Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Loretta schreef:De partij voor de dieren wordt steeds extremistischer
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902892 ... -telegraaf
Wie gaat die gebieden aanwijzen? De wolf kiest toch zelf zijn leefgebied. Of willen ze elk gebied waar een wolf zich vestigd tot verboden zone maken.
Serieus. We hebben 2 totaal gestoorde partijen in de kamer zitten. FVD en PVDD.
CharleyT schreef:Loretta schreef:De partij voor de dieren wordt steeds extremistischer
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902892 ... -telegraaf
Wie gaat die gebieden aanwijzen? De wolf kiest toch zelf zijn leefgebied. Of willen ze elk gebied waar een wolf zich vestigd tot verboden zone maken.
Serieus. We hebben 2 totaal gestoorde partijen in de kamer zitten. FVD en PVDD.
Ik begrijp sowieso niet waarom er mensen zijn die zo geilen op de terug keer van de wolf. Toen er geen wolven waren miste die mensen dat dier dan? waren ze bij een boswandeling(als ze dat al deden?) steeds zwaar teleurgesteld, verdorie weer geen wolf gezien, ben er depri van etc. Kwamen ze de dag niet door zonder te verzuchten dat de wolf er niet was?
Het is ook niet zo dat de wolf opeens zorgt voor een betere fauna in Nederland o.i.d.
Echt ik snap dat volk gewoon echt niet, en die PvdD al helemaal niet, die zijn met hun geitenwollen sokken geneuzel regelmatig helemaal van het padje af als het om dieren welzijn gaat.
Voorlopig heeft de terug keer alleen maar heel veel leed veroorzaakt bij al die mensen die hun dieren gedood of, nog erger half aangevreten maar nog net levend, aantroffen.
Durf te stellen dat die wolven fans zelf geen last hebben want: geen eigen schapen, pony's koeien, kalveren enz. Dan is het makkelijk en zelfzuchtig om de wolf in Nederland geweldig te vinden.
Daks schreef:Maar de mensen die geen stal hebben of beperkt de mogelijkheid kunnen toch wel zorgen dat er een gedeelte zo goed als mogelijk veilig is voor hun paarden/ponys.
Ik lees eigenlijk overal maar of of maar een grote paddock wolfwerend maken is immers al haalbaarder dan 2 hectare. Is vervelend maar wel mogelijk.
Ja ik woon ook nabij wolvengebied maar ben wel bezig met dingen aanpassen zodat mijn paarden toch nog wat vrijheid hebben maar ook veilig blijven.
Ipv de hele nacht overal toegang toe dan maar iets beperken. En nog altijd beter dan een stal van 3x3
Popstra schreef:Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Hier vinden ze het heerlijk. Staan alle 7 jong&oud lekker in alle rust te soesen en te kouwen op hun hooi. Smorgen rond 8 na hun voer en poets beurt weer naar buiten.
Nu helemaal met vocht en koude lekker binnen in een droge stal.
Mijn bloedruk stijgt daar iig niet van. Kan heerlijk slapen en die paarden ook.
Is toch het minste en makkelijkste wat je kunt doen om ze snachts iig te beschermen!?
criollo_yess schreef:Popstra schreef:Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Hier vinden ze het heerlijk. Staan alle 7 jong&oud lekker in alle rust te soesen en te kouwen op hun hooi. Smorgen rond 8 na hun voer en poets beurt weer naar buiten.
Is toch het minste en makkelijkste wat je kunt doen om ze snachts iig te beschermen!?
Mijn ponnies (2 shetten) hebben altijd vrije uitloop gehad op een (zand)paddock en hun hooi krijgen ze in de schuilstal. Nu sluit ik ze 's nachts op in de schuilstal. Gaat prima, er is hooi en water. Echter het is nu ook hun toilet. De voormalige stro-opslag heb ik erbij getrokken, dat is ca 6m2 extra ruimte, daar ligt nu strooisel om in te mesten en plassen. Voorheen werd er nooit gemest en/of geplast in de schuilstal, ze liepen er altijd voor naar buiten in de paddock. Wat mij aan het ophokken tegenstaat is dat ik ze dus opsluit in hun eigen toilet. Dat vind ik een groot nadeel van paarden op stal.
Popstra schreef:Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Popstra schreef:Nouja, beter die uurtjes binnen dan dat je hem bij elkaar kunt vegen lijkt mij.
Daar worden ze echt niet slechter van. En anders naar een fatsoenlijke opfok brengen waar het in een kudde staat en ze een loopstal hebben. Nog beter dan thuis...
Maar ja, ik denk dus ook altijd in oplossingen.
En er is niemand die jou paardje beschermd dan enkel jij zelf. Dus je zal toch een keuze moeten maken voor de veiligheid van je dier.
Sanet schreef:Het is risico afweging toch? Dat is het altijd. Hoeveel risico is het (op wat dan ook) dat je paard buiten staat ten opzichte van (als je die mogelijkheid hebt) binnen staan.
Ik wil mijn eczeemmerrie voor het donker binnen hebben, het risico dat ze gaat jeuken weegt voor mij niet op tegen langer buiten staan. Het risico dat ze gegrepen wordt door een wolf in het donker weegt ook niet op tegen op stal staan. Ik vind het niet perse leuk, en met die wolf vind ik ook wel dat er iets moet gebeuren. Maar er gebeurt nu nog niets, dan moet je je risico’s afwegen tussen wat je wel doet en wat je niet doet. Stel dat er nu een familie wolven in mijn weiland gaat wonen, dan ga ik niet mijn paarden alsnog buiten zetten. Ik weet niet wat ik dan wel moet, maar ik ga ze niet op een dienblad presenteren als ontbijt. Dus dan blijven ze maar binnen.
Jessix schreef:Maar ik vraag me wel af waar het schip strand. Hoeveel wolven komen er nog bij? Hoelang is er min of meer genoeg wild? Gelukkig komt het gesprek wel meer op gang nu. Veroorzaakt de wolf op de Veluwe wel ophef, ook bij mensen die wat verder van gehouden dieren afstaan.