tegen op stal staan. Ik vind het niet perse leuk, en met die wolf vind ik ook wel dat er iets moet gebeuren. Maar er gebeurt nu nog niets, dan moet je je risico’s afwegen tussen wat je wel doet en wat je niet doet. Stel dat er nu een familie wolven in mijn weiland gaat wonen, dan ga ik niet mijn paarden alsnog buiten zetten. Ik weet niet wat ik dan wel moet, maar ik ga ze niet op een dienblad presenteren als ontbijt. Dus dan blijven ze maar binnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:54

Korte termijn misschien voor velen een oplossing s nachts ophokken maar wolven worden vlot meer en jagen nu ook al overdag. Dat wordt alleen maar normaler hoor.
Leuk dat allerlei paarden er erg goed tegen kunnen om opgehokt te worden. Hier trekpaarden en ik wil ze echt echt niet zoveel uren op hun toilet opsluiten. Vind het al vreselijk nu in de winter dat ze op de ruime paddock moeten blijven met hun inloopstallen. Echter als hier wolven komen is daarin opsluiten net zo'n slecht idee als los laten. De wolven kunnen namelijk rondom de stallen en dan sta ik ook niet in voor de gevolgen door paniek. Ik ben dolblij dat onze jongste alles en iedereen (op ons na haha) letterlijk de weide uit trapt. Dat geeft wel een gerust gevoel en hij oefent vaak genoeg met de boerderij katten...de honden blijven er automatisch wel uit die kennen hem.

Echter het idee dat je met s nachts ophokken ze overdag vrijheid kan geven dat zou ik niet te lang geloven. De wild stand gaat overal snel achteruit

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:01

Sanet schreef:
Het is risico afweging toch? Dat is het altijd. Hoeveel risico is het (op wat dan ook) dat je paard buiten staat ten opzichte van (als je die mogelijkheid hebt) binnen staan.
Ik wil mijn eczeemmerrie voor het donker binnen hebben, het risico dat ze gaat jeuken weegt voor mij niet op tegen langer buiten staan. Het risico dat ze gegrepen wordt door een wolf in het donker weegt ook niet op tegen op stal staan. Ik vind het niet perse leuk, en met die wolf vind ik ook wel dat er iets moet gebeuren. Maar er gebeurt nu nog niets, dan moet je je risico’s afwegen tussen wat je wel doet en wat je niet doet. Stel dat er nu een familie wolven in mijn weiland gaat wonen, dan ga ik niet mijn paarden alsnog buiten zetten. Ik weet niet wat ik dan wel moet, maar ik ga ze niet op een dienblad presenteren als ontbijt. Dus dan blijven ze maar binnen.

Eens, dus ik probeer daar steeds de juiste keuze is te maken. Sowieso al, ook zonder wolf. Voor nu is het inderdaad goed monitoren en doen wat nodig is om ze veilig te houden.

Maar ik vraag me wel af waar het schip strand. Hoeveel wolven komen er nog bij? Hoelang is er min of meer genoeg wild? Gelukkig komt het gesprek wel meer op gang nu. Veroorzaakt de wolf op de Veluwe wel ophef, ook bij mensen die wat verder van gehouden dieren afstaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:22

Jessix schreef:
Maar ik vraag me wel af waar het schip strand. Hoeveel wolven komen er nog bij? Hoelang is er min of meer genoeg wild? Gelukkig komt het gesprek wel meer op gang nu. Veroorzaakt de wolf op de Veluwe wel ophef, ook bij mensen die wat verder van gehouden dieren afstaan.

Met de Nederlandse manier van natuurbeheer wordt het een gigantische chaos. We hebben in Nederland geen capabele natuurbeheerders die weten hoe je zoiets in goede banen leidt. Je ziet het al aan de achterlijke discussie over het schieten met paintballen. De Oostvaardersplassen waren een puinhoop. Nu spelen dezelfde natuurbeheerders rangertje met grote predatoren. Het gaat echt volgens Nederlandse traditie gigantisch uit de klauwen lopen voordat er een degelijk beleid komt. Maar dan hebben we al heel en heel veel ellende achter de rug.

Voor clubs als de Partij voor de dieren en de faunabescherming die willen voorkomen dat hrt wolvenprotocol op een tamme wolf wordt uitgevoerd heb ik echt geen goed woord over. Het is enkel maar ruis en nog meer olie op het vuur gooien. Dan nog eens een opmerking uit de koker van de partij voor de dieren waarin ze oproepen tot mensvrije gebieden is gewoon niets meer dan de discussie nog verder polariseren. De PVDD staat voor mij nu op gelijke voet met de FVD. Forumland en Wolvenland.

Zelfs bij groep wolf hebben ze geen goed woord over voor het voorstel van mensvrije gebieden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:56

De paintballklucht wordt steeds gekker.
Nu helpt verjagen volgens deskundigen alleen wanneer je een wolf ook zendert.

https://www.nu.nl/dieren/6235268/gelder ... nplan.html

Wat schuwheid en een zender nu met elkaar te maken hebben gaat elk gezond boeren verstand te boven.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:35

Dat is wel het hele stuk uit zijn verband trekken. _O-

Er staat letterlijk dat het zenderen gebeurt om in de gaten te houden of het afschrikken het gewenste effect heeft. Daar is wat voor te zeggen natuurlijk.
Al denk ik dat er weinig paintball gekleurde wolven op de Hoge Veluwe lopen, dus hij zal vast even herkenbaar blijven.

Het afschrikken en zenderen staat in het plan uit 2019. Ze hebben dus niet even iets uit de hoge hoed gegrepen. Daarnaast wordt er ook gezegd dat ze vinden dat het te lang duurt voor de "tamme" wolf verjaagd wordt.

Daar hebben ze een punt. Het risico wordt groter hoe langer je wacht. Overigens vind ik het gebruik van het woord tam knetter vervelend. Het dier is niet tam (nee, Fikkie, je mag geen fietsers achterna jagen). Die wolf is niet schuw. Das echt iets heel anders.